Zmiana w systemie gwarancji Nikona
Firma Nikon opublikowała oświadczenie, w którym informuje o zaprzestaniu udzielania międzynarodowej gwarancji na obiektywy i akcesoria. Od teraz gwarancja na te produkty będzie obowiązywać w danym kraju lub regionie.
W opublikowanym na stronie firmy oświadczeniu przeczytamy, że decyzja ta wynika z coraz bardziej różniącego się lokalnego prawa i standardów bezpieczeństwa.
Międzynarodowa gwarancja przestała być udzielana od stycznia 2021 roku. Osoby, które zakupiły sprzęt wcześniej będą oczywiście nadal mogły z niej korzystać.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Oj niedobrze. Wracamy do starych czasów gdy lokalna gwarancja była sposobem walki z szarym rynkiem (ang. grey market) po polski zwanym TIP (tani importer prywatny).
Obawiam się, że bardziej ma to związek z ogólną kondycją Nikona, nie kwestiami prawnymi, które są tylko wymówką. A co z Unią? Jest jednolitym rynkiem, czy polski oddział Nikona nie będzie honorował zakupionych taniej sprzętów zza Odry?
Tu jest polska wersja artykułu zalinkowanego przez Amadiego, ale też z niej nic konkretnego nie wynika: link
Sensu w tym nie ma, tym bardziej, że serwisy Nikona zwijają się jeden po drugim.
W Polsce, przysłowiowy Kowalski musi wysyłać sprzęt do serwisu w Czechach i tylko to może go zaboleć, że być może wolałby serwis w Berlinie, a nie może teraz z niego w ramach gwarancji skorzystać.
W sumie takie akcje pozostawiają po sobie nienajlepsze wrażenie, nie bardzo zatem rozumiem, dlaczego Nikon sam sobie rzuca kłody pod nogi (?).
Szok.
Nie spodziewałem się tego po Nikonie :(
Szkoda bo serwis w Polsce jaki jest każdy wie. Dzięki niemu zrezygnowałem z nikona i już nie mam zamiaru wracać chociażby sprzedawali cuda.
@lisekluk1 - serwis w Warszawie obsługuje tylko klientów z programu NPS, a innym klientom świadczy jedynie drobne usługi (wymiana gum, regulacja AF itp.).
Naprawy dla klientów spoza NPS, są dokonywane w czeskim serwisie.
@wzrokowiec
Tak jak mówił @RobKoz, ta akcja to nic nowego, ale absmak jest.
Fajny news, dobrze ze nie plotka...
Ciekawe czy skrót myślowy "region" oznacza np. teren UE.
W latach 80 kolega był na służbowej delegacji w Paryżu. Miał wolne popołudnia wiec się włóczył po mieście i trafił do salonu Nikona. Oczywiście nie było mowy by cokolwiek kupić, ale zaczął rozmawiać ze sprzedawcą. Miał ze sobą dwa korpusy i w jednym z nich coś szwankowało. Sprzedawca powiedział że mu to za darmo naprawi. Kolega zdziwiony. Ale jak to? Nie jestem waszym klientem, a nawet nie kupiłem tego sprzętu we Francji więc gwarancja nie działa, a poza tym to już wiekowy sprzęt. Tamten odpowiedział - to nie ma znaczenia jest pan użytkownikiem systemu Nikon więc mojej firmie zależy na tym aby miał pan w pełni sprawny aparat.
Tak się dawniej budowało prestiż marki. Ale wtedy rządzili menadżerowie z sercem a nie księgowi z kalkulatorami.
Kiedyś było lepiej (całkiem bez sarkazmu). No ale teraz Nikon dołączył do innych, bo pierwszy z tym nie jest.
@ros28
"Kiedyś było lepiej "
To wróci wraz z odpływem masowego klienta.
Klient masowy patrzy na cenę. Fachowiec szukający narzędzia patrzy na solidność firmy od której to narzędzie kupuje i nie jest dla niego problemem dopłacić 10% za lepsza gwarancję.
@RobKoz
Z tym, to może być różnie, bo NPS i tak obsługuje zawodowców inaczej, zatem można rzec, że ta grupa klientów cieszy z buta lepszą gwarancją.
Chyba, że Nikon kombinuje w przyszłości utworzenie jednego serwisu na całą EU, np. w Berlinie, to wówczas i zawodowcom dostanie się po pupci.
Szkoda, że Nikon podejmuje taką decyzję. Nie znamy powodów, ale jakie one by nie były, to nie jest to pozytywna wiadomość dla klientów. Z drugiej strony to może być jeden z elementów mających na celu poprawę kondycji samego Nikona, bo jak upadnie cała firma to i tak klienci będą mieli pozamiatane.
Nikonowi życzę jak najlepiej :)
kiedyś były piękne czasy, bo rządzili księgowi, którzy ustawiali tak wysokie marże, że opłacało się naprawiać każdemu klientowi żeby myślał że robią mu dobrze za darmo.
dzisiaj ludzie kupują zbyt tanio i dlatego są nieszczęśliwi...
