O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Na koniec upalnego weekendu zapraszamy was do naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek z ostatniego tygodnia. Tradycyjnie dowiedzie się z niego, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Canon EOS R3
Jak co tydzień, mamy dla was kolejną porcję doniesień na temat zapowiadanego bezlusterkowca Canon EOS R3. Tym razem dowiadujemy się, że aparat zostanie wyposażony w matrycę o rozdzielczości 30 Mpix, która oczywiście została zaprojektowana i produkowana jest przez firmę Canon.
Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafiły nowe wnioski patentowe firmy Canon. Opisano w nich konstrukcje optyczne obiektywów RF o świetle f/1.2 i ogniskowych wynoszących 24, 28 oraz 35 mm.
Trzy bezlusterkowce APS-C
Plotki na temat bezlusterkowca EOS R z matrycą APS-C pojawiają się od wielu tygodni. W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się jednak, iż producent ma w planach wprowadzić do oferty aż trzy tego typu modele. Pierwszy z nich ma posiadać oznaczenie EOS R7 i poznamy go podobno już na przełomie roku. Drugim z modeli będzie skierowany dla vlogerów EOS R8, a całości ma dopełniać niskobudżetowy EOS R9. Jeżeli potwierdzą się niniejsze plotki, to dni systemu EOS M będą raczej policzone.
Canon RF 14-35 mm f/4L
Choć na bezlusterkowca z matrycą APS-C musimy poczekać jeszcze około 5-6 miesięcy, to podobno dużo wcześniej światło dzienne ujrzy obiektyw Canon RF 14-35 mm f/4L
DJI
DJI Mini SE
Do sieci wyciekły zdjęcia oraz specyfikacja najnowszego i zarazem najtańszego drona z oferty DJI. Będzie to model DJI Mini SE, którego cenę ustalono na poziomie 299 USD.
Canon EOS R3
Jak co tydzień, mamy dla was kolejną porcję doniesień na temat zapowiadanego bezlusterkowca Canon EOS R3. Tym razem dowiadujemy się, że aparat zostanie wyposażony w matrycę o rozdzielczości 30 Mpix, która oczywiście została zaprojektowana i produkowana jest przez firmę Canon.Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafiły nowe wnioski patentowe firmy Canon. Opisano w nich konstrukcje optyczne obiektywów RF o świetle f/1.2 i ogniskowych wynoszących 24, 28 oraz 35 mm.Trzy bezlusterkowce APS-C
Plotki na temat bezlusterkowca EOS R z matrycą APS-C pojawiają się od wielu tygodni. W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się jednak, iż producent ma w planach wprowadzić do oferty aż trzy tego typu modele. Pierwszy z nich ma posiadać oznaczenie EOS R7 i poznamy go podobno już na przełomie roku. Drugim z modeli będzie skierowany dla vlogerów EOS R8, a całości ma dopełniać niskobudżetowy EOS R9. Jeżeli potwierdzą się niniejsze plotki, to dni systemu EOS M będą raczej policzone.Canon RF 14-35 mm f/4L
Choć na bezlusterkowca z matrycą APS-C musimy poczekać jeszcze około 5-6 miesięcy, to podobno dużo wcześniej światło dzienne ujrzy obiektyw Canon RF 14-35 mm f/4LDJI
DJI Mini SE
Do sieci wyciekły zdjęcia oraz specyfikacja najnowszego i zarazem najtańszego drona z oferty DJI. Będzie to model DJI Mini SE, którego cenę ustalono na poziomie 299 USD.- pojedyncza częstotliwość,
- 3-osiowy gimbal,
- tryby zdjęciowe: pojedyncze zdjęcie, interwały,
- rozdzielczość zdjęć: 4:3 4000×3000, 16:9 4000×2250,
- rozdzielczości wideo: 2.7K: 2720×1530 25/30p FHD: 1920×1080 25/30/50/60p
- tryby QuickShot: Dronie, Circle, Helix, Rocket,
- tryb podglądu: 720p 30 kl/s,
Fujifilm
Fujinon GF 35-70 mm
Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami w drugiej połowie roku firma Fujifilm zaprezentuje tani obiektyw kitowy dla średnioformatowych bezlusterkowców. Będzie to model Fujinon GF 35-70 mm, który przy zakupie wraz z korpusem będzie kosztować zaledwie 500 USD.Leica
Czarna Leica M10R
Już w najbliższy czwartek ma odbyć się premiera limitowanej do 2000 sztuk edycji dalmierza Leica M10R. Aparat ma zostać wykończony w czerni, a jego cenę ustalono na 8390 EUR.Nikon
Nikon Z fc
Do sieci wyciekły kolejne zdjęcia bezlusterkowca Nikon Z fc. Będzie to aparat w stylu retro, w którego wnętrzu znajdzie się matryca formatu APS-C. Jego premierę prawdopodobnie zaplanowano już na 28 czerwca.Dwa nowe naleśniki
Podobno wraz z opisanym wyżej Nikonem Z fc producent zamierza zaprezentować dwa obiektywy typu "pancake". Będą to modele Nikkor Z 28 mm f/2.8 oraz 40 mm f/2.OM Digital
Kolejny aparat na horyzoncie
Wygląda na to, że po miesiącach przestoju firma OM Digital Solutions w końcu zaczyna się rozkręcać. Kilka dni temu zaprezentowano bezlusterkowca Olympus PEN E-P7, a producent już zgłosił do certyfikacji kolejny model, który został oznaczony kodem IM028. Mówi się, że może to być kolejna odsłona wodoszczelnego kompaktu Olympus Tough.Panasonic
Aktualizacja firmware dla bezlusterkowców
W przyszłym tygodniu ma pojawić się aktualizacja firmware dla bezlusterkowców Panasonic LUMIX S1, S1R oraz S5. Nowe oprogramowanie ma dodawać wsparcie dla wyjścia wideo w formacie Blackmagic RAW.Sony
Sony A7 IV i A7c II
Podobno już we wrześniu odbędzie się premiera bezlusterkowca Sony A7 IV. Producent zamierza też kontynuować rozwój linii A7c i w związku z tym możemy spodziewać się bazującego na A7 IV modelu A7c II. Premiera tego ostatniego powinna odbyć się dopiero we wrześniu przyszłego roku.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Pierwszy raz pierwszy :)
Tak się spieszyłeś, że nie zauważyłeś, że znów mamy dalmierz. Na szczęście jest napisane, że to aparat, więc dyskusji nie powinno być.
Ja już tyle razy byłem pierwszy, że przestałem się w to bawić 😜 a czekaj, to nie po to tu wchodzimy... Niech no spojrzę, plotki, plotki, o są! A7IV - jedyne co było warte przeczytania.
Aparat Leica M10R seria limitowana bo ... wykończona na czarno.
Ło matko, to tak, jak moje Nikony. Też są w czarnych obudowach.
Zawsze trafi się jakiś Janusz, który nie mając nic do powiedzenia, chce być pierwszym.
