Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
8 stycznia
2017 15:02

Po przerwie świątecznej i noworocznej zapraszamy do najnowszego zestawienia najciekawszych plotek. Być może dowiemy się, co w branży foto przyniesie nam rok 2017.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

Canon

Coś dla miłośników patentów

Wygląda na to, że firma Canon bardzo poważnie podchodzi do koncepcji zakrzywionego sensora z możliwością regulacji krzywizny. W sieci został bowiem opublikowany kolejny wniosek patentowy dotyczący tej technologii. Przypomnijmy, że idea polega na zastosowaniu elastycznej matrycy, którą dzięki doprowadzeniu odpowiednich sygnałów elektrycznych będzie można zakrzywiać. Pozwoli to np. na dostosowanie krzywizny w zależności od aktualnie podpiętego obiektywu, a tym samym optymalizowanie jakości obrazu na brzegach kadru.

Nowy bezlusterkowiec

Podobno w przyszłym miesiącu Canon zamierza zaprezentować kolejnego bezlusterkowca z serii EOS M. Będzie to niskobudżetowy model wzorowany na EOS M10, lecz zostanie wyposażony w kilka funkcji zapożyczony od dużo bardziej zaawansowanego EOS-a M5.

Fujifilm

GFX nadchodzi

Wejście na rynek średnioformatowego bezlusterkowca Fujifilm GFX 50S zbliża się dużymi krokami. Pierwsze dostawy aparatu mają rozpocząć się już w przyszłym miesiącu, a do sieci wyciekł już cennik poszczególnych komponentów systemu:
  • Fujifilm GFX 50S (korpus) - 6499 USD,
  • Fujinon GF 32-64 mm f/4 R LM WR - ok. 2299-2399 USD
  • Fujinon GF 63 mm f/2.8 R WR - 1499 USD
  • Fujinon GF 120 mm f/4 R LM OIS WR Macro - ok. 2599-2699 USD

Fujifilm X100F

W sieci pojawiło się kilka nowych szczegółów na temat nadchodzącego aparatu kompaktowego Fujifilm X100F. Podobno zostanie on wyposażony w cyfrowy telekonwerter i niestety nie znajdziemy w nim ani trybu wideo 4K, ani dwóch slotów kart pamięci. Na pocieszenie zachęcamy do obejrzenia zdjęć rzekomo przedstawiających nowy model, które opublikował przed świętami serwis Fuji Rumors.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Hasselblad

Hasselblad sprzedany?

W lipcu świat obiegła informacja o wspólnych działaniach firm Hasselblad i DJI. Okazuje się jednak, że ta historia ma prawdopodobnie swój dalszy ciąg i Chińczycy nieco mocniej zaangażowali się finansowo we współpracę ze szwedzką legendą. Podobno już od 2015 roku DJI posiadało mniejszościowe udziały w firmie Hasselblad, a obecnie ma już pakiet większościowy, gdyż Hasselblad potrzebował dofinansowania na rozwój bezlusterkowca X1D. Tym samym Chińczycy formalnie stali się właścicielami kolejnej po Volvo znanej marki pochodzącej ze Skandynawii. Na chwilę obecną nie jest to oficjalna informacja, jednak serwis Luminous Landscape zapewnia, iż pochodzi ona z kilku wiarygodnych źródeł.

Nikon

Co z modelami z serii DL

Niestety nie mamy dobrych wieści dla osób wyczekujących wprowadzenia na rynek aparatów kompaktowych Nikon z serii DL. Na stoisku firmy Nikon podczas targów CES odbywających się właśnie w Las Vegas nie ma śladu po tych modelach, a sklepy zza oceanu usunęły informacje o ich dostępności w tym miesiącu i zmieniły ją na: "comming soon", co oznacza, iż pojawią się one w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Nikon D760

Jeden z honduraskich magazynów donosi, że w tym roku czeka nas premiera lustrzanki Nikon D760. Aparat ma zostać wyposażony w matrycę o rozdzielczości 24.3 Mpix oraz migawkę o minimalnym czasie otwarcia wynoszącym 1/8000 sek.

Sigma

Sigma A 24-70 mm f/2.8 OS

Plotki głoszą, że podczas odbywających się pod koniec lutego targów CP+ w Jokohamie firma Sigma Corporation zaprezentuje swój najnowszy obiektyw z serii Art. Ma to być wyposażony w stabilizację model o zakresie ogniskowych 24-70 mm i stałym świetle f/2.8.

Sony

Rok obiektywów

Podobno rok 2017 ma być dla Sony rokiem obiektywów, gdyż w ciągu najbliższych 12 miesięcy producent planuje bardzo mocno rozbudować linię obiektywów FE. Oczywiście nie zapomni w tym czasie o aparatach, dzięki czemu poznamy też nowe wersje bezlusterkowców A7 i A7r.


Komentarze czytelników (91)
  1. maksiczek
    maksiczek 8 stycznia 2017, 15:16

    Dużo nowości w tym roku, a może jak co roku ?

  2. Vendeur
    Vendeur 8 stycznia 2017, 15:16

    Słabo z tymi plotkami jak na 3-tygodniową przerwę ;)

    Hasselblad ma za swoje, to może być pochodna idiotycznych decyzji jak rebrand bezlusterkowców i rozmienianie się na drobne.

  3. ok99
    ok99 8 stycznia 2017, 15:31

    Ciekawe czym Sigma chce konkurowac z systemowymi 24-70 od C i N oprócz ceny tym bardziej, że model od N również posiada stabilizację. Nie dośćj, że oba szkła od konkurencji miały premierę dość niedawno to jeszcze ciężko będzie pobić ich świetną jakość optyczną. Podobną sytuację mieliśmy już z Sigmą 24-105 Art, która ma ciężką przeprawę z systemowymi odpowiednikami, tym bardziej, że są często oferowane w kicie razem z body.

  4. wzrokowiec
    wzrokowiec 8 stycznia 2017, 15:32

    Ciekawe, co wyprodukują szybciej - zakrzywione matryce, czy płaskie obiektywy z ultracienkich soczewek metamateriałowych?

  5. cedrys
    cedrys 8 stycznia 2017, 16:06

    Fujifilm GFX 50S (korpus) - 6499 USD,

    No, no - a ja myslałem, że przepłaciłem 5D4.

  6. ziggy
    ziggy 8 stycznia 2017, 16:07

    "Jeden z honduraskich magazynów donosi, że..."

    Honduras, Honduras... czy to ten kraj, gdzie po ulicach chodzą białe jaguary? ;)

  7. Soniak10
    Soniak10 8 stycznia 2017, 16:08

    ◾Fujifilm GFX 50S (korpus) - 6499 USD
    No, supeerrr! A kiedy "budżetowa wersja" tego średnioformatowca? Taka GFX500B za, powiedzmy, 1499 USD?

  8. Soniak10
    Soniak10 8 stycznia 2017, 16:13

    rok 2017 ma być dla Sony rokiem obiektywów...
    niech zgadnę: będą to następujące modele:
    - 20 mm f/1,4
    - 20 mm f/1,8
    - 20 mm f/2,8
    - 20 mm f/4,0
    - 35 mm f/1,4
    - 35 mm f/1,8
    - 35 mm f/2,8
    - 35 mm f/4,0
    - 20-50 mm f/1,4
    - 20-50 mm f/1,8
    - 20-50 mm f/2,8
    - 20-50 mm f/4,0

    A czegoś przyzwoitego 300+ jak nie było, tak nie będzie. Nie umjom...?
    Uprzedzając odpowiedź Szabli: nie bez kozery pomijam model Sony FE 70-300 mm f/4.5-5.6 G OSS.

  9. Szabla
    Szabla 8 stycznia 2017, 16:20

    Z tej listy jedynie 20/1,8 i 20-50/2,8 brzmi sensownie :D

  10. matys
    matys 8 stycznia 2017, 16:20

    Nikon nieco przysnął ostatnio z premierami pełnych klatek. D610/D810 mogły by zostać odświeżone. Szczególnie D610, który był tylko "poprawką" dla D600 i był zaprezentowany w październiku 2013, nieco ponad rok po D600 ! Chyba, że... nikon nie będzie kontynuował serii D6** Oczywiście wypuści D500 i D5 + apsc ale to nie jest ten sam segment.

  11. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 8 stycznia 2017, 16:28

    Bardzo jasne obiektywy do tego fuji. Po przeliczeniu.

  12. 8 stycznia 2017, 17:52

    @matys

    Przecież masz D750 czyli następce D600/610. Co niby nowego miałby przynieść kolejny model lustrzanki z tego segmenty poza kolejna wadą fabryczną?

  13. dem
    dem 8 stycznia 2017, 18:42

    Bardziej niz D7xx, interesuje mnie, kiedy pojawi sie nastepca D810.

  14. matys
    matys 8 stycznia 2017, 18:45

    Według Nikona D750 miał być nową linią pomiędzy D6** i D8** a nie następcą D610. Miały być trzy segmenty w FF plus D5 tak, jak są w aps-c D3***, D5***, D7*** plus D500. Na chwilę obecną rzeczywiście tak to wygląda, D6** zostało uśmiercone ?

  15. goornik
    goornik 8 stycznia 2017, 18:50

    Po plotce pochodzącej z Hondurasu, czekam na cytowanie jakiegoś forum dyskusyjnego z Zimbabwe :)

  16. 8 stycznia 2017, 19:00

    @matys

    D750 to body dokładnie tej samej klasy sprzęt co D600/610 a to że cyferkę w nazwie dali wyższa niczego nie zmieni.

  17. Przemek_
    Przemek_ 8 stycznia 2017, 19:10

    cedrys - bo przepłaciłeś!

  18. focjusz
    focjusz 8 stycznia 2017, 19:12

    Jaki bagnet będzie miał ten Fuji - ktoś wie?

  19. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 8 stycznia 2017, 19:35

    Ja czekam na pojawienie sie matryc grafenowych.
    wszystko inne to pogon za wlasnym ogonem.

    Postep owszem jest , ale nie na tyle istotny by sledzic kazda zapowiedz jakiejs przemiany , kazdy nowy patent.

    Canon zamiast gietkiej matrycy moze niech postara sie opatentowac matryce o co najmniej takiej jakosci jak ma sony a nastepnie niech ja wlozy do mk3 - wiecej do szczesia na tym etapie ( tzn do momentu pokazania sie matryc grafenowach ) nie potrzeba .

  20. Dżozef
    Dżozef 8 stycznia 2017, 19:42

    No dobrze, ale nowe matryce będą wymagały nowych szkieł czyli wszystko co teraz mamy to tylko - psu na budę się nada.

  21. android
    android 8 stycznia 2017, 19:44

    Nikon D750 ma zupełnie inną matrycę niż D600/610. @Borat nie opowiadaj bajek.

  22. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 8 stycznia 2017, 19:54

    Dżozef
    8 stycznia 2017, 19:42 

    No dobrze, ale nowe matryce będą wymagały nowych szkieł czyli wszystko co teraz mamy to tylko - psu na budę się nada.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    NIekoniecznie.

    Stosujac matryce o wyzszej rozdzielczosci dla tego samego obiektywu rosnie wypadkowa rozdzielczosc ukladu obiektyw- matryca. Np juz dzisiaj stosujac matryce 10 mpx albo 42 MPX z heliosem , w drugim przypadku dostaniesz wieksza rozdzielczosc odwzorowania.

    Nie da sie dzisiaj przewidziec wszystkich zalet wynikajacych z matryc grafenowych , bodaj najwieksza moze byc zdecydowanie nizszy szum , co oznacza zdecydowanie wiekszy zakres tonalny , co teoretycznie gdyby uzyskac zakresy rzedu paru- kilku-dziesieciu EV wykluczyloby koniecznosc stosowania pomiaru swiatla. Z kazdego zdjecia udalo by sie wybrac uzytecznie naswietlony zakres tonalny , stanowiacy czesc calego zakresu tonalnego matrycy.
    A potem to tylko kompresja do zakresu tonalnego urzadzenia wyjscia

    Marzenie.

