Znamy nazwę i część specyfikacji nadchodzącej lustrzanki Pentaxa
Firma Pentax ujawniła dziś oficjalną nazwę swojej "flagowej" lustrzanki APS-C, którą zapowiadają od kilku miesięcy. Nowość będzie nosić oznaczenie K-3 Mark III. Podano też datę premiery oraz ujawniono większość specyfikacji.
Oprócz nazwy, pojawiły się pierwsze elementy specyfikacji. Poniżej zamieszczamy najważniejsze z nich:
- Matryca: CMOS APS-C (23.3 x 15.5 mm), 25.73 megapiksela, bez filtra dolnoprzepustowego,
- Zakres czułości: ISO 100 - 1600000,
- Stabilizacja matrycy o skuteczności 5.5 EV,
- Rozmiar zdjęć RAW: 6192 x 4128,
- Rozmiary zdjęć JPEG: L(26M:6192 x 4128), M(15M:4752 x 3168), S(9M:3648 x 2432), XS(2M:1920 x 1280),
- Karty pamięci: 2x SD/SDHC/SDXC, jedno gniazdo zgodne ze standardem UHS-II,
- Wizjer: pentapryzmatyczny o pokryciu kadru 100% i powiększeniu 1.05x,
- Ekran: LCD TFT, 3.2 cala, rozdzielczość ok 1.62 mln punktów (ok. 900 x 600 px),
- Autofokus: układ SAFOX 13, 101 punktów z czego 25 krzyżowych, zakres pracy od -4 do 18 EV,
- Migawka: od 1/8000 s do 30 s, czas synchronizacji z błyskiem - 1/200 s,
- Tryb seryjny: do 12 kl/s, długość serii - ok 37 plików JPEG najwyższej jakości / 32 pliki RAW,
- Filmowanie: 4K UHD z prędkością do 30 kl/s, Full HD z prędkością do 60 kl/s, ograniczenie do 25 minut lub 4 GB wielkości pliku,
- Bateria: D-LI90, ma wystarczyć na zrobienie ok. 800 zdjęć,
- Złącza: USB 3.2, HDMI typu D, wejście mikrofonowe, wyjście słuchawkowe, złącze synchronizacji X-sync, złącze na wężyk spustowy 2.5 mm,
- Komunikacja bezprzewodowa: Wi-Fi 802.11b/g/n, Bluetooth 4.2
- Wymiary: 134.5 x 103.5 x 73.5 mm,
- Waga: 735 g (samo body) / 820 g (z kartą pamięci i baterią).
Pełną specyfikację nowego Pentaxa można znaleźć na stronie Ricoh Imaging. Jego premierę zaplanowano na okolice targów CP+, czyli gdzieś między 25 a 28 lutego 2021.
Oprócz pisemnej informacji, firma opublikowała także film poświęcony najnowszej lustrzance.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Nie będzie konkurencją nawet dla D500 z 2016 - krótka seria, tylko 25 (vs. 99) punktów krzyżowych AF. Na plus tylko stabilizacja.
Brawo Pentax, lustrzanki są na topie :)
Na plus stabilizacja ale tez matryca pewnie
2020 rok...
D500 z 2016 wciaz nie ma konkurencji w swojej klasie nawet liczac bezlusterkowce
@vulkanwawa... zalezy na co patrzyc. np tutaj: link - lustrzanki sa bardzo na topie, owszem
a tak ogolnie, aparat jest dobry jak jest dobry, a nie jak nie ma lustra. jakbym mial zestaw solidnej optyki APS-C z bagnetem K to wolalbym taka puszke niz czort wie jak modne, hip, emejzing albo peachy bezlustra na inne bagnety.
a ze Pentax jest jak zwykle marketingowo w innej bajce i probuje zrobic news z premiery malo medialnego sprzetu na 4 miesiace przed jego faktyczna premiera... nie pierwszy to przeciez raz. dodalym "i nie ostatni", ale co do tego akurat nie jestem juz pewien :)
W stosunku do Nikona porównywalnie dobry ale chyba lepszy do fotografowania przyrody niz do sportu gdzie bufor ma znaczenie bo sledzi sie obiekt przez dłuższy czas , w fotografii przyrody chyba ilosć klatek wykonanych w kilku pierwszych sekundach wieksze znaczenie ;
Co to za matryca?
W sensie, czy ja znamy? Czy jest na rynku jakiś aparat z tą matrycą?
@Bradford
"D500 z 2016 wciaz nie ma konkurencji w swojej klasie nawet liczac bezlusterkowce"
Nie wiem, które parametry bierzesz pod uwagę przy wyborze, czy coś jest konkurencją, ale moim zdaniem pod względem technicznym ma, a właściwie miał i to z 2014 r., a mianowicie Samsung NX1, który nawet jak na dzisiejsze standardy miał świetną speckę. Z innych puszek można jeszcze wspomnieć o Fuji X-H1.
DSLR to już tylko dla małego promila fotografów (raczej tradycjonalistów ) dalekiego zasięgu (przyroda, samoloty itp.)
a czy Pentax ma jakiś dobry teleobiektyw tak powyżej 500mm ?
Brawo Pentax! Nie każdy lubi bezustra! Są ludzie którzy doceniają piękny obrazek na matówce który nie miga, można fotografować w pełnym słońcu a za chwilę w ciemnym studio i nie trzeba nic przestawiać w ustawianiach jasności ani się denerwować.
@wzrokowiec: to może być Sony IMX571 link
Ale zeby ten Pan moglby sobie naprawic - gorna prawa dwojka... i inne tez, jaka to reklama produktu? Juz chetniej widzialbym bezzebna staruszke na jego miejscu...
@Szabla - a to nie jest to co Fuji używa w X-T3 i X-T4?
@Amadi: tak.
@Avalone
Tak, pełne słońce na matówce to niezapomniany widok ;-)
Quo vadis, Pentaksie?
To ta matryca o której Sony EP&S (Electronics Products & Solutions) nie wie
że Sony I&SS (Imaging & Sensing Solutions) ją produkuje.
@Szabla
Co to za dziwny rozmiar chipa, który zlinkowałeś, do czego to ma niby pasować ?
@Jonny
To APS-C czyli typ 1,8 cala :)
@Szabla
@Amadi
Dziękuję.
