O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Jak co tydzień zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Canon EOS R3
Najnowsze plotki wskazują, że zapowiadana lustrzanka Canon EOS R3 zostanie zaprezentowana we wrześniu i najprawdopodobniej znajdzie się w niej matryca o rozdzielczości 45 Mpix.
Kolejne obiektywy RF
Firma Canon nie ustaje w rozwoju systemu RF. Producent szykuje bowiem premierę kolejnych trzech modeli obiketywów:
- Canon RF 18-45 mm f/4-5.6 IS STM,
- Canon RF 24 mm f/1.8 IS STM Macro,
- Canon RF 100-400 mm f/5.6-7.1 IS USM.
Tani bezlusterkowiec
Podobno Canon pracuje nad niskobudżetowym bezlusterkowcem z pełnoklatkową matrycą. Aparat zostanie zaprezentowany w przyszłym roku, a jego cena ma wynosić 799 USD.
Nowa kamera nadchodzi
Mówi się, że w sierpniu Canon zaprezentuję nową, profesjonalną kamerę 4K. Nowy produkt ma być spozycjonowany niżej od Canon XF705, znajdzie się w nim 1-calowa matryca i pełnowymiarowe złącze HDMI. Urządzenie ma oferować kodeki podobne do tych, które znajdziemy w Canonie Cinema EOS C70.
DJI
DJI MINI SE
Do sieci wyciekły właśnie kolejne zdjęcia nadchodzącego drona DJI MINI SE.
Nowy bezzałogowiec ma wyróżniać się następującą specyfikacją:
- pojedyncza częstotliwość,
- 3-osiowy gimbal,
- tryby zdjęciowe: pojedyncze zdjęcie, interwały,
- rozdzielczość zdjęć: 4:3 4000×3000, 16:9 4000×2250,
- rozdzielczości wideo: 2.7K: 2720×1530 25/30p FHD: 1920×1080 25/30/50/60p
- tryby QuickShot: Dronie, Circle, Helix, Rocket,
- tryb podglądu: 720p 30 kl/s.
Canon EOS R3
Najnowsze plotki wskazują, że zapowiadana lustrzanka Canon EOS R3 zostanie zaprezentowana we wrześniu i najprawdopodobniej znajdzie się w niej matryca o rozdzielczości 45 Mpix.Kolejne obiektywy RF
Firma Canon nie ustaje w rozwoju systemu RF. Producent szykuje bowiem premierę kolejnych trzech modeli obiketywów:- Canon RF 18-45 mm f/4-5.6 IS STM,
- Canon RF 24 mm f/1.8 IS STM Macro,
- Canon RF 100-400 mm f/5.6-7.1 IS USM.
Tani bezlusterkowiec
Podobno Canon pracuje nad niskobudżetowym bezlusterkowcem z pełnoklatkową matrycą. Aparat zostanie zaprezentowany w przyszłym roku, a jego cena ma wynosić 799 USD.Nowa kamera nadchodzi
Mówi się, że w sierpniu Canon zaprezentuję nową, profesjonalną kamerę 4K. Nowy produkt ma być spozycjonowany niżej od Canon XF705, znajdzie się w nim 1-calowa matryca i pełnowymiarowe złącze HDMI. Urządzenie ma oferować kodeki podobne do tych, które znajdziemy w Canonie Cinema EOS C70.DJI
DJI MINI SE
Do sieci wyciekły właśnie kolejne zdjęcia nadchodzącego drona DJI MINI SE. Nowy bezzałogowiec ma wyróżniać się następującą specyfikacją:- pojedyncza częstotliwość,
- 3-osiowy gimbal,
- tryby zdjęciowe: pojedyncze zdjęcie, interwały,
- rozdzielczość zdjęć: 4:3 4000×3000, 16:9 4000×2250,
- rozdzielczości wideo: 2.7K: 2720×1530 25/30p FHD: 1920×1080 25/30/50/60p
- tryby QuickShot: Dronie, Circle, Helix, Rocket,
- tryb podglądu: 720p 30 kl/s.