@2marekm, zdaje się, że Ty rownież nie wniosłeś żadnej treści swoim wpisem. No, ale zawsze trafi się jakiś Janusz, który nie mając nic do powiedzenia, krytukuje innych.
Użytkownicy tego forum, przez cały tydzień z utęsknieniem czekają na pojawiające się tutaj regularnie co niedzielę plotki. Daj się ludziom nacieszyć, że po tygodniu wyczekiwania, wypatrzyli je jako pierwsi.
Urzekła mnie minimalistyczna zwrotnica trybów PSAM w Nikonie
-trochę jak w F4.
I inny, który to skomentuje.
Dla pleśniaków - lustratorów - znowu nic. Normalka.
... i w FA.
Canon RF 14-35 mm f/4L
Choć na bezlusterkowca z matrycą APS-C musimy poczekać jeszcze około 5-6 miesięcy, to podobno dużo wcześniej światło dzienne ujrzy obiektyw Canon RF 14-35 mm f/4L
Ta plotka była korygowana kilkakrotnie dobrych kilka godzin przed ukazaniem się na tym serwisie. Raz 14-35L f4, potem że jednak 16-35L f4, potem ponownie 14-35.
Nikt nic nie wie, ale licznik dostępów bije równo.
Już w najbliższy czwartek ma odbyć się premiera limitowanej do 2000 sztuk edycji dalmierza Leica M10R. Aparat ma zostać wykończony w czerni, a jego cenę ustalono na 8390 EUR.
Tak wszystko na czarno, razem z optyką.
Jednym słowem czarna dziura, gdzie znikają pieniądze.
Upał taki, że nawet recenzja topowego Soniacza bez topowego wyświetlacza ledwie przebiła sto komentarzy... ;)
Jeśli Canon faktycznie chce wygaszać eMki, to być może jednym z powodów jest to, że w nich oprogramowanie pochodzi z linii PowerShot?
PS
Mam pytanie "optyczne": w "promocji" do zwykłych okularów korekcyjnych dostałem takie same, ale przyciemnione (w sam raz teraz na rower i do samochodu). Z testów obiektywów wiemy, że ich wady maleją ze wzrostem przysłony. Ponieważ podczas noszenia przyciemnianych źrenica jest szersza niż w przypadku zwykłych, to czy wówczas wady wzroku są większe, a co za tym idzie, okulary przyciemniane powinny być "mocniejsze"?
Czy te różnice widać byłoby dopiero przy "czopko-peepingu"?
Nikon może i fajny, ale dlaczego APS-C?! Jak ktoś będzie chciał fajny aparat retro (APSC) ze świetną linią szkieł, to weźmie Fuji ;) FF miałby znaczenie większy sens.
Jezeli ten nikon zostanie zrobiony z plastiku, tak jak od pewnego czasu robi to olympus, to lipa straszna… wtedy szkoda czasu na ten szajs. Moze ta premiere uratowac tylko topowe wykonczenie ze stopu magnezu, z uszczelnieniami itp.
Bahrd, na wady wzroku najlepiej pomaga pies przewodnik. Czołem, idę na piwo.
Oj jak ja takiego nikona w stylu retro bym chetnie bym przytulil :) Juz poprzednia lustrzankowa wersja retro byla super.
Jeszcze nie napisaliscie, ze nowy GFX 50S II ma byc najtanszym oferowanym GFX
@Badol napisał:
"Nikon może i fajny, ale dlaczego APS-C?! Jak ktoś będzie chciał fajny aparat retro (APSC) ze świetną linią szkieł, to weźmie Fuji ;) FF miałby znaczenie większy sens"
I ja się z tym zgadzam w 100 % !
czyzby w R3 matryca z modelu R- osobliwosc poczatkowa ?
Za 1000$ z kiciakiem to on raczej będzie z tego tworzywa Sereebo z włóknami węglowymi
[carbon fiber reinforced thermoplastic]
Pancake? Śmieszne...
@Jarun
@Badol napisał:
"Nikon może i fajny, ale dlaczego APS-C?! Jak ktoś będzie chciał fajny aparat retro (APSC) ze świetną linią szkieł, to weźmie Fuji ;) FF miałby znaczenie większy sens"
I ja się z tym zgadzam w 100 % !
Fuji z tym wkurzającym X-Transem ?
@eMGie
>> Fuji z tym wkurzającym X-Transem ?
To mowa nienawiści.
Nikon wchodzi na grubo, po tych smakowitych zapowiedziach liczę że na główne danie zostanie podany prawdziwy Frankenstain.
Retro bo ma wyświetlaczyczek na 1 funkcje na górze, jak genialnie.
q3aki20 czerwca 2021, 20:40
Oj jak ja takiego nikona w stylu retro bym chetnie bym przytulil :) Juz poprzednia lustrzankowa wersja retro byla super.
Jeszcze nie napisaliscie, ze nowy GFX 50S II ma byc najtanszym oferowanym GFX
...................
nowy pentax 645 z obiektywem szerokokatnym jest oferowany w cenie ponizej 3000 usd. Tej ceny to sie chyba nikomu nie uda pobic w klasie matryc MF.
BlindClick21 czerwca 2021, 02:38
Nikon wchodzi na grubo, po tych smakowitych zapowiedziach liczę że na główne danie zostanie podany prawdziwy Frankenstain.
Retro bo ma wyświetlaczyczek na 1 funkcje na górze, jak genialnie.
---------------
co w tym genialnego?
- licznik zdjec , rozwiazanie jakie stosowano wowczas rowniez w najtanszych aparatach.
zembaty:
"@eMGie
>> Fuji z tym wkurzającym X-Transem ?
To mowa nienawiści."
Wy tak serio?
A nie, bo wartość ustawionej przysłony: F.
@Bahrd:
"a co za tym idzie, okulary przyciemniane powinny być "mocniejsze"?"
Alkohol powinien być słabszy, zwłaszcza w takie upały.
@boa ksztusiciel
Canon z plastiku robi i korpusy i obiektywy i jest ok.
@eMGie: A co takiego jest w X-Transie wkurzającego? Poważnie pytam, ja przede wszystkim widzę jedną ważną zaletę: szum z takiej matrycy jest przyjemniejszy dla oka, mniej kolorowy.
Negatyw:
"Alkohol powinien być słabszy, zwłaszcza w takie upały."
Alkohol jest dla mięczaków.
I do baku.
DlaZabawy: "ja przede wszystkim widzę jedną ważną zaletę: szum z takiej matrycy jest przyjemniejszy dla oka, mniej kolorowy."
I taki był zdaje się zamysł inżynierów Fuji. Ja - we wspomnianych okularach, w upale (ale na 0.0%) nie widzę specjalnej różnicy (przy 100%): [ link ].
@DlaZabawy
"...A co takiego jest w X-Transie wkurzającego? Poważnie pytam, ja przede wszystkim widzę jedną ważną zaletę: szum z takiej matrycy jest przyjemniejszy dla oka, mniej kolorowy...."
