Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW

11 grudnia 2009
Anna Owczarz-Dadan Komentarze: 35

14. Korekcja aberracji chromatycznych

Przyszła pora na aberracje chromatyczne. Metodę, którą za chwilę zaprezentuję, uważam za średnio skuteczną, ale w wielu sytuacjach wystarczającą. Polega ona na użyciu dwóch suwaków Napraw czerwony/niebieskozielony (Fix Red/Cyan Fringe) lub Napraw niebieski/żółty (Fix Blue/Yellow Fringe). Za chwilę krok po kroku pokażę, jak je wykorzystać. Jeśli jednak efekt nie będzie satysfakcjonujący, pamiętaj, że zawsze możesz anulować tę czynność, zapisać zdjęcie bez poddawania go korekcji w dowolnym formacie (korzystając z przycisku Zapisz (Save)) i po otworzeniu w Photoshopie poddać korekcji, tak jak to pokazałam w rozdziale 2.

Otwórz zdjęcie w oknie Camera Raw. Dopasuj rozmiar widoku w oknie podglądu, tak abyś mógł dokładnie obejrzeć obraz. W tym celu najpierw uaktywnij narzędzie Lupka (Zoom). Następnie kliknij w oknie podglądu, aby powiększyć widok. Naciskając klawisz spacji, możesz przesuwać obraz w oknie podglądu. Obejrzyj zdjęcie dokładnie pod kątem występowania w nim aberracji chromatycznych. Jeśli występują w obrazie, kliknij zakładkę Szczegół (Detail). Ustaw suwak Ilość (Amount) na 0, aby wyłączyć wyostrzanie (4.34).

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja aberracji chromatycznych
Rysunek 4.34. Pierwszym krokiem do usunięcia z obrazu aberracji chromatycznych (na rysunku
mają kolor zielony) jest wyłączenie wyostrzania


----- R E K L A M A -----



Wskazówka
Aby pomniejszyć widok w oknie podglądu, podczas korzystania z narzędzia Lupka (Zoom) trzymaj wciśnięty klawisz Alt.

Wskazówka
Aby powiększyć widok w oknie podglądu okna Camera Raw, możesz także skorzystać ze skrótu klawiaturowego Ctrl + +; by go pomniejszyć, użyj skrótu Ctrl + -.


Następnie kliknij ikonę zakładki Korekcja obiektywu (Lens Correction). Aby usunąć aberracje chromatyczne, skorzystaj z suwaków Napraw czerwony/niebieskozielony (Fix Red/Cyan Fringe) lub Napraw niebieski/żółty (Fix Blue/Yellow Fringe). Początkowo każdy z nich znajduje się w pozycji 0. Należy ustawić je tak, by aberracje znikły. Pierwszy z nich służy do korekcji otoczek w kolorach czerwonym i niebieskozielonym, drugi — obwódek niebieskich i żółtych. Suwaki przesuwamy, naciskając jednocześnie klawisz Alt. To ułatwi ocenę tego, jak bardzo w prawo lub w lewo powinniśmy przesunąć odpowiedni suwak. W omawianym przykładzie mamy do czynienia z otoczkami w kolorze zielonym, więc przesuwam Napraw czerwony/niebieskozielony (Fix Red/Cyan Fringe) w prawą stronę (4.35).

Zaklęcia Photoshopa - wywoływanie plików RAW - Korekcja aberracji chromatycznych
Rysunek 4.35. Aberracje zostały usunięte za pomocą suwaka Napraw
czerwony/niebieskozielony (Fix Red/Cyan Fringe)