@Szabla
Tak trochę z innej beczki, masz jakieś wiarygodne informacje, które sensory w puszkach Nikona są od Sony, a które od TowerJazz, bo ostatnio jest w tym temacie sporo szumu.
TowerJazz przebąkiwała w swoich materiałach marketingowych, że wytwarzali sensory do D7500 i Z50.
@Jonny: od lat to informacje poufne. Jedynie analiza podzespołów aparatu może się tu przydać.
Matryce w Z6 / Z6 II i Z7 / Z7 II wydają się mocno spokrewnione z tymi w S1 i S1R. To że Nikon wprowadza 4K/50p do nowych puszek (w Z6 II z cropem w Z7 II bez lub z minimalnym) brzmi znajomo.
@zbytek3
"Ale zeby ten Pan moglby sobie naprawic - gorna prawa dwojka... i inne tez,"
Nie kazdy ma dentystyczne podejscie do sprzetu...
Proszę o podanie sklepu gdzie przed zakupem klienta nikt w pudełku nie grzebie. Gdybym się zdecydował na zakup to chciałbym, aby pudełko było otwarte po raz pierwszy przy mojej osobie. Są takie sklepy?
@fotograficzna ciamajda
I tu masz rację, ale grzebalstwo wynika z braku plomb na pudełkach, a to nie jest tak trudne do wykonania, bo wystarczą łatwe do zniszczenia, a trudne do podrobienia nalepki z hologramem.
Za sprzęt płacimy grubą kasę, a jest zwykle przemacany przed zakupem przez róźne nerwowe łapki.
mało tego, sprzedawcy i magazynierzy biorą sobie sprzęt na wakacje i urlopy, jeżdżą z nim po świecie albo na zlecenie, pracują naszym sprzętem a potem wkładają do pudełka zakurzony i mówią że nowy, albo że tak już było, że to nie oni
I tu wychodzi przewaga Pentaxa ! Sprzęt tej marki jest bardzo rzadko macany. Jest więc duża szansa, że zostanie otwarty właśnie przy Tobie!
A tak poważnie, ja pewnie kupię. Moja K5IIs potrzebuje towarzystwa czegoś młodszego.
Najpierw: sprzęt trzeba gdzieś sprawdzić, to skandal jak nie można pomacać, frontem do klienta ma być!!1!1!
Potem: ja chcę świeży sprzęt, nieotwarty, z zaplombowanego pudełka, a nie że ktoś już macał!!!!!11!
;)
Kto nie maca ten kiep ;
Jeszcze gorzej to wygląda z obiektywami, bo jeżeli ktoś ma dostęp do sklepów/magazynów, potrafi wyselekcjonować dla siebie/znajomych najlepsze egzemplarze, a reszta ląduje na półkach dla klientów, którzy za tę samą kasę muszą się męczyć z często trudno usuwalnymi, albo nieusuwalnymi wadami.
Serio ..? Jakis facet na allegro robił odwrotnie sprzedawał obiektywy z gwarancją ostrosci ;
@SKkamil - serio.
Błędy justowania, to nie jedyne wady obiektywów, jakie można ujawnić, a generalnie do montażu szkieł niższej i średniej klasy, producenci niespecjalnie się przykładają.
Wystarczy poczytać na ten temat wywody Rogera Cicala.
A tak na serio to lepsze szkła i tak najpierw wykupują iluminaci :)
Iluminaci prosto z fabryk zabierają, mają swoich ludzi na kontroli jakości ;)
@Amadi
Szczerze Ci polecam teksty wymienionego przeze mnie testera optyki, a i rozmowy z Arkiem Olechem zapewne sporo by Ci wniosły, bo można oczywiście bagatelizować te tematy, ale jakość obiektywów woła o pomstę do nieba.
Odchyłki od osi optycznej w każdym kierunku, pionowe i kątowe, to właściwie smutna norma.
To nie ma sensu.
@Jonny
Nie wiem gdzie ty te obiektywy kupujesz bo jakoś nigdy nie miałem problemu z żadnym nowym obiektywem.
@Paździoch
Wszystko jest kwestią tolerancji, a odchyłek do 10% możesz nawet nie zauważyć i wtedy tylko się cieszyć.
Nie mówię, że ja mam kłopot z wadliwymi obiektywami, bo jestem jednym z tych skurczybyków, którym pozwala się wybrać egzemplarz spośród kilku, choć to też tylko zabawa losowa, bo można co najwyżej wykonać test prawidłowości justowania z konkretnym korpusem.
Tak czy siak, warto przeczytać ten tekst: link
I inne teksty tego autora.
@fotograficzna ciamajda
"Proszę o podanie sklepu gdzie przed zakupem klienta nikt w pudełku nie grzebie. "
Amazon.
Myślę że inne duże sklepy wysyłkowe podobnie.
Bo kto i jak miałby grzebać jeśli od producenta trafia na magazyn a z magazyn a z do kuriera :-)
@RobKoz
a ze zwrotu to dalej dziewicze?
@MamAparacik
"a ze zwrotu to dalej dziewicze?"
Ze zwrotów w Amazonie trafiają do "warehouse deals", gdzie można je taniej kupić.
@ vulkanwawa27 \
a czy Pentax ma jakiś dobry teleobiektyw tak powyżej 500mm ?
HD PENTAX-DA 560mm F5.6 ED AW DC
Ja sobie kupie. Mam juz 3 cyfrowe Pentaksy i kilka analogowych.
Pentax to producent, ktory szanuje uzytkownika. Obiektywy od polowy lat 70 moga wciaz byc uzywane, nawet z najprostszymi modelami. Matowke mozna wymienic w kazdej, nawet najtanszej lustrzance.
Kupuje aparat foto i nie obchodzi mnie, co obecnie jest modne, zwlaszcza przewartosciowane, znacznie tansze w produkcji, bezlusterkowce.
Mam wiele obiektywow i zamierzam nadal je miec i uzywac. Na wymiane calego arsenalu co sezon mnie po prostu nie stac.
"Pentax to producent, ktory szanuje uzytkownika."