Czym wywołujesz RAF-y? Dołączonym SILKYPIX? Bo nie ma softu skutecznie radzącego sobie z RAF oprócz puszki. Wywołujący w Lightroomie skarżą się na efekt akwareli czy robaczki, preferowany przeze mnie DxO w ogóle nie łyka X-Transa. Natomiast NEF-y Nikona wywołasz każdym softem jaki Ci tylko przyjdzie do głowy.
Markesteijn 3-pass (Darktable) z x-transem robi robotę.
Raczej nie plotka a fakt jak ci szaleją: link w porównaniu do link
Chyba faktycznie upał doskwiera?!
@eMGie21
"Czym wywołujesz RAF-y? Dołączonym SILKYPIX? Bo nie ma softu skutecznie radzącego sobie z RAF oprócz puszki."
CaptureOne? Jest edycja dedykowana Fuji. Darmowa (Express) i płatna.
CaptureOne? Porównywałeś odwzorowanie kolorów z oryginałem JPEG?
To potwierdza jak wkurzający jest X-Trans, musisz kombinować.
A tu różnica w cenie jest mniejsza: link względem link a w funkcjonalności analogiczna.
Rozumiem że w przypadku a7RIV chodzi o ciche podniesienie ceny tak aby zmniejszyć różnicę w stosunku do a1. Brawo polityka marketingowa... tylko tak dalej a sprzedaż zapewne dalej będzie szybować (w dół).
Ja bym Nikona retro widział ale z bagnetem F, wtedy to było by co podpinać i lepsza zabawa niż przez przejściówki.
Myślę, że chodzi o to aby ten nowy a7IV co ma być we wrześniu miał odpowiednią cenę - czyli co najmniej jakieś 15 tysi - bo teraz zamiast starsze modele tanieć to nowsze mają wyższą cenę.
@Wnioski: skoro nowsze mają wyższą cenę, to starsze mają niższą. Logika ;)
Wnioski jak zwykle zwąchał nową teorię spiskową ;)
W GFX nikt za X-Trans nie płacze.
Mogliby zrobić wersję X-S10 bez tego cuda.
@eMGie Używam Darktable. Tak, jak do NEFów od samego początku mojej zabawy z lustrzankami Nikona.
Uparłeś się na jakieś kiepskie oprogramowanie, i narzekasz.
@Pokoradlasztuki huh, fakt, f może być od frame, ale też może być jak mówi Pdamian, f od przysłona, i tak tez ja założyłem.
Teraz już myślę że to bardziej hipsterski aparat, patrzcie jake jestem retro, ledwo mam 5 min by wrzuci flim na yt jaki jestem retro.
To do tego przycisku z czerwoną kropka, obstawiam że to może nagrywać filmy, oby dało się zaprogramować inaczej.
A DF, też jest na liście zakupowej, boli mnie ze AF jest kiepski, bo bym już jakoś mógł usprawiedliwić przed sobą wydanie 1500e bodajże na uzywke,a tak nie stać mnie by wydać tyle głównie na biżuterię.
A ten mowy Nikon obawiam się że nie będzie tak uroczy, obym się mylił.
Dopuki ktoś nie wspomniał ja sądziłem że będzie na gniazdo F, ale to bezsens, tak samo jak na Z, przejściówka udająca SLR, może z motorkiem do srubokreta, była by fajnym wybrnieciem z tego.
"Alkohol powinien być słabszy, zwłaszcza w takie upały."
@Bahrd:
"Alkohol jest dla mięczaków.
I do baku."
Bo raczej ktoś trzeźwy takich głupot nie napisze. Wada wzroku ma się nijak do wad optycznych obiektywów. W przeciwnym razie okulista mógłby dobrać szkło korekcyjne by skorygować wady optyczne obiektywu.
@ Szabla
"skoro nowsze mają wyższą cenę, to starsze mają niższą. Logika"
ależ nie... starsze mają taką samą a nie niższą - taka jest logika!
@ad1216
"Wnioski jak zwykle zwąchał nową teorię spiskową ;)"
Skoro wg. propagandy (zwanej powszechnie reklamą na Optycznych) cena miała być taka sama - a jak widać nie jest - to nie jest żadną teorią spiskową a faktem. Poza tym cena jest zupełnie z odbytu wzięta skoro taka sama modyfikacja w jednym model kosztuje 100 zł a w drugim dokładnie ta sama modyfikacja 3300 zł. Ciekawe jak wielu chętnych jest na takie bolcowanie?
@DlaZabawy
"... @eMGie Używam Darktable. Tak, jak do NEFów od samego początku mojej zabawy z lustrzankami Nikona.
Uparłeś się na jakieś kiepskie oprogramowanie, i narzekasz...
Lubię to forum, zawsze można się czegoś ciekawego dowiedzieć.
Sztandarowy dla wszystkich fotografów Lightroom z korekcją wad obiektywów i symulacją kolorów aparatów oraz DxO PhotoLab (lub DxO PureRaw) z absolutną korektą wad obiektywów i najlepszym na świecie odszumiaczem (DxO DeepPrime) jest kiepskim oprogramowaniem...
Najlepszy na świecie jest linuxowy Darktable!
eMGie: „Sztandarowy dla wszystkich fotografów Lightroom” - dla mnie absolutnie nie sztandarowy, tylko jakiś upiornie drogi (jeśli dobrze liczę, to jakieś 6000 EUR za licencję do końca mojego życia - a pewnie i więcej, bo raczej kiedyś abonament zdrożeje) szajs (nie potrafi sobie poradzić z jedną z najlepszych na rynku matryc APS-C… do tego ustrojstwo może w każdej chwili przestać działać, jak się producentowi coś odwidzi), który kiedyś podobno był bezkonkurencyjny, a dzisiaj jest świetnym narzędziem do wyciągania olbrzymiego szmalu od starych pryków, którzy nie potrafią zmienić swoich przyzwyczajeń.
Internet Explorera też jeszcze używasz? A może Lotus 1-2-3?
Nie wiem, czy Darktable jest najlepszy - mnie przekonuje bardziej, niż RAW Therapee. Gdybym szukał czegoś bardziej zaawansowanego, to zerknąłbym na wspomnianego już Capture One, albo sprawdził jak działa Affinity Photo. Na pewno nie jestem skłonny wydawać 6000 EUR na oprogramowanie do edycji zdjęć, jeszcze mi nie odbiło.
Czyli nie "kiepskie oprogramowanie" tylko drogie :)
I drogie, i kiepskie. Jedno nie przeczy drugiemu.
@eMGie
CaptureOne? Porównywałeś odwzorowanie kolorów z oryginałem JPEG?
To potwierdza jak wkurzający jest X-Trans, musisz kombinować.
Czytając niektóre komentarze można się uśmiechnąć pod nosem, ale w tym wypadku poważnie nie wiem czy się śmiać czy płakać...
@DrAcidDrinker Chyba ksywki pomyliłeś :) Kolory JPGów prosto z puszki są akurat dalekie od naturalnych. To, co widać w telewizorku, również - niestety :(
Negatyw: "Bo raczej ktoś trzeźwy takich głupot nie napisze. Wada wzroku ma się nijak do wad optycznych obiektywów. W przeciwnym razie okulista mógłby dobrać szkło korekcyjne by skorygować wady optyczne obiektywu."