@sanescobar - podejrzewam, ze nawet nie tylko UE ale ogolnie link . do tej pory europejska gwarancja obowiazywala tez na sprzet kupiony np. w Norwegii
i tutaj Nikon, chocby chcial, to nie podskoczy. krotko i dosadnie. do kupy razem UE to druga gospodarka swiata, jak chca tu sprzedawac towary, to musza sie dostosowac do prawa.
tak a propos... na pewno jest tak, ze uzytkownik w PL nie moze sam (ale sam, w sensie na wlasny koszt) oddac sprzetu na serwis w Berlinie? to ze polska dystrybucja wysyla do Czech jest zapewne kwestia ekonomiczna, bo nie bardzo rozumiem czemu mialoby byc prawnie obowiazujace (bo to wbrew zasadzie wolnosci uslug w UE)
@f8@24mm
To sądź się z korporacjami, jak masz za dużo czasu i pieniędzy.
Nikon wskazał dla Polski serwis w Czechach i szkoda nawet z tym dyskutować.
Co do gwarancji, to nie ma żadnej europejskiej, tylko nazywała się ona dotąd:
"Nikon Worldwide Service Warranty".
Wszystkiemu winne komórki :(
dobrze, ale to jest wskazany jako jedyny mozliwy dla osoby mieszkajacej w Polsce, czy jako domyslny, gdzie polski dystrybutor przesyla naprawy? bo to co innego
przez gwarancje europejska rozumiem: kupujesz sprzet w dowolnym kraju ww. jednolitego rynku (wiec np. na Islandii, ktora do UE nawet nie nalezy), uzywasz w Polsce i w razie awarii przysluguje ci jego naprawa gwarancyjna. w serwisie w Madrycie, bo tam akurat jestes (w dawnych czasach, kiedy sie podrozowalo :) ) na wakacjach.
@f8@24mm
"i tutaj Nikon, chocby chcial, to nie podskoczy. krotko i dosadnie. do kupy razem UE to druga gospodarka swiata, jak chca tu sprzedawac towary, to musza sie dostosowac do prawa. "
Trochę racji masz, ale te gwarancje wygasną a nowych - tego typu - nie będzie.
Z drugiej strony nie gloryfikowałbym tak przeregulowanego rynku UE, bo praktyka pokazuje, że jego moc częściej przejawia się raczej w braku oferty czy ograniczeniach regionalnych.
@f8@24mm
I w wypadku produktów innych korporacji też tak to działa ???
Nikon do stycznia br. oferował obsługę serwisową na całym świecie, a nie jedynie w Europie.
Zresztą ta zmiana Kowalskiemu i tak nie czyni krzywdy, bo wcześniej też naprawiał w Czechach.
@f8@24mm
"przez gwarancje europejska rozumiem: kupujesz sprzet w dowolnym kraju ww. jednolitego rynku (wiec np. na Islandii, ktora do UE nawet nie nalezy), uzywasz w Polsce i w razie awarii przysluguje ci jego naprawa gwarancyjna. w serwisie w Madrycie, bo tam akurat jestes (w dawnych czasach, kiedy sie podrozowalo :) ) na wakacjach."
Tak ale ten serwis w Madrycie może to wysłać do centralnego serwisu w Czechach :-)
To już jest koniec. Nie ma już nic,
@ deel7711:
"Wszystkiemu winne komórki :("
Szkoda, że Trump nie ma sprzętu od Nikona bo mógłby napuścić swoich wyborców na Aple i Samsunga.
Dziwna ta akcja Nikona, mamy kilka center naprawy, ale wazny jest punkt zakupu...
Bardzo PRO ze tak powiem, PPPRROOO z wielkiej czcionki.
Och Nikon!!! Ja chce kupowac Twoje aparaty.
nikon robi porządki w zagrodzie.. to dobrze.. jeżeli koszty i problemy międzynarodowej gwarancji są większe niż korzyści, to oczywiście trzeba coś z tym zrobić... globalny zasięg kurierów i transakcji pozwala sklepom z jednego regionu zalać rynki inne niż zaplanowano. warto mieć świadomość, że na świecie funkcjonuje wiele ogromnych barier celnych, walutowych, licencyjnych itp itd...
I tak nikony są taniej na zachodzi i wschodzi oraz północy i południu. Więc jak chce ktoś serwisować w Berlinie, niech kupi w Niemczech, będzie i tak taniej, a serwis jakby pewniejszy.
Nawet na Ukrainie czy Białorusi nikony są tańsze.
@Tofifik
Czort znajet co tu będzie decydujące, miejsce zakupu, czy dane na fakturze, a druk gwarancji bez faktury jest tylko śmieciem.
Czas pokaże jak się sprawy mają.
Gospodarka UE po Brexicie i recesji 2020 (i jak coraz wiecej wskazuje takżę 2021) nie będize już drugą na świecie bo przegonią ją najprawdopodobniej Chiny - to takie memento dla Brukselskich mocarstwowców.
