O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Po kilkutygodniowej przerwie wracamy z naszym zestawieniem najciekawszych plotek z branży. Zapraszamy!
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
EOS R7
Wygląda na to, że Canon odstawił system EOS M na boczny tor. Model M6 Mark II nie będzie podobno produkowany, a zamiast niego, Canon ma w planie rozszerzyć system RF. Pierwszym aparatem z matrycą APS-C miałby być EOS R7, a jego domniemana specyfikacja wygląda następująco:- 32-megapikselowy sensor BSI z procesorem Digic X,
- tryb seryjny 20 kl/s,
- podwójny slot kart: SD + CFexpress,
- filmowanie w 4K 60p i Full HD 240p,
- profil C-Log3,
- stopka lampy błyskowej w najnowszym standardzie.
Obiektywy RF-S
Pojawiają się także informacje, że wraz z EOS-em R7, pojawią się dwa obiektywy RF-S (kryjące sensor APS-C). Jednym z nich może być 18-45 mm f/4-5.6.Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć szereg patentów od Canona. Opisują one np.:- obiektyw RF 15-28 mm f/4-5.6 IS,
- elektroniczne sterowanie funkcją „tilt” (pochylenia), która może się pojawić w zapowiadanych obiektywach TS-R: 14 mm f/4L oraz 24 mm f/3.5L,
- budowę optyczną nowych teleobiektywów RF: 200 mm f/2L IS USM, 300 mm f/2.8L IS USM i 500 mm f/4L IS USM.
DJI
DJI Mini Pro 3
Do sieci wyciekła specyfikacja oraz zdjęcia nowego drona DJI Mini Pro 3. Będzie on wyposażony w 48 megapikselowy sensor od Sony, wykonany w technologii Quad Pixel.Fujifilm
31 odbędzie się Fujifilm X Summit. Podczas tej imprezy, będzie ponoć zaprezentowanych kilka interesujących nowości.X-H2 i X-H2S
Pierwszy ma ujrzeć światło dzienne model X-H2S. Mówi się, że zostanie on wyposażony w sensor BSI typu „stacked” 5 generacji o rozdzielczości 26 megapikseli. Maksymalna rozdzielczość rejestrowanych filmów to 6K. W sieci pojawiły się zdjęcia, rzekomo przestawiające nowy aparat:Nowe obiektywy XF i GF
- XF 150-600 mm f/5.6-8,
- XF 18-120 mm f4,
- druga wersja XF 56 mm f/1.2,
- GF 20-35 mm.
Leica
Nowe Summiluksy
Jeszcze w tym roku, Leica może zaprezentować dwa obiektywy Summilux-M. Będą to instrumenty o ogniskowych 35 i 50 mm i światłosile f/1.4.Meike
Meike 135mm z bagnetem Fujifilm X
Na przełomie lipca i sierpnia możemy się spodziewać nowości od Meike: obiektywu 135 mm przeznaczonego dla bezlusterkowców APS-C Fujifilm.Panasonic
Lumix S5H
Pojawiły się pierwsze plotki odnośnie modelu S5H. Miałby to być model lżejszy od S1H i wyposażony w sensor 15 megapikselowy, rejestrujący materiał w 4.8K przy 60 kl/s (16:9), czy 4K 120 kl/s.Tamron
17-28 mm Di III VXD G2
Plotkuje się, że pod koniec roku Tamron zaprezentuje odświeżoną wersję szerokokątnego zoom-a 17-28 mm z mocowaniem Sony FE.Sigma
16-28 mm F2.8 DG DN | Contemporary
Wygląda na to, że w połowie maja Sigma pokaże nowy, szerokokątny zoom dla pełnoklatkowych bezlusterkowców. Jego specyfikacja wygląda następująco:- budowa optyczna: 16 soczewek w 11 grupach,
- min. odległość ogniskowania: 25 cm,
- skala odwzorowania: 1:5.6,
- 9 listków przysłony,
- mocowanie filtrów: 72 mm,
- wymiary: Φ77.2 x 100.6 mm (wersja dla Sony ma 102.6 mm),
- waga: 450 gramów,
- mocowania: L-mount, Sony FE.