I dlatego nie zrobił akcji naprawczych paru modeli aparatów do których pakował wadliwe solenoidy przymykania przysłony
link
link
Jak cena w dniu premiery nie przekroczy 5999zł to będzie szansa na przedłużenie życia Pentaxa na kolejne lata :)
"W tej chwili nie ustalono żadnych cen, ale film wskazuje, że będzie on sprzedawany w przedziale „górnych 200 000 jenów (około 1900 USD).” link
"Obiektywy od polowy lat 70 moga wciaz byc uzywane, nawet z najprostszymi modelami. Matowke mozna wymienic w kazdej, nawet najtanszej lustrzance."
Wypisz wymaluj jak z każdym bezlusterkowcem. A matówki wymieniać nie trzeba bo jej nie ma. Ehhh, niektórzy to żyją wspomnieniami ;)
@Deadi
Film mówi o ""upper 200,000 ¥ range".
Spekuluje się, że może to oznaczać ponad 250000 ¥ (od 2400$ wzwyż), co by oznaczało, że aparat kupią głównie ci, którym zależy na posiadaniu ostatniego lustra (albo i aparatu w ogóle) Pentax w historii.
To sa japonskie ceny katalogowe ktore zawsze sa od czapy i niewiele sie maja do tego co bedzie w europie
Ale pewnie ok 8 tys pln to bedzie
Mimo wszystko muszą spoglądać realnie. Przecież za 8000zł można dostać K-1 II, inne firmy w granicach 5000-6000zł też oferują bardzo dobre propozycje FF/APSC. K-3 III to raczej ewolucja niż rewolucja, chociaż ten kto zna Pentaxa to wie, że jeżeli połączy się ficzery i rozdzielczość z K-3II z obrazowaniem K-5II, a wszystko okrasi nowym AF, lepszą stabilizacją i udoskonaleniem tego co było, to wie, że za taką puszkę warto wydać więcej niż proponuje konkurencja.
Dobrze, że Sigma 17-50 2.8 jest wciąż w sprzedaży sklepowej, bo nie byłoby co sensownego podpiąć :D
@Deadi
Sony ostatnio pokazało, że producenci nie przestrzegają granic absurdu przy wycenie aparatów.
@seboc.
Pentax to producent, ktory szanuje uzytkownika. Obiektywy od polowy lat 70 moga wciaz byc uzywane, nawet z najprostszymi modelami.
Tylko co są warte dzisiaj te mydlane starocia z lat 70 napędzane śrubokrętem?
tempor, to prawda, ale mają np A7 mk.2, który dla wielu amatorów jest bardzo dobrą drogą do spełnienia, a kosztuje po prostu mało. Z drugiej strony D500, który kosztuje dość irracjonalne 6500zł, a ma już 4 lata. Problem zaczyna się pojawiać przy przeliczaniu matrycy na złotówki ;) Może to się wydawać głupie, ale w praktyce często ma uzasadnienie i sens. Już nawet nie chce kopać m43, ale nawet owy D500 w wielu wypadkach to bezsensowna oferta, choć znakomita puszka. Poza tym trzeba pamiętać o najważniejszym: obiektyw też ma znacznie ;)
Wydajemy coraz więcej na puszki, będąc przekonanym, że da lepszy obrazek. I Owszem, pewne poziomy warto przeskoczyć, a na niektórych warto się zatrzymać :) I gdyby w sprzedaży nadal był D7200 w lekko odświeżonej wersji to D500 nie miałby racji bytu w tej cenie co wychodził na rynek i w tej co stoi obecnie. Obawiam się, że K-3III może pójść podobną drogą. Zamiast kosztować 4000zł (docelowo); 5000zł (w dniu premiery) i namieszać na rynku, stanie się kolejnym pomnikiem jak K-1II w Silver Edition ;)
PS. K-3II ma więcej pkt. za AF niż D500 :D
@tempor
"Sony ostatnio pokazało, że producenci nie przestrzegają granic absurdu przy wycenie aparatów."
A którym modelem? Bo tak się składa, że najdroższymi puszkami ff są reporterskie lustrzanki, że o Leice nie wspomnę.
@seboc
"Pentax to producent, ktory szanuje uzytkownika. Obiektywy od polowy lat 70 moga wciaz byc uzywane, nawet z najprostszymi modelami.
...
Kupuje aparat foto i nie obchodzi mnie, co obecnie jest modne, zwlaszcza przewartosciowane, znacznie tansze w produkcji, bezlusterkowce."
Akurat argument kulą w płot, bo jeżeli chodzi o "starocie", to wystarczy najprostsze bezlustro i możemy podpiąć właściwie cokolwiek, co zostało wyprodukowane w historii optyki fotograficznej i do tego z pełną automatyką ekspozycji.
@lord13:
"Akurat argument kulą w płot, bo jeżeli chodzi o "starocie", to wystarczy najprostsze bezlustro i możemy podpiąć właściwie cokolwiek, co zostało wyprodukowane w historii optyki fotograficznej i do tego z pełną automatyką ekspozycji."
Tak? Z pełną automatyką? Ciekawe jak bezlusterkowce domykają przysłonę w obiektywach z mechanicznym popychaczem przysłony? Bo każda lustrzanka Pentaxa potrafi.
@Deadi
Z drugiej strony D500, który kosztuje dość irracjonalne 6500zł, a ma już 4 lata.
Irracjonalne dla Ciebie chyba. Jak coś jest dobre i nie ma konkurencji, to nie traci na wartości. Zobacz też ile kosztuje Sony A9 Mk1. Rocznik 2017.
@ Negatyw: "Ciekawe jak bezlusterkowce domykają przysłonę w obiektywach z mechanicznym popychaczem przysłony?"
Nie przymykają.
Dzięki odpowiedniej konstrukcji adapterów pracują na przysłonie domkniętej do wartości roboczej. I mimo tego mają jasny obraz w celowniku.
@bursztyn
No dla mnie też. Za 6500zł jest całe spektrum bardziej opłacalnych propozycji, a pytanie kluczowe to przeznaczenie D500. To sprzęt bardzo wszechstronny i bardzo dobry, ale nie jest w żadnej z dziedzin idealny, a to dla wielu może stanowić problem.
Nikon przycwaniakował i wykastrował D7500 zostawiajać cenę D7200 i stworzył realnego następce w postaci D500 za kwotę 2x wyższą niż D7200.
W efekcie ani jedna, ani druga puszka nie zwojowała rynku, nie powtórzyła sukcesu duetu D7100 i D7200, bo właśnie jedna była kastratem, a druga kosztowała fortunę, a jeszcze należy dodać do tego gorsze czasy dla branży foto.
