O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Mroźna pogoda nie zachęca do spacerów, zatem nie pozostaje nic innego, jak zaparzyć ciepłej herbaty i zasiąść do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Nowy Canon EOS M w tym roku
Plotki głoszą, że w tym roku poznamy nowy produkt przeznaczony dla systemu Canon EOS M. Prawdopodobnie będzie to aparat, jednak według nieoficjalnych informacji nada on zupełnie nowy kierunek tej linii produktów. Niektórzy powiązali te doniesienia z ostatnimi wnioskami patentowymi Canona opisującymi zamontowanego na gimbalu bezkorpusowca wyposażonego w bagnet do mocowania obiektywów. Być może tak właśnie będą wyglądać kolejne aparaty EOS M i będzie to linia produktów dedykowana vlogerom.Rozwój systemu Canon Cinema EOS
W tym roku podobno czekają nas aż trzy premiery związane z systemem Canon Cinema EOS. W najbliższych miesiącach producent prawdopodobnie zaprezentuje kamkordery Canon Cinema EOS C200 Mark II oraz Canon Cinema EOS C50. Domniemana specyfikacja tego drugiego wyciekła już nawet do sieci:- matryca Super 35 mm 4K znana z EOS C200,
- brak stabilizacji,
- mocowanie Canon RF,
- wbudowany filtr ND (10 EV),
- CLog 2 i CLog 3,
- zapis z kodowaniem 4:2:0 8bit na karty SD w trybach 4K60 i 1080/120,
- zapis na zewnętrzny rekorder z kodowaniem 4:2:2: 10bit,
- brak zapisu w formacie RAW,
- dwa sloty na akumulatory LP-E6NH.
Leica
Leica APO-Summicron-SL 28 mm f/2 ASPH.
Kilka dni temu do sieci wyciekły zdjęcia obiektywu Leica APO-Summicron-SL 28 mm f/2 ASPH., który niebawem ma mieć swoją premierę.Nikon
Tegoroczne premiery
Serwis Nikon Rumors na podstawie plotek z ostatnich miesięcy przygotował listę produktów firmy Nikon, które prawdopodobnie poznamy w tym roku. Oto ona:-
Bezlusterkowce Nikon Z
- Nikon Z30 – tani bezlusterkowiec APS-C, mniej zaawansowany niż Z50, prawdopodobnie bez wizjera elektronicznego, premiera w pierwszym półroczu,
- Nikon Z8 lub Nikon Z9 – flagowy bezlusterkowiec pełnoklatkowy, konkurent dla Sony A1, z matrycą o rozdzielczości 45 lub 60 Mpix, premiera w drugiej połowie roku,
- Nikkor Z 24–105 mm f/2.8–4 S,
- Nikkor Z 100–400 mm f/4–5.6 VR S,
- Nikkor Z 400 mm f/2.8,
- Nikkor Z 200–600 mm,
- Nikkor Z 105 mm makro,
- W tym roku mamy poznać dwie nowe lustrzanki i kilka obiektywów,
- Jednym z aparatów będzie następca Nikona D850.
OM Digital Solutions
Dużo produktów jeszcze w tym roku
Przedstawiciel firmy OM Digital Solutions przyznał w jednym z wywiadów, iż jeszcze w tym roku producent zaprezentuje sporo nowych produktów. Jeden z nich, którego premiera planowana jest na końcówkę roku, ma wiązać się z tzw. efektem "WOW". Oczywiście firma zamierza pozostać przy systemie Mikro Cztery Trzecie i nie wyklucza wprowadzenia na rynek drugiej wersji modelu PEN-F.Panasonic
Panasonic Lumix S 70–300 mm f/4.5–5.6 OIS
W listopadzie ubiegłego roku firma Panasonic ujawniła nowy harmonogram premier obiektywów, w którym znalazł się Lumix S 70–300 mm f/4.5–5.6 OIS. Wszystko wskazuje na to, że model ten niebawem będzie mieć swoją oficjalną premierę, bowiem do sieci wyciekło właśnie jego zdjęcie oraz specyfikacja. Oto one:- Konstrukcja: 17 elementów w 11 grupach (2 soczewki ED, 1 soczewka UED, 1 soczewka UHR),
- Minimalna odległość ostrzenia: 0.54 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.5x,
- Mocowanie filtrów: 77 mm,
- Wymiary: 84×148 mm,
- Waga: 790 g,
- Cena: ok. 1250 USD.