  23. szuu
    szuu 8 stycznia 2017, 20:11

    jeżeli ktoś chce zdecydowanie mniejsze szumy lub zdecydowanie większą czułość, to musi cofnąć się do czasów analoga żeby móc ponownie przeżywać rewolucję cyfrową.

    w przyszłości już tak dużej zmiany już nie będzie bo oddziaływanie światła z materią to przekazywanie energii w postaci kwantów zwanych fotonami, których przy danym oświetleniu jest określona liczba i jeżeli ta liczba jest mała to szum jest duży, co jest obiektywną cechą świata w jakim żyjemy a nie aparatu fotograficznego.

  24. kris@79
    kris@79 8 stycznia 2017, 20:12

    ruchoma matryca....canon zwietrzył kasę , ciemny lud kupi wszystko :D
    Nikon DL to nawet przy zapowiedziach brzmiało irracjonalnie, poważnie mam wrażanie, że Nikonem zarządza "Jarosław".
    Czekam na Fuji i Sony
    Sigma znowu skopie tyłki ? skoro opóźnili premierę ( miała być w 2016) wiec chyba będzie super.

    wzrokowiec - szybciej C i N kupią Chińczycy .

  25. r2mdi
    r2mdi 8 stycznia 2017, 20:24

    Soniak10:
    "...
    ...
    ...
    A czegoś przyzwoitego 300+ jak nie było, tak nie będzie. Nie umjom...? "

    A po cholerę Ci słoiki trzy razy większe od body?

  26. mickey93
    mickey93 8 stycznia 2017, 20:31

    @borat
    D750 ma o niebo lepszy AF od D600/610

  27. maksiczek
    maksiczek 8 stycznia 2017, 21:03

    Dureń to może mieć wrażenie, a nie wiedzę.

  28. Baba i Dziad
    Baba i Dziad 8 stycznia 2017, 21:18

    kris@79 8 stycznia 2017, 20:12

    Nikon DL to nawet przy zapowiedziach brzmiało irracjonalnie
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    Dlaczego irracjonalnie? Dla amatorów (takich jak ja) to były całkiem sensowne produkty.


  29. Soniak10
    Soniak10 8 stycznia 2017, 21:21

    @szuu: te obiektywne cechy świata nie wyjaśniają jednak, dlaczego na jednej i jednakowo naświetlonej matrycy (np. na testowych darkach), jeden piksel oddaje prawidłową czerń, a inny tuż obok - pokazuje kolorową plamkę, zwaną szumem. Myślę, że w konstrukcji matryc jest jeszcze sporo do wynalezienia i poprawienia.

  30. ciszy
    ciszy 8 stycznia 2017, 21:58

    @Soniak10
    Polecam tobie tamrona 150-600 osobiście używałem z a7 obecnie z a7ii i w obu przypadkach byłem bardzo zadowolony (w drugim trochę bardziej z wiadomych przyczyn). Cenowo na bank będzie taniej niż systemowe szkło a i raczej nie gorzej jakościowo. Bardziej by się przydało jakieś 300 lub 400mm f4 z dedykowanym tc1.4 i by załatwiło sprawę. Ja natomiast bym się uśmiechną do jakiś fajnych naleśniczków 20mm 2.8, 35mm f2 w cenie 28mm f2. Oj brakuje naleśników.
    Rok pod znakiem obiektywów ciekawe, do tej pory pojawiało się raptem 2-3 obiektywy marki sony (nie zeiss) w roku, ile będzie teraz 5? Aby tylko nie zabijały ceną...
    I co z zakrzywioną matrycą od sony o której było już słychać z rok temu??

    Tak na marginesie spodziewałem się, że ilość plotek po tak długiej przerwie będzie masakryczna a jest...jak jest

  31. mgkiler
    mgkiler 8 stycznia 2017, 22:00

    @Pokaradlasztuki

    "Canon zamiast gietkiej matrycy moze niech postara sie opatentowac matryce o co najmniej takiej jakosci jak ma sony a nastepnie niech ja wlozy do mk3 - wiecej do szczesia na tym etapie ( tzn do momentu pokazania sie matryc grafenowach ) nie potrzeba . "

    Przecież już dogonił Sony.
    Zobacz sobie szumy i dynamikę w Canon 5D mark IV.
    Dynamika na poziomie 14EV jak w Sony.

    Możesz ze zdjęć w końcu wyciągać cienie o kilka EV nie uświadczając dużych szumów. Zobacz testy.

  32. Myszowor
    Myszowor 8 stycznia 2017, 22:02

    Nareszcie sigma wypuści nowe 24-70 OS, znowu pozamiata u Nikona na pewno bo nowe 24-70 VR jest gorsze od starego optycznie, a cena z kosmosu.

  33. kris@79
    kris@79 8 stycznia 2017, 22:23

    Baba i Dziad
    link

    "kris@79
    23 lutego 2016, 13:34
    Nikon zrobił kolejny krok w tył :( Zapewno powodem są zalegające matryce 1calowe w magazynie .
    Nikon Coolpix A na starcie kosztował 1100$ z matrycą APS-C potem w promocjach było można go kupić za ok 1000pln .
    Historia lubi się powtarzać, a fachowcy z nikona nie wyciągają wniosków .
    Gdzie jest ......wizjer? Produkowanie drogich super hiper wypasionych kompaktów w cenie lustrzanek z obiektywami miałoby sens jak znajdzie się nabywca . W tym wypadku takie aparaty miałby trafić do np streetowców a nie Pani Felci . Te aparaty nie mają racji bytu bez wizjera . Osoby dla których kompaktowość i jakość mają znaczenie, a mniej cena wybiorą Fuji lub Sony . Beznadziejna matryca brak wizjera , nie czekam na wizjer dołączany bo przy w/w Coolpixe A gdzie była stała ogniskowa kosztował bagatela prawie 1000pln wiec tu te ruchome fiki miki (opcjonalny ruchomy wizjer elektroniczny (EVF) z czujnikiem zbliżenia oka, wyposażony w wyraźny wyświetlacz o wysokim kontraście) nie będzie kosztować mniej . A to znaczy że ten aparat w fajnej wersji 18-50 będzie kosztował ponad 5 k z wyświetlaczem innych akcesoriów . buuuuuuuuuuuuuu

    Plusy to wygląd i na papierze obiektywy DL18-50 f/1.8-2.8 i 24-85 f/1.8-2.8
    jak ktoś się podpali sugeruję poczekać rok gwarantuję że cena będzie o 50% niższa"

    zapewne cena już jest nieaktualna po ostatnich podwyżkach
    Więc wydanie 5k na kompakt z 1calową matrycą dla mnie to absurd. To że ktoś się zachwyca danymi na papierze o niczym nie świadczy . Nikon zupełnie albo nie czuje albo ignoruje zapotrzebowanie rynku co sie odbija wtopami typu 1 czy Coolpix A . Konkurencji w tych segmentach w sumie nie robią .

    Chciałbym się mylić , to jest jedynie subiektywna opinia.

  34. 8 stycznia 2017, 23:20

    @android
    Nikon D750 ma zupełnie inną matrycę niż D600/610. @Borat nie opowiadaj bajek


    No trudno żeby do nowszego modelu wsadzili gorszą matrycę niż do poprzednika. Przecież to naturalna kolej rzeczy, że nowszy model będzie miał nowocześniejszą matrycę czy lepszy moduł AF.

    Canon 5D MK3 też ma lepszą matrycę i lepszy AF niż 5DMK2 ale to nadal sprzęt tej samej klasy z tego samego pułapu cenowego.

  35. Baba i Dziad
    Baba i Dziad 8 stycznia 2017, 23:23

    kris@79 8 stycznia 2017, 22:23

    Baba i Dziad
    link
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    Czytałem nie raz i nie dwa.

    Według katalogu optycznych Nikon DL24-500 f/2.8-5.6 ma wizjer a reszta aparatów DL ma go opcjonalny. To są aparaty skierowane do amatorów, względnie zaawansowanych.

    Rozejrzyj się! Popytaj się wśród tych co fotografują "od wielkiego dzwonu" czy tych co "uwieczniają wspomnienia" jak i tych co bez smartfona żyć nie mogą...
    Czy im do "fotograficznego szczęścia" potrzebny jest wizjer? I czego brakuje im w zaawansowanych kompaktach, bezusterkowych, lustrzankach że wolą smartfony?

    Człowieku...Rozejrzyj się...Popytaj... Świat to nie ty.

    Nie wiemy nic o cenach aparatów Nikon DL z prozaicznego powodu - nie trafiły one do sprzedaży. Co do absurdalnych cen zaawansowanych kompaktów z matrycą 1 cal pełna zgoda, jednak to nie Nikon "zaczął" tylko Sony (Sony DSC-RX100 IV i nowsze) czy Panasonic (FZ-2000). Jednak największa winę ponoszą aktualnie rządzący w Polsce i NBP - to oni odpowiadają za kurs naszej złotówki względem światowej waluty jaką jest dolar.



  36. ag
    ag 8 stycznia 2017, 23:39

    @Baba i Dziad

    Za wysoko cenisz naszych rządzących. więcej mają do powiedzenia spekulanci i układy towarzyskie, niż oni.

  37. Baba i Dziad
    Baba i Dziad 9 stycznia 2017, 00:09

    Pomijając rekinów światowej finansjery (bez wiedzy i zgody władz USA i Chin nic nie zrobią) NBP ma wystarczające zasoby walutowe do przyhamowania spekulantów, jednak tego nie czyni.

    Co do rządzących to oczywiste że są to ludzie z układów - "przypadkowi" jak i "szczęściu" trzeba dopomóc...

  38. cygnus
    cygnus 9 stycznia 2017, 01:00

    Canon najwyraźniej przygotowuje zakrzywioną matrycę do obiektywów systemu Ritchey-Chretien. Nareszcie MTO i Rubinary znajdą godnych następców.

  39. cygnus
    cygnus 9 stycznia 2017, 01:04

    @wzrokowiec: Tryndy są takie, że raczej można się spodziewać cienkiego jak naleśnik korpusu bezlusterkowca z obiektywem wielkości baniaka. A ten naleśnik będzie dostosowywał się do krzywizny pola baniaka wdzięcznie się przeginając.

  40. cygnus
    cygnus 9 stycznia 2017, 01:11

    Nie tylko Redakcja miała przerwę, Plotkarze też.

  41. szuu
    szuu 9 stycznia 2017, 01:36

    płaskie soczewki to za mało żeby zrobić płaski obiektyw - ale lżejszy to i owszem

  42. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 9 stycznia 2017, 09:03

    mgkiler
    "Przecież już dogonił Sony.
    Zobacz sobie szumy i dynamikę w Canon 5D mark IV.
    Dynamika na poziomie 14EV jak w Sony."

    Tylko że sony ma już matryce 42Mpx lepsze od tych 30Mpx

  43. szafir51
    szafir51 9 stycznia 2017, 09:09

    z tymi nikonami DL to jakaś paranoja. Minął rok a ich dalej nie ma w sprzedaży. Ja rozumiem, trzęsienia ziemi, kataklizmy itp, ale ile oni potrzebują czasu by ogarnąć temat 3 kompaktów? Dwa lata? Trzy?

  44. cedrys
    cedrys 9 stycznia 2017, 09:59

    Kliszowcy prowadzą 2:1 z plotkarzami. Wymowne: ORWO bije Sony.

  45. PDamian
    PDamian 9 stycznia 2017, 10:04

    Bo przez ostatnie 15 lat można było jedynie przeczytać niusy o zakończeniu produkcji tego, czy innego materiału.
    A tu taka odmiana: "planują wznowić".
    Najważniejsze mz jest słowo "planują".