Na podobną chorobę choruje (chorowało) C 7DMk.2 oraz P K-3II - ceny tych puszek zmiotły je z rynku, bo zwyczajnie były zbyt drogie w stosunku do możliwości. Pentax gdyby zamiast KP stworzył wtedy K-3III i wycenił jak KP to dzisiaj byłoby całkiem ciekawie, bo dziś KP można kupić za okolice 4000zł.
Bo jakby nie patrzeć to są pewne granice i poziomy opłacalności i absurdu. Oczywiście można sobie wycenić flagową puszkę m43 na 9000zł, można flagowe APSC wycenić na 10000zł, tak samo jak można skonfugurować VW Polo za ponad 100 000zł, to wszystko jednak nie zmienia faktu, że zdecydowana większość konsumentów postąpi całkowicie inaczej ;)
I nie chodzi tylko o wielkość. bo w APSC wybór jest na tyle bogaty, że za ułamek D500 można mieć szeroki wybór innych opcji + kilka tysięcy na szkło(a). No i trzeba sobie powiedzieć szczerze, D7500 poza kilkoma niuansami jest prawie jak D500, a dla znakomitej większości te niuanse są tak naprawdę przeźroczyste.
@Z_photo:
"Nie przymykają.
Dzięki odpowiedniej konstrukcji adapterów pracują na przysłonie domkniętej do wartości roboczej. I mimo tego mają jasny obraz w celowniku."
@lord13:
"do tego z pełną automatyką ekspozycji."
Tak wygląda wasze bajkopisarstwo i przepisywanie głupot z Internetu na temat bezlusterkowców. Pełna automatyka ekspozycji ale wykonywana ręcznie, no i te odpowiedniej konstrukcji adaptery. Bo gdyby były nieodpowiedniej konstrukcji to co? To nie można by było domknąć obiektywu do przysłony roboczej?
To jest Pentax. Parę miesięcy im zajęło ustalenie nazwy...
Czyli w sklepach tak mniej więcej w drugiej połowie 2098, jak reszta świata będzie już robić zdjęcia paznokciem.
@oz, czytaj teksty ze zrozumieniem. Jest napisane, że wcześniej nazwy nie ujawniono. A premiera będzie na koniec lutego 2021 roku a nie w drugiej połowie 2098.
@ Paździoch
„Tylko co są warte dzisiaj te mydlane starocia z lat 70 napędzane śrubokrętem?„
Tak z ciekawości ... skąd się wziął „śrubokręt „ w obiektywach z lat 70....
:)
@Negatyw
"Tak wygląda wasze bajkopisarstwo i przepisywanie głupot z Internetu na temat bezlusterkowców. Pełna automatyka ekspozycji ale wykonywana ręcznie"
Przecież mowa a starociach manualnych, więc przy używaniu z Pentaksem też ustawiasz przysłonę ręcznie, tyle tylko że puszka sobie ją otwiera podczas pomiaru ekspozycji, a w bezlustrze nie ma takiej konieczności, bo cała automatyka odbywa się na przysłonie roboczej.
Poandto ta pełna automatyka we współczesnych Pentaksach ze starymi szkłami też nie działa w każdym trybie bajkopisarzu.
Ja myślę, że jak chirurgom zdarza się zostawić coś z narzędzi w ciele pacjenta, tak serwisantowi śrubokręt w obiektywie z lat 70-tych.
Rozumiem ze bezlusterkowiec w trybie priorytetu czasu migawki sam mi domknie przyslone w manualu podpietym przez adapter ?
Srubokrety powstaly w latach 80 nie 70
@Bradford
"Rozumiem ze bezlusterkowiec w trybie priorytetu czasu migawki sam mi domknie przyslone w manualu podpietym przez adapter ?"
Nie domknie, bo cały czas pracujesz na roboczej, czego nie zrozumiałeś z poprzednich wypowiedzi?
Kupić wątpliwej marki sprzęt z brakiem rozwoju co do lamp błyskowych czy szkieł w cenie innych pełnych świetnie rozwijających się systemów, to samobójstwo.
Dodatkowo później się z nim użerać => producent ma ostatnio problem ze sprzętem:
link
@lord13:
"Nie domknie, bo cały czas pracujesz na roboczej, czego nie zrozumiałeś z poprzednich wypowiedzi?"
@Bradford, na tym polega automatyka. Automatycznie przechodzisz na ręczne ustawianie przysłony.
@Negatyw
"na tym polega automatyka. Automatycznie przechodzisz na ręczne ustawianie przysłony."
Przestań fantazjować. Mowa była o manualnych szkłach z lat '70, w jaki sposób puszka Pentaksa dobierze ci automatycznie przysłonę w trybie priorytetu migawki z takim obiektywem?
Jak nie domknie to nie ma pelnej automatyki
Pentax domknie sam przysłone do odpowiedniej wartosci w manualach serii A
@Bradford
"Pentax domknie sam przysłone do odpowiedniej wartosci w manualach serii A"
Czyli nie w szkłach z lat '70, od których się zaczęła dyskusja i o których była mowa.
@lord13, ale co napisał @seboc?:
@seboc:
"Pentax to producent, ktory szanuje uzytkownika. Obiektywy od polowy lat 70 moga wciaz byc uzywane, nawet z najprostszymi modelami"
Napisał: "od polowy lat 70". Czyli obiektywy produkowane od połowy lat 70-tych do dzisiaj jeżeli miały taką funkcjonalność fabryczną np. automatycznie ustawiały przysłonę w trybie priorytetu migawki to tą funkcję zachowują w połączeniu ze współczesnymi korpusami Pentaxa. Nie robią tego żaden bezlusterkowce, bezlusterkowiec z każdym "starociem", więc również z obiektywem Pentaxa z pełną automatyką ekspozycji to Twoja fantazja.
Seria A to bardziej lata 80 niz 70
Co nie zmienia faktu ze
Bezlusterkowce nie maja pełnej automatyki z manualami podpisanymi przez adapter
wszystko jedno czy z lat 70 czy 80 czy 2000
@Bradford
"Bezlusterkowce nie maja pełnej automatyki z manualami podpisanymi przez adapter"
Mają pełną automatykę w zakresie, na jaki pozwala obiektyw, a wyraźnie odnosiłem się do starych manuali z lat '70, ile razy jeszcze to trzeba pisać?