Sigma
Nowy wizjer elektroniczny
Firma Sigma zgłosiła do certyfikacji w jednym z koreańskich urzędów nowy, dołączany do aparatu wizjer elektroniczny, który został oznaczony symbolem EVF-11. Być może zwiastuje to premierę nowego aparatu tego japońskiego producenta.Sony
Nowa matryca Mikro Cztery Trzecie
Serwis 43rumors potwierdza, że w tym roku poznamy nowy sensor firmy Sony formatu Mikro Cztery Trzecie. Matryca będzie mogła pochwalić się rozdzielczością ponad 30 Mpix i ma pozwalać na rejestrację wideo w rozdzielczości 8K. Prawdopodobnie zostanie ona wykorzystana w przyszłych bezlusterkowcach OM Digital i Panasonic.Tamron
Coś dla miłośników patentów
W najnowszych wnioskach patentowych firmy Tamron znalazły się opisy konstrukcji optycznych obiektywów 90 mm f/2.8 makro oraz 24–70 mm f/4.0, które zostały zaprojektowane z myślą o współpracy z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
mikro 4/3 i 8k - po co? polecam: link
"Nikkor Z 24-105 mm f/2.8-4 S"
-Łał!
OM Digital Solutions
"Jeden z nich, którego premiera planowana jest na końcówkę roku, ma wiązać się z tzw. efektem "WOW".
OM-D E-M1Y ?
Następca D850? Czyli szykuje się najlepsza lustrzanka, tak na zakończenie. Fajnie, pewnie się skuszę kiedyś, bo w D850 jedyne czego nie ma to dobre LV.
Najpierw wieszczyli rychły koniec, teraz chcą z M zrobić coś "bez serc, bez ducha..." i bez body, bez pełnej klaty...
"M....! Ty nad poziomy wylatuj!" ;)
PS
No chyba, że ten cały CR to V kolumna... i go boli, że M
"sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem..."
Dwie nowe lustrzanki w 2021... Od Nikona! Jeden to pewnie D850 z wnętrznościami z Z7 II, a drugi?
Podkręcone D500?
@PDamian
Nie da się "podkręcić" D500.
Da sie.
Korpus do skopiowania, AF fazowy na matrycy lub/i nowa matryca BSI 26mpix.
A może ta sama co w Pentaksie K-3 III, czyli 25 Mpx?
Mam nadzieję, że C200 Mark II będzie jednak zapisywał wewnętrznie w 4:2:2 i 10-bitach, tak jak choćby EOS R6. 4:2:0/8-bit było fajne w 2013...
... chociaż w sumie, nie, nawet wtedy nie było.
"nowy sensor firmy Sony formatu Mikro Cztery Trzecie. Matryca będzie mogła pochwalić się rozdzielczością ponad 30 Mpix i ma pozwalać na rejestrację wideo w rozdzielczości 8K"
Matryca 4/3 z 8K musi mieć ponad 40 MPix. Zresztą coś podobnego było już w 2019.
link
Amadi: "Mam nadzieję, że C200 Mark II będzie jednak zapisywał wewnętrznie w 4:2:2 i 10-bitach..."
W grudniu po południu miał mieć na bank: [ link ] ;)
Jak Nikon wypuści na rynek następcę d850 ( d780 już jest) łączący najlepsze cechy lustrzanki i bezlusterkowców to może Canon zdecyduje się jednak na 5d mark V oraz 6d mark iii ? Byłoby fajnie !
Z powodu tych lustrzanek dwóch nikt raczej z Canona do Nikona nie przejdzie, więc chyba lepiej rozwijać serię R, żeby nikt nie przeszedł na bezlustro do konkurencji?
link
-Canon mógłby jasno powiedzieć: "Następcy 5D IV nie będzie. Kupujcie R5."
...albo podać kiedy będzie.
-Co z następcą 5Ds?
Przez te nowe eLki RF ma on większy sens właśnie w tym systemie.
U Nikona to wygląda bardziej przejrzyście link
No, Nikonie!
Może jest jeszcze dla Ciebie nadzieja?
Nikon to się dopiero zagalopował. Nowe bezlusterkowce bez jasnych, prostych, małych stałek. Nie rozumiem i czegoś podobnego bym nie kupił. Planują Z30 i do tego co? Kobyłę obiektyw, nie ma wyboru w nowych, a z adapterem też gigant.
Natomiast obiecująco zapowiada się 4/3 i generalnie 4/3 i 24/16 to chyba właściwy kierunek.