Pewnie nie wszystkie się da, ale czasem można nawet spektakularnie: [ link ]
Marudny się Waćpan zrobiłeś. Szkoda...
Nikon miał kiedyś fajną serię obiektywów E.
Były tanie, lekkie, proste.
Model: [konstrukcja] waga
28mm f/2.8: [5/5] 150g
35mm f/2.5: [5/5] 150g
50mm f/1.8: [6/5] 135g
100mm f/2.8: [4/4] 215g -powyższe cztery razem 650 gramów!
135mm f/2.8: [4/4] 395g
@eMGie
„Sztandarowy dla wszystkich fotografów Lightroom” - dla mnie absolutnie nie sztandarowy, tylko jakiś upiornie drogi (jeśli dobrze liczę, to jakieś 6000 EUR za licencję do końca mojego życia - a pewnie i więcej, bo raczej kiedyś abonament zdrożeje)
To ty wiesz ile ci jeszcze zostało?
To, że to abo zdrożeje, to pewne jak w banku, ale ile ty chcesz żyć?
Poza tym popieram o tyle, że też "nie mój", aczkolwiek wielu fotografujących zostało w tym kierunku poprzez brak realnej konkurencji wytresowanych.
@Bahrd
Oto mój punkt widzenia na pytanie, które zadałeś na początku.
Wraz z otwieraniem źrenicy rosną błędy otwarcia, jak to nazywa @Pokora, ale mimo że oko "na oko" działa jak obiektyw 2-soczewkowy + soczewka korekcyjna, to jednak różnice są ogromne: szum i aberracje skoryguje częściowo kora wzrokowa, ale winiety już nie bardzo. To zaś skutkuje znacznym pogorszeniem widzenia obocznego, które odpowiada za detekcję ruchu w polu widzenia. Otwarcie źrenicy to zmniejszenie GO zespołu, ale jeśli okulary są dobrze dobrane, nie powinno się to odbić na ostrości widzenia w obszarze plamki.
Zatem odpowiedź jest następująca: przyciemnione okulary nie muszą być mocniejsze. Jednak musisz wziąć pod uwagę odchyłki dioprażu oraz centryczność wykonania.
Powyższe napisałem przy temp. 85°F bez użycia napojów alkoholowych.
@DlaZabawy
proszę Cie, pomyśl zanim coś napiszesz, a jak już coś napiszesz to tak żeby wiadomo było o co chodzi... bo serio ciężko mi skumać te "telewizorki" w aparacie :D
@DrAcidDrinker Też nie kumam tego wynalazku, wolałbym normalny optyczny wizjer.
Jak optyczny, to nie jest już normalny ;/
Pozwolę sobie kilka słów na temat najlepszego oprogramowania. To jest to,którego nauczyłeś się używać. Np uważam do dnia dzisiejszego, że najlepszym programem składającym teksty jest LaTeX. Robi niektóre rzeczy lepiej niż maszyny typu Ventura. Na przykład kerning. Ale oczywiście trzeba się przyzwyczaić i zaakceptować przeciwny ludzkiej naturze, czy wyobraźnie nie-programistów sposób działania. Dla mnie akurat to niezwykła zaleta, że mogę tworzyć opis składu w ludzkim języku. No... trochę bardziej maszynowym niż ludzkim.
Nie powiem , że dobrze, ale posługiwałem się Vi. Szczególnie zabawne były wygibasy,jaki można czynić mając otwarte kilka buforów.
Poniekąd opanowałem RawTherapee. Szacuję, że w ponad 5% :-) Tonie jest tak, że odszumiacz jest genialny.Lepiej lub gorzej stosujemy dostępne ustawienia. Nawet różne algorytmy działają mniej więcej podobnie. Jak się nauczy człek, jak to mniej więcej działa, na jakim zdjęciu trzeba np agresywniej zdjąć szum barwny,a na jakim trzeba przyciąć kanał jasności, to ciężar problemu przesuwa się w kierunku co zrobić, a nie czym.
@DrAcidDrinker
"...@eMGie
CaptureOne? Porównywałeś odwzorowanie kolorów z oryginałem JPEG?
To potwierdza jak wkurzający jest X-Trans, musisz kombinować.
Czytając niektóre komentarze można się uśmiechnąć pod nosem, ale w tym wypadku poważnie nie wiem czy się śmiać czy płakać..."
Możesz to rozwinąć? Jeżeli znasz sposób jak wywołując RAF w Capture One uzyskać symulację kolorów Fuji (np. Provia, Astia i Velvia) to proszę uprzejmie podziel się tą umiejętnością na tym forum.
Uprzejmie Cię informuje że Fuji oferuje FUJIFILM X RAW STUDIO do którego użycia warunkiem _koniecznym_ jest podpięcie aparatu do komputera i nie jest to sprawa przypadkowa :) Tak więc w C1 i podobnych nigdy nie uzyskasz idealnej symulacji filmów które oferuje aparat, taki to Fuji ma pomysł na biznes.
Przypominam, że dodałeś swój inteligentny komentarz pod postem dotyczącym Capture One.
Jako były użytkownik X100 wiem co oferuje Fuji. Normalny producent (Canon, Nikon) udostępnia swoje wywoływarki żeby przetworzyć RAWa do JPEG identycznego jak w puszce. Różnica jest taka, że FUJIFILM X RAW STUDIO posiłkuje się procesorem aparatu (nie działa bez niego), nie wspiera wszystkich aparatów Fuji i życzę sukcesów w wywoływaniu RAF-ów jak już nie będziesz miał aparatu.
@eMGie Nie bardzo rozumiem, po co miałbym symulować JPGi z aparatu. I tak nigdy ich nie używam, wszystko robię wyłącznie w RAWkach.
@eMGie
Wydaje mi się że dalej nie rozumiesz. Fuji chroni swoje symulacje filmów, stąd możesz ich używać tylko w aparacie lub poprzez komputer podłączony do aparatu w programie X RAW STUDIO, matryca X-trans nie ma nic do tego... i to właśnie było przedmiotem mojego komentarza.
Ja chciałbym nie Fudziowej telenoweli.
A jakby Nikon w retro dał pokrętła bez oznaczeń i takie cóś?
link
link
cedrys: "Zatem odpowiedź jest następująca: przyciemnione okulary nie muszą być mocniejsze. Jednak musisz wziąć pod uwagę odchyłki dioprażu oraz centryczność wykonania.
Powyższe napisałem przy temp. 85°F bez użycia napojów alkoholowych."
Dziękuję! No właśnie spytałem panią optyk/oftalmolog(?) i powiedziała, że są takie same. Miałem wątpliwości, bo gdy mi kiedyś podali atropinę, to miałem przy rozszerzonych źrenicach takie aberracje chromatyczne, że niejeden jasny kit by mi ich pozazdrościł.