  46. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 9 stycznia 2017, 10:21

    mgkiler
    8 stycznia 2017, 22:00 



    Przecież już dogonił Sony.
    Zobacz sobie szumy i dynamikę w Canon 5D mark IV.
    Dynamika na poziomie 14EV jak w Sony.

    Możesz ze zdjęć w końcu wyciągać cienie o kilka EV nie uświadczając dużych szumów. Zobacz testy.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    14 ev to dla snr 1:1 czyli 100% poziomu szumu.

    dla uzywalnego obrazu z SNR na poziomie 10:1 ( czyli dosyc wysoki poziom szumu dla dolnej granicy zakresu uzywalnego, rzedu 10% ) , zakres ten wynosi ok 9 EV , o ponad 1 ev mniej od matrycy sony.

    gdyby uzyteczny zakres tonalny wynosil rzeczywiscie 14 ev nie mialbys w sloneczny dzien przepalow za oknem , robiac zdjecia w pomieszczeniu.

    Wyciagajac cienie nie zwiekszamy zakresu tonalnego matrycy. Przez wycoaganie cieni SNR nie ulega zmianie w tym obszarze.

  47. ikit
    ikit 9 stycznia 2017, 10:28

    @ ciszy
    ''Rok pod znakiem obiektywów ciekawe, do tej pory pojawiało się raptem 2-3 obiektywy marki sony (nie zeiss) w roku, ile będzie teraz 5? Aby tylko nie zabijały ceną...''

    System FE ma prawie równo 3 lata, wtedy wyszła A7.
    Obiektywów od Sony jest 18 a od zeissa (batisy i loxie) 6... W sumie 24. Czyli średnio 8 na rok. Całkiem wypasione tempo moim zdaniem:)
    Natomiast nie wiem czy coś się zmieni jeśli inne firmy się nie włączą do zabawy aby zapełnić luki np. niezłych naleśników.

  48. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 10:33

    @Pokoradlasztuki:

    Wchodzę dziś na optyczne, patrze i akurat twój komentarz :)
    Spoko. To szybko odpisze.

    "dla uzywalnego obrazu z SNR na poziomie 10:1 ( czyli dosyc wysoki poziom szumu dla dolnej granicy zakresu uzywalnego, rzedu 10% ) , zakres ten wynosi ok 9 EV , o ponad 1 ev mniej od matrycy sony. "

    No OK.
    A ile miały wcześniejsze Canony dla SNR 10:1? Pytam, bo nei wiem. Wiem, że dużo mniej. i w Canonie 5Dmk4 i 80D jest zauważalny postęp.

    Kiedyś nie doceniłem 80D, bo nie widziałem testów jego dynamiki i szumów. Między 80D a 70D jest bardzo duża poprawa a między 5DMk4 a 5DMk3 ogromna.

    Ja jak kupiłem 760D i porobiłem parę testów szumów i dynamiki to zauważyłem, że wreszcie Canon pozbył się tej sławnej "kratownicy", która pojawiała się przy mocnym wyciąganiu cieni przy dużym ISO.
    W 760D nie ma już jej.
    Uff.

    Co do zdjęcia z widokiem za oknem i w pomieszczeniu.

    Ja nie rozumiem czy ludzie chcą zrobić jpega i mieć dynamikę, że w pomieszczeniu jasno i za oknem nie ma przepałów?

    Gdyby tak zrobić, że w jpeg mamy taką dynamikę, to fotografując zwykły obraz (bez dużej dynamiki, zwykły prawidłowo oświetlony) - mieli byśmy bardzo słaby kontrast. Zdjęcie było by blade.

    Dla mnie dynamika to właśnie RAW. Robię zdjęcia do RAW, a potem te, które mają duży zakres tonalny to duża dynamika aparatu i 14 bitowy zapis pozwala mi wybiórczo rozjaśnić cienie i uzyskać to co chcesz.

    Ale nie chciałbym by to działo się automatycznie w jpegu - bo zdjęcia by były blade.

    Nie wiem czy wiesz, ale nasze oczy też nie mają takiej dynamiki "na dzień dobry".
    Nasza percepcja działa tak, że obraz, który ludzkie oko widzi - potem mózg bardzo mocno koryguje.
    Mózg rozpoznaje i analizuje co jest na obrazie i SAM wyciąga cienie. Rozpoznaje, że na coś pada cień i jakby rozjaśnia to miejsce.
    Robi coś podobnego, co my robimy z rawem, wyciągając w nim cienie.

    Jak nie wierzysz to poczytaj o percepcji. Jest sporo obrazków w necie z iluzjami, np sławny obrazek z puszką rzucającą cień na szachownicę.
    Gdzie każdy widzi, że białe pole w cieniu jest jaśniejsze niż ciemne w słońu.
    A ma dokładnie taki sam RGB.
    :)
    Czas pryska jak maźniemy pędzlem i połączymy oba pola - wtedy nagle mózg przestaje korygować kolor.



  49. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 10:36

    Dlatego nigdy nie będziesz mieć aparatu z którego obraz wygląda jak widziany
    "oczami" - bo obraz widziany oczami zawsze podlega pewnej iluzji / korekcie.
    Rzeczy, które są tak samo jasne widzimy, że nie są - lub odwrotnie.
    A aparat choćby nie wiem jaką miał dynamikę to nie uzyska tego co chcesz.

    Albo obraz będzie blady - jeśli dynamikę podkręcisz do tego stopnia co chcesz, albo będziesz mieć przepały.
    Tylko selekywne rozjaśnianie cieni jest wstanie uzyskać efekt podobny do tego co widzisz "oczami".

  50. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 10:51

    @MaciekKwarciak

    No i co że Sony ma. Canon też ma matryce 50, i 100 i 150 megapikseli. Pokazywał kiedyś na jakiś targach, że ma takie matrycę.

    Mnie nie zachwyca wyścig na megapiksele.
    Ja boleje jak skompresować potem zdjęcie by zdjęcia z wycieczki tygodniowej spakować 24 giga (600-700 zdjęć) do kilku giga :)
    Nie chce więcej megapikseli. Nie chcę. Nie potrzebuje.




  51. szafir51
    szafir51 9 stycznia 2017, 11:53

    @mgkiller
    kup sobie kartę 1GB - zmieścisz 36 zdjęć i po problemie :)

  52. baron13
    baron13 9 stycznia 2017, 11:57

    @mgkiler: Z tego powodu żę za dużo megapikseli używam srawów Prawie nigdy nie ma kłopotu z za małą rozdzielczością. Tylko gdy ktoś dziwaczy.

  53. mkol
    mkol 9 stycznia 2017, 11:59

    @kris@79
    "Gdzie jest ......wizjer? Produkowanie drogich super hiper wypasionych kompaktów w cenie lustrzanek z obiektywami miałoby sens jak znajdzie się nabywca . W tym wypadku takie aparaty miałby trafić do np streetowców a nie Pani Felci . Te aparaty nie mają racji bytu bez wizjera."

    Wbrew pozorom do streeta nie jest potrzebny wizjer, wręcz przeciwnie, jeżeli nie chcesz ingerować w scenę, to lepiej sprawdza się dobry, odchylany LCD z dotykowym wyborem AF, umożliwiający w miarę dyskretne fotografowanie.
    No chyba, że celujusz w takiego streeta: link

  54. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 9 stycznia 2017, 12:31

    mgkiler
    9 stycznia 2017, 10:33 

    @Pokoradlasztuki:

    Wchodzę dziś na optyczne, patrze i akurat twój komentarz :)
    Spoko. To szybko odpisze.


    No OK.
    A ile miały wcześniejsze Canony dla SNR 10:1?
    Dla mnie dynamika to właśnie RAW. Robię zdjęcia do RAW, a potem te, które mają duży zakres tonalny to duża dynamika aparatu i 14 bitowy zapis pozwala mi wybiórczo rozjaśnić cienie i uzyskać to co chcesz.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------


    starsze C mialy o ok 1,5-2 ev mniej.
    brakuje do sony ciagle ok 1 ev

    czy raw jest 12 bitowy czy 14 bitowy nie ma to najmniejszego znaczenia dla przenoszonego zakresu tonalnego. ( teoretycznie Jest to roznica wynoszaca ok 1/2000 zakresu tonalnego - bez znaczenia)

    wyjasniam na przykladzie:

    masz klawiature instrumentu dla dzieci obejmujacego zakres 1 Oktawy - tylko biale klawisze - jest ich 8 .
    masz zakres 1 oktawy ( odpowiada jakiejs roznicy czestotliwosci C2-C1 ) i 8 bitow ( klawiszy)

    Dokladasz teraz 5 czarnych klawiszy poltonowych - masz teraz razem 13 klawiszy czyli 13 bitow , ale zakresu tonalnego w ten sposob nie zwiekszyles.
    ciagle wynosi on jedna oktawe - ten sam zakres czestotliwosci C2-C1.

    dokladnie tak samo jest w fotografii.
    zwieksza sie rozdzielczosc tonalna , ale ona juz nawet przy 8-mio bitowym monitorze jest wystarczajaco duza - nie jest ona waskim gardlem.

    jesli policzysz ilosc barw na bardzo bogatych kolorystycznie obrazach RGB 8 b.to wynosi ona ok 200 000 - 450 000 czyli zaledwie ok 3 % mozliwosci !!

    dla 8 b masz razem 16,7 mil kombinacji na 3 kanalach - wystarczajaco duzo.- to nie jest Problem zeby ich brakowalo. Roznice w Subtelnosciach sa wieksze od rozdzielczosci oka.
    na 12 b masz ich 68*10^^9
    na 14b masz ich 4*10^^12 przyrost z tego tytulu nie jest widoczny dla oka.

    Przejscie z raw 12b na 14 b nie zwieksza przenoszonego zakresu tonalnego - ten jest raczej waskim gardlem.

  55. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 9 stycznia 2017, 12:37

    mgkiler
    Problem w tym że sony ma 42mpx BSI które jest pod każdym względem lepsze niż canona 30mpx.

  56. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 12:56

    @baron13

    Tylko 2 problemy.
    760D nie ma sRawów. Niestety

    Często robi się i tak do RAWa bo jak naprawde super zdjęcie się trafi to szkoda by to był sRAW.

    A potem już skonwertować słabszych z RAW do sRAW się nie da...

  57. cedrys
    cedrys 9 stycznia 2017, 12:58

    @mgkiler,
    "Tylko selektywne rozjaśnianie cieni jest wstanie uzyskać /zapewnić @cedrys/ efekt podobny do tego co widzisz "oczami"."

    Trzeba jeszcze dodać, że wzrok (oczy jako "wypustki" mózgu + kora wzrokowa) jest organem działającym dynamicznie. Np. przemiatając wzrokiem panoramę z punktu widokowego nie uzyskujemy czegoś takiego jak "jamnik" zwany panoramą. Zawsze robię w takim wypadku zdjęcia od lewej do prawej i nie sklejam ich, żeby nie tracić bliskiej części obrazu. Wyciąganie cieni, rozświetlanie pędzlami na statycznym obrazie, jakim jest fotografia, nie tylko nie zwiększa dynamiki lokalnie, jak pisze @Pokora.. ale nie odtwarza tego co widzimy, nawet w przybliżeniu. To upiększanie to jest adobizacja przez psucie - nie ma wartości dodanej a jedynie pseudoartystyczną.

  58. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 13:01

    @Pokoradlasztuki:

    Tak, ale jak przetwornik by był np 10 bit to już to przetwornik, a nie matryca limituje dynamikę.

    8bit w monitorze jest niby OK, ale... jak ja kupiłem dobry monitor, ale niestety 8bit to zacząłem widzieć banding w gradiencie.
    I to nie dlatego, że monitor nie wyświetla pełnych 256 przejść - wyświetla. Można je POLICZYĆ palcem wyświetlając gradient na cały ekran. Jest ich 256. Tylko po prostu zakres kontrastu ma taki, że po prostu moje oczy rozróżniają 256 odcieni i jeszcze odcienie pośrednie by się przydały.

