Zarządzanie kolorem, część II - Praktyka
1. Garść ogólnych informacji
Monitor jest naszym głównym narzędziem pracy. I gdy nie zamierzamy wydać na niego kwoty sięgającej kilkunastu tysięcy złotych, musimy założyć, że nie będzie on fabrycznie skalibrowany przez producenta, czyli o nieznanej dokładności wyświetlania kolorów. Nawet jeśli mamy certyfikat, trudno przyjąć, że będzie on ustawiony do warunków otoczenia oraz rodzaju pracy, którą zamierzamy wykonywać. Dla fotografów lub fotoedytorów monitory opuszczające fabrykę mają trzy główne wady: zbyt silne podświetlanie, obraz zbyt kontrastowy i w zbyt zimnej tonacji (zaniebieszczony).
Podobnie jak kalibrację ekranu, kalibrację drukarki fotograficznej należy traktować jako obowiązkową. Proces ten gwarantuje znacznie lepszy wynik niż w wypadku stosowania dostarczanego przez producenta papieru profili ICC. Z czego to wynika? Drukarka atramentowa tworzy obraz przez nakładanie na papier punktów w kolorze zielononiebieskim, karmazynowym, żółtym i czarnym. Czy kolorystyka tych pigmentów jest prawidłowa? Jak głęboko papier wchłania atrament? Gdy wybieramy inną rozdzielczość wydruku, przestrzeń pomiędzy dwiema kroplami zmienia się, co również wpływa na kalibrację. Z drugiej strony zachowanie drukarki nie jest liniowe, co najlepiej widać przy odwzorowaniu szarości – w ciemnych odcieniach możemy dostrzegać karmazynowe przebarwienia, podczas gdy w jasnej szarości będą miały tendencję do zazielenienia.
Jedynym sposobem aby dowiedzieć się, jak drukarka drukuje kolory, jest wydrukowanie pliku odniesienia – w oparciu o zestaw łatek, których kolory znamy z góry jako współrzędne przestrzeni kolorów CIE XYZ. Odczytamy je za pomocą spektrofotometru przy użyciu skalibrowanego skanera. Oprogramowanie powinno porównać wartości kolorów z referencyjnymi i wygenerować profil dla tej drukarki i papieru. Taką kalibrację wykonuje się „raz na zawsze”: niezależnie od tego, czy będziemy drukować w kolorze czy czerni i bieli. Celem kalibracji jest bowiem zneutralizowanie dominujących kolorów. Nie ma zatem specyficznych kroków dla kalibracji druku czarno-białego.