@Negatyw
"Czyli obiektywy produkowane od połowy lat 70-tych do dzisiaj jeżeli miały taką funkcjonalność"
Ale te z lat '70 nie miały, doucz się.
Powiem więcej: nie miały do połowy lat 80-tych :)
@Deadi
"Nikon przycwaniakował i wykastrował D7500 zostawiajać cenę D7200 i stworzył realnego następce w postaci D500 za kwotę 2x wyższą niż D7200".
D500 to w zasadzie reporterskie APS-C - 10 vs 6 kl/s, pojemność bufora czy o wiele doskonalszy AF to zbyt duże różnice, by wrzucać je do jednego worka.
Co do D7500 racja, powinien się nazywać D6000.
@lord13
A7c oczywiście.
O co chodzi z tym Pentaxem? Czy ta specyfikacja powyżej jest niedobra? Czy to że tylko to, że jest to lustrzanka powoduje, że jest w jakiś sposób gorsza? Mnie się wydaje, że na oko jest wszystko ok. Mało tego wydaje mi się, że tak zwany postęp w podstawowych funkcjach fotograficznych jest obecnie raczej mizerny, a nowości są wyposażane w fotograficzne funkcje peryferyjne typu wykrywanie oka. Jak już wszyscy wykryją oko to do dalej? Wykrywanie sosny w krajobrazie? Menu przeciętnego aparatu już wygląda jak spis haseł encyklopedii. Obrazowanie jest niby lepsze dla wyższych ISO, ale to raczej powolna ewolucja.
Z chęcią przeczytam test tej lustrzanki jak już się pojawi i myślę, że jak to Pentax'ach wszystko będzie na niezłym poziomie, bo technicznie firma daje radę. Marketingowo cóż... każdy widzi jak jest
To nie ważne, że wszystkie obiektywy Pentaxa produkowane od połowy lat 70-tych zachowują swoją pełną funkcjonalność po podłączeniu do współczesnych korpusów Pentaxa.
To tylko @lord13 może wymyśleć taką zaletę bezlusterkowców, że obiektyw, którego przysłonę można ustawić tylko ręcznie po podłączeniu do bezlusterkowców nie traci tej tej funkcji, czyli dalej możemy ustawić ją ręcznie. I nazywa to "pełną automatyką ekspozycji". No tak, bo może być jeszcze taka opcja, że nie ma pełnej automatyki ekspozycji gdy wyświetli się napis: "ERROR" i nie da się zrobić zdjęcia.
@MX-1
Dobra lustrzanka A.D. 2020 powinna posiadać przynajmniej funkcjonalność D780, czyli: PDAF w LV, opcję elektronicznej migawki w LV, kilka razy większy bufor, lepszy ekran, tryb 1080p/120
Zwłaszcza że startować (prawdopodobnie) będzie z niewiele niższego pułapu cenowego.
@tempor
Pytanie czy do tej reporterskiej perły warto dopłacać ;)
Oczywiście znajdzie się grupa chętnych, która powie, że tak i ja ich zrozumiem,co nie zmienia faktu, że to wyspecjalizowane narzędzie, które ma wyspecjalizowaną cenę ;) Nawiasem mówiąc coś tam się mówi o D7800, chociaż nie wiem czy jest jego sens przy Z50 ;)
Co do Pentaxa, w połowie lat 80' były już obiektywy z AF, które do dzisiaj dają znakomity obrazek. Nie ma ich dużo, ale cała seria F to kawał szkła, metalu i solidnych powłok.
@Tempor, PDAF na LV Pentax miał już 8 lat temu ;)
@tempor, każdy ma inne wyobrażenie dobrej lustrzanki. Jeżeli D780 ma zakres dozwolonych temperatur: 0°C - 40°C to nie jest do użytku w naszym kraju. Może gdzieś w Afryce się sprawdzi.
MX-1:
"O co chodzi z tym Pentaxem? Czy ta specyfikacja powyżej jest niedobra?"
Dla wrogów lustrzanek każda specyfikacja będzie niedobra, bo lustrzanki nie mają być produkowane.
Z tym, że brak elektronicznej migawki to chyba jednak troszkę minus. Ma ja nawet KP, do którego spróbuję podejsc jeszcze raz, moze będa jakies wyprzedaże. Róznic w obrazowaniu pewnie nie będzie, może jakies ciut na wyższym iso.
Nie wiem jak jest w innych systemach, ale zielony guzik w Pentaxie pomaga w obsłudze manuali.
Jest sporo starych szkieł naprawde dobrych. Nie zauwazyłem zadnej róznicy np pomiędzy S 70 ex dg macro a M100f4 macro. Miałem równolegle, komfort pracy Pentaxem bez porównania na plus w manualnym ostrzeniu. Sigmę sprzedałem, chociaz troszkę żałuję, ale wtedy nie miałem K1.
Juz kiedyś pisałem, ale dopóki moja kieszeń jest bardziej dziurawa niz system Pentaxa, uzytkuję go z przyjemnoscią. Ba, myslę, ze nie tylko ja, o czym -moim zdaniem rzecz jasna- świadczy coraz mniejszy wybór uzywanej optyki. Bynajmniej nie mam tu na mysli manuali dających się podpinac do modnych aparatów ;)
Ależ uparciuch z tego Negatywa. Mocowanie KA w Pentaksie to 1983 rok, od tego czasu działają z obiektywami KA i młodszymi takie ficzery jak program czy preselekcja czasu. To jedno. Natomiast do prostszych nowszych lustrzanek Pentaksa trafia często wykastrowana wersja mocowania KAF2 bez mechanicznego symulatora przysłony i bez "śrubokręta" czyli w obiektywach serii K i M oraz np. Ricohach i Chinonach możesz sobie pstrykać zdjęcia ALE bez światłomierza i jakiejkolwiek automatyki, a obiektywy serii KAF pracują jako manuale, bez AF. Bardzo to wygodne i zapewnia gigantyczną przewagę nad EVIL-ami....
@ Negatyw: "... no i te odpowiedniej konstrukcji adaptery. Bo gdyby były nieodpowiedniej konstrukcji to co? To nie można by było domknąć obiektywu do przysłony roboczej? "
Ano tak się składa, że w niektórych przypadkach nie można byłoby tej przysłony domknąć*.