@PDamian
"Nikkor Z 24-105 mm f/2.8-4 S"
-Łał!
Ciekawe czy będzie łał jak pokażą cenę, obstawiam ze 6,5 tysiaczka za ten sprzęt. A i to chyba optymistyczna prognoza jest.
Panasonic Lumix S 70–300 mm f/4.5–5.6 OIS
1250 zielonych.
:)
^
Tyle samo co Sony FE 70-300 link
Ta druga lustrzanka Nikona w tym roku to będzie aparat za złotówkę. Do jego złożenia fachowcy z Nikona wykorzystają wszystkie niepotrzebne już części do lustrzanek i jak co się komu trafi, taką dostanie lustrzankę, np. bez gibanego wyświetlacza albo bez gripa. Sprzętu nie będzie za wiele, więc będą się liczyły znajomości. Oby tylko handlarze nie wykupili wszystkich ( tak jak konsol Sony PS5 sprzedawanych po 5 tys. zł na czarnym rynku) i nie sprzedawali potem za nie wiadomo ile! A potem anarchiści napadną na fabryki Nikona i rozkradną prawie wszystkie bezlusterkowce. I to już będzie definitywny koniec tej firmy.
@maksiczek
Proroków w tym serwisie dostatek. A nawet nadmiar!
"Jak każdy jest prorokiem, to nikt nie jest...." ;)
Co do Nikona Z pozycjonowanego wyżej, niż Z7, to sądzę,
że nazwanie go Z9, to nie byłby dobry pomysł.
Oznaczenie Z8 wyraźnie sugeruje, że jest to wyżej, niż Z7,
a przy tym pozostawia "miejsce" dla potencjalnego przyszłego modelu
stawianego jeszcze wyżej
Chyba, że to, co ma powstać, to już szczyt możliwości i już nic wyżej nie będzie.
Wtedy oznaczenie Z9 sugeruje zamknięcie tej linii.
Ewentualnie ewolucja tego modelu do Z9II, Z9III itd...
Nikon z30, może będzie i fajny, jak fajnym jest z50, ale bez dx stałek jak dla mnie to bez sensu, relatywnie duże i ciężkie ff 20,24/35/1.8 nie za bardzo pasują do lekkich korpusów.
Canon nareszcie zaczyna coś robić, na co czekam od lat czyli na gimbalu ruchoma głowica z obiektywem.Jeśli to zminiaturyzują, wsadzą bebechy od elektroniki do gimbala i zrobią różne warianty, ze zmiennymi obiektywami lub ze stałym{np. zoom} to dla lubiących małe i lekkie jak znalazł i ergonomia wróci "do korzeni} czyli w ręku rękojeść jak w pistolecie i można "strzelać".
@cygnus
Bez proroków nie byłoby postępu (jakiegokolwiek). Byliby tylko sami baronopodobni, którym wystarcza byle co.
I marzyciele też muszą być, ponieważ oni generują różnicę potencjałów (cokolwiek to znaczy).
No to dla kawału przypomnę, że między innymi marzy mi się matryca bez filtrów rejestrująca w każdym pikselu całe widmo z informacją o kolorze. Albo aparat z trzema matrycami i rozdziałem obrazu na rgb, służę wieloma pomyslami :-) Cel jeden, nie filtrujemy fotonów, rejestrujemy je wszystkie by uzyskać pi razy drzwi 3 razy większą czułość matrycy i w każdym miejscu pełną informację o kolorze.
czyli canon nie uczy się na błędach sony z bezkorpusowcami...
@baron13-a leici monochrome nie istnieją...
@baron13
"rejestrujemy je wszystkie by uzyskać pi razy drzwi 3 razy większą czułość matrycy i w każdym miejscu pełną informację o kolorze."
A jest to w ogóle możliwe? Da się zrobić układ luster lub pryzmatów separujący światło w zależności od długości fali na trzy składowe?
Załóżcie firmę doradczą i zaproponujcie usługi Nikonowi. Po przeczytaniu tych tekstów bez wahania podpiszą umowę i w końcu staną na nogi.
@RobKoz
"A jest to w ogóle możliwe? Da się zrobić układ luster lub pryzmatów separujący światło w zależności od długości fali na trzy składowe?"
A o co dokładnie pytasz? Bo zacytowałeś fragment wypowiedzi barona, a w odpowiedzi odnosisz się do innego.
Tak, technicznie jest możliwy podział światła na składowe, przecież od lat istniały kamery 3x CCD, gdzie na pryzmacie był podział światła.