50 mm f/1.2 i f/2
Do powyższego, mają także dołączyć dwie „pięćdziesiątki”: f/1.2 oraz f/2.70-200 mm f/2.8 FE
Z kolei pod koniec roku, światło dzienne może ujrzeć reporterski zoom 70-200 mm f/2.8 FE.Coś dla miłośników patentów
Poza tym, Sigma opublikowała patenty opisujące nowe obiektywy f/2.8, przeznaczone dla pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony. Są to modele o ogniskowych: 70, 90 i 100 mm.Sony
A7R V i A9 III
Nie zabrakło także plotek dotyczących nowych aparatów Sony, mianowicie A7R V oraz A9 III. Oba powinny się pojawić w drugiej połowie br.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Się umie wejść :)
PIERWSZY YYY!!
Jak zwykle o Nikonie cisza.Ciekawe, czy Nikon tak dobrze strzeże swoich prac, nic nie robi, czy Redakcja źle wyszukuje ;-)
Sprawdzałem. Cisza.
Krytycy ciemnych zoomów znów dostali temat do narzekania i biadolenia, czyli Fuji 150-600 f/5.6-8. Jak widać w ML takie przesłony nie przeszkadzają w robieniu dobrych zdjęć, jak w przysłowiu że psy szczekają a karawana jedzie dalej ;)
Mmmm "domniemana specyfikacja"... synonim pobożnych życzeń :D
krukm: PDamian potwierdza, że brak newsów o Nikonie nie jest wynikiem spisku redakcji optycznych, która jest tu często oskarżana o brak sympatii dla Nikona i ocenianie produktów tej firmy w niekorzystny sposób, tylko faktycznie nie ma żadnych newsów w tym temacie ;)) niektórzy fani są naprawdę śmieszni w swoich podejrzeniach ;))
U Canona są też plotki o RF 20-40mm f/4 STM pancake link
35 f/1.4 LUB 1.2 link
i patenty UWA: 9-18/4, 11-24/4, 10-20/4 link
i RF 60-600/4.5-8 oraz 70-700/4.5-8 link
Sony: A7RV, A9III, ZV, FE: 28-75/2.8, 85/1.2 GM,100/1.4 GM, 150-400/4
link
dla wszystkich walczących pod wszelkimi postami m4/3 przypominam, że ten zum od FUJI to nic innego f/8.4-12. Pozdrawiam.
Ciekawe jaka waga i cena Fujinona 150-600.
Niech Canon robi apsc oparte na RF, ale niech nie zapomną o dedykowanych szkłach - kilka stałek by się przydało, odpowiedniki 35mm, 24mm, 50mm, 85mm, 20mm - jasne, powiedzmy ok 2.0. I kilka zoomów.
Szkoda że cena 150-600 będzie zaporowa bo właściciele fujifilm kupowaliby. Sam ten chciał to szkło
gamma: jeszcze nie wiadomo na 100% czy system apsc na RF będzie a Ty już masz szczegółowe wymagania co do szkieł, nie za wcześnie? ;)
Masz rację. Ale chodzi mi tylko by Canon nie zapomniał (jak Nikon) o obiektywach jeśli ten system by powstał.
@ad1216 Ale ja absolutnie nie podejrzewam Redakcji o stronniczość. Może niepotrzebnie ten uśmiech na końcu dałem. Napisałem tylko trzy alternatywy i jedną z nich jest ta, że może źle wyszukują, ale nie robią tego celowo - to byłoby bez sensu.
Nie wiem czemu służą komentarze w stylu "w Nikonie jak zwykle cisza", jakby duże firmy miały co tydzień mieć przecieki i plotki na temat nowych produktów...
A w temacie, newsy z Tamrona i Sigmy brzmią nieźle. Takim 50/1.2 Sigma może narobić dużo hałasu jeśli będzie dobry optycznie i nie będzie ważył 1kg. Pewnie bokeh mnie nie przekona więc i tak nie będę się na niego zasadzał, ale będzie dobrze dla innych, którzy lubią nowoczesny bokeh :)
Co do Fuji GFX, szkło o kącie widzenia podobnym do 15.6mm na pełnej klatce to może być też dość przełomowa rzecz pod krajobrazy zapięta pod 100Mpix matrycę.
@PDamian
"RF 20-40mm f/4 STM pancake"
Takie szkło (jeśli wszystko by w nim było udane) mogłoby mnie skusić do przesiadki z powrotem na Canona... Ale pożyjemy, zobaczymy.