Tak jest np. w przypadku obiektywów Zuiko OM podpinanych do bezlusterkowców, ale także do lustrzanek. Adaptery do tych obiektywów mają specjalny występ wewnątrz, wymuszający domknięcie przysłony do nastawionego otworu. Gdyby nie ten występ, to bez względu na ustawienie pierścienia przysłony, byłaby ona całkowicie otwarta. Takiego występu nie mają np. adaptery do obiektywów z bagnetem Nikon F czy Minolta MD.
* ewentualnie należałoby w trakcie ekspozycji trzymać wciśnięty przycisk podglądu głębi ostrości, który stanowi integralną część obiektywów Zuiko OM.
Zwykłego Heliosa 44 z mocowaniem M42 w wersji z automatyczną przysłoną ale bez przełącznika A/M (były takie) też nie domkniesz do otworu roboczego, bez zablokowania kołka sterującego w pozycji wciśniętej - co można zrobić przez modyfikację mechanizmu sterowania przysłoną lub wciśnięcie zapałki w gniazdo kołka sterującego.
lord13 od zawsze mial taki problem by sie przyznac do bledu ?
jak zaczelo zagrazac, ze jest w bledzie, to sie tych lat 70 uczepil, choc sam mowil o calej historii optyki fotograficznej
tak btw w latach 70 byly juz obiektywy pracujace z preselekcja czasu, np w systemie konica
ale rozumiem ze tu znowu przesunie bramke i powie ze nie ma cyfry z tym bagnetem
byle by na jego wyszlo
Pentaxowi jest potrzebny lepszy autofokus ciągły, reszta może zostać. Ale nie pogniewam się na lepszą matrycę z mniejszymi szumami na wysokim ISO / np do astrofotografii /, lepszy bufor pamięci, lepszą stabilizację, lepszy system
czyszczenia matrycy, elektroniczną migawkę, tryb 4K jest mi niepotrzebny ale autofokus w trybie filmowania - tak, z obracanym ekranem to mam wątpliwość - bo każdy upadek aparatu z wyjętym ekranem - to zniszczenie mechanizmu
obracania ekranu. Posiadam lustrzankę Pentax K-5 który przez 9 lat użytkowania - wielokrotnie zaliczył glebę i to jest nieuniknione, no chyba że ktoś kupił aparat do trzymania go w gablotce.
Co do bezlustrkowców to nie upadłem na głowę, żeby wchodzić w ten system, bo zyskuję głównie lepszy autofokus - reszta to głównie bajery / np. sterowanie wzrokiem punktu AF, dotykowy ekran, wykresy w wizjerze - bo bez tego oczywiście nie da się robić zdjęć... /, ale tracę wtedy krocie na sprzedaży obiektywów lustrzankowych a jeszcze muszę napaść na bank, żeby kupić nowe szkła do bezluster. Do tego dlaczego mam wchodzić w bezlustrowy system i w cenie złota - grzejący matrycę non stop / ciekawe jak będzie wyglądała matryca z wypalonymi pixelami po latach - będziecie musieli je mapować /, z filmowaniem w pierdylion K - bo taki trend i modę wybrali marketingowcy?
Dotychczas robię zdjęcia 9letnią lustrzanką Pentax K-5, zaliczyłem nim 161 tys. zdjęć a dla krytyków zdjęć robionych Pentaxem, polecam oglądnięcie mojej strony - galerii wybranych / ok 900 zdjęć / z różnych dziedzin fotografii,
ustawionej w przypadkowej kolejności:
link
PS. Jeśli by nawet powstał bezlusterkowy Pentax, to jakie szkła mógłbym do niego podpiąć? A może stare obiektywy przez przejściówki - przyjeżdża królowa angielska i chcecie zrobić zdjęcie a aparat nie robi zdjęcia
bo się jakiś styk zabrudził / przejściówka do dwa razy więcej styków/ ! Albo przekładacie obiektyw i trzeba też przełożyć przejściówkę i obiektyw bęc!
Pentax mógłby pójść inną drogą jakby chciał mniej lustrzankową konstrukcję. Np. w miejsce matówki wstawić drugą matrycę, oba sensory z detekcją fazy żeby AF działał, a między nimi np. lustro półprzepuszczalne dzielące światło tak żeby ekspozycja się różniła o 4 EV - dostajemy gotowe HDR w jednej ekspozycji. Albo np. jedna matryca monochromatyczna. Opcji jest sporo. W miejsce wizjera optycznego elektroniczny, a obiektywy i bagnet zostają lustrzankowe.
@ Amadi: "Np. w miejsce matówki wstawić drugą matrycę, ..."
Podejrzewam, że mógłby być kłopot z ich synchronizacją - gdyby miały być stabilizowane. Ale sama idea ciekawa.
@Amadi: to była droga SLT - ale to już historia...
fotopentax - brawo Ty, za link do zdjęc oczywiście. Dlaczego? Taka mała własna impresja - kilka tygodni wstecz, pod dyskusją na temat chyba jakiegoś szkła, jeden z uzytkowników chętnie i często udzielajacych się w dyskusji, napisał mniej więcej tak w odpowiedzi do jednego z interlokutorów: " A teraz zobaczysz co potrafi to szkło" i tu był podany link. Pomyslałem: no, bracie, teraz zobaczysz jak bardzo marnym jesteś amatorem. Niestety, był to link do .... tablicy testowej. ..
@Amadi: pewnie pamiętasz, że były aparaty z drugą matrycą przesyłającą obraz na LCD -> link
Artykuł o Pentaxie i wreszcie jakaś przyzwoita ilość komentarzy, bo ostatnio coś słabo z komentarzami pod artykułami. Co do aparatu zapowiada się ciekawie, szczególnie ten nowy wizjer (sama przyjemność dla oka). Ale najbardziej interesuje mnie jakość zdjęć w RAW, z tego co piszą to nawet akcelerator nowy, chociaż ten który był w KP świetnie przetwarzał obraz. No i ciekawi mnie to ISO
"Ciekawe jak bezlusterkowce domykają przysłonę w obiektywach z mechanicznym popychaczem przysłony? Bo każda lustrzanka Pentaxa potrafi."
A jak niby lustrzanka Pentaksa domyka w innych szkłach niż natywne z bagnetem K?
