Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Warsztaty fotografii teatralnej online z Krzysztofem Bielińskim

Warsztaty fotografii teatralnej online z Krzysztofem Bielińskim
20 kwietnia
2020 09:01

Instytut Teatralny zaprasza na darmowe 10-tygodniowe warsztaty fotografii teatralnej prowadzone online przez uznanego specjalistę w tej dziedzinie - Krzysztofa Bielińskiego.

INFORMACJA PRASOWA

W maju w programie Instytutu Teatralnego pojawią się pierwsze z naszego nowego cyklu mistrzowskie warsztaty fotografii teatralnej. Poprowadzi je Krzysztof Bieliński - fotograf i juror V edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Bezpłatne zajęcia, w formie cotygodniowych spotkań online, potrwają 10 tygodni. Między zajęciami uczestnicy pracować będą bez konieczności wychodzenia z domów. Na Wasze zgłoszenia i zdjęcia czekamy do 24 kwietnia. Czas start!

ZGŁASZAM SIĘ - ALE JAK?

Zgłoszenia (i ewentualne pytania) prosimy przesyłać na adres jbiernacka@instytut-teatralny.pl. Co powinny zawierać? Maksymalnie siedem różnorodnych zdjęć w dowolnej estetyce, pokazujących Wasze zainteresowania fotograficzne oraz odsłaniających choć trochę Wasz warsztat. To najważniejszy punkt, bo o przyjęciu do jednej z czterech pięcioosobowych grup będzie decydowało portfolio kandydata bądź kandydatki – pomysłowość, wyrazistość języka fotograficznego, aspekty warsztatowe.

Fotografie powinny być w plikach jpg o natywnej rozdzielczości (mogą być skompresowane) z zawartymi danymi exif (możecie zostać poproszeni o przesłanie plików RAW). Będzie nam bardzo miło jeśli napiszecie też kilka słów o sobie, o tym dlaczego chcecie wziąć udział w warsztatach. Skontaktujemy się ze wszystkimi osobami, które nadeślą zgłoszenia, ale na warsztaty przyjmiemy maksymalnie 20 osób (być może stworzymy też „listę rezerwową”).

MASTER-CLASS, CZYLI CO?

Sprowokowani niecodzienną sytuacją, w jakiej się znaleźliśmy, nawiązując do warsztatów, które z wielkim sukcesem odbyły się w trakcie poprzednich edycjach Konkursu Fotografii Teatralnej, postanowiliśmy stworzyć „miejsce”’ dla tych, którzy mają doświadczenie w fotografowaniu, być może interesują się teatrem, ale nie mieli jeszcze wielu możliwości dokumentowania spektaklu. Zajęcia adresujemy także do tych, którzy chcieliby po prostu poszerzyć swoją wiedzę, popracować nad warsztatem i spotkać się zawodowo z kimś, kto wypracował autorski sposób i wyrazisty język dokumentowania życia teatralnego. Na razie online, ale mamy nadzieję, że kolejne odsłony MasterClass z wybitnymi fotografami odbywać się będą już twarzą w twarz, zdjęciem w zdjęcie.

A jak będziemy pracować teraz? Uczestnicy i uczestniczki zostaną podzieleni na grupy o zróżnicowanym poziomie doświadczenia. Zajęcia będą odbywały się w formie konwersatorium, interaktywnych wykładów oraz ćwiczeń online przy użyciu komunikatora ZOOM. Co ważne, zostały zaplanowane tak, abyście nie musieli wychodzić z domów – wszystkie ćwiczenia, omawiane później podczas spotkań online, będziecie mogli wykonać w Waszych czterech ścianach (prowadzący pozostaje cały czas do Waszej dyspozycji mailowej).

KIEDY I JAK DŁUGO?

Spotykać się na ZOOM-ie będziemy raz w tygodniu przez 10 kolejnych tygodni, a każde zajęcia potrwają 1,5 godziny. Konkretny dzień i godzina zostaną wybrane później – podejmiemy próbę dostosowania ich do Waszych planów i możliwości. Warsztaty rozpoczną się po długim weekendzie majowym.

Pamiętajcie, że udział w zajęciach będzie wiązał się z koniecznością wykonywania ćwiczeń pomiędzy spotkaniami. Udział w warsztatach jest bezpłatny, ale bardzo liczymy na to, że decyzję o rozpoczęciu wspólnej pracy dokładnie przemyślicie i że nie zabraknie Wam później na nią czasu, ani nie zmienicie zdania.