@urdi
"Mmmm "domniemana specyfikacja"... synonim pobożnych życzeń :D"
Albo synonim PLOTKI ;)
Krukm: tłumacząc się w tak dziecinny sposób tylko pogarszasz sprawę. ;)
Uff...Nic nie wyciekło. :-D
@Szabla
To kiedy średni format od Sony? Ile kredytów na hipotekę mam brać? :D
Premiera we wtorek,
w sklepach pod koniec roku.
:p
Już dzwonię po ludziach kto chce kupić nerkę :D
@qqrq: W sumie dawno nie jadłem cynaderek :)
Są fajne sprawdzone firmy ze średnim formatem. Więc po co komu taki kundel?
Aptus 10 trudny do dostania z małym przebiegiem, trzeba iść na kompromisy :P
@espresso:
"Są fajne sprawdzone firmy ze średnim formatem. Więc po co komu taki kundel?"
Lepiej dla tych fajnych firm będzie jak Sony dobrze będzie się sprzedawał. W przeciwnym razie Sony nie sprzeda im matryc i wizjerów albo da im cenę zaporową.
...i jeszcze przedziurawi im matryce! :P
U mnie cała rodzina ma już po jednej nerce , pozostał tylko pies z dwoma ; a podobno szatan nie istnieje ..wątpię!
Podobno Chinczycy sprzedawali nerki by kupic iphone 1, ktory teraz jest nic nie warty. Także zanim ktoś nerkę sprzeda na średni format, niech przemyśli, bo za 30 lat średnie formaty bedą w biedronce za 499 zł i będzie można kupić za pińćset plus
@Szabla:
...i jeszcze przedziurawi im matryce! :P
Nie może im dziurawić matryc bo wtedy wyjdą na swoje gdy te matryce sprzedadzą jako guziki! :P
Da się napis Limited i pójdą :P
Klejnoty Sony są niedostępne
link
link
więc kiedy co będzie miało premierę ma małe znaczenie.
Ważniejsze kiedy będzie w sklepach.
Inni też mają grube problemy z dostawami link
link
link
link
Lumix S5H - hmm palna klatka 15Mpix :) oj zapowiada się piękny obrazek przy wysokich ISO :) ... pytanie tylko czy Panasonic nie wykastruje stabilizacji matrycy?
Dowiedziałem się, że nowego DJI mini 3 pro można będzie kupić bez kontrolera, do którego pasuje również ten starszy z mini 2. Matryca prawie jednocalowa, więc jest ciekawy następca.
Ten Eos R7 zapowiada się ciekawie, oby nie skopali baterii i dali focus bracketing.
Wątpliwe, żeby nazwano go R7...
@kaziu,
Od długiego czasu są już aparaty FF z matrycą 12 Mpix i stabilizacją …i to na bardzo popularny bagnet. :)
O Nikonie.
Z dobrze poinformowany źródeł dostałem info że do konca 2025 Nikon pokaże 50 nowych obiektywów.
Zapewne nie będzie można ich kupić, ale pooglądać tak ;p
@espresso
No, wybór jest świetny: albo analog, albo cyfra w cenie mieszkania albo używana cyfra z matrycą, która ma niższą dynamikę niż FF sony. Super.
@Rafiki
Tak wiem :) Panasonic jeszcze nie miał takiego i dlatego ciekaw jestem ile wycisną z tej matrycy :) i jakie ograniczenia narzucą by nie podkopać sobie klientów na S1H.
Canon jak to canon będzie miał dynamikę w plecy o 2 dziury za konkurencją. Za 10 lat po głębokiej analizie marketingowej dodadzą nowy przycisk na obudowie, za to okroją coś innego. Cudem będzie dżojstik do AF w aps-c.
@sektoid Ale canon w r5 i r3 ma dobrą dynamikę. Jak ktoś chce canonowski autofocus to trzeba płacić... albo kupić sony i przestać narzekać.
Sony rozpieszcza :)
@gamma “Podobno Chinczycy sprzedawali nerki by kupic iphone 1, ktory teraz jest nic nie warty” - jesli pan Chinczyk go nie rozpakował, to jest teraz warty mnóstwo forsy :)
@DlaZabawy:
"@gamma “Podobno Chinczycy sprzedawali nerki by kupic iphone 1, ktory teraz jest nic nie warty” - jesli pan Chinczyk go nie rozpakował, to jest teraz warty mnóstwo forsy :)"
Myślisz, że może odkupić nerkę z powrotem?
bedridden now
link
@sektoid Może masz rację co nie oznacza, że nieco gorsza dynamika uniemożliwia robienie zdjęć ;) W studio, gdzie w pełni panuję nad światłem, gorsza dynamika jest dla mnie pomijalna.