Co do zaś korygowania obiektywów, to przecież chyba dlatego obiektywy mają teraz po kilka(naście) soczewek, a nie jedną, że właśnie daje się wady skorygować poprzez dodanie do toru optycznego kolejnych soczewek, np: [ link ]?
@Bahrd:
"Co do zaś korygowania obiektywów, to przecież chyba dlatego obiektywy mają teraz po kilka(naście) soczewek, a nie jedną, że właśnie daje się wady skorygować poprzez dodanie do toru optycznego kolejnych soczewek"
No tak, najpierw robią obiektyw z jedną soczewką a później dodają kolejne by skorygować wady optyczne. Okulary też najlepiej założyć jedne na drugie by lepiej skorygować wadę wzroku.
link
Nikon f401, genialne 2 pokrętła, mające wsobie cały pasm, aparat to podstawowy amatorski nic nie mający, ale trzymałem taki w reku, kliknąłem na sucho i wydaje mi się że bardzo chętnie bym z tym został na zawszei to co wstawiłes PDamian jest megasuper, chętnie bym coś takiego widział w aparacie, natychmiastowa kontrola nad czasem i przysłona, z możliwością włączenia automatyki jednym ciągłym ruchem, czysta Poezja. Teraz jak jest elektronika dołożyć kółko czy przycisk by nieco zwiększyć opcje, albo dać wyświetlacze w przyciskach i zrobić tam ISO, itp zmienne.
A ten wytwietacz co wstawiłes, jest kosmiczny. Tak daleki od zwyczajnego aparatu, jak samochody USA w latach 60. I tego oczekuje od Nikona, zobaczymy co pokażą...
@Negatyw
Twój wpis skierowany do @Bahrda wygląda mi na zhakowany. Nie wierzę, że to Ty osobiście napisałeś.
Niby dlaczego zhakowany? W oku jest jedna soczewka i tak jak w przypadku każdej pojedynczej soczewki występują wady optyczne. Nie ma to nic wspólnego z okularami korekcyjnymi, które tych wad optycznych nie niwelują. To nie jest żadna analogia, że w obiektywie "dodawane są soczewki" tak samo jak w przypadku człowieka dodawane okulary. Większość ludzi nie nosi okularów i żadne dodatkowe soczewki nie poprawią ich wzroku bo wzrok mają dobry.
Ale trzeba pamiętać, że obraz z oka ludzkiego jest przetwarzany w skomplikowany sposób przez mózg, który pomaga oku te wady optyczne zniwelować (np. obracanie obrazu przedmiotów bardziej oddalonych od oka niż ogniskowa i jeszcze dużo innych). Może najbliższe jest to takim korekcjom softwarowym jak korekcja CA w korpusie aparatu (lub później w programach komputerowych)?
@Negatyw
Jesteś w błędzie - oko zawiera dwie soczewki, pierwsza z nich nazywa się rogówka. Przeczytaj co jest w tym artykule a zobaczysz, że nie jest tak prosto jak się wydaje. Ja na dzisiaj kończę, ale jutro możemy podyskutować.
link
@cedrys, jedna, dwie czy dziesięć to niczego nie zmienia. Okulary nie są po to by korygować aberracje soczewki lub soczewek a takie teorie są tu przedstawiane. Wg. mnie rogówka to nie jest soczewka, ale to akurat nie ma znaczenia bo nie o budowę oka chodzi, tylko funkcję okularów.
Negatyw, dajmy spokój, co? Choćby dlatego, że to nie teorie (bo o te spierać się warto), a nawet nie hipotezy (które też należy weryfikować), a co najwyżej (z mojej strony) pytanie-prośba o wyjaśnienie (moich) wątpliwości.
PS
Otrzymałem już odpowiedź.
@eMGie21
"Możesz to rozwinąć? Jeżeli znasz sposób jak wywołując RAF w Capture One uzyskać symulację kolorów Fuji (np. Provia, Astia i Velvia) to proszę uprzejmie podziel się tą umiejętnością na tym forum."
Jak wspomniano żadna odrawiarka nie robi tego tak samo jak aparat/podpięty do kompa aparat. Odnośnie zaś Capture One służę pomocą:
link
@Bahrd:
"Negatyw, dajmy spokój, co? Choćby dlatego, że to nie teorie (bo o te spierać się warto), a nawet nie hipotezy (które też należy weryfikować), a co najwyżej (z mojej strony) pytanie-prośba o wyjaśnienie (moich) wątpliwości."
Jedna sprawa to o co pytałeś a druga co stwierdzałeś.
eMGie
"Różnica jest taka, że FUJIFILM X RAW STUDIO posiłkuje się procesorem aparatu (nie działa bez niego), nie wspiera wszystkich aparatów Fuji i życzę sukcesów w wywoływaniu RAF-ów jak już nie będziesz miał aparatu"
Kurka, nigdy bym nie pomyślał, że producent może stosować tak zakręcony fanatyzm. Trzeba stosować fizyczny aparat aby mieć taki ficzer na zdjęciach z RAWa? To nie mogą przenieść algorytmu do swojej wywoływarki? Za trudne dla nich?
Ciekawe czy zrobią przejściówkę z obiektywu m na body rf
maronka6@wp.pl
"Ciekawe czy zrobią przejściówkę z obiektywu m na body rf"
Po co i na co komu taki szajs?
Po pierwsze FL przy M-kach ma 18mm, na RF 20mm, więc adapter musiałby mieć optykę korekcyjną, tak jak kiedyś FD na EF.
Po drugie co chcesz adaptować? Optykę z małym kołem obrazu na KB?
Może taką "jakościową perełkę" jak 15-45?
RF ma już więcej optyki do wyboru niż turystyczny M, który jest kompromisem, jakości, wielkości i ceny. Tak jest, jak jest i tak może zostać.
@r2mdi
Wydawało mi się, że wszystko zostało wytłumaczone jak krowie na miedzy, ale widać wciąż to mało ;-)
DrAcidDrinker:
Kolego, czytaj uważnie, bo chyba masz oznaki przegrzania umysłu. Napisałem, że nie myślałem, że taki kretynizm istnieje na świecie, a nie to, że tego nie rozumiem. Dotarło?
@r2mdi
Myślę że powinieneś odnieść swój ostatni komentarz do samego siebie (łącznie z jego finezyjną formą) bo najwyraźniej wciąż nie dociera.
@DrAcidDrinker
Prowokujesz ludzi.
Cytaty:
"można się uśmiechnąć pod nosem"
"nie wiem czy się śmiać czy płakać"
"Wydaje mi się że dalej nie rozumiesz"
"Wydawało mi się, że wszystko zostało wytłumaczone jak krowie na miedzy"
"najwyraźniej wciąż nie dociera"
Wszystko to po odlotowym wywodzie:
"...Fuji oferuje FUJIFILM X RAW STUDIO do którego użycia warunkiem _koniecznym_ jest podpięcie aparatu do komputera i nie jest to sprawa przypadkowa :)..."
"...Fuji chroni swoje symulacje filmów, stąd możesz ich używać tylko w aparacie lub poprzez komputer podłączony do aparatu w programie X RAW STUDIO..."