    A to nie jest monitor HDR. Pokrywa też jedynie 100% sRGB, co nawet nie jest Adobe RGB.

    Dla monitorów HDR, które mają "wypalać oczy" gdy w kadrze jest słońce, czy wybuch bomby atomowej a jednocześnie wyświetlać szczegóły w cieniach 8 bit to za mało.
    Jak nawet na moim 8bit to za mało - dlatego w HDR TV używa się 10 bit.



  59. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 13:04

    @MaciekKwarciak

    Nie pamiętam kto, ale ktoś zastosowął matryce BSI o wielkości chyba APS-C, albo FF.
    I efekt był taki, że... nie dało to dużo.

    BSI dużo daje w malutkich matrycach. Im większa matryca tym mniejszy zysk.

  60. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 13:21

    @Pokoradlasztuki:

    jeszcze jedno.

    8bit w jpegu, czy na monitorze to co innego niż 8 bit w rawie.

    W Jpegu jest zapis w sRGB w przestrzeni nie liniowej. w Rawie jest przestrzeń liniowa.
    np RGB(64, 64, 64) NIE JEST 2x jaśniejsze niż RGB(32, 32, 32).

    Tak jest w rawie, ale nie w Jpeg.

    W Jpeg mimo, że ma 8bit potrafi zapisać sporo więcej niż 8EV. Nie wiem dokładnie ile. Zgaduje, że coś koło 10-11EV - ale to też zależy od obróbki, od kontrastu jaki ustawimy itp.

  61. komisarz_ryba
    komisarz_ryba 9 stycznia 2017, 13:33

    @mgkiller - BSI APS-C mial samsung w NX1 i ma sony w FF A7R II. W obydwu przypadkach byl zysk, szczegolnie w DR. Mozna sobie sprawdzic - na dpreview maja DR comparison tool. Wielkosc matrycy nie ma znaczenia, liczy sie wielkosc piksela.

  62. kris@79
    kris@79 9 stycznia 2017, 13:35

    mkol -
    Ja nie nie piszę o domysłach czy pozorach . Fotografuję na ulicy , reportaż i dokument , mam setki znajomych i wszyscy się zgadzają . Oczywiście w jakiejś tam sytuacji smartfon będzie najlepszy bo najmniej rzucający się w oczy wyborem . Tylko to nie do końca o to chodzi . I nie bez przypadku rynek zdobyła seria x100 od Fuji a nie wynalazki bez wizjera od nikona. Nie miejsce aby tu pisać o etyce, kulturze i technikach pracy. Faktem jest że streetowcy szukają małych nierzucających się w oczy rozwiązań ale kluczowe to są jasny obiektyw 24-35 max 50mm , dobra matryca i bardzo dobry wizjer. Reszta tak naprawdę to albo bonus albo zbytek. Nikon niestety szuka zysków a nie optymalnych rozwiązań dlatego wypuszcza pincet rozwiązań i żadne nie jest w punkt no może D5 można uznać że jest trafiony w grupę. Reszta mniej lub bardziej jest wykastrowana. A jak masz obiekcje to sobie poczytaj co polecają i czym fotografuje ulica na świecie , co też nie jest i nie powinno być wyznacznikiem dla nas , bo to kwestia bardzo indywidualna. Jeden w 2h zrobi 1k fot i ni jest w stanie powiedzieć co ma na karcie , a ktos inny w tym samym czasie zrobi 5-6 kadrów i w ciemno może oddać pliki bez ruszania do druku . Kto co lubi.

  63. Chris62
    Chris62 9 stycznia 2017, 13:48

    mgkiler
    9 stycznia 2017, 13:04 

    @MaciekKwarciak

    Nie pamiętam kto, ale ktoś zastosowął matryce BSI o wielkości chyba APS-C, albo FF.
    I efekt był taki, że... nie dało to dużo.

    BSI dużo daje w malutkich matrycach. Im większa matryca tym mniejszy zysk.
    ====
    Tak twierdzą ci którym nie uśmiecha się przynajmniej dziś pakować takich matryc do aparatów - bo co zaoferują jutro?

    Na szcżęście NX1 ma taką matryce 28 MP i daje radę pomimo ponad dwuletneij technologii.
    Konkretnei w porównaniu do NX30 widzę poprawę w rozdzielczośći bo 8 MP więcej, w szumach około 1EV i w zakresie tonalnym - tu nie wiem o ile ale powiedzmy, że wulubionej konkurencji pentaksiarzy jaką jest wyciągenie z ciena NX1 nie przegra z matrycami 16 MP Pentaxa (Sony) pomimo,że ma 12 MP więcej..
    Czy to jest mało czy dużo? Pojęcie względne.
    Kwestia ceny aparatu.

    Możliwe że to twierdzenie było prawdziwe kiedyś kiedy matrce DX miały 10-12 MP. Dziś już czas na BSI jako standard.
    Najbardziej dziwi mnie brak tej technologii wmicro 4/3 - dzięki BSi mógłby konkurować z DX bez BSI.

  64. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 9 stycznia 2017, 13:55




    mgkiler
    9 stycznia 2017, 13:21 

    @Pokoradlasztuki:

    jeszcze jedno.

    8bit w jpegu, czy na monitorze to co innego niż 8 bit w rawie.

    W Jpegu jest zapis w sRGB w przestrzeni nie liniowej. w Rawie jest przestrzeń liniowa.
    np RGB(64, 64, 64) NIE JEST 2x jaśniejsze niż RGB(32, 32, 32).

    Tak jest w rawie, ale nie w Jpeg.

    W Jpeg mimo, że ma 8bit potrafi zapisać sporo więcej niż 8EV. Nie wiem dokładnie ile. Zgaduje, że coś koło 10-11EV - ale to też zależy od obróbki, od kontrastu jaki ustawimy itp.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

    dokladniej mowiac jpg to jest znormalizowany rodzaj kompresji obrazu , nawet nie pliku , a obrazu ( oczywiscie przeliczeniu ulegaja dane obrazowe) . Oprocz tego moze wystepowac kompresja zapisu danych (zmiana sposobu zapisu danych) nie ingerujaca w sam obraz , ale to cos innego.

    Czy zapiszesz obraz w jpg , czy w tif to nie ma wiekszego znaczenie na przenoszony zakres tonalny. Oczywiscie caly zakres tonalny nawet bardzo szeroki jestes w stanie zapisac na 8b jpegu co najwyzej moze spasc rozdzielczosc tonalna , ale jest ona dostatecznie wysoka - nie jest waskim gardlem. Jakkikolwiek obraz ogladasz monitorem - najczesciej jest to i tak 8 b. czasem 10b. To, ze np w raw jest zapisane wiecej niz widzisz na monitorze , to nie jest wina tego , ze masz 8 b Monitor , lecz ze akurat jest tak ustawiona wolarka rawu. Jesli dasz swiatla na Minimum , cienie na max - to zobaczysz caly zakres tonalny - przynajmniej teoretycznuie jest to mozliwe.

    Sam fakt wyboru jpg nie ma wplywu na zakres tonalny matrycy. Oczywiscie 8 bitowym jpeg mozn a objac znacznie szerszy zakres tonalny niz 8 ev - to nie ma z tym nic wspolnego.

    to tak jakbysmy 8 klawiszami w instrumencie muzycznym objeli zakres 2 oktaw - zwiekszy sie odstep miedzy poszczegolnymi klawiszami , zakres bedzie szerszy. Ten odstep w fotografii miedzy klawiszami , czyli rozdzielczosc tonalna dla 8b obrazu i trzech kanalow jest dostatecznie maly. Prawie 17 milionow mozliwych kombinacji.

  65. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 9 stycznia 2017, 14:22

    mgkiler
    9 stycznia 2017, 13:01 

    @Pokoradlasztuki:

    Tak, ale jak przetwornik by był np 10 bit to już to przetwornik, a nie matryca limituje dynamikę.

    8bit w monitorze jest niby OK, ale... jak ja kupiłem dobry monitor, ale niestety 8bit to zacząłem widzieć banding w gradiencie.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

    nie bardzo wiem co to jest banding w gradiencie , ale trzeba odrozniac pomiedzy kompresja jpg a 8 bitowym zapisem danych.
    kompresja jpg dziala w ten sposob ze miejsca sasiadujace , bardzo podobne kolorystycznie ale nieco rozne , zastepuje sie o taka sama kolorystyka. Gdyby zapisac obraz w 8b ale bez kompresji jpg ( np jako niekomprymowany tif) bedzie on bardziej zroznicowany. KOmpresje jpg mozna przeprowadzic roniez na 16b obrazie , albo zapisac obraz w kompresji jpg np w tiffie.

    kompresja jpg to "uproszczenie" obrazu - cos jak kompresja mp3 w muzyce.

  66. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 14:32

    @Pokoradlasztuki

    Nie zrozumaiłeś mnie kompletnie.

    w Jpegu masz przestrzeń sRGB - która jest nie liniowa.

    Gdyby jpeg był liniowy (linear-RGB) to miałby dokładnie 8EV i koniec.

    Ale że jest nie liniowy (RGB 64, 64, 64 NIE JEST 2x jaśniejsze od RGB 32, 32, 32) to można wcisnąć więcej tonów.

    O to mi chodziło.

    Tiff może być chyba zarówno sRGB jak linear-RGB, ale pewności nie mam.

    Rawy są tylko linear-RGB.

    Nie można porównywać 8bit sRGB do 8bit linear-RGB.

  67. mgkiler
    mgkiler 9 stycznia 2017, 14:38

    @Pokoradlasztuki:

    "nie bardzo wiem co to jest banding w gradiencie , ale trzeba odrozniac pomiedzy kompresja jpg a 8 bitowym zapisem danych.
    kompresja jpg dziala w ten sposob ze miejsca sasiadujace ,"

    Po pierwsze zostaw ten jpeg w spokoju, bo to był tylko przykład na plik, który przechowuje dane nie linear-RGB, tylko sRGB. Równie dobrze możemy mówić o bmp.
    Nie zrozumiałeś mnie totalnie.

    A jak już mówić o Jpeg to kompresja działa zupełnie inaczej niż myślisz.
    Obraz dzielony jest na bloki 8x8 pikseli. Każdy z nich jest osobno kompresowany - przeliczany jest z przestrzeni koloru na przestrzeń częstotliwości za pomocą DCT - Dyskretnej Transformaty Cosinusowej.

    W przypadku obrazu koloru jeszcze dochodzi color-subsampling itp, ale to już nie będę się rozpisywał.

    Akurat kompresor jpeg to pisałem.
    Więc nie ucz ojca... :)


    A banding polega na tym, że w gradiencie który powinien być płynny obserwator umie rozpoznać poszczegolne kolory.
    I na moim monitorze się da.
    Wyświetlam gradient od RGB(0, 0, 0) do RGB (255, 255, 255) i normalnie widzę w którym miejscu kończy się pasek RGB (31, 31, 31), a gdzie zaczyna się RGB (32, 32, 32), potem widzę, gdzie się kończy ten i zaczyna RGB (33, 33, 33).
    Czyli moje oczy spokojnie widzą więcej niż te 256^3 czyli 16mln kolorów.

    8bit to za mało na dobry monitor.