Nikon
Nowy aparat na horyzoncie
Firma Nikon zgłosiła do certyfikacji w jednym z indonezyjskich urzędów aparat cyfrowy o oznaczeniu kodowym N2014. Prawdopodobnie chodzi tu o zapowiadanego flagowca Z9 albo niskobudżetowego Z30 z matrycą APS-C.Nikon Z9
Serwis Nikon Rumors donosi, że wbrew wcześniejszym informacjom w nadchodzącym bezlusterkowcu Nikon Z9 nie znajdziemy matrycy o rozdzielczości 50-60 Mpix, lecz "zaledwie" 45 Mpix. Na pocieszenie pozostaje fakt, że w trybie zdjęć seryjnych aparat ma oferować aż 30 kl/s. Zaktualizowana specyfikacja nadchodzącego modelu wygląda więc następująco:- nowa matryca warstwowa o rozdzielczości 45 Mpix,
- zintegrowany uchwyt pionowy,
- tryb zdjęć seryjnych do 30 kl/s,
- tryb Multishot,
- zapis w formacie 16-bit RAW,
- tryby wideo: 8K30p, 4K120/60/30p,
- nowy procesor EXPEED zaprojektowany do obsługi wideo 8K,
- ulepszony AF (detekcja różnych obiektów),
- śledzenie AF lepsze niż w D6,
- dwa sloty kart XQD/CFexpress typ B,
- zakres czułości ISO 64–25600, Hi1, Hi2,
- wizjer o rozdzielczości 5.76 mln punktów (możliwe nawet 9 mln) i odświeżaniu 120 Hz,
- nowy interfejs użytkownika,
- brak dodatkowego ekranu LCD na tylnej ściance,
- nowy akumulator Nikon EN-EL18x,
- 1 Gbit LAN,
- WiFi i GPS,
- złącze USB-C,
- cena ok. 6000–7000 USD.
Sigma
Sigma 150–600 mm f/5–6.3 DG DN OS Sports
Tydzień temu informowaliśmy, że Sigma zamierza zaprezentować niebawem obiektyw 150–600 mm f/5–6.3 DG DN OS Sports. Kolejne źródła potwierdzają te doniesienia, podając przy okazji domniemaną specyfikację nadchodzącego produktu. Oto ona:- Konstrukcja: 25 elementów w 15 grupach,
- Minimalna odległość ostrzenia: 58 cm,
- Maksymalne powiększenie: 1:2.9,
- 9 listków przysłony,
- Średnica filtrów: 95 mm,
- Wymiary: φ109.4×263.6 mm,
- Waga: 2100 g.
Sony
Sony ZV-E10
Bezlusterkowiec Sony ZV-E10 miał zostać zaprezentowany w ubiegłym tygodniu, jednak producent w ostatniej chwili zmienił zdanie i postanowił przełożyć jego premierę (podobno na sierpień). Nie wyszło mu to na dobre, bo do sieci co rusz wyciekają zdjęcia i filmy z pierwszymi wrażeniami z użytkowania tego modelu, bowiem przed premierą aparat został wysłany do wielu dziennikarzy. Jedną z takich recenzji możecie obejrzeć poniżej.
Czy Sony A7R IV też będzie opóźniony?
Pojawiają się doniesienia, że zaplanowana na wrzesień premiera bezlusterkowca Sony A7R IV również zostanie opóźniona. Wszystko za sprawą niedoborów w produkcji układów scalonych, które mają potrwać aż do początku przyszłego roku, a nawet do 2023 roku. Inny wariant mówi, że aparat zostanie zaprezentowany zgodnie z planem, lecz do sklepów nie trafi w październiku (jak pierwotnie zakładano), lecz dopiero na przełomie listopada i grudnia.Venus Optics
Nowe obiektywy Laowa
Szybkość opracowywania nowych obiektywów przez chińskich producentów potrafi zadziwiać. Najlepszym tego przykładem jest firma Venus Optics, która na targach P&I 2021 zaprezentowała aż 9 prototypowych produktów. Są to następujące modele:- Venus Optics Laowa CF 10 mm f/4 "Cookie lens" (dla MFT i APS-C)
- Venus Optics Laowa FF S 20 mm f/4 C-dreamer shift
- Venus Optics Laowa FF 24 mm T14 2x Macro
- Venus Optics Laowa Mini FFii 85 mm f/5.6 macro 2:1 FF
- Venus Optics Laowa FFii 12-24 mm f/5.6 C-dreamer
- Venus Optics Laowa 6 mm T2.1 Cine MFT
- Venus Optics Laowa 7.5 mm T2.9 Cine
- Venus Optics Laowa S35 Anamorphic 27 mm T2.8 1.5X Cine
- Venus Optics Laowa MFT 14-60 mm T2.9 Cine
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Co to jest "Cookie lens" i "C-dreamer" - to taka nazwa producenta, czy pod tym kryje się coś ciekawego?