Zdradź tajemnicę nieprzypadkowości sprawy.
@r2mdi wypowiedział się zrozumiale, po prostu do głowy mu nie przyszło, że taki idiotyzm istnieje. Canon, Nikon, Olympus też chronią swoje profile a mają wywoływarki pozwalające na wywołanie każdego RAW-a z każdego aparatu który wypuścili a nie tylko paru najnowszych modeli.
Uzupełniając, wydaje mi się, że FUJIFILM X RAW STUDIO jest po prostu nakładką na komendy ułatwiającą wywoływanie RAW w aparacie a nie odrębnym softem, dlatego pytania @r2mdi:
"... To nie mogą przenieść algorytmu do swojej wywoływarki? Za trudne dla nich?..."
są jak najbardziej zasadne.
Nikogo nie prowokuje, nie wiem już w jaki sposób można pisać cały czas to samo: Fuji pozwala na symulowanie filmów tylko w puszcze (dlatego X RAM STUDIO to tylko nakładka, symulacje dalej robi body), bo widać tak im się opłaca, zawsze można kupić sprzęt innego producenta i cieszyć się ich symulacjami na komputerze...
Możesz oczywiście pisać że to wina matrycy X-trans, albo że nie potrafią tego przenieść na PC lub zaklinać rzeczywistość w dowolny, ulubiony przez Ciebie sposób, ale tak z Fuji jest od zawsze.
DrAcidDrinker:
"Myślę że powinieneś odnieść swój ostatni komentarz do samego siebie (łącznie z jego finezyjną formą) bo najwyraźniej wciąż nie dociera."
A może jednak po Twojej stronie za dużo było tego kwasu aby zrozumieć co napisałem?
@r2mdi
to pewnie przez ten twój kulturalny komentarz odnośnie mojego umysłu...
Jeszcze nie ma oficjalnego info więc wrzucę do plotek.
Samyang zaprzestał produkcji obiektywów z mocowaniem RF.
"Samyang zaprzestał produkcji obiektywów z mocowaniem RF. "
"Strata" mieści się w granicach bólu. Jedyny negatyw w tym, że im mniejsza konkurencja, tym gorzej dla klienta.
@stb
""Strata" mieści się w granicach bólu."
Wiele osób chwaliło sobie 85/1.4
Wersja brandowana jako Rokinon jeszcze na stronie producenta jest obecna ale nie wiadomo czy to nie jest tylko chwilowa aberracja.
Chyba na razie tylko obiektywów RF z AF nie produkuje. Ciekawy co było powodem, oby tylko nie jakieś naciski ze strony Canona bo to byłby trochę strzał w stopę gdyby nie pozwolił produkować obiektywów na swój bagnet innym firmom
To tak jak naciski ze strony Pentaxa spowodowały, że jakiś czas temu Tamron i Sigma przestały produkować obiektywy z tym mocowaniem.
@RobKoz
"Wiele osób chwaliło sobie 85/1.4"
Ci którzy chwalili, mogą chwalić nadal. Chyba nikt im nie zabrał.
1.4/85 to nie jest optyka masowa, którek każdy potrzebuje, stąd mój komentarz.
Nie próbowałem tego szkła, ale miałem okazję podpiąć to samo bez AF (jeszcze na poprzednim bagnecie) i wyniki były otrzeźwiające. Wszystkie egzemplarze u dealera była niecentryczne. Nie zachęca mnie to do dalszych prób, tymbardziej że mam Canona 1.2/85. Rzecz jasna, za inną kasę.
@stb
"Po co i na co komu taki szajs?"
Jeżeli Canon zawinie bagnet EF-M i zacznie robić aps-c z RF, to chociażby dla posiadaczy szkieł z mocowaniem EF-M.
"Po pierwsze FL przy M-kach ma 18mm, na RF 20mm, więc adapter musiałby mieć optykę korekcyjną, tak jak kiedyś FD na EF."
Po pierwsze to rozważając hipotetyczne adaptery warto patrzeć również na średnice bagnetów, a nie tylko na odległość rejestrową, bo mniejsza odległość rejestrowa adaptowanego bagnetu nie oznacza z automatu konieczności użycia optyki korekcyjnej, a większa odległość nie oznacza z automatu, że w ogóle adapter da się zrobić.
Ale w tym przypadku te 2 mm to sporo i aż tyle nie da się wpuścić bagnetu EF-M w RF, bo po prostu obiektywy się nie zmieszczą.
"RF ma już więcej optyki do wyboru niż turystyczny M, który jest kompromisem"
Ale jeżeli M zniknie, to czym na RF aps-c zastąpisz chociażby 11-22, 22/2 czy 32/1.4? Albo tercet Sigm f/1.4? Albo tercet Viltroxów f/1.4? Owszem, system M to z założenia amatorski system, ale mimo wszystko jest tam trochę ciekawych szkieł w pułapie cenowym dla amatora. Jeżeli Canon chciałby zrezygnować z tego systemu i zastąpić go cropem na RF, to użytkownicy M (a jest ich sporo) mają problem.
@lord13
systemy pojawiają się i znikają niezależnie o jakim producencie mowa.
Wszystko się kiedyś kończy więc i do tego w przyszłości dojdzie. Tyle, że o rychłej śmierci M-ki można czytać już od ok. trzech lat, a sprzedaje się nadal dobrze. Jeszcze trochę się pokręci. Dlaczego nie? Zaletą systemu jest też to, że nie wkładasz w niego niewiadomo jakiej kasy.
W razie zamknięcia produkcji, straty będą dosyć niskie, a sprzęt nie przestanie nagle działać. Gdyby trzeba było ładować w niego tyle co np. w Fuji i został zatrzymany, to byłaby inna bajka. Kompletny System z optyką od 11 do 250mm kosztuje podobnie do jedenego obiektywu RF. No może nie najtańszego, ale za taki np. RF 15-35 kupisz kilka M-ek z kompletną optyką.
@stb
"W razie zamknięcia produkcji, straty będą dosyć niskie, a sprzęt nie przestanie nagle działać."
Czy niskie, to zależy kto ile wydał na szklarnię. Natomiast skoro Canon planuje migrować z cropem z M na RF, to adapter, którego sens podważasz, pozwalałby te straty zminimalizować niemal do zera.
"Samyang zaprzestał produkcji obiektywów z mocowaniem RF."
To na serio?
Sam dobrowolnie przestal? Czy zostal poproszony?
Moze to i tlumaczy opoznienie Sigmy, Tamorona, itp przed wejsciem w MLe.
Sony tez tylko czesciowo ma otwarty bagnet.
Niech zyje wolnosc i swoboda!!!
@lord13
Canon ostatnimi laty opatentował trzy różne rozwiązania problemu braku możliwości stworzenia adaptera bez optyki:
1. Wymienny bagnet
2. Matryca ruchoma przód tył
3. Ruchomy bagnet. przód tył
W drugim i trzecim przypadku zmiana odległości matryc bagnet sprawia że "powstaje miejsce" na adapter bez optyki.