Natomiast w odniesieniu do części wypowiedzi barona, którą zacytowałeś, czyli rejestracji pełnego widma z pełną informacją o kolorze w jednym pikselu/fotodiodzie, to nie, nie jest to możliwe, natomiast dałoby się osiągnąć dany efekt przy pomocy kilku sztuczek technicznych.
Tym Z30 mogłoby być wielu amatorów zainteresowanych ale bez odpowiedniego wyboru tanich, lekkich, kompaktowych obiektywów, stanie się tylko kolejną ciekawostką, która będzie się kurzyć na półkach. Obawiam się, że Nikon będzie próbował wciskać szkła pod FF...
Jakie sens ma w wypuszczanie apartów bez wizjera?
Paździoch - to Ty żyjesz?
A sens jest, tylko że aparat musi byc z telefonem.
...i zooma wielgachnego... ;)
@Paździoch
Mogą dodawać w gratisie do zestawu tak jak to jest w przypadku Canona M6 II.
@lord13
"A o co dokładnie pytasz? Bo zacytowałeś fragment wypowiedzi barona, a w odpowiedzi odnosisz się do innego."
Ja wypowiedź Barona zrozumiałem tak że zależy mu na tym by nie tracić światła. Filtry które coś wycinają powodują stratę.
W przypadku 3xCCD finalnie mamy pełną informację o kolorze w każdym punkcie obraz i nie tracimy światła.
Dzięki za przypomnienie. Zupełnie zapomniałem o tej technologii.
@Paździoch
Kwestia przyzwyczajenia - miałem z wizjerem, potem bez wizjera, teraz znowu z wizjerem i z przyzwyczajenia kadruję głównie ekranem. Jeśli korpus i szkła będą tanie i dobre (nie muszą być bardzo dobre) to może trochę się coś rozrusza w segmencie APSC zabetonowanym przez EOS M i A6xxx.
@RobKoz
"Ja wypowiedź Barona zrozumiałem tak że zależy mu na tym by nie tracić światła. Filtry które coś wycinają powodują stratę."
Tak, ale baron pisał o tym na dwa sposoby, pierwszy to na pojedynczej matrycy każdy sensel rejestruje pełne widmo, ale z informacją o kolorze - założenie wzajemnie się wykluczające bez dodatkowym "myków", drugi to właśnie pryzmat - rozwiązanie znane od dawna.
A co do pierwszego, to pewnie teoretycznie byłoby to możliwe chociażby przy pomocy próbnej ekspozycji i regulowanego CFA oraz łączenia pikseli w bloki 2x2. Inny sposób to rozwiązanie udające pryzmat, czyli pixel shift i wielokrotna ekspozycja na każdym senselu, ale to ma z kolei inne wady.
@mason
"to może trochę się coś rozrusza w segmencie APSC zabetonowanym przez EOS M i A6xxx."
Obstawiam, że na drugim miejscu w aps-c jest Fuji, a nie Sony. No i mimo wszystko nie można pomijać m4/3, który co prawda nie jest aps-c, ale na tyle blisko, że jest naturalną konkurencją dla tego formatu.
@mason
Dodam, że na drugim miejscu w kontekście wolumenu sprzedaży, bo pod względem rozwoju i różnorodności to system X jest zdecydowanie na pierwszym miejscu w obrębie aps-c.
@baron13 Przecież taka matryca istnieje. Każdy piksel niesie pełną informację bez demozaikowania. To Foveon.
@krisss
"Przecież taka matryca istnieje. Każdy piksel niesie pełną informację bez demozaikowania. To Foveon."
Ale baron pisał o czym innym, co prawda niemożliwym, ale innym :) Jemu chodziło o to, aby pojedynczy sensel (fotodioda) rejestrował całe widmo, jak w matrycach mono, ale z informacją o kolorze (bo już nie doprecyzował skąd niby ta informacja o kolorze miałaby się wziąć).
@baron13
@lord13
A wiecie dlaczego w fotografii nie stosuje się 3xCCD ?
Skoro zyskujemy maksimum światła i maksimum informacji o kolorze aż dziwne że nie znalazła się nisz gdzie to wykorzystano.
Rozumie że w przypadku matrycy FF problemem była by wielkość body, ale w przypadku systemu 4/3 gdzie matryca jest mniejsza i gdzie najwięcej by się zyskało na dodatkowym świetle mogłoby to mieć spory sens.
Ale skoro nikt tego nie zrobił to pewnie to ma jakieś wady.