Powiększenie w wizjerze 1.05x - myślałem, że będzie większy niż w D850, ale niestety, po przeliczeniu jest tylko 0.7x :( Ale jak na APS-C, to w sumie dobry wynik.
@lotofag:
"A jak niby lustrzanka Pentaksa domyka w innych szkłach niż natywne z bagnetem K?"
Lustrzanka Pentax nie domknie. Wtedy trzeba użyć bezlusterkowca: Pentax K-01, bo wiadomo, każdy bezlusterkowiec domyka.
@Bradford
"lord13 od zawsze mial taki problem by sie przyznac do bledu ?"
Razem z Negatywem rzucałeś kamieniami w szkołę? Napisałem wyraźnie o "starociach", czyli szkłach w pełni manualnych. Ale ok, następnym razem będę wielkimi wołami zaznaczać, że w przypadku takich szkieł automatyka nie polega na dobieraniu przysłony, no bo nie może. Każdy średnio rozgarnięty by to zrozumiał, ale jeszcze wszystko przed tobą.
Aha
Czlowiek pisze rzeczy wprowadzajace w blad, a jak mu sie to wskaze, to siega po wycieczki osobiste, bo przeciez to oczywiste, o co chodzilo, a jak nie oczywiste, to nie jestes nawet srednio rozgarniety
A wystarczylo napisac zamiast 'pelna automatyka' ze dziala priorytet przyslony i tyle
Co za chamstwo
Panowie, bez wycieczek osobistych.
Ja pierwotną wypowiedź @Negatywa rozumiem tak, że bezlusterkowce jednak NIE obsługują wszystkich wariantów i możliwości obiektywów, bo przejściówek z aktywnym popychaczem przysłony pozwalającym używać trybu A – nie ma. Choć nieprawdą jest, jak rozumiem, że KAŻDA lustrzanka Pentaksa to potrafi, bo najnowsze tanie modele są wykastrowane podobnie jak tanie modele Nikona, który też pozbył się mechanicznych komponentów w bagnecie takich tanich korpusów.
Mhm, Panowie, naprawde czepiacie sie o takie glupoty.
Chyba nie uzywaliscie przejsciowek.
To ze da sie podlaczyc i zrobic zdjecie to bylo dosc.
Automatyka ? Lol, jak podlaczam Takumara pod Nikona F to nie mysle o automatyce, a starcza mi ten zakres ostrosci co jest.
Fajnie by bylo miec automatyke przyslony, ale w ML wole miec Automatyke AF, bo wiem ze ostrosc trafi w matryce i bedzie super max, a nie ciaganie sie z recznym ostrzeniem, wymiana matowek, kalibracja tego, luznymi adapterami itp.
ML - zakladam to wszystko usuna, mowie o tych z IBIS bo tylko takie maja sens, to jeszcze IBIS matrycy skoryguje krzywe adaptery, bedzie naprawde fajnie.
Przyslona to naprawde pikus.
Stare obiekywy maja pierscienie, moze to nie takie szybkie ale za to jakie przyjemne...
@komor: "... bezlusterkowce jednak NIE obsługują wszystkich wariantów i możliwości obiektywów, bo przejściówek z aktywnym popychaczem przysłony pozwalającym używać trybu A – nie ma."
Mogłoby się wydawać, że nikt racjonalnie myślący nie ma co do tego wątpliwości. Okazało się jednak - i to stało się zarzewiem dyskusji - że niektóry oczekują cudów, tj. realizacji funkcji, których stare obiektywy nie miały nawet w połączeniu z "natywnymi" korpusami, zaś brak owych cudów jest przyczyną ich rozczarowania. :)
@BlindClick: "Stare obiekywy maja pierscienie, moze to nie takie szybkie ale za to jakie przyjemne... "
W nowych konstrukcjach też te pierścienie występują - np. w części obiektywów Panasonika czy Fuji.
Co do przyjemności korzystania z pierścienia przysłony to podzielam Twoją opinię.
Ja, jako młoda lekarka...
O nie, to nie to forum. Przepraszam.
Ja, jako kilkudziesięcioletni użytkownik Pentaxa, amator, a także użytkownik pentaxopochodnych (praktica) przyznaję się, że mi nadal odpowiada..
Przyznaję się też, że najpewniej to nie kupię najnowszego modelu. Chociaż kusi. Ale po co on amatorowi, zwłaszcza gdy chodzi o obrazowanie. Może spadną ceny KP. Wtedy kupię KP, jako ostatni nabytek
Uznaję oceny zawodowców, ich potrzeby są inne, bardzo wyśrubowane. Ale dla mnie ... Za plecami mam szklaną szafkę wypełnioną starociami od Zorki 1 (prawie Leica), przez różne Fed'y, Exakty, Praktici, Flexarety i Yashici. No i Pentaxy analogowe i cyfrowe. Czy któreś z nich zrobiło samo zdjęcie najlepsze tylko przez doskonałość techniczną aparatu ?
Lubię nowości. Wykazywać wyższość świąt Wielkiej Nocy nie zamierzam.
@komor
"bo najnowsze tanie modele są wykastrowane podobnie jak tanie modele Nikona, który też pozbył się mechanicznych komponentów w bagnecie takich tanich korpusów."
Ja mam najtańszy model Pentaxa, bo nowy z dwuletnią gwarancją kosztował 1470 zł, i nie jest w nim nic wykastrowane. Podpinam starą Sigmę z mechanicznym popychaczem przysłony i tzw. śrubokrętem do napędu AF, manualnego Samyanga, gdzie działa przysłona sterowana z korpusu, jak i nowe obiektywy bez sprzęgiełek i popychaczy mechanicznych. Do tego jak każda lustrzanka Pentaxa ma jasny wizjer oparty na pryzmacie pentagonalnym, który u konkurencji jest tylko w zaawansowanych i drogich modelach.
