Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Zarządzanie kolorem, część II - Praktyka

Zarządzanie kolorem, część II - Praktyka
5 grudnia 2016

1. Garść ogólnych informacji

Dlaczego należy kalibrować monitor? Ponieważ jest on punktem wyjścia do modyfikowania zdjęć, a my chcemy, aby kolory były najlepsze, natomiast nasze oczy nie zawsze są w stanie pomóc nam w tym procesie. Oko ludzkie potrafi dostrzec przede wszystkim różnice. Gdy mamy obraz referencyjny, dość łatwo uda nam się wyregulować drugi monitor czy drukarkę, choć w tym wypadku należy się liczyć z wielokrotnymi wydrukami. Gdy tego wyznacznika jakości brakuje, co jest powszechne, zdani jesteśmy na specjalne urządzenia, które obiektywnie zmierzą parametry reprodukcji kolorów i jasności. To jedyne wyjście, jak bowiem poradzilibyśmy sobie, ustalając jasność podświetlania na wartość 100 cd/m² gołym okiem?

Zarządzanie kolorem, część II - Praktyka - Garść ogólnych informacji

Monitor jest naszym głównym narzędziem pracy. I gdy nie zamierzamy wydać na niego kwoty sięgającej kilkunastu tysięcy złotych, musimy założyć, że nie będzie on fabrycznie skalibrowany przez producenta, czyli o nieznanej dokładności wyświetlania kolorów. Nawet jeśli mamy certyfikat, trudno przyjąć, że będzie on ustawiony do warunków otoczenia oraz rodzaju pracy, którą zamierzamy wykonywać. Dla fotografów lub fotoedytorów monitory opuszczające fabrykę mają trzy główne wady: zbyt silne podświetlanie, obraz zbyt kontrastowy i w zbyt zimnej tonacji (zaniebieszczony).


----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł

Zarządzanie kolorem, część II - Praktyka - Garść ogólnych informacji

Podobnie jak kalibrację ekranu, kalibrację drukarki fotograficznej należy traktować jako obowiązkową. Proces ten gwarantuje znacznie lepszy wynik niż w wypadku stosowania dostarczanego przez producenta papieru profili ICC. Z czego to wynika? Drukarka atramentowa tworzy obraz przez nakładanie na papier punktów w kolorze zielononiebieskim, karmazynowym, żółtym i czarnym. Czy kolorystyka tych pigmentów jest prawidłowa? Jak głęboko papier wchłania atrament? Gdy wybieramy inną rozdzielczość wydruku, przestrzeń pomiędzy dwiema kroplami zmienia się, co również wpływa na kalibrację. Z drugiej strony zachowanie drukarki nie jest liniowe, co najlepiej widać przy odwzorowaniu szarości – w ciemnych odcieniach możemy dostrzegać karmazynowe przebarwienia, podczas gdy w jasnej szarości będą miały tendencję do zazielenienia.

Zarządzanie kolorem, część II - Praktyka - Garść ogólnych informacji

Jedynym sposobem aby dowiedzieć się, jak drukarka drukuje kolory, jest wydrukowanie pliku odniesienia – w oparciu o zestaw łatek, których kolory znamy z góry jako współrzędne przestrzeni kolorów CIE XYZ. Odczytamy je za pomocą spektrofotometru przy użyciu skalibrowanego skanera. Oprogramowanie powinno porównać wartości kolorów z referencyjnymi i wygenerować profil dla tej drukarki i papieru. Taką kalibrację wykonuje się „raz na zawsze”: niezależnie od tego, czy będziemy drukować w kolorze czy czerni i bieli. Celem kalibracji jest bowiem zneutralizowanie dominujących kolorów. Nie ma zatem specyficznych kroków dla kalibracji druku czarno-białego.

Zarządzanie kolorem, część II - Praktyka - Garść ogólnych informacji