Patrząc po Canonie R5 i Nikonie Z9 trudno oprzeć się wrażeniu, że firmy pod stołem uzgadniają specyfikacje :D
A co do Canona XF705 to pozostaje liczyć na obiektyw ze stałym f/2.8, fajnie by było gdyby w końcu ktoś odkrył że f/2.8-4.5 (czy tam f/2.8-5.6 co też się zdarzało) przy calowych sensorach to kiepski i mało praktyczny pomysł.
Cookie to ciasteczkowy, a dreamer to marzenie, nic tylko brać ;)
Panowie, jesteście pewni co do przesunięcia premiery Sony A7R IV ? :)
Błąd w tekście:
"Najnowsze plotki wskazują, że zapowiadana lustrzanka Canon EOS R3 "
Lustrzanka?
"Podobno Canon pracuje nad niskobudżetowym bezlusterkowcem z pełnoklatkową matrycą. Aparat zostanie zaprezentowany w przyszłym roku, a jego cena ma wynosić 799 USD. "
Bardzo dobrze.
Oby tylko nie był wykastrowany z wizjera.
@krukm Marketingowy bełkot, nic poza tym.
A7R IV nie jest opóźniony. Został zapowiedziany niemal dokładnie 2 lata temu :)
No cóż wychodzi na to, że miałem egzemplarz przedpremierowy A7R IV w rękach całkiem niedawno ;)
"Canon RF 24 mm f/1.8 IS STM Macro"
Hmmm, w pierwszej chwili pomyślałem, że byłby to "mały, zgrabny lens, bez wad" (ktoś jeszcze słucha Bogusława Meca?) - ale rozmiary Samyanga sugerują, że naleśnikiem nie będzie na pewno...
Sezon faktycznie ogórkowy, więc serwisy plotkarskie CR, CW i CN jak trzy wilczki - przy okazji tej plotki o rozdzielczości R3 - "wadziły się, który z nich «słuszniejszy»"...
Na CR ktoś odpisał, że zestaw 30mpx i 600mm jest porównywalny (w sensie rozdzielczości) z 45mpx i 500mm. Jeśli tak, to może faktycznie 45mpx jest lepszym rozwiązaniem?
ale tak jest od lat
na 30 mpx masz porownywalna +- rozdzielczosc na tych ogniskowych jak na 20 mpx.
w sumie nic nowego.
Na ogol wydluzenie ogniskowej daje lepszy resultat.
"Tani bezlusterkowiec
Podobno Canon pracuje nad niskobudżetowym bezlusterkowcem z pełnoklatkową matrycą. Aparat zostanie zaprezentowany w przyszłym roku, a jego cena ma wynosić 799 USD."
Już go widzę. Ile w nim zostawią? Zakres tonalny zapewne też nie będzie najlepszy. Prawda jest taka, że jeśli nie wyda się 10 k na aparat Canona, to te tańsze są zwyczajnie beznajdziejne.
Hej tam jeszcze śpicie? Zdejmijcie wreszcie to A7RIV.
6mm T2.1 - cena?
To ja wolę MP niz 100mm w szkle, ręka wdzięczna będzie.
6mm T2.1 - szeroko - cena będzie pewnie adekwatna skoro 7.5 mm f/2 kosztuje trochę . Do filmowania 10mm nie jest głupie - choć dla mft f/4 to ciemnica.
@Szabla
A7R IV nie jest opóźniony. Został zapowiedziany niemal dokładnie 2 lata temu :)
Pora na zapowiedź A7RV który ma się ukazać 100 lat po wojnie, czyli w 2045.
@BlindClick
Ale to nie jest tak do końca.
Matryca 40MP na 300mm nie da dokładnie takiego samego obrazu jak 10MP na 600mm.
Mniejsze piksele generują większe szumy i mniejszą dynamikę.
Dlatego obraz z telefonu co ma 12MP wcale nie ma takiej jakości jak z lustrzanki która ma 10-13 MP.
Nikon ale sie rozszalal.. coraz wiecej aparatow apsc, a obiektywow zero haha, bogaci zyja inaczej
Oczywiście w poprzednim poście mam na myśli cropa 10MP z matrycy 40MP vs matryca 10MP na 2x dłuższej ogniskowej.