Akurat komor ma troche racji Negatywie
Cyfrowe puszki pentaxa zostaly w jego nieskonczonej madrosci wykastrowane z dzwigni, ktora czytala polozenie pierscienia przyslony w obiektywach serii k i m
Przez co dzialaja tylko w trybie manualnego naswietlania gdzie trzeba sobie pomagac zielonym guzikiem by miec pomiar dla przyslony roboczej
Takze przynajmniej dla tych obiektywow bezlusterkowce oferuja wiecej niz puszka z natywnym bagnetem (priorytet przyslony)
Z Nikonem w sumie jest podobnie
Tanie puchy nie maja srubokreta
Na wiekszosci puszek nie da sie uzywac obiektywow bez auto indeksowania, a to pierwsze prawie 20 lat tego bagnetu
Takze bezlusterkowce maja swoje ewidentne plusy ktorych nikt nie neguje
Nikt tez nie oczekuje 'cudow' jak tu implikuje z photo, tylko precyzji wypowiedzi
Można wymieniać zalety i wady nadchodzącego flagowca. Największym problem jest jednak cena (upper 200000 yens) co miałoby sugerować że cena tego aparatu może wynosić 9462,71 zł dla 250k jenów lub nawet więcej.
Jeżeli ricoh nie odwoła się od tej wypowiedzi nikt tego aparatu po prostu nie kupi...
@fotopentax
Fajny pomysł, podoba mi się:
link
@Bradford:
"Akurat komor ma troche racji Negatywie"
Nie ma żadnej różnicy między najdroższymi Pentaxami a najtańszymi, jeżeli chodzi o śrubokręt i popychacze przysłony. Nie wiem na czym miała by polegać ta częściowa racja?
@Bradford:
"Cyfrowe puszki pentaxa zostaly w jego nieskonczonej madrosci wykastrowane z dzwigni, ktora czytala polozenie pierscienia przyslony w obiektywach serii k i m"
A analogowe korpusy Pentaxa z AF to miały?
Chyba jedyny producent, który uważa, że jasne stalki z przedziału 20-40 sa zbedne. Nie wazne ze to najczesciej wykorzystywane ogniskowe. Pentax wie lepiej. Dlatego osiagnal taki sukces :D
Co mi po body jak nie ma co podpiąc
Jasne stałki z zakresu ogniskowych 20 - 40 są rzeczywiście zbędne. Jeżeli ktoś ma parcie na f/0,95 to Pentax żadnego takiego obiektywu nie ma. Pentax poszedł w miniaturyzację stałoogniskowych obiektywów stąd tylko takie: 31/1,8 35/2 43/1,9 lub ciemniejsze. A jak komuś duży rozmiar nie przeszkadza to jest Sigma A 18-35 mm F1.8 DC HSM, link
mz-s mial, nie wiem jak pozostale
jasne szerokie stalki nie sa zbedne, mi brakuje czasem jasnego 24 albo szerszego
mam co prawda zeissa 21 2.8 ale to manual ktory na dodatek troche za bardzo blikuje jak na te firme no i do nocnego nieba przydalaby sie chociaz dzialka swiatla wiecej
No i jest pytanie czy 20 - 40 na APS-C czy FF? Jesteśmy w wątku "Pentax K-3 III", czyli aparat APS-C. Wspomniana Sigma A 18-35 mm F1.8 DC HSM nie kryje FF, 31/1,8 35/2 43/1,9 z tego co mi wiadomo FF kryją.
Jasne stałki są zbędne - zdanie prawdziwe
Jasne stałki są niezbedne -zdanie prawdziwe szczególnie w wypadku nadmiaru gotówki na koncie
Aparaty są zbędne - zasadniczo.
Ustawa zasadniczoo nie reguluje tej kwestii ;
Mnie w sumie jedynie ciekawi jaki jest sens ISO 1600000 w APSC? Skoro nawet w Nikonie D5 takie ISO jest do niczego. Lepiej wygląda w materiałach reklamowych?
@MatrixSTR, nikt Ci nie odpowie na to pytanie, bo nie miał w ręku tego aparatu. No chyba, że tu się zalogował Japończyk z zespołu konstruktorów tego Pentaxa. Na razie to są suche parametry, trzeba poczekać co przyniesie praktyczne zastosowanie ISO 1600000.
@Negatyw
"Na razie to są suche parametry, trzeba poczekać co przyniesie praktyczne zastosowanie ISO 1600000."
I bez czekania wiadomo, że praktycznego zastosowania to za bardzo nie będzie miało. Wystarczy popatrzeć na "dokonania" KP na ISO 819200. Przecież Pentax nie wyczarowuje tutaj coś z niczego, po prostu dali możliwość większego forsowania naświetlania z poziomu puszki.
KP i K3-II mają tą samą matrycę ale inaczej oprogramowaną. W przypadku K3-II czułość kończy się na 51 200 i rzeczywiście na tej czułości cokolwiek widać na zdjęciu. Gdy nie będziemy robić dużych powiększeń takie zdjęcie "obleci". Późniejszy KP dziedziczy matrycę po K3-II ale to niższa półka i można było sobie pozwolić na takie forsowanie czułości. Gdy zobaczymy testy na Optycznych to zdjęcia z obu tych aparatów na ISO 51 200 wyglądają inaczej. Zdjęcie z KP wygląda jak wyprane w pralce, albo jakby zdjęcie było prześwietlone. No chyba, że Optyczni rzeczywiście prześwietlili to zdjęcie. Na ISO 849 200 to już nic nie widać. Zdjęcie wyprane do białości.
Na ISO 25 600 zdjęcie z KP nie jest wyprane i wygląda lepiej niż te z K3-II.
No chyba, że się mylę i w KP i K3-II są różne matryce.
Kp ma cos takiego co ricoh nazywa 'accelerator unit', taki scalak miedzy matryca a procesorem obrazowym
Nikt dokladnie nie wie co to robi, ale na pewno wplywa na poziom szumu w rawach od ktorejs nastawy iso
Stad zdjecie na wysokim iso z kp wyglada lepiej pod tym katem niz z k-3
Ta nowa pucha ma miec sensor bsi znany z nowszych fujikow
Sensownej jakosci na tym iso pierdylion na pewno nie bedzie, ale jak dodamy do tego ten accelerator unit to wyniki ogolnie moga byc ciekawe
Patrząc na zdjęcia testowe na Optycznych to zdjęcie z KP na ISO 25 600 pod każdym względem wygląda lepiej niż te z K3-II, a zdjęcie na ISO 51 200 gorzej. Tak więc nie wiem o co tu chodzi? Zdjęcie z KP na ISO 51 200 wygląda jakby było prześwietlone. Liczy się ISO użytkowe, czyli dla mnie to pewnie będzie do progu na poziomie ISO 25 600 maks. Dla jakiegoś detektywa rozwodowego to może być nawet ISO 1600000.