Mnie przychodzi do głowy (poza rozmiarem) brak łatwej stabilizacji matrycy, ale to mały problem bo stabilizacja szkieł jest obecnie bardzo tania.
@lord13
"Ale baron pisał o czym innym, co prawda niemożliwym, ale innym :) Jemu chodziło o to, aby pojedynczy sensel (fotodioda) rejestrował całe widmo"
To z jego wypowiedzi jednoznacznie nie wynika. Chciał pełnej informacji o kolorze w każdym punkcie. Dla mnie chodzi o punkt obrazu nie matrycy.
Ale może się pojawi i doprecyzuje.
RobKoz: "W przypadku 3xCCD finalnie mamy pełną informację o kolorze w każdym punkcie obraz i nie tracimy światła."
Nie do końca pełną. 3xCCD z grubsza wystarczają nam "na oko", bo mamy trzy rodzaje czopków, ale myślę, że algorytmy "widzenia maszynowego" nie pogniewałyby się, gdyby mogły mieć np. siedem pasm.
Nawiasem pytając - na co Ci, Baronie, pełna informacja o widmie?
A ja zgłaszam pomysł (nie patent), żeby górny wyświetlacz LCD zastąpić panelem fotowoltaicznym najnowszej generacji.
O!
Powierzchnia na dekielkach też się marnuje.
PS
Nikt jeszcze nie wpadł na pomysł, żeby na górnym wyświetlaczu OLED pojawiały się reklamy?
@RobKoz
"To z jego wypowiedzi jednoznacznie nie wynika."
No jak nie?
"marzy mi się matryca bez filtrów rejestrująca w każdym pikselu całe widmo z informacją o kolorze."
To wskazuje na "piksel" w rozumieniu sensela matrycy, a nie piksel jako składowa obrazu wynikowego. A skoro sensel, to Foveon też nie wypełnia tej definicji, bo tam każda z fotodiod rejestruje wycinek pasma, tyle tylko że są ułożone warstwowo, więc odpada konieczność demozaikowania. Zresztą, pod względem efektu końcowego taki sam rezultat można by uzyskać z matrycy z filtrem w układzie Bayera łącząc RGGB w jeden piksel wynikowy.
@RobKoz
"A jest to w ogóle możliwe? Da się zrobić układ luster lub pryzmatów separujący światło w zależności od długości fali na trzy składowe?"
-są filtry dichroiczne.
link
link
Lord: "Zresztą, pod względem efektu końcowego taki sam rezultat można by uzyskać z matrycy z filtrem w układzie Bayera łącząc RGGB w jeden piksel wynikowy."
Chyba nie. Załóżmy że na te cztery piksele leci równomiernie 100 zielonych fotonów. Piksel wynikowy będzie wiedział tylko o mniej więcej połowie? Do Foveona wpadną zaś wszystkie.
Nikon dawno temu opatentował umieszczenie pryzmatów dichroicznych pod każdą mikrosoczewką - a skoro lata minęły i nadal nie ich widać w sprzedaży, można więc sądzić, że tym bardziej umieszczenie zwykłego pryzmatu i małej matrycy pod mikrosoczewką (z rozdzielczością kolorów zależną od rozmiarów ich pikseli) praktycznie/opłacalnie realizowalne być nie musi.
@Bahrd
Ok, rozwinę, bo za bardzo uprościłem to w ostatniej wypowiedzi i faktycznie wyszła głupota.
Wcześniej pisałem, że coś takiego dałoby się też uzyskać poprzez regulowany CFA i "próbną ekspozycję" czyli matryca rejestruje zdjęcie pomiarowe z CFA w układzie Bayera, następnie CFA jest "znoszony" i blok 2x2 fotodiod pracuje już łącznie rejestrując pełne widmo bez podziału na pasma. Wiem, gimnastyka inżynierska i znów dochodzi problem przesunięcia w czasie, ale mniejszy niż np. przy kilku ekspozycjach, jakie mają miejsce przy pixel shift.
lord13
"No jak nie?"
Masz rację, przepraszam skupiłem się na innym fragmencie jego wypowiedzi.
No ale nadal nie wiem, jakie wady ma 3xCCD
Z wszystkich wymienionych rozwiązań Bayer ma najwięcej wad bo ani nie ma pełnej informacji o kolorze dla każdego punktu obrazu ani nie łapie pełni światła. A jednak to właśnie to rozwiązanie przyjęło się bo jest najprostsze więc pewnie też najtańsze.