Muszę dopisać, bo zaraz zlecą się czepialscy każdego słowa i będą pisać, że piszę bzdury :)
@fotograficzna ciamajda "Prawda jest taka, że jeśli nie wyda się 10 k na aparat Canona, to te tańsze są zwyczajnie beznajdziejne"
Troszki ręce opadają a nawet opadywują. To co, za czasów slajdów, przy dynamice na poziomie 6 EV niemożna było robić zdjęć? Powiedziałbym, że jest dokładnie odwrotnie: nie ma za bardzo sensu ładować kasy w super- hiper korpusy. Jeśli nie zaszły jakieś specjalne okoliczności, to dziś trudno odróżnić zdjęcia z małpek, nawet smartfonów od tych tych z topowych aparatów. Postęp jest ale podciąga się parametry, które BYWAJĄ rzadko ograniczeniem. Np dynamika aparatów, aby coś wylazło poza zakres przetwarzania, to trzeba fotografować pod słońce. Szumy wyjdą przy wysokich czułościach i tym nieszczęsnym "ciągnięciu". W normalnych warunkach płacimy za polepszenie czegoś, co się nigdy do niczego nie przydaje.
Pytanie offtop trochę.
We wszystkich Canonach jakie miałem (300D, 40D, 550D, 760D, 5D) jest tak, że ustawienia przysłony i czasu są oddzielne dla trybów Av, Tv, M, itp.
Czyli jak w M ustawie np f:5.6 1/60s i przełącze się na Av to mogę mieć np f:2.8 bo takie było ustawienie przysłony w Av.
Jak kiedyś o tym mówiłem to mnie część osób skrytykowała, że to jest głupie. Pytałem wtedy o Sony - bo zdziwiłem się, że Sony tak nie ma. W Sony jak ustawie f:5.6 w trybie M to przełączając na Av dalej jest f:5.6.
No, ale nie rozumiem krytykujących - skoro tak od lat było w Canonie, to skąd ta krytyka tego rozwiązania. Gdyby to było takie złe to Canon zrobił by jak w Sony już dawno.
To chyba kwestia przyzwyczajenia czy dany aparat trzyma ustawienia osobno dla każdego trybu (jak Canon), czy współdzieli jak Sony.
Nie wiem jak jest w Nikonach bo żadnego nie miałem.
Zdziwiło mnie tylko, że skoro Canonów jest najwięcej to skąd na optyczne największa niechęć do rozwiązania ustawiania przysłony i czasu jaki jest w Canonach. Czyżby sami posiadacze Sony tu byli? No chyba, że w Nikonie jest podobnie jak w Sony. No, ale mimo wszystko Canonowców jest sporo.
@mgkiler
Ja użytkuję tylko korpusy Canona i jestem happy z tym jak piszesz. To oczywiście przyzwyczajenia, ale one często decydują czy będziesz miał zdjęcie czy będziesz klął. Dlatego ja nie biorę pod uwagę równoczesnego użytkowania dwóch różnych systemów. Ale Ty zdaje się masz lub miałeś jakiś ILCE 6000? I co, nie przeszkadzało Ci to?
@mgkiler
W Nikonie ustawienia "przechodzą" między trybami, nie są niezależne. Mi to bardzo pasuje.
@mgkiler: przyznaję się, że dopiero jak to opisałeś, to się zastanowiłem, jak jest. Nie wyobrażam sobie, aby było inaczej. Np fotografujesz z lampą na M i od czasu do czasu przechodzisz na inne ustawienie, bo wyłączasz lampę, tak jest ok.
Rozwiazanie canonan jest bardzo praktyczne i ma sens - to jest logiczne.
W kazdym trybie zostaja zapamietane nastawy w tym momencie kiedy ten tryb opuszczasz
jesli mam np w M 5,6 i to zostanie przeniesione na AV to nie bardzo ma to sens , gdyz automat jesli poprawnie naswietlam dobierze taki sam czas jaki mialem w M - po co wiec zmieniac? Rozwiazanie canona bylo dla mnie zawsze lepsze. W ogole moim zdaniem Canon jest najlepszy od wzgledem ergonomii. W kazdym razie byl w czasach przedbezlusterkowych , teraz mozna sie zastanoawac czy rozwiazania z Z sa lepsze czy nie , ale R3 jak sie spodziewam ustawi innych we wlasciwej kolejnosci w szeregu.
