Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła
2 maja 2016

1. Poszukiwania

W części zamykającej cykl pt. „Monitor dla fotografa” przyjrzymy się bliżej nowym technologiom, jakie różni producenci przedstawili w ostatnim czasie. Część z nich, być może zyskując przychylność odbiorców, wejdzie do masowej produkcji. Najważniejszą nowością są wyświetlacze HiDPI, czyli o wysokiej gęstości pikseli.

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Poszukiwania
Monitor Eizo ColorEdge CG2420

Odwzorowanie kolorów



----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł

Ciekawą propozycją w zakresie jakości oddawania barwa może być panel Quattron opracowany przez firmę Sharp. To technologia czterech kolorów podstawowych (RGBY), która dodaje żółty subpiksel do podstawowych pikseli RGB, pozwalając na odtwarzanie kolorów, które są trudne lub niemożliwe do wyświetlenia na konwencjonalnych panelach LCD.

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Poszukiwania

Dzięki temu rozwiązaniu kolory są bardziej naturalne i soczyste. Panel oferuje wyświetlanie ponad miliarda odcieni (korzysta z zapisu 4×8 bitów), co widać szczególnie w wypadku barw złotej, żółtej, zielonej oraz morskiego odcienia błękitu.

Nowość, która dopiero wchodzi na rynek konsumencki – panele HDR oferujące dużo większy zakres wyświetlanych tonów – powinny w świecie monitorów fotograficznych wzbudzić lekki uśmiech. Takie sterowanie obrazem jest obecne już od lat i nosi wręcz znamiona podstawy poprawnego wyświetlania zdjęć.

Jak już wspomnieliśmy w poprzedniej części cyklu, wyświetlacze OLED nie mają nic wspólnego z wyświetlaczami LCD. Jednak ta technologia jest ciekawa z uwagi na fakt, iż każdy piksel będący niezależnym źródłem światła powoduje, że zbędne stają się zaawansowane układy podświetlające. A wiemy, ile kłopotów sprawić może nierównomierna jasność całego panelu.

Panele zakrzywione oraz 3D

Po opanowaniu technologii produkcji paneli z wbudowanymi polaryzatorami (pasywne okulary 3D) technologia ta może znaleźć zastosowanie w projektowaniu CAD oraz postprodukcji wideo. Warto jednak zwrócić uwagę, że obraz 3D zajmuje dwa razy więcej miejsca, wyświetlacze Full HD zatem potrafią wyświetlić połowę mniej pikseli w poziomie. Innymi słowy, na wyświetlaczu 1920×1080 obraz trójwymiarowy będzie miał maksymalny efektywny rozmiar 960×1080, co w praktyce jest przekazem 720p.

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Poszukiwania

Alternatywą są zakrzywione ekrany, które sprawiają, że bardziej zanurzamy się w obrazie, wyraźniejsze staje się też postrzeganie trójwymiarowe, choć to jedynie wrażenie. To lekkie ugięcie boków powoduje także, że czujemy, iż zwiększa się pole widzenia – oczywiście pod warunkiem, że wyświetlacz jest odpowiednio duży. Tu pojawia się jednak pewien dysonans, bo o ile faktycznie jesteśmy otoczeni obrazem, jak pamiętamy z poprzednich artykułów, o tyle jedynie w środkowej części będziemy dobrze widzieć. Oglądając film z napisami w bliskiej odległości od monitora, zmuszeni będziemy często obracać głowę, co może doprowadzić do zmęczenia lub nawet skurczu karku.

Zwiększanie rozdzielczości

Patrząc na same panele, powinniśmy zwrócić uwagę na technologię IGZO. Pierwsze prototypowe egzemplarze tej technologii zostały zaprezentowane w 2012 roku przez koncern Sharp i wzbudziły zachwyt nad jakością i bardzo wysoką rozdzielczością obrazu generowanego przez demonstracyjne urządzenia.

Monitor dla fotografa - część V : przyszłość, która nadeszła - Poszukiwania

Nie jest to jednak nowy sposób generowania obrazu – warstwa sterująca pracą matrycy pikseli, czyli TFT, znajduje się pomiędzy warstwą ciekłokrystaliczną, na której powstaje obraz, a warstwą podświetlającą. Wyświetlacze w tej technologii wykorzystują nowy typ tranzystorów – zamiast krzemu jako budulca wykorzystują one ind, gal, cynk (ang. zinc) oraz tlen (ang. oxide).

Panel TFT LCD zbudowany w oparciu o tranzystory IGZO umożliwia większe upakowanie pikseli (bez problemu uzyskuje się wyświetlacze o gęstości ponad 500 ppi), są one też mniej energochłonne.