Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu

1 października 2008

3. Budowa i jakość wykonania

Tak jak napisaliśmy we wstępie, Tokina nie ma bezpośrednich konkurentów. Można ją więc porównywać albo do ultraszerokokątnych zoomów przeznaczonych na małe matryce ale mających gorsze światło (tak jak uczyniliśmy to w tej tabeli), albo do instrumentów pełnoklatkowych, które dają podobne kąty widzenia i światło w okolicach f/2.8 (porównanie w tej tabeli).

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - Budowa i jakość wykonania

Tokiny słynne są z solidności swojej obudowy. Jak to jest w przypadku modelu 11-16 mm? Trudno to oceniać podczas testu, który trwa około 2-3 tygodni, bo prawdziwy egzamin obiektyw zdaje przez lata użytkowania. Na pewne rzeczy można jednak zwrócić uwagę. Korpus obiektywu jest metalowy, ciężki i sprawia dobre wrażenie. Zaczyna on się od metalowego bagnetu, za którym znajdziemy pierścień do zmiany ogniskowej. Jest on średnich rozmiarów, ani za szeroki, ani za wąski, pracuje płynnie i z należytym oporem w całym zakresie. Powyżej niego widnieje skala ostrości wyrażona w metrach oraz stopach i umieszczona za szybką. Jeszcze wyżej znajdziemy pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Płynności jego pracy i precyzyjności ruchów trudno cokolwiek zarzucić.

----- R E K L A M A -----

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - Budowa i jakość wykonania

Jest tylko jedno ale... To system przechodzenia z AF do MF, dumnie zwany przez Tokinę One-touch Focus Clutch Mechanism, którego nie znoszę. Przejście z trybu AF do MF odbywa się bowiem poprzez przesunięcie całego pierścienia w kierunku bagnetu obiektywu. Przez to, po pierwsze, w trybie AF pierścień kręci się bezproduktywnie i dość luźno (nie ma mechanizmu FTM). Po drugie, nie mamy szansy na to aby nadać małe poprawki manualne do tego co ustawił nam autofokus. Przejście do trybu MF odbywa się zawsze z szarpnięciem, co powoduje mały, ale zauważalny, skok skali ostrości i zniweczenie pracy autofokusa. Wszystko trzeba ustawiać ręcznie niejako od początku...

Warto dodać jeszcze, że zarówno zmiana ostrości jak i ogniskowej nie powoduje zmiany całkowitych gabarytów obiektywu. To pozwala mieć nadzieję, że instrument nie będzie zasysał kurzu do wewnątrz. Dodatkowo zapewnia to bezproblemową współpracę z różnego rodzaju filtrami, bo ich mocowanie, które ma średnicę 77 mm, nie rotuje i nie zmienia swojego położenia. Choć trzeba pamiętać, że szczelność jest tu typu tej zastosowanej na przykład u Canonów EF-S 10-22 mm czy EF 17-40L. Przednia soczewka, poniżej mocowania filtrów, rusza się minimalnie wraz ze zmianą ogniskowej, przez co obiektyw na pewno zyska na szczelności po założeniu filtra ochronnego lub UV.

Wewnątrz Tokiny 11-16 mm znajdziemy 13 elementów ustawionych w 11 grupach. Dwie soczewki wykonano z niskodyspersyjnego szkła SD, a dwie inne mają kształt asferyczny. Obrazu całości dopełnia kołowa przysłona o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć do f/22.

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - Budowa i jakość wykonania


Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki oraz tulipanową osłonę przeciwsłoneczną.

Tokina AT-X 116 PRO DX AF 11-16 mm f/2.8 - Budowa i jakość wykonania