SZCZEGÓŁOWY PLAN ZAJĘĆ:

  1. Historia fotografii teatralnej | początki fotografii teatralnej, fotografia teatralna w atelier (fotografie Heleny Modrzejewskiej – Walery Rzewuski). Edward Hartwig (omawianie wybranych fotografii). Wojciech Plewiński (omawianie wybranych fotografii). Teatr Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora a fotografia teatralna.
  2. Współczesna fotografia teatralna | omówienie pracy fotografa: próby generalne, próby medialne, backstage, portrety aktorskie, praca z aktorem, sesje fotograficzne, plakat. Fotografia jako element spektaklu teatralnego. Współpraca fotografa z teatrem i twórcami spektaklu. Wykorzystanie fotografii teatralnej. Dyskusja w oparciu o przykłady.
  3. Różnice w fotografowaniu form teatralnych | teatr dramatyczny (z wyszczególnieniem spektakli Krystiana Lupy i Krzysztofa Warlikowskiego), opera (z wyszczególnieniem spektakli Mariusza Trelińskiego), teatr lalkowy (Białostocki Teatr Lalek), taniec, balet (na przykładach spektakli m.in. Piny Bausch), teatr osobny (Gardzienice, Pieśń Kozła, Wierszalin). Omówienie na przykładzie fotografii własnych i albumów prowadzącego.
  4. Omówienie specyfiki pracy fotografa teatralnego | praca ze sprzętem fotograficznym, odkrywanie możliwości technicznych, omówienie sprzętu fotograficznego wykorzystywanego w pracy w teatrze i odpowiedniego do różnych form teatralnych.
  5. Kadrowanie i perspektywa | narzędzie pracy twórczej w fotografii teatralnej. Malarstwo a kadrowanie. Kadr klasyczny a łamanie schematu na przykładzie wybranych dzieł malarskich i fotograficznych.
  6. Ruch w fotografii teatralnej | czas, naświetlenie, wielokrotna ekspozycja jako narzędzia pracy twórczej fotografa teatralnego.
  7. Kolor | jego znaczenie, twórcza praca z kolorem w fotografii teatralnej.
  8. Praca w programach graficznych | Adobe Lightroom, Bridge oraz FastStone Image Viewer. Katalogowanie, segregowanie i opisywanie fotografii. Ciemnia cyfrowa czyli praca na cyfrowym negatywie (pliki RAW, NEF)
  9. Plakat | omówienie funkcjonowania fotografii w plakacie. Praca w programie graficznym Adobe Photoshop – praca na warstwach, maskach, szparowanie, praca piórkiem, praca z filtrami, tilt-shift, przestrzeń kolorystyczna, przygotowanie do druku.
  10. Przedstawienie i omówienie plakatów | dyskusja na temat form prezentacji pracy fotografa teatralnego, w tym albumu i wystaw. Zamknięcie warsztatów.
  11. Bonus | Próba medialna w teatrze razem z prowadzącym (w zależności od zewnętrznych warunków).

KRZYSZTOF BIELIŃSKI

Fotograf teatralny, twórca plakatów. Sfotografował ponad 500 spektakli. Z wykształcenia muzyk i wokalista. Współpracował m. in. z Krystianem Lupą, Włodzimierzem Staniewskim, Mariuszem Trelińskim i Krzysztofem Warlikowskim, fotografując na scenach dramatycznych, operowych i lalkowych w kraju i za granicą. Współpracuje stale z kilkunastoma teatrami w Polsce, a od 2008 roku jest stałym fotografem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Autor albumów fotograficznych: „Lupa/Teatr”, „Treliński”, „Staniewski. Gardzienice. Antyk”, „BTL-Lalki”, „Warlikowski-Teatr” (współautor), „Kudlička. Volume I” (współautor). Nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury za najlepszy plakat 2017 roku. Od 2015 roku wykłada fotografię teatralną i plakat w Warszawskiej Szkole Filmowej.

www.bielinski.art.pl


Komentarze czytelników (6)
  1. Jonny
    Jonny 20 kwietnia 2020, 16:21

    Warsztaty on-line, czyli lizanie przez szybę.
    Jak można proponować coś tak absurdalnego ?

  2. Arek
    Arek 22 kwietnia 2020, 09:45

    Serio się pytasz? W dzisiejszych czasach ma zorganizować warsztaty normalne z fizyczną obecnością osób na miejscu? Absurdalny jest tylko Twój komentarz.

  3. Jonny
    Jonny 22 kwietnia 2020, 11:16

    Nie wyobrażam sobie uczenia techniki fotografowania spektakli przez internet, skoro zazwyczaj trzeba adeptom wszystko pokazać fizycznie i jeszcze kilka razy z nimi wszystko przećwiczyć.
    Rozumiem, że jest to jeden ze sposobów na zajęcie się czymś w ogóle na czas odosobnienia, ale nadawanie temu czemuś rangi warsztatów, jest i niepotrzebną przesadą, która niczemu nie służy.

  4. Paździoch
    Paździoch 22 kwietnia 2020, 11:23

    @Arek

    Przecież to jak nauka jazdy na rowerze przez internet.

  5. Mosparko
    Mosparko 25 kwietnia 2020, 04:18

    @ Arek
    A Ty serio nie widzisz absurdu tych warsztatów? Przecież nawet teatry nie działają. W obecnych realiach to jak ze sztuką zabijania smoków. Jeśli ktoś ja opanował, jedyne co może to jej nauczać...



  6. AndyZ
    AndyZ 25 kwietnia 2020, 14:50

    @Mosparko
    Nawet jak działają teatry, to taki rodzaj fotografii dostępny jest tylko dla bardzo nielicznych. Ale na warsztatach pewnie można będzie porobić jakieś ćwiczenia domowe, które przydadzą się także w innych dziedzinach fotografii.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.