BlindClick 7 maja 2022, 11:55
Się umie wejść :)
PIERWSZY YYY!!
Jak nik taki wynik. Czasem i ślepemu się trafi :D
Hehe, dobrze jest znać swoje możliwości ;p
"Z dobrze poinformowany źródeł dostałem info że do konca 2025 Nikon pokaże 50 nowych obiektywów. "
To ponad miesiąc na jeden egzemplarz. Robią ręcznie?
Fajnie sie zapowiada ten spacerzoom 18-120 f4, ale osobiście wolałbym 16-100/110 xD zobaczymy jakie gabaryty i cena. Jeśli będzie przystępna, to może nawet się skuszę hehehe
Na 100% będzie cięższy i droższy od 18-135/3,5-5,6, który już jest dość spory. Jeśli pójdzie za tym poprawa jakości optycznej na brzegach, to będzie to do przełknięcia.
@urdi nie dziw się, gość ma jakiś uraz do Soniaczy i musi sobie poprawiać nastrój takimi docinkami. Aż dziwne, że coś o plejstejszyn czy innym telewizorze nie wspomniał :D
Czemu nie było od miesiąca plotek?
Co to się stało?
"pojawią się dwa obiektywy RF-S (kryjące sensor APS-C)" - "Powrot do przyszlosci"
@Szabla:
"Wątpliwe, żeby nazwano go R7..."
Dla kogoś, kto twierdził, że R3 to R1 a nie R3, na pewno R7 to nie będzie R7.
Ciekawe czy aps-c Sony wrócą do sklepów link
link
link
@Negatyw
A teraz pomyśl logicznie i przyjrzyj się numeracji korpusów Canona.
A co tu jest do przyglądania? Nie ma jeszcze aparatu APS-C z bagnetem RF by się do tego odnieść a plotki głoszą, że to nie będzie kontynuacja serii M, tylko odpowiednik dawniej produkowanego Canona EOS 7D link
@Rafiki
Jaki aparat z popularnym mocowaniem ma matrycę 12mpx?
Sony A7S link
Przecież Sony A7SIII ma matrycę 48mpx
Aj sorry nie zauważyłem, że chodzi o starą jedynkę.
Sony A7S, A7SII, A7SIII mają matryce 12 Mpx. link
Sony A7sIII ma matrycę 48mpx, dziwne że Sony wstydzi się do tego przyznać. link
Nie wstydzi się, tylko jeszcze o tym nie wie.
Taj. Wsadzono ją podczas remontu w rosyjskich zakładach :P
Urałwagonzawod przerwał produkcję A6x00.
Pentax nieśmiało wprowadził "shift" matrycy wykorzystując IBIS. Dlaczego nikt nie zaimplementuje tilta matrycy? Jeszcze nie pora? To dużo prostsze niż tilt/shift w obiektywie.
@Amator79, serio? Wychylenie matrycy wg Ciebie jest prostsze niż konstrukcja obiektywu T-S?
Przykładowy obiektyw tilt-shift ma do 11mm przesuwu.
-A ile ma Pentax?
Zakładam że max 5mm, 3mm to taka średnia wartość. 11mm w każdym kierunku, to ja bym już wolał nieruchome MF w te miejsce...
do 1.5mm w poziomie lub pionie
link
@Szabla
Może zamiast przywoływać rosyjskie zakłady warto zaczerpnąć tematu.
Nie jest tajemnicą, że Sony A7siii łaczy 4 piksele w jeden.
Ja tu nie dyskutuję jaki to wpływ na jakość obrazka, bo za mały na to jestem, tylko wspomniałem o rozdzielczości matrycy.
Dowodem ma być to zdjęcie?
@Accipiter
"Może zamiast przywoływać rosyjskie zakłady warto zaczerpnąć tematu.
Nie jest tajemnicą, że Sony A7siii łaczy 4 piksele w jeden."
A co to jest piksel matrycy?