@BlindClick
"Sam dobrowolnie przestal? Czy zostal poproszony?"
Nie wydaje mi się by Canon miał na to nalegać:
1. Gdyby chcieli zrobić zamknięty system to by zrobili komunikację szyfrowaną z uwierzytelnianiem body obiektyw.
2. Samyang swoimi produktami nie konkuruje (w tej chwili) ze szkłami Canona do systemu RF bo ten system jest mocno niekompletny
3. Gdyby mogli łatwo formalnie zabronić produkcji szkieł firm trzecich i chcieli to zrobić to by to zrobili w systemie EF. A skoro tego nie zrobili to wydaje mi się (ale nie jestem prawnikiem) że nie mają podstaw. Reverse Engineering nie łamie patentów.
"Moze to i tlumaczy opoznienie Sigmy, Tamorona, itp przed wejsciem w MLe."
Sigma już się wypowiadała w tej sprawie. Nie nadążają z produkcją, ale planują na koniec tego roku / początek następnego pierwsze szkło RF.
Żadnych wypowiedzi Tamrona nie słyszałem, i nie wiem czy mają wolne moce przerobowe, ale są związani kapitałowo z Sony więc nie wiadomo czy w ogóle wejdą w RF.
@lord13
"Czy niskie, to zależy kto ile wydał na szklarnię. Natomiast skoro Canon planuje migrować z cropem z M na RF, to adapter, którego sens podważasz, pozwalałby te straty zminimalizować niemal do zera."
Straty twoje (i moje też, bo mam dwie M-ki + 5 szkiełek) może tak. Czy to się firmie opłaca, to inna sprawa. Lepiej będzie im sprzedać nowe obiektywy z natywnym RF. Jeżeli RF na APS-C wogóle wyjdzie. O 7D MK III też plotkowano kilka lat. Jaki byłby sens takiego, nazwijmy go R7, do zastosowań innych niż teleobiektywy i ew. makro? Miałem 7D Mk II i brałem go też tylko do tych zastosowań.
Poza tym, po co mi adapter M-RF, skoro mogę podłączyć dowolne szkło APS-C z bagnetem EF przez adapter EF-RF. A tego będzie coraz więcej, za coraz mniejsze pieniądze.
Z ciekawości podczepiłem nieużywaną od lat Tokinę 12-24 (Anno EOS 20D) do R5. Inaczej niż ze szkłami EF-S, nie została rozpoznana jako APS-C i tryb pracy nie został przełączony na x1,6. Objektyw maluje przy 12mm piękną czarną, okrągłą winietę. Od zooma +/- 15-16 mm kryje całą klatkę KB i wszystko działa. Tyke, że o rozdzielczości na brzegu lepiej nie mówić.
@stb:
"Poza tym, po co mi adapter M-RF, skoro mogę podłączyć dowolne szkło APS-C z bagnetem EF przez adapter EF-RF."
Ta wypowiedź potwierdza, że obiektywy na M są tak słabe, że nie warte kupna do nich adaptera.
@Negatyw
Ta wypowiedź stwierdza jedynie, że mam dosyć obiektywów z bagnetem EF i nie muszę wydawać pieniędzy na jeszcze jeden adapter. Aczkolwiek Korpus wielkości R z EF-M 22, mógłby przyciągaś wzrok - jeśli komuś na tym zależy. Właściwie z każdym obiektywem do M-ki byłoby komicznie. Ta optyka nie jest zła, tylko w większości skrojona na kompromis jasność vs wielkość.
Widać, że twoja wiedza o optyce do M jest delikatnie mówiąc płytka. No ale to nie pierwszy raz i nie tylko w tym temacie.
@stb
"Ta optyka nie jest zła, tylko w większości skrojona na kompromis jasność vs wielkość."
Jeśli by się potwierdziły plotki o trzech body APS-C systemu R:
R7 - odpowiednik 7D
R8 - najmniejsze body w systemie
R9 - najtańsze body w systemie
Wtedy oczywiście podpinanie optyki M do R7 nie ma sensu. Do R9 raczej też nie bo optyka EF jest tańsza niż M. Ale co z R8 - skoro jego ideą jest bycie najmniejszym to może tutaj podpinanie optyki systemu M miałoby jakiś sens.
@stb, rozumiem, że posiadasz adapter EF-RF o czym wcześniej nie pisałeś. Tylko po co kupiłeś taki adapter jak nie masz aparatu z bagnetem RF?
@Negatyw
Jak zwykle, piszesz a nie czyczasz, albo nie rozumiesz. Pisłem. Mam R5, o czym pisałem kilka postw wyżej (np. ten z Tokiną), Do fotek zacna pucha, a filmów nie robię. Mam też kilka innych aparatów, w tym w dalszym ciągu także lustra. Nawet analogi KB by się znalazły, jak również średni format.
@RobKoz
Czas pokaże, co wejdzie faktycznie na rynek. Ewentualne ukazanie się w 2022 półklatki R7 nie musi oznaczać zniknięcia M. To inna półka i inna docelowa klientela. DR Canona też nie ten sam, bo M-ka wyszła z teamu PowerShota i nie wykluczone, że tak będzie nadal.
@RobKoz
"Do R9 raczej też nie bo optyka EF jest tańsza niż M."
To stwierdzenie może i miałoby jakiś sens, gdyby wszystkie szkła z mocowaniem M miały swoje odpowiedniki z mocowaniem EF-S, a że tak nie jest to braki mogą być duże.
Canon ostatnimi laty opatentował trzy różne rozwiązania problemu braku możliwości stworzenia adaptera bez optyki:
1. Wymienny bagnet
2. Matryca ruchoma przód tył
3. Ruchomy bagnet. przód tył
-------------------
do opatentowania pozostal jeszcze obiektyw z wysuwanym / chowanym bagnetem
@stb:
"@Negatyw
Jak zwykle, piszesz a nie czyczasz, albo nie rozumiesz"
Nie czytam wszystkiego z powodu braku czasu. Twoja sytuacja jest nietypowa, więc nie możesz jej odnieść do przeciętnego użytkownika systemu M. Bo taki przeciętny użytkownik nie ma aparatu systemu M i drugiego RF. Zwykle kupuje M bo go nie stać na RF (lub nie chce wydać większej gotówki na RF bo to tylko hobby). Dlatego dla nich adapter M-RF ma sens, no chyba, że ta optyka M nie jest warta kupna adaptera. Warto też zaznaczyć, że tak jak są bardzo tanie obiektywy M to równie dobrze mogą powstać tanie obiektywy RF APS-C.
@Negatyw
"...przeciętny użytkownik nie ma aparatu systemu M i drugiego RF. Zwykle kupuje M bo go nie stać na RF"
"Dlatego dla nich adapter M-RF ma sens"
To się nazywa samonegacja.
W wolnym przekładzie za L.W. - "Ja jestem za a nawet przeciw"
@stb
"Czas pokaże, co wejdzie faktycznie na rynek. Ewentualne ukazanie się w 2022 półklatki R7 nie musi oznaczać zniknięcia M. To inna półka i inna docelowa klientela. DR Canona też nie ten sam, bo M-ka wyszła z teamu PowerShota i nie wykluczone, że tak będzie nadal."