A ruch Nikona mimo że wydaje się logiczny (dla firmy w kłopotach) to na pewno nie zachęci do wchodzenia w ten system - a próba zachowania choćby dotychczasowych jest coraz trudniejsza w dobie powszechnie dostępnych przejściówek z bagnetu F
ale za to UE będzie liderem zmniejszania emisji CO2 i dzięki temu nie będzie w europie globalnego ocieplenia aż wszyscy na świecie będą nam zazdrościć ;-)
Żegnaj Nikonie, witaj Sony
A już jest Sony Imaging PRO Support w Polsce?
Można po tym wnioskować, że Nikon prognozuje, akinezję ..w podróżowaniu i "travel photography". Jednak moim zdaniem, to wygląda na acedię Nikona, chyba, ...........że już wie coś, o czym się wkrótce dowiemy...
Niezależni producenci optyki w pewnym sensie pomagają lecieć Nikonowi w dół
@LR: biednemu zawsze wiatr w oczy, czasy duopolu c&n dawno minęły i ja nie tęsknię... sny o potędze nikona poszły w zapomnienie, teraz trzeba przeskalować business do realnych rozmiarów i możliwości a nie chorych projektów... koszty i problemy gwarancji ogólnoświatowej są z innej ery.
@DonYoorando
Pamiętam jak jeszcze jak kupiłem Pentaxa K200D to było dobrą dekadę temu. Kolega kupił jakąś lustrzankę & SONY która była okropnie tandetna a w trybie manualnym nie dało się kółkiem ustawić pozycji 0 cały czas przeskakiwało albo na plus albo na minus. A teraz SONY powoli wychodzi na lidera
Globalizacja - Nie ma znaczenia gdzie kupię sprzęt tak samo jak nie ma znaczenia gdzie jest serwis Nikona, na Antarktydzie czy na Marsie.
Mogę wysłać sprzęt na gwarancji do najbliższego sklepu, ale to chyba nie ma sensu jak mogę wysłać na Antarktydę, bo tam jest serwis...
@root_mistrz
No nie wiem, jak by to się sprawdziło przy obsłudze sprzętu profesjonalistów, którzy w czasie napraw korzystają ze sprzętu zastępczego, jako że logistycznie byłoby to karkołomne przedsięwzięcie.
Także można sobie na prywatne potrzeby głosić kosmopolityczne komunały, ale do życia pasują one jak pięść do nosa.
@Jonny
Dla NPS zasady są jasne, więc nie wiem o co ci chodzi?
Sprzęt zawodowy - Poniższa lista jest "listą kwalifikującą do programu NPS"
link
@root_mistrz
No i po co linkujesz tę listę, skoro to ma się nijak, do Twojej wcześniejszej wypowiedzi o centralnym serwisie na Antarktydzie ?
Gdyby był jeden serwis, to i program NPS byłby przez niego obsługiwany.
@LR: paradoksalnie, może się okazać, że obecny kryzys wyjdzie nikonowi na dobre w średnim okresie. legenda marki nadal przyciąga, nowe produkty są solidne. uciekli z drogiej produkcji w japonii, przewietrzają portfolio usług i produktów... wszystko jak w książce. przed nimi cała fala wymiany dslr na mirroless przez profi... mają szansę przeczekać, a może nawet lekko się odbić...
@Jonny
Mnie nie obchodzi NPS, bo nie mam dwóch profesjonalnych puszek Nikona i nie zamierzam, a z punktu widzenia użytkownika nie kwalifikującego się na ten program dla zawodowców, to właśnie wsio ryba, może być Antarktyda.
Jest kurier i ogarnie.
Szary Kowalski jest i tak w drugiej kolejności w serwisie, ale jak będzie jeden globalny serwis, to może i szybciej zaczną ogarniać właśnie Kowalskiego.
@DonYoorando
"przed nimi cała fala wymiany dslr na mirroless przez profi... mają szansę przeczekać, a może nawet lekko się odbić"
Jest jeden drobny problem. Profi zmieniając F na Z nie zyskuje nic więcej niż gdyby zmienić F na FE.
Założenie że wszyscy profi zostaną przy Nikonie jest moim zdaniem błędne.
@RobKoz
"Założenie że wszyscy profi zostaną przy Nikonie jest moim zdaniem błędne. "
Wiesz, kto miał odpłynąć do innych systemów, to już to zrobił, bo falstarcie Nikona z Z7 i obiecankach cacankach na temat Z8/Z9.
Ci, którzy jednak kupili Z6/Z7 i dziś wymieniają korpusy na Z6II/Z7II, na pewno łatwo z Nikona nie zrezygnują.
Środowisko czeka na pierwszą profesionalną puszkę ML od Nikona, zatem jeżeli owa korporacja nie nadużyje w tym zakresie pokładanego w niej zaufania, to z tych, którzy zostali przy Nikonie, nikt nie będzie podejmować rozpaczliwych decyzji.