"Ja tu nie dyskutuję jaki to wpływ na jakość obrazka, bo za mały na to jestem, tylko wspomniałem o rozdzielczości matrycy."
Rozdzielczość efektywna matrycy wynosi 12 Mpix.
@Accipiter, gdyby Sony A7SIII miał 48 Mpx to można by było nim robić zdjęcia o rozdzielczości 48 Mpx, a można najwyżej 12 Mpx.
Chłopaki to ze puszka wypluwa obrazek 12mpx to nie oznacza że czujnik ma taką rozdzielczość.
Zrobiło się zamieszanie, ciekawe co byłoby gdybym powiedział, że Sony A7siii wychwytuje mniej informacji z cieni niż np. niskobudżetowy Lumix S5 :)
A zdjęcie byłoby podobnie wiarygodne? :P
@Accipiter
"Chłopaki to ze puszka wypluwa obrazek 12mpx to nie oznacza że czujnik ma taką rozdzielczość"
A dasz radę odpowiedzieć co to jest piksel matrycy? :)
To chyba najmniejszy element na czujniku. Możesz sobie sprawdzić, google odpowie.
Teraz krótkie pytanie - Sony A7Siii łaczy piksele czy nie? Albo inaczej czy pojedynczy piksel na czujniku w Sony A7siii jesy większy niż np. w Lumix S5, czy mniejszy.
Oczekuję konkretnej męskiej odpowiedzi.
Przeczytałem "na czajniku". Typowe męskie odpowiedzi nie są tu mile widziane :P
PS Nie mam mikroskopu. S5 również, szczerze mówiąc :)
@Accipiter, masz problemy ze zrozumieniem nie tak bardzo skomplikowanych zawiłości budowy i działania matryc.
@Accipiter:
"Nie jest tajemnicą, że Sony A7siii łaczy 4 piksele w jeden."
I to należy rozumieć jako jeden duży piksel zbudowany z 4 części. Nie bez powodu Sony podaje, że A7III ma 12 Mpx. Od strony użytkownika jest bez znaczenia czy ten jeden piksel jest w całości czy składa się z 4 części. Gdyby trzeba było wyprodukować tylko matrycę 12 Mpx, to pod względem kosztów zaprojektowania i produkcji droższa będzie wersja z pikselem składającym się z 4 części. Ale jeżeli Sony ma już matrycę 48 Mpx to taniej im wyjdzie skorzystanie z tej samej linii produkcyjnej na wyprodukowanie matrycy 12 Mpx.
@Accipiter
"To chyba najmniejszy element na czujniku."
Chyba? Czy na pewno? :) To taki Canon od lat oszukuje wszystkich?
A nie najmniejsza funkcjonalna część matrycy, która daje sygnał, który następnie jest demozaikowany (w przypadku matryc z CFA Bayera)?
Przykładowo 4 fotodiody pod wspólną soczewką i filtrem kolorów podstawowych to jest to samo co 4 fotodiody, każda z własną soczewką i w mozaice RGGB?
"Możesz sobie sprawdzić, google odpowie."
A ty nie możesz?
"Teraz krótkie pytanie - Sony A7Siii łaczy piksele czy nie?"
Łączy sygnał z 4 fotodiod poukładanych w układzie quad bayer, po prostu w momencie ekspozycji te 4 fotodiody pracują jak jedna.
"Albo inaczej czy pojedynczy piksel na czujniku w Sony A7siii jesy większy niż np. w Lumix S5, czy mniejszy."
Jeżeli za piksel przyjmujemy najmniejszą funkcjonalną część matrycy, czyli układ fotodioda/y, soczewka, filtr kolorów podstawowych, to większy.
@Negatyw
"Ale jeżeli Sony ma już matrycę 48 Mpx to taniej im wyjdzie skorzystanie z tej samej linii produkcyjnej na wyprodukowanie matrycy 12 Mpx."
Nie nie nie, to nie jest tak, że to jest wzięta matryca 48 Mpix (zwłaszcza, że Sony nigdzie indziej takiej nie daje) ze zmienionym CFA, tylko nowa konstrukcja w układzie quad bayer od początku do końca pomyślana pod tym kątem.
To należy rozgraniczyć sensele i piksele, Sony A7III ma 48 milionów senseli i 12 Mpx.
@lord13
Dobra dzięki za informacje.