  68. Grzenio
    Grzenio 9 stycznia 2017, 15:18

    @Pokoradlasztuki:
    "czy raw jest 12 bitowy czy 14 bitowy nie ma to najmniejszego znaczenia dla przenoszonego zakresu tonalnego. ( teoretycznie Jest to roznica wynoszaca ok 1/2000 zakresu tonalnego - bez znaczenia)

    wyjasniam na przykladzie:

    masz klawiature instrumentu dla dzieci obejmujacego zakres 1 Oktawy - tylko biale klawisze - jest ich 8 .
    masz zakres 1 oktawy ( odpowiada jakiejs roznicy czestotliwosci C2-C1 ) i 8 bitow ( klawiszy)

    Dokladasz teraz 5 czarnych klawiszy poltonowych - masz teraz razem 13 klawiszy czyli 13 bitow , ale zakresu tonalnego w ten sposob nie zwiekszyles.
    ciagle wynosi on jedna oktawe - ten sam zakres czestotliwosci C2-C1.

    dokladnie tak samo jest w fotografii."
    ------------------------------------------------------------------

    Znowu powielasz te swoje teorie nie mające nic wspólnego z rzeczywistością. Poczytaj trochę o zasadzie działania fotodiody, przetworniku ADC i ogólnie o zasadzie działania aparatu cyfrowego i nie wciskaj ludziom dalej tych głupot. Zapamiętaj raz na zawsze - wartość zapisana w RAW to jest wynik LINIOWEGO pomiaru natężenia światła i aby przenieść zakres 14EV potrzeba 14 bitów w skali liniowej bo 14EV to jest stosunek poziomu sygnału najsłabszego do najsilniejszego jak 1:16384.

    Przejście na 8 bitowy format JPG, TIFF, BMP, PNG czy co tam innego 8-bitowego, wiąże się z nieliniowym przekształceniem (krzywa "S" i krzywa gamma się kłania) i dla tego możliwe jest przeniesienie w takich plikach zakresu większego niż 8EV. Poza tym w formacie 8-bitowym RGB owszem masz 16,777 mln kombinacji RGB ale w tym jest tylko 255 odcieni szarości (bądź jasności dowolnego innego koloru) i z tego właśnie wynika banding.

  69. pomydor
    pomydor 9 stycznia 2017, 16:12

    koniec świata. Hasselblad kupiony przez Chińczykow... ostatnie bastiony 'made in Sweden, Germany, EU itd.' padaja... moze właśnie dlatego Trump został prezydentem?

  70. 9 stycznia 2017, 16:42

    @pomydor

    Koniec Hasselblada to już był jak zaczęli cudować z oklejeniem drewnem aparatów Sony. To był znak, że firma nie ma już do zaoferowania klientowi nic poza logo na obudowie.

  71. szuu
    szuu 10 stycznia 2017, 00:20

    z tej drogi zawrócili już wcześniej.
    a ostatnio mirrorless 44x33 więc chyba całkiem nieźle.
    teraz niech tylko każdy chiński milioner z poczucia patriotyzmu kupi kilka sztuk...

  72. 10 stycznia 2017, 01:05

    Jak widać sami na tą drogę nie mieli już środków finansowych skoro kupili ich Chińczycy. W innym wypadku pewnie zakończyłoby się to po prostu bankructwem.

  73. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 10 stycznia 2017, 10:57








    Grzenio

    Grzenio
    9 stycznia 2017, 15:18 



    Znowu powielasz te swoje teorie nie mające nic wspólnego z rzeczywistością.



    Przejście na 8 bitowy format JPG, TIFF, BMP, PNG czy co tam innego 8-bitowego, wiąże się z nieliniowym przekształceniem (krzywa "S" i krzywa gamma się kłania) i

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    nie chce mi sie tego mietolic i opisywac ponownie.
    mylisz dynamike wejscia z dynamika wyjscia to czesty blad , nie chc mi sie dokladnie opisywac, moze w przyplywie weny tworczej sie zbiore w sobie , ale nie taraz.

    charakterystyka swietlna fotodiody to zaleznosc pradu / napiecia od natezenia oswietlenia. W przedziale zmiennosci jest to funkcja ciagla. Nie ma w ogole zadnej mowy ani potrzeby przywolywania bitow.

    w momencie digitalizacji , glebia bitowa przetwornika nie ma zdengo wplywu na przenoszony zakres ( gdyz jest obraz przebnoszony niezaleznie od pozniejszej digitalizacji) , a jedynie na rozdzielczosc.podziailu ( w rzeczywistosci ma wplyw pomijalnie maly) .

    odwolujesz sie do rzeczywistosci- prosze bardzo.

    zrob zdjecia bogatego tonalnie krajobrazu w sloneczny dzien z pieknymi cumulasami na niebie.
    raz za pomoca aparatu starszego sprzed 10 - 15 lat , a nastepnie za pomoca wspolczesnego , o wiekszym zakresie tonalnym,.

    w obu wypadkach rob zdjecia w jpg wprost z aparatu .
    I co sie okaze ?
    na pierwszym zdjeciu beda przepaly w chmurach , wowczas aparaty nie obejmowaly takiego zakresu tonalnego , w drugim przypadku dostaniesz pieknie odwzorowane szczegoly w cumulusach.
    Jak to ? przeciez tak nie ma prawa byc , zeby obraz 8 - bitowy przeniosl wiedcej niz starszy obraz tez 8 - io bitowy. Jakim cudem rownie osmiobitowe zdjecie z sony a7 przeniesie wiecej zakresu tonalnego niz osmibitowe z np starego c20.?


    Takim cudem , ze Glebia bitowa nie ma nic wspolnego z zakresem tonalnym.

    obraz dwubitowy ( czern /Biel) ma Taki sam zakres tonalny jak obraz 14 bitowy gdzie tez jest na jego krancach ta sama czern i ta sama Biel - tyle ze miedzy nimi wystepuje cala masa walorow posrednich. Zakres tonalny jest Taki sam - rozna rozdzielczosc tonalna. Nalezysz do licznego grona uzytkownikow sieci , ktorzy nie rozrozniaja pomiedzy dynamika wejsicia a wyjscia , czyli pomiedzy rozpietosia a rozdzielczoscia tonalna.. Dla jakosci obrazowani wazne sa i dynamika wejscia i wyjsciaa , z tym ze dla obrazow o dynamice wyjscia 8b nie jest to juz istotne ograniczenie. Te wszystkie piekne obrazy , zdjecia jakie ogladamy na roznego rodzaju forach, galeriach w sieci , widzimy jako osmiobitowe. Natomiast dosc czesto odczuwamy ograniczenie wynikajace z zakresu tonalnego przenoszonego przez matryce- nie zawsze , ale czesto.

  74. Grzenio
    Grzenio 10 stycznia 2017, 13:13

    @Pokoradlasztuku:
    "mylisz dynamike wejscia z dynamika wyjscia to czesty blad"
    ------------------------------------------
    To właśnie Ty mylisz dynamikę wyjścia z dynamiką wejścia. Wartość zapisana w pliku RAW to jest właśnie wejście bo to jest efekt liniowej zamiany natężenia światła i czasu naświetlania na napięcie a dalej na wartość cyfrową tego napięcia zapisaną w pliku RAW.

    Aby w ogóle nastąpiła zmiana dynamiki to musiałoby zostać zastosowane przekształcenie nieliniowe np. logarytmowanie a zarówno charakterystyka fotodiody jak i charakterystyka przetwornika ADC są charakterystykami liniowymi (pomijając jakieś drobne nieliniowości). Przetwarzanie liniowe sygnałów nie zmienia w żaden sposób dynamiki. To tak jakbyś chciał zrobić woltomierz cyfrowy, który miałby Ci umożliwiać pomiar napięcia zarówno 1mV jak i 16383mV bez zmiany zakresu pomiarowego. Musiałby on mieć pojemność słowa ADC wynoszącą co najmniej 14 bitów bo 2^14=16384. Inaczej nie byłbyś w stanie zmierzyć wartości 1 jak i wartości 16383 bez zmiany wzmocnienia.

    Zdjęcia JPG to efekt wywołania RAW-a natomiast proces wywoływania RAW-a wiąże się zarówno z kompresją dynamiki (krzywa przetwarzania w kształcie litery "S") podczas której obcinane są zazwyczaj głębokie cienie jak i z zastosowaniem nieliniowego przetwarza według krzywej gamma=2.2 w celu dostosowania do nieliniowej charakterystyki czułości wzroku. To właśnie dzięki nieliniowej charakterystyce czułości naszego narządu wzroku możliwe jest skompresowanie 14-bitowej wartości pomiaru światła (wartości z pliku RAW) do 8-bitowej wartości zapisanej w pliku JPG ponieważ nasz wzrok reaguje na względną zmianę wartości natężenia światła a nie na wartość bezwzględną. Jeśli mamy cztery próbki odpowiadające wartościom natężenia światła odpowiednio 1 lux, 2 lux, 4 lux i 8 lux to w zapisie odpowiadającym skali liniowej musimy mieć na to przeznaczone 3 bity natomiast po przekształceniu nieliniowym (według krzywej logarytmicznej) wystarczy nam już tylko 2 bity: wartości 1 lux odpowiadałaby wartość 0, wartości 2 lux - 1, dla 4 lux mielibyśmy wartość 2 a dla 8 lux - wartość 3. Mamy tutaj redukcję ilości bitów bez praktycznie żadnej utraty jakości ponieważ wzrok ludzki reaguje na względną zmianę jasności i różnicę jasności między 1 lux a 2 lux odbiera tak samo jak różnice między 2 lux a 4 lux, 4 lux a 8 lux bądź 8192 lux a 16384 lux. I zauważ, że mamy tutaj redukcję długości słowa cyfrowego bez żadnej redukcji dynamiki bo nadal mamy przenoszoną informację o pełnym zakresie od 1 lux do 16384 lux. Redukcja dynamiki to już oddzielna kwestia i wiąże się już zastosowaniem odpowiedniej krzywej w procesie wywoływania RAW-a.


    "Nalezysz do licznego grona uzytkownikow sieci , ktorzy nie rozrozniaja pomiedzy dynamika wejsicia a wyjscia , czyli pomiedzy rozpietosia a rozdzielczoscia tonalna."

    Ty za to należysz do bardzo nielicznego grona osób, którym wydaje się, że wiedzą wszystko a nie wiedzą podstawowych rzeczy.

  75. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 10 stycznia 2017, 14:24

    Ty za to należysz do bardzo nielicznego grona osób, którym wydaje się, że wiedzą wszystko a nie wiedzą podstawowych rzeczy.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------

    nic podobnego. nie potrafie w ogole gotowac i nie wydaje mi sie , ze umie.

  76. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 12 stycznia 2017, 10:08


    Grzenio

    Zdjęcia JPG to efekt wywołania RAW-a natomiast proces wywoływania RAW-a wiąże się zarówno z kompresją dynamiki (krzywa przetwarzania w kształcie litery "S") podczas której obcinane są zazwyczaj głębokie cienie jak i z zastosowaniem nieliniowego przetwarza według krzywej gamma=2.2 w celu dostosowania do nieliniowej charakterystyki czułości wzroku. To
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    piszezs nie na temat, to nie o to chodzi.

    charakterystyka swietlna f.diody to zaleznosc V( E) - napiecia od natezenia oswietlenia. Zaleznosc Ta ma Charakter logarytmiczny , dlatego podaje sie ja dla E w skali logarytmicznej.