Zobaczymy. Canon ma bardzo duże problemy z bieżącą produkcją. Nie widziałem nigdzie szczegółów czy to problemy z dostawami chipów czy innych komponentów, ale co jakiś czas pojawiają się przecieki że dostawy są za małe w stosunku do potrzeb i premiery są odsuwane na później. Następcy RP i R byli zapowiadani nieoficjalnie na początek tego roku. To oczywiste bo często Canon amatorskie aparaty pokazywał wczesną wiosną by je sprzedać przed wakacjami.
Przy niedoborach komponentów to oczywiste że wolą sprzedawać w pierwszej kolejności produkty wysokomarżowe, więc na tanie APS-C systemu R możemy jeszcze poczekać.
Z tym że system M należy do działu PowerShot a nie EF i R to też prawda. Jakiś czas temu pojawiały się plotki o restrukturyzacji i połączeniu tych działów, ale o żadnych konkretach nie słyszałem.
Jeszcze taka sprawa - ruch turystyczny jest sporo mniejszy niż przed pandemią. I do tego inny. Więcej osób decyduje się na wakacje w kraju albo gdzieś blisko niż na dalekie podróże i wyprawy życia na które to zwykle kupowali nowe aparaty.
Mniej turystów to mniejsza sprzedaż systemów typowo turystycznych czyli małych i lekkich. To też może zaważyć na przyszłych planach Canona. Osobiście już na nic się nie nastawiam. Śledzę kilka branż i widzę że w wielu z nich następują zmiany których 2 lata temu nikt się nie spodziewał.
Będzie co będzie :-)
Jak się pojawi coś dla mnie to kupię, jak nie to przecież mój sprzęt zdjęć nie przestanie robić z dnia na dzień.
@lord13
"To stwierdzenie może i miałoby jakiś sens, gdyby wszystkie szkła z mocowaniem M miały swoje odpowiedniki z mocowaniem EF-S, a że tak nie jest to braki mogą być duże."
Tak i nie większość ludzi kupuje tylko kit. W tym przypadku to 15-45
Canon rzeczywiście nie ma jego odpowiednika APS-C. 15-85 jest znacznie lepszy optycznie ale też znacznie cięższy i wielokrotnie droższy.
Ale zakładam że do APS-C systemu R Canon też jakiegoś taniego kita wprowadzi i że będzie się on zaczynał od 15mm.
Szeroki kąt 10-18 jest tańsze niż odpowiednik systemu M
W tele 55-250 jest tańsze niż odpowiednik systemu M
Makro też jest tańsze.
Pozostają dwie stałki ale obstawiam że kupiło je maksymalnie kilka procent posiadaczy aparatów systemu M. A jeśli mówimy o najtańszym aparacie w systemie to może się okazać że zbiory osób kupujących najtańszy aparat i osób kupujących systemowe stałki są rozłączne :-)
@stb, inna jest sytuacja kogoś kto ma tylko zestaw systemu M i kupi nowy aparat APS-C systemu RF, a inna kogoś kto już dzisiaj ma zestaw systemu RF, system M wprawdzie posiada ale go nie potrzebuje. Więc jak go nie potrzebuje to nie jest mu potrzebny adapter M-RF.
Tak na moje obserwacje, to prognozowanie, że wszystko ma swój koniec, jest dość jałowe. Oczywiście jest interesujące, czy ów koniec już jest blisko. Ale właśnie, zazwyczaj zamiast odpowiedzi, że niebawem, mamy opowieść, że wszystko ma swój koniec. Mam wrażenie, że cała branża fotograficzna ma w tej chwili problem, co dalej? Sprzęt dojechał do kresów możliwości technologicznych. Co gorzej, dojechał do kresów potrzeb. Świadomie piszę w liczbie mnogiej. Wiele parametrów sprzętu osiągnęło takie wartości, że albo się już ich nie da poprawić, albo ich zmiana nie da użytkownikowi prawie nic. Od dawna piszę, że tak jest z rozdzielczością. Tak, można zrobić cropa odpowiadającego użyciu potężnego tele. Tyle, że można użyć tele. No i warto sobie uzmysłowić, że w okolicy równoważnika ~ 1000 mm dłuższe tele zaczynają tracić sens. Bo na przykład mamy zwykle za kiepską jakość optyczną powietrza.
Niestety, 99,9% zdjęć, jest oglądanych na ekranie. Doceniam wartość odbitek zrobionych "na barycie" (jest coś lepszego już od owego barytu), ale jeśli choć drobnej części celuję na jakąś wartość użytkową wykonywanych zdjęć,to muszę mieć to na uwadze. Powinienem zresztą pamiętać, że za czasów analogowych nikt nie ślipiał z lupą przy odbitkach o rozmiarze A0. Zdjęcia oglądało się jak zdjęcia. Szajba pt rozdzielczość pojawiła się z komputerami i o zgrozo z oglądaniem cyfrowych kopii na komputerowym monitorze. Gdzie, jak by przykładać stare kryteria,nigdy nie widać jak zdjęcie powinno wyglądać, bo wygląda dopiero jako odbitka.
@RobKoz
"Pozostają dwie stałki ale obstawiam że kupiło je maksymalnie kilka procent posiadaczy aparatów systemu M."
Akurat 22/2 to dosyć popularne szkło i tutaj chcąc zastąpić je EF-S 24/2.8 użytkownik tylko straci. Dla 32/1.4 też próżno szukać alternatywy na EF-S. Poza tym, to nie tylko te 2 stałki, bo jeszcze są szkła producentów niezależnych. Czym z mocowaniem EF-S zastąpisz sobie takie szkła jak Laowa 9/2.8, Samyang 12/2, tercet Sigm (16, 30, 56 f/1.4), tercet Viltroxów (23, 33, 56 f/1.4)? Ok, w przypadku standardu jeszcze jest stara Sigma 30/1.4 dla lustrzanek, ale droższa i słabsza niż współczesna wersja DG DN, do tego starsze Sigmy miały niepewny AF na bagnecie EF. Wszystko wymienione przeze mnie to nie są jakieś drogie szkła. Ponadto fakt, iż ktoś ma tańszą puszkę nie znaczy, że ograniczy się tylko do kita, jak ma się ograniczone zasoby gotówki to przecież jest to rozsądny sposób budowania systemu.
@lord13
Zgoda rzeczywiście 22/2 była często oferowana w zestawie więc przesadziłem z brakiem jej popularności. Zgoda też co do tego ze są obiektywy firm trzecich.
Ale nadal nie pasuje mi to połączenie stałek i najtańszego body w systemie. Stałki z tego co widzę wybierają raczej zaawansowani użytkownicy, a oni wolą dozbierać na jakieś lepsze body. Ale oczywiście danych dotyczących sprzedaży i preferencji nie mam więc kłócić się w tej kwestii nie zamierzam.