Mam jeszcze pytanie czysto w testach A7siii ma mało informacji w cieniach. Z czego może to wynikać? Z dosyć mocnego odszumiania, czy jest to spowodowane łączrniem tych fotodiod z jedną całość?
Nie rozumiem do końca pojęć binding i oversampling. Ciężko coś znaleźć, trudno zrozumieć, może coś podpowiesz?
@@Accipiter,, napisał:
"Mam jeszcze pytanie czysto w testach A7siii ma mało informacji w cieniach."
@Accipiter, w jakich testach, mógłbyś dać linka?
" Z dosyć mocnego odszumiania, czy jest to spowodowane łączrniem tych fotodiod z jedną całość?"
Który to portal ma dość sprecyzowaną terminologie sprawdzania tego czy soft ingeruje w pliki RAW (przynajmniej tak jak optyczni), czyli je odszumia ?
Czy ty moze mówisz o plikach jpg?
Mam na myśli płaski profil video, ProRes raw nie widziałem.
Co do testu to link
@Accipiter:
"To chyba najmniejszy element na czujniku."
Ja nie wnikam w szczegóły budowy matryc, nie za bardzo to mnie interesuje. Bardziej mnie interesują efekty na zdjęciu. Dla mnie piksel to najmniejszy element na zdjęciu a nie na czujniku. Wystarczy, że wiem, że matryca składa się z atomów, atomy z elektronów, protonów i neutronów.
@Accipiter
"Nie rozumiem do końca pojęć binding i oversampling. Ciężko coś znaleźć, trudno zrozumieć, może coś podpowiesz?"
Binning, nie binding :)
Generalnie i w największym uproszczeniu różnica jest taka, że binning jest wykonywany przed demozaikowaniem, a resajz wynikający z oversamplingu po demozaikowaniu.
Co do binningu, to należy pamiętać, że może on być wykonywany w różny sposób. Pod względem wyniku końcowego czym innym jest łączenie sygnałów z fotodiod wynikające z architektury matrycy (tak jak w przypadku tego Sony czy matryc Canona), gdzie jeden piksel matrycy składa się z więcej niż jednej fotodiody, a czym innym binning robiony na potrzeby wideo, gdzie z większej rozdzielczości matrycy musimy uzyskać mniejszą rozdzielczość rejestrowanego obrazu przy czytaniu całej szerokości matrycy.
Najlepsze rezultaty daje oversampling, ale wymaga też największej mocy obliczeniowej.
@lord13
Dzięki za informacje, chociaż i tak niewiele zrozumiałem. Jak bedę miał trochę wolnego czasu, to postaram się zagłebić w temat i zrozumieć te procesy.
@Negatyw
Jestem hobbystą i czasami lubię poznać możliwości swojego sprzętu, czy porównać je z konkurencją. Na jesieni, w zimę wyporzyczę sobie Sony A7siii, czy Canona R5c i porównam ze swoim Lumixem.
podobno 24 maja canon r7 i r10
TAK!
Uważam, że realizacja tilt-shift poprzez poruszanie matrycą jest dużo prostsze technicznie niż realizacja tego w obiektywie. Dodatkowo każdy obiektyw uzyskuje możliwości tilt-shift dzięki takiem rozwiązaniu, tak jak wszystkie obiektywy podłączone do Pentaxa, czy jakikolwiek inny aparat z IBIS uzyskują stabilizację. Nawet super-szerokokątne obiektywy. Problemem to było, gdy aparaty małoobrazkowe były na kliszę ze szpuli. Wielkoformatowe miały wbudowany tilt-shift.
@Amator79, napisał:
"TAK!
Uważam, że realizacja tilt-shift poprzez poruszanie matrycą jest dużo prostsze technicznie niż realizacja tego w obiektywie."
To uważaj sobie tak dalej, Polska pełna inżynierów z wyobraźnią. Poruszanie matrycą z bardzo dużą precyzją poza osią XY i powrót jej mikro ruchami na oś to jednak nie to samo co praca stabilizacji matrycy.
" Wielkoformatowe miały wbudowany tilt-shift. "
To teraz sobie przypomnij jak to było realizowane i jakie były widełki tolerancji.
Gratuluje wyobraźni, wystarczy zgłosić swój pomysł takiego serwa pracującego z mikro skokami w osi Z, świat patentów i współpracy tsoi przed Tobą.
No i perpetuum mobile można by wstawić.