Foveon daje pełną informację o kolorze ale ma wadę im głębiej tym gorsza czułość (bo fotodioda wyżej zasłania cześć tej niższej.
A co z tym 3xCCD - cena, rozmiary, ale czy są jakieś przesłanki mówiące o tym że jakość mogłaby być gorsza?
link
@RobKoz
"A co z tym 3xCCD - cena, rozmiary, ale czy są jakieś przesłanki mówiące o tym że jakość mogłaby być gorsza?"
Pomijając już, że to nie musi być CCD, bo obecnie to rozwiązanie też się coraz rzadziej stosuje w kamerach, to myślę, że wszystkiego po trochu, czyli koszty, architektura takiego rozwiązania (gabaryty, spasowanie itd.). O ile w kamerach te wady architektury nie miały takiego znaczenia, to w aparatach już owszem.
...
link
link
@lord13
Podobną koncepcję 2-suwowej matrycy wymyślił Canon w Dual Pixel. Teraz, żeby zrealizować Twój pomysł, potrzebna by była matryca 4-suwowa, że użyję terminologii silnikowej. Przesunięcie czasowe niezwiązane z ruchem mechanicznym matrycy byłoby praktycznie do pominięcia. Może Canon ma już to w swojej zamrażarce patentowej?
@cedrys
"Przesunięcie czasowe niezwiązane z ruchem mechanicznym matrycy byłoby praktycznie do pominięcia. Może Canon ma już to w swojej zamrażarce patentowej?"
4-suwową matrycę :) Canon jak najbardziej ma, bo głosy o Quad Pixel AF były już dawno, więc samo łączenie fotodiod w blokach 2x2 pewnie nie jest problemem. Nie wiem na ile obecnie osiągalny produkcyjnie byłby wyłączalny/regulowany CFA. A czy przesunięcie czasowe pomiędzy ekspozycjami byłoby istotne? Pewnie zależy od dynamiki zmian kadru pomiędzy ekspozycją pomiarową a właściwą, chociaż zakładam, że w realnym użytkowaniu, podobnie jak w przypadku DPAF, mogłoby to być pomijalne.
@lord13
"Pomijając już, że to nie musi być CCD"
Oczywiście.
"wszystkiego po trochu, czyli koszty, architektura takiego rozwiązania (gabaryty, spasowanie itd.). O ile w kamerach te wady architektury nie miały takiego znaczenia, to w aparatach już owszem."
No ale odwrotne zastosowanie czyli 3xLCD w projektorach Epson nadal jest popularne. I dla tych co widzą tęczę z DLP (ja mam to nieszczęście) mimo, że droższe warte dopłaty.
@RobKoz
Tylko w projektorach same gabaryty chociażby nie mają aż takiego znaczenia. W przypadku aparatów chciałbyś nosić puszkę wielkości lustrzanki średnioformatowej z matrycami 3x1" albo 3x4/3?
w kamerach to były 3 matryce Full HD.
W aparatach jak mamy np 50Mpix to pytanie czy dało by się tak precyzyjny układ trzech matryc i pryzmatu zrobić, by światło trafiało na każdej z matryc we właściwy piksel.
Skoro masz już "pięcioosiową" stabilizację matrycy i pixel-shift z dokładnością do piksela?
RobKoz: "I dla tych co widzą tęczę z DLP"
Ja widzę tylko RGB... ;)
@lord13
"W przypadku aparatów chciałbyś nosić puszkę wielkości lustrzanki średnioformatowej z matrycami 3x1" albo 3x4/3?"
To zależy. Jeśli ta puszka dawałaby jakość FF (bo zbierałaby więcej światła i nie trzeba demozaikować więc jest też zysk na rozdziałce)
A jednocześnie przyjmowała mniejsze szkła to czemu nie? Teraz 300mm z u4/3 da to samo co wycinek środka matrycy FF ze szkła 300mm.
Ale jeśli obraz ze szkła 300m z tej hipotetycznej puszki odpowiadałby jakością obrazowi z FF i szkła 600mm to byłaby realna korzyść również względem wagi i wymiarów całości zestawu (bo nie samej puszki).
W domowych zastosowaniach gdzie częściej używa się szerokich kątów lub ogniskowych standardowych taka puszka nie miałaby sensu. Ale w jakiejś niszy czemu nie.
