Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Plany Fujifilm wobec obiektywów z serii X i GF

Plany Fujifilm wobec obiektywów z serii X i GF
7 września
2017 15:34

Oprócz prezentacji nowych obiektywów i aparatu X-E3, firma Fujifilm poinformowała o aktualizacji planów dotyczących rozwoju obiektywów systemu X oraz GF.

W kwietniu pisaliśmy, że w 2018 roku do systemu GF dołączą jeszcze dwa inne produkty. Nie było wtedy zbyt wielu informacji na ich temat. Teraz z informacji japońskiego producenta wynika (grafika powyżej), że będą to:

  • Stałoognikowy teleobiektyw GF 250 mm f/4 R LM OIS WR (odpowiednik ogniskowej 198 mm dla formatu 35 mm).
  • Telekonwerter GF 1.4x TC WR (łącząc go ze wspomnianym obiektywem można uzyskać ogniskową 350 mm - odpowiednik 277 mm przy formacie 35 mm).
Pojawiła się także aktualizacja planów wobec obiektywów systemu X. Tutaj w 2018 r. zobaczymy dodatkowo:
  • Model XF 8-16 mm f/2.8 R LM WR (odpowiednik 12-24 mm przy formacie 35 mm).
  • Model XF 200 mm f/2 R LM OIS WR (odpowiednik 305 mm przy formacie 35 mm), kompatybilny z telekonwerterami XF 1.4x TC WR i XF 2.0x TC WR.

Plany Fujifilm wobec obiektywów z serii X i GF


Komentarze czytelników (26)
  1. Arek
    Arek 7 września 2017, 15:56

    8-16 mm f/2.8 WOW! Ja to chcę na zorze!

  2. Myszowor
    Myszowor 7 września 2017, 16:19

    To dopiero w przyszłym roku...

  3. Arek
    Arek 7 września 2017, 16:24

    W przyszłym roku zorze też będą. Mam nadzieję, że na Lofoty 2018 uda się go załatwić :) A może już na Islandię w kwietniu 2018 będzie.

  4. ryszardo
    ryszardo 7 września 2017, 17:26

    Arek podekscytowany zapowiedzią obiektywu, który ma się pojawić w przyszłym roku. To się często nie zdarza.

    Pokazali już pierwsze prototypy/atrapy. Wygląda na to, że 8-16 będzie podobny rozmiarowo do 80 mm Macro (trochę krótszy i szerszy). Biorąc pod uwagę parametry, to wygląda to całkiem rozsądnie.

  5. zgred37
    zgred37 7 września 2017, 17:30

    8-16/2,8 mógłby mnie ostatecznie przekonać do pełnego wejścia w X-system, ale obawiam się, że cena szkła przekroczy granicę zdrowego rozsądku co najmniej dwukrotnie.

  6. focjusz
    focjusz 7 września 2017, 17:30

    Szerokie stałki ciągle bez OIS - może czas wreszcie na dodanie go w body ...

  7. zgred37
    zgred37 7 września 2017, 17:37

    OIS w szerokich stałkach chyba aż tak potrzebny nie jest, choć to na pewno bardzo indywidualna sprawa. Bardziej boli, że Fuji nie dorobiło się standardowego zooma ze stabilizacją. Bo 18-55/2,8-4,0 trudno uważać za odpowiednik 24-70/2,8.

  8. kazziz
    kazziz 7 września 2017, 17:53

    @zgred37 - a 16-55/2.8 OIS?

  9. Arek
    Arek 7 września 2017, 18:02

    Bardzo dobrze, że szerokie stałki nie mają OIS.

  10. PDamian
    PDamian 7 września 2017, 18:05

    Szanse na 16/2 maleją.
    Na 10/2.8 -też.

  11. zgred37
    zgred37 7 września 2017, 18:24

    kazziz

    masz na myśli ten obiektyw? link

    on nie ma OIS

  12. zgred37
    zgred37 7 września 2017, 18:35

    Arku

    Z jednej strony masz rację, bo brak OIS to teoretycznie mniejsza, lżejsza, bardziej niezawodna i lepsza optycznie konstrukcja.

    Z drugiej, matryca X-trans wymaga (takie są moje doświadczenia) relatywnie krótkich czasów naświetlania by obraz nie był poruszony. Popularny wzór 1/ogniskowa nie bardzo się sprawdza. Bezpiecznie jest ten czas skrócić o połowę. Teoretycznie, dla ogniskowej 15 mm (ekw.) powinno więc wystarczyć 1/30. Teoretycznie, przy stosunkowo jasnym obiektywie, i matrycy dobrze pracującej na wyższych czułościach nie powinno to być problemem. Ale to teoria. W praktyce (np. ciemne romańskie kościoły) chciałoby się czas trochę wydłużyć, by nie musieć podbijać ISO dla lepszego zachowania kolorów polichromii. Obiektyw też chciałoby się lekko przymknąć dla zmniejszenia winiety i zwiększenia GO. Wtedy stabilizacja by się przydała. oj, przydałaby się...