    Uzyteczny zakres tonalny to Taki , ze zmianom natezenia oswietlenia E odpowiadaja proporcjonalne zmiany V. To zakres E2 -E1 ( przy jednoczesnym spelnieniu warunku min. SNR)


    (dygresja - w skali logarytmicznej log(E2)-Log( E1) = log(E2/E1) - czyli forma zapisu , ktora zwyklo sie nazywac dynamika - tak wiec zakres tonalny mozna powiedziec alternatywnie , ze to dynamika tonalna - bedzie to poprawnie . Nigdy ZAKRES DYNAMICZNY - to jest bledne okreslenie , takie tlumaczenie wprost engielskiego DR. DR to jest cos innego )

    Zmianie E2 - E1 odpowiada jakas zmiana napiecia dV

    Napiecie V w przetworniku A/D jest "przekladane" na wartosc binarna

    dla przetwornika 12 b mamy:

    dla v1 (E1) odpowiada najnizszy bit 0
    dla v2 (E2) mamy najwyzszy bit 4095.
    Obejmuja one zakres tonalny E2-E1


    dla przetwoirnika 8b i tej samej matrycy mamy :

    dla v1(E1) odpowiada najnizszy bit 0
    dla v2(E2) odpowiada najwyzszy bit 255
    Obejmuja one zakres tonalny E2-E1

    dokladnie ten sam . Przenoszony zakres tonalny ( czyli przenoszony zakres zmian natezenia oswietlenia) jest doklanei TAKI SAM Nie zalezy od glebi bitowej.

    a teraz przetworzmy 12b Raw na 8 bitowy obraz w aparacie ( 16 razy mniejsza gestosc)

    bitowi 4095 zostanie przypisany bit 255 ( inaczej: bity 4097 - 4095 zostaja zastapione jednym - 255)
    bitowi 4097 zostanie przypisany bit 254
    bitowi 4063 zostanie przypisany bit 253 itd....

    bitowi 0 zostanie przypisany bit 0.

    zakres tonalny zostanie przeniesiony dokladnie ten sam E2-E1 , zmieni sie rozdzielczosc tonalna, bedzie ona nizsza.

    Konkretna Jasnosc bitowi 4095 lub bitowi 255 ( Biel) zostaje przypisana w urzadzeniu wyjscia - monitorze / drukarce i bedzie taka sama . Podobnie dla Bitow 0 ( czern)

    To jest dokladnie przypadek klawiatury obejmujacej zakres jednej oktawy z rozna liczba klawiszy , czego do tej pory nie mozesz pojac.

    A teraz konkretny przyklad :
    Robisz zdjecie bogatej sceny tonalnej , wszystko jedno czy jako raw czy jako 8b,
    I powtarzasz jako HDR . W drugim przypadku zostanie zatrejestrowany na wynikowym obraze o tej samej liczbie bitow/Kanal szerszy zakres tonalny sceny. Mimo tej samej liczby b objeta zostanie scena szersza tonalnie - to nie zalezy od l. bitow.
    Od liczby b. zalezy rozdzielczosc tonalna , nie zakres tonalny.

    powolywanie sie na ksztalt krzywej , oko ludzkie itd itp jest tutaj zupelnie nie do rzeczy , nie ma z tym nic wspolnego. To jest czysta Algebra.

    I przy okazji odpowiadajac na wczesniejsze posty - przestrzen barwna ( SRGB , aRGB i inne) - nie Maja nic wspolnego z glebia bitowa - to zupelnie cos innego , to inna kategoria.

  77. Grzenio
    Grzenio 12 stycznia 2017, 10:55

    Pokoradlasztuki, mam jedno pytanie. Jesteś z wykształcenia elektronikiem?

  78. Grzenio
    Grzenio 13 stycznia 2017, 09:47

    Skoro nie odpowiadasz to napiszę jak nie elektronikowi.
    Błąd popełniasz na samym początku rozumowania pisząc:

    "charakterystyka swietlna f.diody to zaleznosc V( E) - napiecia od natezenia oswietlenia. Zaleznosc Ta ma Charakter logarytmiczny , dlatego podaje sie ja dla E w skali logarytmicznej."

    Otóż tak nie jest bo matryca ma linową charakterystykę czułości a nie logarytmiczną. Wartość zapisana w pliku RAW jest wprost proporcjonalna do natężenia światła:

    link
    link

    Jak nie wierzysz to możesz zrobić prosty eksperyment - umieść aparat na statywie, włącz tryb manualny i zrób kilka zdjęć RAW jakiejś jednolitej białej powierzchni zmieniając jedynie czas naświetlania o 1EV a wartości ISO i przysłony nie zmieniaj. Potem sprawdź np. programem RawDigger jakie wartości w pliku RAW przypadają dla wierzchołka histogramu danego kanału (np. G1) albo jaka jest wartość średnia senseli tego kanału. Ja taki eksperyment kiedyś już zrobiłem a wyniki możesz zobaczyć na tym wykresie:

    link

    Jak byk jest to liniowa zależność i zmianie ekspozycji o 1 EV odpowiada podwojenie wartości zapisanej w pliku RAW. Aby móc przenieść zakres 14EV potrzeba co najmniej 14 bitów i nie ma cudów. Zresztą również tutaj możesz o tym przeczytać (akapit "BIT DEPTH & MEASURING DYNAMIC RANGE"):

    link


    Jeśli jednak coś tam kumasz z elektroniki to możesz również poczytać co to jest fotodioda i fotoogniwo i jaką mają zależność prądu od natężenia światła:

    link

    I błagam nie powielaj już dłużej tych swoich teorii bo wprowadzasz tylko w błąd nieświadomych czytelników.

  79. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 13 stycznia 2017, 10:47

    juz odpowiadam



    nie ogarniasz zasadniczego problemu.

    skala w jakiej przedstawiamy zaleznosc nie ma zadnego znaczenia , to tylko ksztalt rysunku.

    oczywiscie , ze digitalizujac przebieg ciagly czyli sprowadzajac do postaci dyskretnej zachowamy wiecej informacji uzywajac slowa o glebszej glebi bitowej. To nie podlega dyskusji.

    Chodzi jedynie o ZAKRES ( tonalny)
    Zakres moze byc ten sam , niezaleznie czy uzywasz 12 b czy 8 b. Dla 8 bit musi byc przy tym samym zakresie mniejsza rozdzielczosc.
    Czyli najciemniejszy ton jaki uda sie zarejestrowac i najjasniejszy ton jaki uda sie zarejestrowac z rzeczywistosci maga byc te same zarowno dla zapisu 12 b jak i 8 b

    To jest zakres tonalny - czyli dynamika wejscia - zakres pomiedzy najjasniejszym i najciemniejszym tonem jakie uda sie zarejestrowac ze znieksztalceniami mniejszymi od uznanymi za dopuszczalne .
    To nie zalezy od glebi bitowej

    Od glebi bitowej zalezy rozdzielczosc tonalna


    a teraz przyklad liczbowy , najpierw kilka definicji

    EV - mozna mowic o bezwzglednym - jest to tzw wartosc expozycji.
    Pomiedzy natezeniem oswietlenia ( lux) a EV istnieje zaleznosc

    EV=ld(lux/2,5)

    ld- logatithmus dualis ( tlumaczyc chyba nie trzeba)

    ma wymiar energii , dokladniej mowiac ld(J/m2) czyli ld(N/m)

    EV nie wzglednia czulosci ,

    jesli chcemy uwzglednic czulosc to Mamy tzw liczbe swietlna LV

    LV=EV+ld(iso/100)

    czyli dla 100 ISO, LV =EV

    istnieje rowniez zaleznosc EV=ld(p^^/t) ( dla 100 iso)
    p przyslona
    t czas naswietlenia

    czyli znajac natezenie oswietlenia w lux mozna wyznaczyc P i t


    powiedzmy masz matryce reagujaca na natezenie 1 lux i przestajaca reagowac na swiatlo o natezeniu powyzej 100000 lux

    zakres tonalny takiej matrycy to E2-E1 100000 - 1 = 99999 lux

    lub w skali logarytmicznej przy uzyciu EV bezwzglednego:

    EV(2) = ld(100000/2,5)=10,59
    EV(1)= ld(1/2,5)=-0,916

    zakres tonalny = 10,59--0,916=11,5 EV ( ma wymiar ld energii/powierzchnie)

    mozna tez mowic o EV wzglednym , czyli krotnosci logartymicznej

    mozna te krotnosc logarytmiczna wyznaczyc wprost jako ln(E2/E1)

    Ev =ln(100000/1)= 11,5 EV ( bezwymiarowa wielokrotnosc - zbieznosc oznaczen)

    odpowiada to 11,5 stopniom przyslony ( gdyz tak skonstruowano przyslone)

    i teraz jesli taki zakres tonalny zdigitalizuejmy za pomoca przetwornika a/D to:

    a)

    dla 12b - wowczas mamy rozdzielczosc tonalna 11,5/4096=0,0028 Ev/bit

    oznacza to, ze po digitalizycji najmniejsza roznica tonalna jaka jest w stanie zarejestrowac nasza aparat na obrazie wynosi 0,0028 stopnia przyslony. Wszystkie mniejsze roznice wystepujace w rzeczywistosci zostana przedstawione jak wlasnie taka.

    b)

    dla 8b - wowczas mamy rozdzielczosc tonalna 11,5/256 =0,044 Ev/bit

    oznacza to, ze po digitalizycji najmniejsza roznica tonalna jaka jest w stanie zarejestrowac nasza aparat na obrazie wynosi 0,044 stopnia przyslony. Wszytkie mniejsze roznice zostana przedstawione jak wlasnie taka

    To jest wlasnie dynamika WYJSCIA.

    przy takim samym zakresie tonalnym po digitalizacji 12 lub 8 b mamy obrazy o roznej gestosci tonalnej ( roznej subtelnosci przenoszenia tonow).

    w przypadku a aby zauwazyc roznice w natezeniu oswietlenia wystarcza roznica 0,0028 stopnia przyslony w natezeniu oswietlenia , w przypadku b potrzeba roznice wynoszaca 0,044 stopnia przyslony.

    Chyba jasniej nie mozna opisac roznic pomiedzy zakresem tonalnym a rozdzielczoscia tonalna.

    w sumie cudow nie ma- w drugim przypadku 8 b mamy mniej informacji zapisanej niz dla 12 b - ale zakres tonalny jaki zostal przeniesiony jest TAKI SAM , kosztem ROZDZIELCZOSCI tonalnej.

    I pytanie - gdzie ustawic preferncje - czy w kierunku rozdzielczosci tonalnej czy zakresu tonalnego. O ile zakres tonalny wynika z wlasciwosci matrycy , to rozdzieczosc tonalna z wlasciwosci przetwornika A/D lub zalozonych obliczen obrazu.

    Przeliczajac obraz 12 b do 8 b wcale nie musimy ograniczyc zakresu tonalnego , natomiast musimy w tym przypadku ograniczyc rozdzielczosc tonalna.








  80. Grzenio
    Grzenio 13 stycznia 2017, 12:05

    @Pokoradalasztuki:
    "i teraz jesli taki zakres tonalny zdigitalizuejmy za pomoca przetwornika a/D to:

    a)

    dla 12b - wowczas mamy rozdzielczosc tonalna 11,5/4096=0,0028 Ev/bit

    oznacza to, ze po digitalizycji najmniejsza roznica tonalna jaka jest w stanie zarejestrowac nasza aparat na obrazie wynosi 0,0028 stopnia przyslony. Wszystkie mniejsze roznice wystepujace w rzeczywistosci zostana przedstawione jak wlasnie taka.

    b)

    dla 8b - wowczas mamy rozdzielczosc tonalna 11,5/256 =0,044 Ev/bit

    oznacza to, ze po digitalizycji najmniejsza roznica tonalna jaka jest w stanie zarejestrowac nasza aparat na obrazie wynosi 0,044 stopnia przyslony. Wszytkie mniejsze roznice zostana przedstawione jak wlasnie taka

    To jest wlasnie dynamika WYJSCIA."
    --------------------------------------------------------------------

    Jesteś nieuleczalnym chyba przypadkiem. Nie wiem czy jest sens dalej pisać bo chyba nigdy do ciebie nie dotrze, że matryca ma charakterystykę liniową czyli proporcjonalnie zamienia wartość natężenia światła na wartość liczbową. Jaka jest zależność między luxami a liczbą EV już podałeś i jest to zależność nielinowa (logarytmiczna) jak sam podałeś. Można mówić o przedziale kwantowania przetwornika ADC wyrażonym w luxach ale nie w stopniach EV. Kiedy do ciebie dotrze, że rozdzielczość tonalna o jakiej piszesz dotyczy wyjścia postprocesu a postproces to przede wszystkim nieliniowe przekształcenie wartości RAW na wartość JPG. Dopiero po wywołaniu RAW-a można mówić o stałym przedziale kwantowania wyrażonym w EV. Po to właśnie stosuje się korektę gamma aby przekształcić liniową charakterystykę czułości fotodiody na logarytmiczną charakterystykę czułości wzroku ludzkiego. Jak chcesz zobaczyć jak reaguje matryca na natężenie światła to wywołaj RAW-a programem dcraw ustawiając gamma=1.