@cedrys
Przeszkadzało. Trzeba się przyzwyczaić, że tu jest tak, a tu tak.
@cedrys
A jeszcze jedno pytanie pominąłem. Sorry.
Tak. Mam Sony A6000 (zwanego też ILCE 6000) jako drugi aparat do Canona 760D.
A parę dni temu kupiłem dla zabawy za parę stówek Canona 5D (jedynkę).
@mgkiler: Sony przyjęło założenie, że w trybach gdzie chcemy sterować przysłoną (M i A) ustawienia przechodzą tak, jakby była fizyczna przysłona na obiektywie.
Można - poza przyzwyczajeniem - widzieć zalety obu podejść. Więc w sumie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby to było konfigurowalne.
mgkiler: "A parę dni temu kupiłem dla zabawy za parę stówek Canona 5D (jedynkę)."
No i jak? Wizjer, "kolory"? O AF nie pytam, bo wiadomo: "nie ma"! ;)
@Bahrd:
No wizjer jest super, że taki duży.
AF ma punkty tylko w samym centrum. W trybie "one shot" daje rade. W trybie serwo np w reporterce... nie daję rady.
ISO zrobiłem kilka zdjęć testowych. No jest trochę mniejszy szum, ale nie umiem tak na oko ocenić o ile mniejszy.
Dynamiki nie testowałem jeszcze, ale z testów w internecie widziałem, że 5D ma słabszą dynamikę (w końcu stara matryca).
Kolory - nie wiem jeszcze, bo za mało zdjęć nim zrobiłem.
Punkty w samym centrum, bo to lustrzanka. Jeden z powodów sukcesu bezluster.
Mgkiler, pytam, bo skoro Canon ma wypuścić tani FF, to kto wie, czy ten sensor nie wróci! :)
W nostalgicznej obudowie "5D classic" i z sentymentalnym trybem "Single central cross AF point"... ;)
@Bahrd:
Nie podpowiadaj im :)
@Szabla: oto opowieść jak się robi w bambuko klienta. Prawda jest taka, że przy trzech punktach AF nasz konieczność przekadrowania o kilka stopni. Co oznacza, że nikt nie zauważy żadnych nieostrości. Ale przy tele to prawdziwy fotograf na przykład na zawodach sportowych i tak korzysta tylko z punktu centralnego, bo nie ma szans nadążyć z przełączaniem punktów. Bezlusterkowiec ma tylko jedną zaletę: może być tańszy od lustrzanki. Dlatego jest dobry dla takich lejków jak ja, bo mogę sobie pozwolić na to, że pewnych zdjęć nie zrobię. Gorsza, tańsza zabawka dla amatora.
@baron13
" Dlatego jest dobry [EOS RP] dla takich lejków jak ja, bo mogę sobie pozwolić na to, że pewnych zdjęć nie zrobię. Gorsza, tańsza zabawka dla amatora."
Co za logika - biez poł litra nie pajmiosz :)
Sam jestem ciekaw, czy - szeroko reklamowane "sztucznie inteligentne" algorytmy śledzenia ostrości (na twarz, oko, auto/moto...) - zostały już sprawdzone w boju i zaakceptowane przez "poważnych" użytkowników?
No bo w filmie, np. w kolejnym remake'u "Przeminęło z wiatrem", w słynnej scenie ze Scarlett w sukni z zasłony, spodziewam się, że "AI AF" wystarczy, gdy przekażemy polecenie: "Ustaw i utrzymaj ostrość na brunetce w ciemnozielonym ubraniu schodzącej po schodach".
?
@baron13: chłopie, świat jest dużo większy niż Ci się wydaje. Fotograf sportowy nie przełącza punktów. Nawet trzech. :)))
@Szabla: " Fotograf sportowy nie przełącza punktów." Tak napisałeś. " Ale przy tele to prawdziwy fotograf na przykład na zawodach sportowych i tak korzysta tylko z punktu centralnego, ... " Pytani brzmi: kto tu i czego nie zrozumiał ?!