@1backspace65:
"Nikon to się dopiero zagalopował. Nowe bezlusterkowce bez jasnych, prostych, małych stałek. Nie rozumiem i czegoś podobnego bym nie kupił. Planują Z30 i do tego co? Kobyłę obiektyw, nie ma wyboru w nowych, a z adapterem też gigant.
Natomiast obiecująco zapowiada się 4/3 i generalnie 4/3 i 24/16 to chyba właściwy kierunek."
Cytat:
"Gdyby wszystkie wyprodukowane obiektywy EF i RF Canona ułożyć w linii prostej, sznur optyki ciągnąłby się przez 12450 km, czyli mniej więcej tyle ile wynosi średnica naszej planety"
Jeżeli Nikon chce dorównać Canonowi to nie może robić małych stałek. A raczej 4/3 nie zapowiada się obiecująco. No chyba, że masz na myśli obiecujące bankructwo Olympusa.
@Bahrd
"Nawiasem pytając - na co Ci, Baronie, pełna informacja o widmie?" Bo np można wówczas skorygować aberrację w sytuacji gdy nasz jakieś nietypowe źródło światła np spektralna lampa sodowa, czy popularne estradowe reflektory LED RGB. Pewnie da się jeszcze trochę inne operacje przeprowadzić, np rekonstrukcję przepałów itp.
@RobKoz
"Ale jeśli obraz ze szkła 300m z tej hipotetycznej puszki odpowiadałby jakością obrazowi z FF i szkła 600mm"
Ale już chociażby w zakresie GO nie będzie odpowiadał, no chyba że szkło na ten mniejszy sensor będzie odpowiednio jaśniejsze, ale wtedy przewaga w gabarytach idzie się paść. Sama zmiana powierzchni światłoczułej bez zmiany formatu tylko częściowo może udawać większy format i z 300/4 automagicznie nie zrobi się 600/4.
Ponadto implementacja takiego rozwiązania niosłaby za sobą inne konsekwencje jak trudności w implementacji takich rozwiązań jak stabilizacja modułu (bo stabilizacja matrycy się przydaje), elektroniczna migawka, AF na matrycy, pobór prądu itd. itd. Serio mało kto chciałby chodzić z bezlustrem o grubości kilkunastu cm (sam korpus), bo o lustrzankach z takim modułem to nawet nie wspominam.
Dla mnie to brzmi jak science-fiction. Ja niczego nie panimaiu.
Nic dziwnego, że nie rozumiesz bo dyskutują konstruktorzy obiektywów i matryc.
A reklamy w rawach?
Były już lustrzanki cyfrowe z trzema (Minolta RD-175) link i dwoma matrycami (Minolta RD-3000). O ile ta pierwsza była dość "spuchnięta" z powodu dołączonej części cyfrowej, to już druga była wyjątkowo rozbudowana w głąb. link
link
@lord13
"Ale już chociażby w zakresie GO nie będzie odpowiadał"
Nie będzie ale w fotografii przyrodniczej to nie zawsze jest problem że będzie większa GO.
"Ponadto implementacja takiego rozwiązania niosłaby za sobą inne konsekwencje jak trudności w implementacji takich rozwiązań jak stabilizacja modułu"
W przypadku tele lepiej sprawdza się stabilizacja w szkle więc to też nie problem
"AF na matrycy"
Ten argument mnie przekonuje.
Ale rodzi kolejne pytanie jaki AF miały stare kamery 3xCCD sprzed 20-25 lat ?
Baron, akurat na korektę aberracji też wpadłem!
@Szabla
"Były już lustrzanki cyfrowe z trzema (...)"
Dzięki nie wiedziałem.
@Bahrd:
"Baron, akurat na korektę aberracji też wpadłem!"
To śpiesz się bo Baron pierwszy to opatentuje!
Spoko, ja jestem GNU
link
:-)
;)
Ja pracuję domyślnie raczej w trybie "open-source"...
Inni zaś wolą korygować zanim światło opuści szkło: [ link ]: “Much in the way that a curved lens speeds up and slows down light to bend it, each one of these [nanostructures] allows us to do the same thing, so we can bend and shape light just by changing the diameters of these circles,”
Tylko czasem pryzmat rozbijający światło na 3 części też nie powoduje spadku jasności? Bo z tego co pamiętam to była jedna z wad 3xCCD.
@RobKoz
"Nie będzie ale w fotografii przyrodniczej to nie zawsze jest problem że będzie większa GO."
To w takim razie można użyć nieco ciemniejszego szkła na większym formacie i wciąż mieć potencjalnie lepszą jakość obrazu. Pryzmat też nie pracuje bezstratnie.