    A tak na marginesie definicja dynamiki to stosunek najsilniejszego sygnału użytecznego do najsłabszego przy czym jako najsłabszy użyteczny sygnał traktuje się sygnał o określonym stosunku S/N. Zazwyczaj całkowitą dynamikę podaje się dla najsłabszego sygnału, dla którego S/N=1. A wiesz co składa się na szumy? Między innymi szumy kwantyzacji. Jeśli chciałbyś uzyskać dynamikę 14-bitową (14 EV) dla pomiarów natężenia światła to musisz mieć szumy kwantowania na poziomie mniejszym niż 1/16384 wartości maksymalnej sygnału. 8-bitowy przetwornik ADC w żaden sposób nie zapewni takiej dynamiki. Jedynie przetworniki nieliniowe (logarytmujące) by to umożliwiły a takich się nie stosuje. Dlatego aby móc przenieść dynamikę 14EV niezbędny jest przetwornik ADC co najmniej 14-bitowy.

    To o czym piszesz dotyczy tylko wyjścia postprocesu a to jaką dynamikę EV (odniesioną do wejścia) będziemy mieli na wyjściu praktycznie zależy wyłącznie od tego jak ustawiliśmy punkt bieli i punkt czerni podczas wywoływania RAW-a czyli w skrócie dla jakich wartości RAW będziemy mieli wartości 0 i 255 w pliku JPG. Możesz ustawić punkt bieli dla wartości ADC=16384 i punkt czerni dla ADC=0 i mieć przeniesiony maksymalny możliwy do zarejestrowania zakres tonalny a możesz równie dobrze punkt czerni ustalić na ADC=100 a punkt bieli na ADC=6400 i mieć przeniesiony zakres tonalny tylko 6EV. Pobaw się trochę programem RawDigger to może to pojmiesz.

  81. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 13 stycznia 2017, 13:00

    Tracisz istote dyskusji. odnosze wrazenie , ze nie bardzo wiesz o czym piszesz. Nie bardzo wiesz z czym sie nie zgadzasz.

    przywolujesz JPG , przywolujesz szumy itd itp - to jest zupelnie niepotrzebme, to jest zasmiecanie watku. Rownie dobrze mozesz pisac o dzisiejszym sniegu.
    JPG to rodzaj kompresji obrazu , mozna przeprowadzic na obrazach 16 b , 8b, dowolnych . Rowniez , na formacie tif .

    jest mowa jedynie o glebi binarnej , to nie ma nic wspolnego z rodzajem kompresji obrazu. Aby uzyskac obraz 8 B wcale nie trzeba przeprowadzac kompresji JPG.

    szumy - napisalem wyraznie "To jest zakres tonalny - czyli dynamika wejscia - zakres pomiedzy najjasniejszym i najciemniejszym tonem jakie uda sie zarejestrowac ze znieksztalceniami mniejszymi od uznanymi za dopuszczalne ." a wiec dla akceptowalnego poziomu szumow i innych artefaktow.
    dyskusja o szumach tutaj nie ma znaczenia. inaczej mowiac - dla szumow akceptowalnych. .

    I wreszcie przenoszony zakres tonalny przez matryce w ogole nie zalezy od postprocesingu - jest jej cecha fizyczna. I ten zakres tonalny zostanie zdigitalizowany zarowno dla 12 b jak i 8b. W rzeczywistzosci wystpuje jakas roznica , ale jest ona pomijalnie mala , to rzad mniejszy niz ok 1/100 do 1/200 zakresu tonalnego - bez znaczenia ( uwzgledniajac nieco wieksze szumy dla 8 b).



    w podanych przykladach liczbowych oczywiscie dokonalem uproszczen - to chyba jasne ze nie zostaje wykorzystany zakres dokladnie 0-255 od zera - 1 , 2 bity sie traci , podobnie jak dla 4096 to nie jest od dolu dokladnie od zera , ale to niczego nie zmienia. Wydawalo mi sie , ze tego nie musze tlumaczyc , ale widze ze jednak trzeba.

    Moj przyklad z kilku postow dluzej - zakresu tonalnego 1 oktawy i 8 lub 12 klawiszy jest calkowicie prawidlowy - tak to dziala rowniez w fotografii.

    ja koncze , nie kontrolujesz swojej dyskusji , to jest dla mnie strata czasu.
    Nie qmausz czym jest rozpietosc a czym rozdzielczosc tonalna.

  82. Grzenio
    Grzenio 13 stycznia 2017, 13:02

    @Pokoradlasztuki"
    "ld- logatithmus dualis ( tlumaczyc chyba nie trzeba) "

    Tobie najwyraźniej trzeba chyba wytłumaczyć bo najwyraźniej nie rozumiesz co to znaczy skoro później używasz logarytmu naturalnego.

    "powiedzmy masz matryce reagujaca na natezenie 1 lux i przestajaca reagowac na swiatlo o natezeniu powyzej 100000 lux

    zakres tonalny takiej matrycy to E2-E1 100000 - 1 = 99999 lux

    lub w skali logarytmicznej przy uzyciu EV bezwzglednego:

    EV(2) = ld(100000/2,5)=10,59
    EV(1)= ld(1/2,5)=-0,916

    zakres tonalny = 10,59--0,916=11,5 EV ( ma wymiar ld energii/powierzchnie)
    "


    Naucz się chociaż prawidłowo korzystać z kalkulatora albo Excela bo nawet nie potrafisz dobrze tego policzyć. Powinno być:

    EV(2) = ld(100000/2,5) = 15,2877
    EV(1)= ld(1/2,5) = -1,3219

    zakres tonalny = 15,2877--1,3219 =16,6096 EV

    Na potwierdzenie: 2^16,6096 = 100000

    Tutaj masz kalkulator i możesz sobie sprawdzić: link

  83. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 13 stycznia 2017, 13:17

    ups do wyliczenia zamias ld wcisanlem Ln - tak jest jesli pisze sie za wczesnie.

    rzeczywiscie zamiast 11,512 jest 16,6
    to niczego nie zmienia w sensie przykladu.

    przynajmniej w tym masz racje.

  84. Grzenio
    Grzenio 13 stycznia 2017, 13:19

    @Pokoradlasztuki:
    "Tracisz istote dyskusji. odnosze wrazenie , ze nie bardzo wiesz o czym piszesz"
    -----------------------

    Dokładnie to można napisać o tobie. Mieszasz ciągle pojęcia, nie potrafisz ogarnąć całego tematu, co z czym się je i co od czego zależy. Wszystkie moje wypowiedzi są w kontekście wpisu:

    "@Pokoradlasztuki:
    "czy raw jest 12 bitowy czy 14 bitowy nie ma to najmniejszego znaczenia dla przenoszonego zakresu tonalnego. ( teoretycznie Jest to roznica wynoszaca ok 1/2000 zakresu tonalnego - bez znaczenia)"

    To ty mieszasz pojęcia i przywołujesz transformatę kosinusową stosowaną w JPG. Co ma piernik do wiatraka? Wywołanie pliku JPG to nie tylko rodzaj kompresji informacji. To przede wszystkim nielinowe przekształcenie wartości z pliku RAW na wartość w pliku JPG. Tak sam jest to realizowane w plikach BMP, PNG, TIFF lub innym popularnym formacie. To jest właśnie dopasowanie liniowej charakterystyki czułości matrycy do nieliniowej charakterystyki czułości wzroku. Nie jesteś w stanie pojąć, że między wejściem (plik RAW) a wyjściem (plik JPG, BMP itp.) istnieje nieliniowa zależność i uparcie brniesz w ślepą uliczkę swoich teorii. Nie chce mi się tłumaczyć fachowo bo widać i tak nie zrozumiesz skoro nie wiesz jaki wpływ ma szum kwantowania przetwornika ADC na przenoszoną dynamikę. Poczytaj najpierw o przetwarzaniu cyfrowym sygnałów analogowych to dopiero wtedy będziemy mogli dalej podyskutować.

  85. Grzenio
    Grzenio 13 stycznia 2017, 13:28

    Masz tutaj przykładowy histogram dla pliku RAW. Na dolnej osi masz wartości z przetwornika ADC (zapisane w pliku RAW) a na górnej wartości EV. Może to do ciebie w końcu przemówi i pojmiesz gdzie robisz błąd:

    link

  86. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 13 stycznia 2017, 14:38

    nie przemowi , nawet nie zagladam


    powiedzmy ze masz matryce ktora jest w stanie przeniesc tylko zakres od 100 do 200 lux czyli 1 EV ( ld(J/m2) bezwzgledne . ( ld(200/2,5)-ld(100/2,5)


    a zmiany napiecia przetwarzasz w przetworniku a/d 14b.
    na wyjsciu otrzymasz 16384 bity , czyli zakres 14 EV ( wzgledne)

    beda one "pokrywac" 1 EV bezwzgledne na wejsciu.

    dynamika wejscia:
    Zakres tonalny :1 EV albo inaczej 1 stopien przyslony

    dynamika wyjscia:
    Rozdzielczosc tonalna :14 EV albo 16384 bit., albo inaczej 1/16384 EV - roznie mozna to samo wyrazic. - bedzie ona zawsze odpowiadac 1 EV( bezwzgl. ) na wejsciu. I tego nie zmienisz przetwornikiem - to wynika z wlasnosci fizykalnych matrycy.


    wynikowo otrzymasz obraz , ktory obejmuje rozpietosc tonalna tylko 1 stopnia przyslony , ale zapisany przez 16384 rozniace sie walory tonalne ciemniej/jasniej.

    stosujac przetwornik az 14b wcale nie rozszerzyles obejmowanego zakresu tonalnego . Zakres ten bylby tai sam gdybys stosowal przetwornik np 8 b albo i 6b. Zmienialby sie tylko liczba tonow za pomoica ktorych zapisujesz ten zakres tonalny sceny .



    to jest dokladnie przypadek klawiatury fortepianu - przez dodanie klawiszy czarnych nie zwiekszamy rozietosci tonalnej instrumentu.

  87. Grzenio
    Grzenio 13 stycznia 2017, 15:14

    @Pokoradlasztuki
    "nie przemowi , nawet nie zagladam "

    Skoro masz takie podejście do wiedzy to nic dziwnego, że nic nie możesz rozumieć.

    "powiedzmy ze masz matryce ktora jest w stanie przeniesc tylko zakres od 100 do 200 lux czyli 1 EV"

    Nie ma czegoś takiego jak początek pracy matrycy dla 100lx a koniec dla 200lx. Kiedy w końcu pojmiesz, że wartość wyjściowa z matrycy LINIOWO zależy od natężenia światła! Najmniejszą mierzalną wartość określa właśnie rozdzielczość przetwornika (upraszając oczywiście założenie, że szumy i prąd ciemny są pomijalnie małe). Jeśli ustalisz, że 200lx to maksymalna mierzona przez matrycę wartość i będzie to odpowiadało max. wartości 14-bitowego przetwornika ADC = 16384 to dla natężenia 100 lx będziesz miał wartość słowa ADC=8192 bo charakterystyka jest LINIOWA! Nie można sobie ustalać, że ADC=0 dotyczy natężenia 100 lx a ADC=16384 dotyczy 200 lx. Tak można byłoby zrobić jakby wprowadziło się wysoki poziom biasu czyli sztucznie wprowadziło offset napięcia. Jednak nie takie są dążenia konstruktorów matryc bo dąży się do tego aby właśnie móc mierzyć jak najniższe wartości natężenia światła a nie sztucznie ograniczać dynamikę matrycy. Także jak matryca dopuszcza maksymalny poziom natężenia światła 200lx i zastosujemy 8-bitowy przetwornik to minimalny poziom odpowiadający ADC=1 będzie dla natężenia 200lx/255 = 0.78 lx a gdy zastosujemy przetwornik 12-bitowy to ADC=1 będzie odpowiadało 200lx/4095 = 0.049 lx. Dla przetwornika ADC 14-bitowego wartości ADC=1 będzie zaś odpowiadało natężenie światła 200lx/16383 = 0.012 lx. Sam sobie odpowiedz w jakim przypadku będziesz miał większy zakres tonalny?