@cedrys: do czego dość dobrze nadaje się bezlustro? Do użycia manualnych obiektywów oczywiście w statycznych scenach. Jeśli chodzi o działanie wspaniałego fazowego AF, to na moje próby nie tylko z RP, jest wyraźnie gorzej niż w tych luszczankach. Jest fatalnie z obserwacją kadru w przypadku kontrastowego oświetlenia. Po dobrze ponad roku nie znalazlem na to sposobu algorytmu, czy metody. Konkluzja jest taka, że to sprzęt dla takiego delikwenta jak ja, który chce się pobawić sprzętem. Kupię sobie Samyanga 85 mm f /1,2 i pstryknę kilka ryzykownych lub nie foci swojemu kotu
link
i na tym się kończy. To dość chyba charakterystyczna sprawa dla obecnego rynku. Minimalny udział zawodowców, ludzi, którzy potrzebują sprzętu do czegoś i przewaga hobbystów i kolekcjonerów. Zawodowiec potrzebuje solidnego narzędzia, które trzeba nauczyć się obsłużyć. Hobbysta czesto niczego nie potrzebuje poza tym aby na przykład zgasić posiadacza super-smarkfona swoją pełną klatką. Zdjęcia i tak są nieporównywalne.
@baron13
Jejku.
Weź sobie 50mm f:1.4
Ustaw 1m od siebie 7 bateryjek na stole (lub coś podobnego).
Ustaw ostrość centralnym punktem na środkową baterie.
Przekadruj.
A potem na komputerze zobacz, że nie będzie wcale środkowa bateryjka ostro.
@baron:
Jeszcze jedno.
Znam jednego fotografa, który ma Canona 6D. I on używa tylko centralnego punktu. Kiedyś zauważyłem, że portrety ludziom robi na f:4, f:5.6.
Pytam się dlaczego.
A bo jak ustawia f:1.4 i przekadruje to mu oczy ludzi nie ostre wychodzą
:)
Ale uparcie centralnego używa :)
@baron
Po trzecie. No właśnie po to są te wszystkie rzeczy w bezlustrach jak np wykrywanie oczu abyś nie musiał szybko punktów przełączać, tylko wykrywanie oczu robi to właśnie za Ciebie.
Tylko nie pisz proszę, że nie zawsze potrzebujesz ustawić ostrość na oczy, bo ten 2-3% przypadków o których piszesz to możesz sobie wyłączyć wykrywanie oczu i ustawiać ostrość jak w lustrzance.
To chyba zaleta, że masz większy wybór możliwości ustawiania ostrości.
@baron13
Po czwarte. Ja już w Sony A6000 ustawiłem tak w wizjerze by mi rozjaśniał mocno cienie dzięki temu nie mam problemu w kontrastowych scenach coś obserwować.
Trzeba tylko sobie w ustawieniach to ustawić... Ba. Można nawet sobie skonfigurować to na osobnym programowalnym przycisku by móc zmieniać jeśli chcesz. (w lustrzance tak możesz?)
Nie wiem czy Canon RP ma taką funkcję. Sony i Olympusy mają.
@mgkiler: zawsze możesz ustawić warunki tak, że zdjęcie nie wyjdzie. Otóż chodzi o to aby "wyszło" :-) Dobierasz warunki tak, aby zarejestrować ciekawy kadr, a nie tak, aby była minimalna GO. Ależ oczywiście, czasami można dostać minimalną GO
link
ale to nie oznacza, że z automatu zdjęcie jest lepsze. Coś się dzieje
link
to rejestrujemy coś.
A raz któryś napiszę: niestety czasami w EVF nic nie widać . Nie spotkałem aparatu gdzie by nie było problemu.
Ale @baron13 robi dobry marketing dla Canona. Myślałem kupić RP, ale jak sobie przypomniałem jakie ma z nim problemy to wolałem dołożyć do R :P
Obawiam się, że to nie RP jest problemem...
@Szabla: jaki jest problem, to wiadomo. Coraz mniej kasy w branży. Dawno temu miałem w rekach aparat Fuji z przełączaniem wizjer optyczny-elektroniczny. Lecz takie rozwiązania kosztują, a teraz mamy czas cięcia kosztów. Nie odległość rejestrowa, ani średnica bagnetu nie są ograniczeniem :-) Tylko świadomość, że nie wydusi się już z tego biznesu kasy. To jest główna przyczyna bieda-rozwiązań. Popatrzmy na inny segment rynku foto. Sprzęt studyjny. Firmy europejskie właściwie są gdzieś na obrzeżach. Dominuje tani sprzęt chiński.