"W przypadku tele lepiej sprawdza się stabilizacja w szkle więc to też nie problem"
A jeszcze lepiej sprawdzają się obie "gadające" ze sobą. Poza tym nie każdy tryb IBIS da się zastąpić stabilizacją optyczną (chociażby roll).
Ta kamera na gimbalu od Canona to całkiem fajny patent, ale jeżeli ma mieć mocowanie M, to pojawia się pytanie, co do tego podpiąć?
22/2 i 32/1.4 są spoko, ale co dalej? Wagowo/gabarytowo pewnie jeszcze kit 15-45 jest do ogarnięcia, ale dla takiej kamery przydałby się raczej power zoom sterowany przyciskami (aż się prosi o zamocowanie na tym kita od Sony). Może jeszcze Sigma 56/14 by się nadała, ale na tych szkłach kończą się wszystkie sensowne propozycje jeżeli gimbal ma wyglądać jak w tym patencie.
@Bordzisz
Jest jeszcze trochę manualnych szkieł z mocowaniem EF-M od Samyanga, Laowy, Meike czy 7Artisans ważących po 200-250 g.
@lord13 Tylko ilu vlogerów korzysta z manualnych szkieł? :) Tam potrzeba stosunkowo niewielkiego 15/16mm i elektrycznego kita.
@Bordzisz
"Tylko ilu vlogerów korzysta z manualnych szkieł? :) "
Całkiem sporo. Jak nie chcesz, żeby Ci AF błądził, to przełączasz na manual (albo bierzesz manualne szkło), dobierasz przysłonę aby hiperfokalna była na wyciągnięcie ręki i zapominasz o ustawianiu ostrości. Większym problemem może być brak automatyki ekspozycji w przypadku całkowicie manualnych szkieł bez styków.
Poza tym kto powiedział, że to sprzęt tylko do vlogów?
takie dziwne , nietypowe wynalazki zawsze konczyly sie flopem i nigdy sie nie przyjely.
byly aparatry w ksztalcie rury , dysku , Kuli itp.
nie wiaze z tym zadnych nadziei , ani nawet zbytnio mmnie nie ciakawia.
jesli Maja treche pieniedzy do rozdania to ich sprawa.
Ja na to czekalem, obiektyw i matryca to oddzielna calosc, a reszta jest oddzielnie. Duzo ergonomiczniej, nowe mozliwosci, jak przeskocza problem komunikacji to bedzie przyszlosc.
Moge sobie 1 reka podniesc nad glowe a patrze spokojnie prosto przed siebie.
Bedzie mozna nagrywac z zewnatrz samochodu, z ciasnych miejsc, itp.
@Bordzisz
Zrobia kickstartera i jesli bedzie potrzeba na pewno zrobia odpowiednie szkla, Canon nie slynie z braku szkiel, hehe.
Ten Canon ma sens link
link
link
BlindClick
9 lutego 2021, 14:11
Ja na to czekalem, obiektyw i matryca to oddzielna calosc
--------------------
albo calosc albo oddzielna , bo jesli jest oddzielny to nie calosc .
obiektyw jest wymienny , czyli nie stanowi z matryca calosci.
PDamian
9 lutego 2021, 14:44
Ten Canon ma sens link
------------
a co sensownego jest w tych zdjeciach w ogole ?
ani estetyczne , ani dobre techniczne , ani ciekawe.
sensowny aparat do bezszensownych filmow ?
niepotrzebnie otwieralem ten link - przepraszam.
@Pokora
Osmo zdobyło sporą popularność i daje radę kręcić naprawdę niezłe filmy, biorąc pod uwagę małą matrycę: link
Podobny sprzęt z matrycą aps-c byłby sporą rewolucją i szybko zdobyłby popularność. Ten eksperyment ma prawo się udać, o ile będzie do niego więcej małych i lekkich obiektywów.
Zenmuse X7 ma podobną matrycę (23.5×15.7 mm)
link
Podobno Sony ma wypuścić aparat z matrycą oparta na halogenkach srebra.
Ale to tylko plotki.
Nie sądzę, aby Sony po 40 latach wróciło do technologii analogowej :)
@PDamian Dostrzegasz chyba jednak różnicę między profesjonalnym sprzętem za 13k (który jest podwieszany do drona), a amatorską ręczną kamerką? ;)
Szabla, ale teraz to będzie się nazywać (poniekąd zgodnie z prawdą!) fotografia kwantowa.... ;)