Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów

20 listopada 2009
Torsten Andreas Hoffmann Komentarze: 4

2. Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt

Wykorzystując zdjęcie przedstawiające Atlantyk z perspektywy wyspy La Palma, przyjrzyjmy się efektom, jakie niesie ze sobą zastosowanie najistotniejszych filtrów w fotografii analogowej. Moim zdaniem filtr żółty, czerwony i zielony stanowią niezbędną część ekwipunku ambitnego fotografika specjalizującego się w zdjęciach czarno-białych. Wydruki od 1. do 4. to powiększenia wykonane na papierze średniokontrastowym z tym samym czasem ekspozycji i bez doświetlania. Bardzo wyraźnie ukazują efekty zastosowania owych trzech ważnych filtrów. Jednak żadne powiększenie nie wygląda odpowiednio przekonująco bez dodatkowej, intensywnej manipulacji. Te zdjęcia pozwalają przekonać się, że w przypadku powiększeń obróbka jest przynajmniej tak samo istotna jak zastosowanie filtra. Najlepszą praktyką jest korzystanie z obu rozwiązań, gdyż wzajemnie się uzupełniają.

Fotografia wykonana bez filtra (rysunek 3.1) nie wygląda satysfakcjonująco, gdyż piękne chmury na niebie wydają się zbyt blade i pozbawione kontrastu.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt
Rysunek 3.1. Zdjęcie bez filtra

Zdjęcie zrobione z zastosowaniem żółtego filtra (rysunek 3.2) charakteryzuje się większym kontrastem nieba, które po kolejnych manipulacjach naświetleniem wygląda dobrze. Lecz niebieski ocean wydaje się ciemniejszy od pnia egzotycznego drzewa.

----- R E K L A M A -----


Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt
Rysunek 3.2. Zastosowanie żółtego filtra

Zdjęcie zrobione z zastosowaniem czerwonego filtra (rysunek 3.3) przedstawia obraz wymownego, kontrastowego nieba, uzyskany bez żadnych korekcji naświetlenia. Jednak niebiesko-zielona woda (o barwie komplementarnej do barwy filtra) staje się tak ciemna, że nie można jej już odróżnić od pnia drzewa.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt
Rysunek 3.3. Zastosowanie czerwonego filtra

Zupełnie inny efekt osiągnięto za pomocą filtra zielonego (rysunek 3.4). Niebiesko-zielone światło oceanu nie zostało pochłonięte (jak w przypadku filtra czerwonego), lecz prawie w całości przeszło przez filtr. W związku z tym niebo wydaje się jaśniejsze. Pień drzewa oraz liście również są jaśniejsze — i tym samym bardziej zróżnicowane niż na poprzednich zdjęciach. Jedynie niebo pozostawia nieco do życzenia i ma trochę mniejszy kontrast niż na fotografii wykonanej z żółtym filtrem.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt
Rysunek 3.4. Zastosowanie zielonego filtra

Powyższe przykłady jasno pokazują, jak istotnie można wpłynąć na odcienie w fotografii czarno-białej. Jeśli chcemy uzyskać ciemniejsze zdjęcie, na którym swoją jasnością wyróżniać się będą jedynie chmury, warto zastosować filtr czerwony i rozjaśnić trochę dolną partię ujęcia (patrz zdjęcie 3.5). Widać, że zróżnicowanie tonów występuje na całym negatywie, jednak odcienie pnia drzewa oraz oceanu ciężko odróżnić.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt
Rysunek 3.5. Zastosowanie czerwonego filtra oraz rozjaśniania w dolnej partii

Jeśli zależy nam na efekcie odwrotnym, obrazie przedstawiającym jasne zdjęcie, na którym wyróżnia się jedynie ocean, warto wykorzystać filtr zielony, a następnie doświetlić niebo w ciemni (rysunek 3.6). Teraz wszystkie odcienie wszystkich obszarów są wyraźnie odseparowane od reszty i zróżnicowane. Nawet zielone odcienie krajobrazu w prawym dolnym rogu są wyraźnie jaśniejsze niż na zdjęciu zrobionym z użyciem filtra czerwonego. Ta fotografia z pewnością najwierniej odzwierciedla rzeczywistość.

Sztuka czarno-białej fotografii - uzyskiwanie dramaturgii dzięki stosowaniu filtrów - Przykłady zastosowania kolorowych filtrów na zdjęciach przedstawiających ten sam obiekt
Rysunek 3.6. Zastosowanie zielonego filtra i doświetlenie nieba