  13. sloma_p
    sloma_p 7 września 2017, 19:37

    @zgred - będzie cashback, to kupisz ;)

  14. sloma_p
    sloma_p 7 września 2017, 19:58

    Aha, wzór 1/ogniskowa to się sprawdzał jak matryce APS-C miały 6Mpix, no moze 8. Chyba, ze ktoś ma stabilną rękę, ja np. mam to szczęści, więc 1/30 sek na D800 przy 85 mm czasem wychodzi...

  15. LarsikOwen
    LarsikOwen 7 września 2017, 20:26

    No nareszcie ktoś się odważył napisać prawdę - szerokie stałki nie muszą mieć OIS.

  16. Arek
    Arek 7 września 2017, 20:30

    link

    Pisałem o tym nawet artykuł :)

  17. DlaZabawy
    DlaZabawy 7 września 2017, 22:15

    ... w ktorym nawet nie raczyles zajrzec z aparatem do miejsca, gdzie jest naprawde ciemno, a udostepnione zdjecia sa... no, niezbyt duze. Jezdze troche po Europie i zapewniam Cie, ze jest mnostwo ciekawych miejsc, w ktorych przy ISO 6400 i 1/15 sekundy otwarcia migawki zdjecie wyjdzie duuuzo ciemniejsze.

    Fuji chce oferowac 2 obiektywy UWA: nieco wezszy i ciemniejszy, ale ze stabilizacja, i nieco szerszy i jasniejszy. Jesli rzeczywiscie nie da sie w tym systemie miec stabilizowanej matrycy, to jest to rozsadne rozwiazanie - kazdy wybierze sobie, co mu pasuje.

  18. Arek
    Arek 7 września 2017, 22:32

    I w większości z nich możesz rozstawić statyw i zrobić fotkę na ISO 100-200, ciesząc się pełną jakością i dynamiką matrycy. Na dodatek ilość miejsc gdzie trzeba używać ISO 6400 i 1/15 sekundy stanowi pewnie ułamek procenta wszystkich fotografowanych...

  19. zgred37
    zgred37 7 września 2017, 22:41

    Arku, fajny był tamten tekst, ale tak jak wspomniałem obecność lub brak stabilizacji to sprawa indywidualna. Ty byłeś wstanie utrzymać stabilnie kadr 1/25 s przy ogniskowej 22 mm. Dla mnie maksimum to jest 1/50 a przydałoby się jeszcze krócej.
    Druga sprawa, nie zawsze można sobie pozwolić na na ISO 6400 czy 3200. Nawet przy świetnej matrycy Fuji. Czasami więc, wolę mieć stabilizację niż jej nie mieć.

  20. zgred37
    zgred37 7 września 2017, 22:44

    rozstawić statyw? W niektórych miejscach nawet zwykłe fotografowanie jest zabronione / utrudnione a Ty proponujesz statyw...

  21. DlaZabawy
    DlaZabawy 7 września 2017, 22:47

    Mylisz sie, czesto wlasnie nie mozna - bo albo zakaz (np. ze wzgledu na ochrone posadzki przed kolcami statywu, ktore nie kazdy schowa), albo ciasno i sporo ludzi, ktorzy chca przejsc. A masy statywu i masy mechanizmu stabilizacji nawet nie chce mi sie porownywac. Przeczytaj zreszta komentarze do Twojego artykulu - dokladnie wytlumaczono w nich bledy, jakie popelniles.

    A ulamek procenta to nie jest zaden argument - bo juz ludzie uzywajacy UWA stanowia pewnie ulamek procenta wszystkich fotografujacych.

  22. Arek
    Arek 7 września 2017, 22:48

    Jak jest zabronione, to nie robisz zdjęć. Proste.

  23. Arek
    Arek 7 września 2017, 22:51

    Komentarze przeczytałem i nie zgadzam się z nimi Od tego czasu wielokrotnie używałem wspominanego w tekście Fujinona 10-24 OIS - zawsze ze stabilizacją wyłączoną.

  24. Flash69
    Flash69 7 września 2017, 23:46

    Są niemal pewne przecieki, że w przyszłym roku wyjdzie X-T2S ze stabilizacją w body także ta w obiektywie nie będzie już potrzebna.

  25. Przemek_
    Przemek_ 8 września 2017, 07:35

    W końcu szeroki kąt bez stabilizacji! W końcu...

  26. Szabla
    Szabla 10 września 2017, 17:52

    Bo stabilizacja to wymysł szatana ;)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.