Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm FinePix S200EXR - test aparatu

Fujifilm FinePix S200EXR
6 kwietnia 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 28

1. Wstęp

Fujifilm FinePix S200EXR - Wstęp


Fujifilm S200EXR to jedna z najciekawszych nowości ubiegłego roku wśród cyfrowych aparatów fotograficznych. Zaprezentowano go 22 lipca 2009 roku wraz z kilkoma innymi aparatami kompaktowymi marki Fujifilm. Pisaliśmy o tym w artykule „Fujifilm wprowadza najnowsze aparaty FinePix”.

S200EXR wyraźnie wyróżnia się na tle innych kompaktowych aparatów obecnych na rynku. Należy on do rodziny super-zoomów – aparatów skierowanych do wymagających amatorów, czasami nawet profesjonalistów, którzy zamiast lustrzanki i kilku kilku obiektywów wolą jeden aparat o zbliżonych do lustrzanki możliwościach i podobnej funkcjonalności. S200EXR posiada obiektyw zmiennoogniskowy o zakresie ogniskowych od 30.5 do 436 mm (wartość ogniskowej po przeliczeniu na format klatki 35 mm) z ręcznym pierścieniem zmiany ogniskowej i pierścieniem do ustawiania ostrości. Drugim, ważnym elementem po obiektywie, w nowym Fuji, jest 12-megapikselowa matryca wykonana w technologii Super CCD EXR. Konstrukcja matrycy pozwala na pracę połowy pikseli z mniejszą, a drugiej połowy z większą czułością. To powoduje, że po połączeniu informacji w nich zawartej dostajemy zdjęcie o wyższym niż standardowo zakresie tonalnym. Matryca EXR posiada także filtr barwny o innej strukturze ułożenia kolorów niż filtry stosowane powszechnie w cyfrowych aparatach. Interpolowanie takiego układu prowadzi, według opinii konstruktorów, do zmniejszenia szumów i poprawienia kolorystyki na zdjęciu.


----- R E K L A M A -----

S200EXR zapisuje zdjęcia w formacie RAW oraz posiada gorącą stopkę, dzięki której można podłączyć zewnętrzną lampę błyskową. Aparat posiada także elektroniczny wizjer, stosunkowo duży uchwyt oraz sporą liczbę przycisków na obudowie. To wszystko składa się na bardzo interesujący zaawansowany aparat kompaktowy mogący stać się solidną alternatywą przy wyborze amatorskiej lustrzanki.

EXR to już ósma generacja matryc CCD produkowana przez firmę Fujifilm. Pierwszą była Super CCD o pikselach w kształcie ośmiokąta wprowadzona w 1999 roku. Kolejny przełom nastąpił w 2003 roku, kiedy Fuji poinformowało o matrycy HR – pierwszej matrycy z 6.63 milionami pikseli i wymiarach 1/1.7 cala oraz matrycy SR – oryginalnej konstrukcji opartej na dwóch rodzajach pikseli. Technologia SR miała zbliżyć zdjęcia cyfrowe do analogowych poprzez zwiększenie dynamiki tonalnej matrycy. Miały to umożliwić dwa rodzaje pikseli na jednym czujniku: piksele typu S o dużej powierzchni i wysokiej czułości oraz piksele R o małej powierzchni i niskiej czułości. Matryca mogła więc zbierać informacje z  szerszego zakresu przejść tonalnych łącząc obrazy z dwóch grup pikseli w jeden. Na początku lutego 2009 roku ogłoszono najnowszą innowacyjną matrycę Fuji o nazwie Super CCD EXR. Technologia EXR bazuje na ukośnym rozmieszczeniu pikseli na matrycy i tym samym innej od standardowej strukturze filtrów znajdujących się nad pikselami. Obrazuje to rysunek poniżej. Takie rozmieszczenie pozwala na większe upakowanie pikseli co zwiększa rozdzielczość obrazu, a jednocześnie zachowaniu stosunkowo dużego rozmiaru pojedynczego piksela, co gwarantuje mniejsze szumy i lepszą dynamikę tonalną.


Fujifilm FinePix S200EXR - Wstęp

Jakie możliwości, wynikające z połączenia obiektywu i matrycy daje nowy Fujifilm? Jak użytkuje się ten nietypowy aparat? Jak jego funkcje sprawdzają się w praktyce? Na te i inne pytania można uzyskać odpowiedź czytając kolejne rozdziały niniejszego testu.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe?. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu Często zadawane pytania.

Od razu we Wstępie testu pragniemy zaznaczyć istotną rzecz. W niniejszym teście opieramy się na pomiarach dokonywanych na RAW-ach wywoływanych oryginalnym oprogramowaniem Fuji, o nazwie FinePix Viever. Nasi stali Czytelnicy wiedzą, jak bardzo sceptycznie podchodzimy do testów wykonywanych z użyciem innych programów niż dcraw. Programy firmowe to przysłowiowe czarne skrzynki, które bez naszej wiedzy mogą odszumiać i wyostrzać zdjęcia. Niestety specyfika matrycy aparatu S200EXR zmusiła nas do użycia firmowego konwertera, bo mieliśmy obawy, czy dcraw w pełni odda możliwości tej matrycy, bowiem konwertuje on RAW-y z S200EXR do 6-megapikselowych zdjęć. Swoją drogą taką właśnie rozdzielczość odczytamy w EXIF-ie obrazu RAW, choć program FinePix Viewer wskazuje rozdzielczość 24 milionów pikseli. Program zatem przy wywoływaniu od razu interpoluje rzeczywiste 12 milionów pikseli do 24 milionów.