@baron13
"Ale przy tele to prawdziwy fotograf na przykład na zawodach sportowych i tak korzysta tylko z punktu centralnego, bo nie ma szans nadążyć z przełączaniem punktów."
Weź ty się kiedyś przejdź na stadion albo inną halę i porozmawiaj z tymi fotografami, ok? Ja rozumiem, że nie miałeś nigdy w ręku aparatu z dobrym AF i trackingiem, ale to nie powód, żeby herezje wypisywać.
Tutaj masz "sugestię" Nikona na temat podstawowego ustawienia AF, które można sobie później dopasowywać:
link
@baron13: pożytek z wizjera optyczno-elektronicznego jest mizerny.
@baron13:
A Ty w ogóle wiesz jak działa AF Servo w trybie wielopunktowym?
Nawet w moim 760D jak ustawie AF Servo + tryb wielopunktowy to zapala mi się na początek środkowy punkt. Dlaczego?
Bo tym punktem wskazujesz pierw co aparat ma śledzić. Wskazujesz. Dociskasz do połowy przycisk i teraz włączają się WSZYSTKIE punkty i SAME się już przełączają gdy obiekt się przemieszcza.
Tak - może będziesz w szoku, ale punkty nawet w lustrzance potrafią przełączać się SAME. Tak działa właśnie śledzenie obiektu. I z tego korzystają fotografowie sportowi. Nie dali by rady używać tylko jednego punktu.
W bezlustrze też tak działa, tylko, że zamiast 19/35/45 punktów to masz ich setki/tysiące. A dodatkowo masz tryby śledzenia oczu itp.
@mgkiler:
"Nie dali by rady używać tylko jednego punktu."
Ci z lustrzankami Canon EOS-1D X Mark III fotografują tylko martwą naturę. Canon EOS-1D X Mark III nie ma setek/tysięcy punktów AF.
@Negatyw:
Ty w ogóle rozumiesz o czym ja, lord13 i baron13 mówimy?
Czytaj zanim skomentujesz.
baron13 twierdzi, że fotografowie sportowi używają tylko jednego punktu.
lord13 oraz ja pokazaliśmy, że to nie prawda.
Tyle.
A jak się ma twój post do tego to któż to wie...
Jaka "nie prawda"? Jedni używają jednego punktu, inni wielu punktów. Z tego co napisałeś to żaden fotograf sportowy nie użyje lustrzanki bo żadna nie ma setek/tysięcy punktów AF. O cudownym śledzeniu oczu nie wspomnę.
@mgkiler: producenci cudują, aby zastąpić niezgulstwo fotografa technologią. To, o czym piszesz, to jedna z prób. Czasami działa, zwykle nie. Af konsultowałem z kilkoma fotografami, tzw zawodowymi. Gorzej, konsultowałem swój bardzo zaściankowy obyczaj używania manualnego sterowania lampami błyskowymi. Okazało się, że ci zawodowi też tak robią. Pomimo tego, że pomiar światła jest opanowany perfekcyjnie.
@Negatyw:
No z czytania ze zrozumieniem na maturze byś nie dostał za wiele punktów :)
"Z tego co napisałeś to żaden fotograf sportowy nie użyje lustrzanki bo żadna nie ma setek/tysięcy punktów AF"
W którym miejscu niby tak napisałem?
nadinterpretujesz.
TO, że powiedziałem, że B działa lepiej niż A to nie oznacza, że zanegowałem całkiem A...
logika...
Jeśli B > A to czy to znaczy, że A = 0? :)
@mgkiler:
"No z czytania ze zrozumieniem na maturze byś nie dostał za wiele punktów :)"
Tak, pewnie Ty byś dostał. Baron ma racje, to są technologie dla niezgułów.
Niezguły nie potrafią ich wykorzystać...
baron: "konsultowałem swój bardzo zaściankowy obyczaj używania manualnego sterowania lampami błyskowymi. Okazało się, że ci zawodowi też tak robią. Pomimo tego, że pomiar światła jest opanowany perfekcyjnie."
Jeśli - jak piszesz - pomiar jest opanowany perfekcyjnie, to manualne sterowanie przez zawodowców jest tedy kaprysem, zachcianką, przyzwyczajeniem jeno*, aniżeli potrzebą? ;)
Ja to - cały czas - widzę tak: technologia wspiera i poniekąd uzależnia, ale też daje szanse w dwójnasób większej liczbie fotografów:
* tym mniej kreatywnym pozwala robić zdjęcia technicznie znakomite,
* tym bardziej twórczym, w oparciu o te technologie, spróbować/błądzić** w poszukiwaniu czegoś nowego/innego.