    Zakresu tonalnego, który chcesz aby był przeniesiony na wyjściu nie ustalasz sobie podczas tworzenia pliku RAW tylko podczas postprocesu. To wtedy możesz sobie ustalić jaka wartość luxów będzie stanowiła poziom czerni (zero dla pliku wyjściowego) a jaka wartość luxów będzie odpowiadała bieli czyli wartości 255 w 8-bitowym pliku wyjściowym.

  88. Grzenio
    Grzenio 13 stycznia 2017, 16:09

    I jeszcze a'propos biasu. Stosuje się taki offset aby wartości natężenia światła 0 lx odpowiadała jakaś wartość ADC większa od zera np. ADC=127. Potwierdzają to pomiary darków w testach aparatów na optyczne.pl. Jeśli zatem wartości maksymalnej 14-bitowego przetwornika ADC wynoszącej 16383 odpowiada natężenie światła powiedzmy 1000 lx to oznacza to dla nas tyle, że przedział kwantowania przetwornika ADC wynosi (1000 lx - 0lx) / (16383-127) = 0,061515748 lx. Jaki będzie zatem według twojej teorii zakres tonalny matrycy? 1000 lx dzielone przez 0 to przecież nieskończoność a więc w skali EV: log2(1000/0) to również nieskończoność.

    Tak oczywiście nie jest bo dynamikę czyli użyteczny zakres tonalny matrycy wyznacza od dołu najniższy użyteczny sygnał, dla którego S/N=1. A wiesz z czego składają się szumy? Odsyłam tutaj do słowniczka: link Wśród tych szumów jest szum kwantyzacji przetwornika ADC. Zazwyczaj jest on pomijalny bo stosuje się przetworniki o dużej rozdzielczości więc szum kwantyzacji jest nieistotnie mały w stosunku do szumów przetwarzania, szumów śrutowych i szumów prądu ciemnego. Co jednak będzie gdy zastosujemy przetwornik 8-bitowy? Szum kwantyzacji będzie wtedy bardzo duży i to on ograniczy nam dynamikę matrycy. Generalnie wzór na dynamikę przetwornika ADC wynikającą wyłącznie z szumów kwantyzacji) jest w postaci: S/N = 6.02N+1.76 [dB] gdzie N to ilość bitów ( link ). Jeśli chcesz zatem mieć dynamikę 14EV czyli 20*log10(16383/1) = 84,29 dB to potrzeba (84,29dB-1.76dB)/6.02dB = 13.7 bitów. Potrzebny jest zatem przetwornik co najmniej 14-bitowy. Przy przetworniku 12-bitowym miałbyś dynamikę 6.02dB*12+1.76dB = 74 dB czyli w skali liniowej: 10^(74/20) = 5011,87:1 a w skali EV: log2(5011,87) = 12.29 EV. To oczywiście przy założeniu, że żadnych innym szumów nie ma. W praktyce 12-bitowe przetworniki zapewniają dynamikę max. 12 EV co potwierdzają liczne testy aparatów.

  89. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 13 stycznia 2017, 20:09

    Grzenio
    13 stycznia 2017, 15:14 

    @Pokoradlasztuki
    "nie przemowi , nawet nie zagladam "

    Skoro masz takie podejście do wiedzy to nic dziwnego, że nic nie możesz rozumieć.

    "powiedzmy ze masz matryce ktora jest w stanie przeniesc tylko zakres od 100 do 200 lux czyli 1 EV"

    Nie ma czegoś takiego jak początek pracy matrycy dla 100lx a koniec dla 200lx. Kiedy w końcu pojmiesz, że wartość wyjściowa z matrycy LINIOWO zależy od natężenia światła!
    -------------------------------------------------------------------------------------------------

    matryca ma pewna czulosc ., aby pod wplywem padajacych fotonow nastapilo zjawisko fotoelektryczne wewnetrzne w diodzie musi zostac za ich posrednictwem przekazana pewna energia. Ponizej pewnego natezenie swiatla funkcja V(E) nie jest liniowa , ponizej pewnego Emin zmiany dE nie powoduja zmian dV.

    Powyzej pewnej wartosci natezenia E max fotodiada tez nie jest w stanie rejestrowac zmian natezenia Zmianie dE powyzej E max nie odpowiadaja dV ( a wczesniej jest dV nieproporcjonalnie male a pozniej V ).
    Tak wiec fotodiada a tym samym matryca ma pewien zakres uzyteczny .
    Jest to zakres proporcjonalnosci zaleznosci V(E).


    Jesli uwazasz ze nie ma poczatku i konca zakresu uzytecznosci to oznacza , iz jestes zdania , ze fotodioda jest w stanie przeniesc nieskonczony zakres zmian natezenia oswietlenia w sposob proporcjionalny na zmiany napiecia . Zmiana napiecie musialaby odbywac sie rowniez w zakresie nieskonczonym.
    Oczywiscie nie panujesz nad swoimi slowami.

    Wartosci 100 i 200 lux podalem przykladowo , moglem podac 100 i 80000, lub jakiekolwiek inne.

    w aparacie nie dzieje sie nic innego jak przypisanie wartoscia natezenia oswietlenia padajacegio od sceny na f.diode wyrazonych w postaci liczb rzeczywistych ( jako miara LUX) - wartosci binarnych.

    np 1 - 4 luxom padajacym na diode bedzie odpowiadac l, binarna np. 2
    5 - 9 luxom - l. binarna 3
    10 -14 luxom - l.binarna 4...

    itd. az zostanie osiagnieta gorna granicy proporcjionalnosci zaleznosci V(E)

    te liczby binarne to nawet nie jest jeszcze jasnosc odwzorowania ,. to tylko zroznicowanie cechy za pomocy l. binarnych.

    dopiero w urzadzeniu wyjscia zostaje przyprzadkowana okreslonej liczbie binarnej odpowiednia swiatlosc elementow swiecacych w monitorze , czy gestosc optyczna dotha w drukarce.

    Jestem poza domem, Wroce za 10 dni to pokaze Ci wykresy zaleznosci wartosci binarnej=f (E) , zdjete z pomiarow matrycy. Jest wyrazny poczatek zakresu i koniec zakresu , w ktorym fdiody reaguja na zmiany natezenia zmianami V i w konsekwencji zostaja przypisane odpowiednie l. binarne w sposob wzajemnie jednoznaczny.

    ta dyskusja nie ma wiecej sensu . Jesli jestes odmiennego zdania , to ja sie ciesze iz nie podzielam Twojej opini

  90. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 13 stycznia 2017, 20:10

    ...male a pozniej V ).

    male a pozniej V sie ustala)

  91. Grzenio
    Grzenio 14 stycznia 2017, 00:04

    @Pokoradlasztuki:
    "w aparacie nie dzieje sie nic innego jak przypisanie wartoscia natezenia oswietlenia padajacegio od sceny na f.diode wyrazonych w postaci liczb rzeczywistych ( jako miara LUX) - wartosci binarnych.

    np 1 - 4 luxom padajacym na diode bedzie odpowiadac l, binarna np. 2
    5 - 9 luxom - l. binarna 3
    10 -14 luxom - l.binarna 4...

    itd. az zostanie osiagnieta gorna granicy proporcjionalnosci zaleznosci V(E) "
    --------------------------------------------------------

    Cieszę się, że w końcu do ciebie to dotarło, że zależność miedzy luxami a liczbą binarną w pliku RAW (czyli wartością z przetwornika ADC) jest liniowa. Może teraz nie będziesz już dłużej pisał takich bzdur:

    "i teraz jesli taki zakres tonalny zdigitalizuejmy za pomoca przetwornika a/D to:

    a)

    dla 12b - wowczas mamy rozdzielczosc tonalna 11,5/4096=0,0028 Ev/bit

    oznacza to, ze po digitalizycji najmniejsza roznica tonalna jaka jest w stanie zarejestrowac nasza aparat na obrazie wynosi 0,0028 stopnia przyslony. Wszystkie mniejsze roznice wystepujace w rzeczywistosci zostana przedstawione jak wlasnie taka.

    b)

    dla 8b - wowczas mamy rozdzielczosc tonalna 11,5/256 =0,044 Ev/bit
    "


    Kolejna twój wpis:
    "Jesli uwazasz ze nie ma poczatku i konca zakresu uzytecznosci to oznacza , iz jestes zdania , ze fotodioda jest w stanie przeniesc nieskonczony zakres zmian natezenia oswietlenia w sposob proporcjionalny na zmiany napiecia . Zmiana napiecie musialaby odbywac sie rowniez w zakresie nieskonczonym.
    Oczywiscie nie panujesz nad swoimi slowami."

    Pokaż gdzie ja pisałem, że fotodioda jest w stanie przenieść nieskończony zakres zmian? Chyba nie zrozumiałeś tego co chciałem przekazać. Pisałem o tym, że od góry zakres pracy fotodiody jest ograniczony poziomem dla którego następuje saturacja czyli osiągamy max. możliwą wartość przetwornika ADC a zmniejszając wartości natężenia światła mamy zależność liniową czyli dla połowy wartości max. natężenia światła będziemy mieli wartość ADC równą połowie wartości maksymalnej, dla 1/4 max. natężenia światła będziemy mieli wartość ADC równą 1/4 wartości maksymalnej ADC i tak dalej. Oczywiście gdzieś od dołu istnieje granica gdzie szumy zrównają się z wartością sygnału i będzie to granica wyznaczająca najmniejszy użyteczny poziom sygnału. Jeśli założymy, że ten użyteczny zakres pracy fotodiody w matrycy rozciąga się od 1 lx do 16384 lx czyli obejmuje zakres 14 EV to nie znaczy, że możemy sobie bezkarnie podzielić ten zakres na dowolną liczbę przedziałów i raz użyć przetwornika 8 bitowego, innym razem 12 bitowego a jeszcze innym razem 14 bitowego i zawsze będziemy mieli dynamikę 14 EV. Otóż tak nie jest bo jak użyjesz przetwornika 8 bitowego to przedział kwantowania q będzie miał szerokość q = 16384lx/256 = 64 lx. Przy takim przedziale kwantowania szum kwantyzacji przetwornika ADC (wartość skuteczna) będzie wynosił q/pierwiatek(12) czyli 64lx/pierwiatek(12)=18,47 lx. Wiesz co to oznacza? Oznacza to tyle, że możesz zapomnieć o przeniesieniu dynamiki 14EV bo dla światła o natężeniu 1 lx będziesz miał szum wielokrotnie wyższy od poziomu sygnału a dynamika matrycy definiowana jest przy założeniu, że S/N jest większe lub równe 1. Jeśli fotodioda pracuje w zakresie 14 EV to musisz użyć przetwornika co najmniej 14 bitowego. W przeciwnym razie ograniczysz sobie dynamikę matrycy. To od początku staram się tobie wytłumaczyć i może kiedyś dojrzejesz do tego aby to zrozumieć. Na razie widzę, że rzeczywiście dalsza konwersacja nie ma sensu.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.