Przyjęliśmy zatem, że jeśli w teście omawiane są zdjęcia RAW, to głównie na podstawie zdjęć wywołanych programem FinePix Viewer. Natomiast program dcraw służy nam do dodatkowego sprawdzania wyników. Wyjątkowo zatem prezentujemy test wykonany z użyciem dwóch programów do wywoływania RAW-ów.

Aparat wypożyczyła do testów firma Fujifilm Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Fujifilm
Model FinePix S200EXR
Data premiery 2009-07-22
Liczba pikseli 12 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4000x3000
• 4000x2664 (3:2)
• 4000x2248 (16:9)
• 2816x2112
• 2816x1864 (3:2)
• 2816 x 1584 (16:9)
• 2048x1536
• 2048x1360 (3:2)
• 1920x1080 (16:9)
Matryca 1/1.6 cala, Super CCD EXR, 4:3
Procesor obrazu EXR Processor
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF), CCD-RAW, CCD-RAW + JPEG
• Filmy: AVI (Motion JPEG) z dźwiękiem
• Dźwięk: WAVE mono
Zakres ISO Auto, Auto(3200), Auto(1600), Auto(800), Auto(400)
100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400*, 12800** ISO (*- dla zdjęć 5.9 Mpix lub mniejszych, **-dla zdjęć 3.1 Mpix lub mniejszych)
Migawka Auto: 1/4 s – 1/4000 s
W pozostałych trybach: 30 s - 1/4000 s
Konstrukcja obiektywu Fujinon
Ogniskowa obiektywu 7.1 – 101.5mm
(ekwiwalent: 30.5 – 436 mm dla filmu 35 mm)
Światłosiła f/2.8 - 5.3
Zoom optyczny 14.3x
Zoom cyfrowy 2x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo 640x480 (VGA),
320x240 (QVGA), z szybkością 30 kl./s, dźwiękiem mono
Ogniskowanie AF, MF,
• Funkcja wykrywania twarzy
• Tryby pól AF: Obszar, Wielopunktowy, Centralny
• Tryby AF: Normalny, Makro, Super Macro
• Tryby napędu AF: pojedynczy, ciągły
• Wspomaganie AF: dedykowana dioda
Pomiar światła Pomiar TTL 256 segmentowy
Ostrość od • AF Normalny (szeroki kąt): od 50 cm do nieskończoności,
• AF Normalny (tele): od 2.5 m do nieskończoności,
• AF Makro (szeroki kąt): od 10 cm do 3 m,
• AF Makro (tele): od 90 cm do 3 m,
• AF Super Macro: od 1cm do 1m,
• Wspomaganie AF: dioda LED
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
• ustawienia własne wg wzorca.
Kompensacja ekspozycji Bracketing: +/- 1 EV z krokiem co 1/3 EV
Programy Tryby fotografowania: Auto, EXR, FSB, Automatyka programowa (P), Preselekcja czasu (S), Ekspozycja Manualna (M), Filmy, Ustawienia własne (C1, C2)
• EXR: Auto, Priorytet rozdzielczości (HR), Priorytet zakresu tonalnego (DR), Priorytet wysokiej czułości i niskich szumów (SN)
• Programy tematyczne (SP): Portret, Ulepszony portret, Krajobraz, Noc, Sport, Przyjęcie, Plaża, Śnieg, Zachód słońca, Sztuczne ognie, Kwiaty, Tekst NP, NP z lampą, Pro Focus Mode, Pro Lowlight Mode, Nocne ze statywem
Zdjęcia seryjne Dostępne 4 tryby zdjęć seryjnych:
• Top-6, do 6 zdjęć JPEG z szybkością 1.6 kl./s
• Last-6, do 6 zdjęć JPEG z szybkością 1.6 kl./s
• Top-24 High speed, do 24 zdjęć z szybkością 5 kl./s z rozdzielczością ograniczoną do 3 Mpix
• Last-24 High speed, do 24 zdjęć z szybkością 5 kl./s z rozdzielczością ograniczoną do 3 Mpix
Lampa błyskowa Funkcje: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji,
• Zakres (czułość ISO Auto): 0.3 - 7.2 m (szeroki kąt), 0.9 - 3.8 m (tele)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 lub 2s
Karta pamięci Pamięć wewnętrzna: ok. 47 MB,
• Karty pamięci: Secure Digital (SD/SDHC)
LCD stały, 2.7 calowy, kolorowy TFT LCD, 230.000 pikseli,
pokrycie ok. 100% kadru
Wizjer Elektroniczny, kolorowy, 0.2 cala, około 200 tys. punktów
Komunikacja i złącza Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście audio-wideo(PAL/NTSC)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-140 (7.2V, pojemność 1150 mAh)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-84V
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy NP-140, ładowarka BC-140, pasek, pokrywka obiektywu, kabel USB i audio-wideo, CD-ROM z oprogramowanie, instrukcja
Waga 835 g (bez akumulatora i karty pamięci)
Wymiary 133.4 ×93.6 ×145 mm (bez części wystających)
Dodatkowe informacje Funkcja korekcji dystorsji obiektywu


Poprzedni rozdział