PS
Innymi słowy: "If an elderly but distinguished scientist says that something is possible, he is almost certainly right; but if he says that it is impossible, he is very probably wrong." - Arthur C. Clarke
----
* By nie rzec przejawem neoluddyzmu.
** Urok pewien polega na tym, że gwarancji, że się uda nie ma.
Carapaz!!!!
@Bahrd: aby była jasność: to nie jest deklaracja oporu przed nowym. Rzecz w tym, że oczywiście, każde rozwiązanie (coś) daje, ale tylko szanse. Rzecz we właściwych proporcjach. Super AF sam nie załatwi sprawy. W szczególności, to nie jest tak, że AF czyni aparat. On zazwyczaj poprawia możliwości. Jednym więcej innym mniej. Być może są sytuacje, że jedynie to rozwiązanie umożliwi zrobienie zdjęcia. Na szybko wymyślam taką sytuację, że mamy aparat na statywie ze zdalnym wyzwalaniem. Oczywiście musi mieć sprawny AF. Lecz na razie tak używa się aparatu w szczególnych okolicznościach. Chodzi o właściwe proporcje.
Otóż to: "Zna proporcją, Mocium Panie!" ;)
PS
Opór przed nowym jest - moim zdaniem - rzeczą naturalną (i np. w uczeniu maszynowym jest częścią dylematu: lepiej jest eksploatować (znane), czy eksplorować (nieznane)...)
@baron:
Twój styl można sparafrazować tak:
Po co te nowoczesne auta komu. Jakieś klimatyzację, czujniki cofania, kamery. Panie... Kiedyś to wystarczył Fiat 126p i jechało się w 7 osób nad morze. Jak ktoś nie umie jeździć to i tak takim nowoczesnym wynalazkiem nie dojedzie.
Kota można spokojnie sfocić telefonem dla seniora i to nie jest żadne wyzwanie, a raczej udogodnienie.
@ cedrys
"Kota można spokojnie sfocić telefonem dla seniora i to nie jest żadne wyzwanie, a raczej udogodnienie"
Z całą pewnością!
Dwóch seniorów z kręgu moich znajomych używa S21. Powinno się udać :-)))
Mo panowie, moje zdjęcia są najmojsze :-)
link
Telefonem komórkowym zrobi się zdjęcie PODOBNE do tego.Mi, niestety, chodzi o takie a nie podobne. A przy okazji: warto sobie pomyśleć o tym, jakie faktyczne przewagi, a może tylko różnice posiadają aparaty w stosunku do telefonów i okolic? Czy czasem to nie jest tak, że gdy wyłączymy tę ekhem profesjonalną ocenę zdjęć, to okaże się, że o ile nie ma zestawu optyki, to jest GORZEJ? Proponowałbym sobie to przynajmniej wyobrazić: mamy zadanie przyciągnąć tzw zwykłego widza Prosta sytuacja: ktoś ma kafejkę, chce przyciągnąć klientów. Pomysł jest taki, że na ścianach wiszą CIEKAWE zdjęcia. Nie śliczne, nie zaangażowane. Ciekawe. Takie, że ludzie przyjdą je pooglądać. Nie mogą zabić rozdzielczością. bo format około A4. Niestety, w tym rozmiarze a nawet A3 prawie nie widać różnicy pomiędzy komórą a nawet świetnym aparatem. Nie widać różnicy w dynamice, nawet z szumami można sobie poradzić. No i jak tu się zaprezentować, jestem przynajmniej zaawansowanym amatorem, władowałem w sprzęt równowartość niezłej bryki. Pracuję na rawach, potrafię przeprowadzić zawiłe procedury obróbki. Widać ?
Baron ma rację, tylko opisuje na okrętkę. Te nowe technologie są jeszcze w powijakach. Owszem, komuś kto nie umie robić zdjęć ta technologia pomoże, dla kogoś kto umie jest mało przydatna bo to loteria. Dlatego w aparatach stricte profesjonalnych, takich jak Canon EOS-1D X Mark III tych technologii jeszcze nie ma. To jest ta sama technologia i ta sama loteria jak zielona ikonka, ustawiasz i aparat wszystko robi za ciebie.