Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
7 maja
2022 11:27

Po kilkutygodniowej przerwie wracamy z naszym zestawieniem najciekawszych plotek z branży. Zapraszamy!

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

EOS R7

Wygląda na to, że Canon odstawił system EOS M na boczny tor. Model M6 Mark II nie będzie podobno produkowany, a zamiast niego, Canon ma w planie rozszerzyć system RF. Pierwszym aparatem z matrycą APS-C miałby być EOS R7, a jego domniemana specyfikacja wygląda następująco:
  • 32-megapikselowy sensor BSI z procesorem Digic X,
  • tryb seryjny 20 kl/s,
  • podwójny slot kart: SD + CFexpress,
  • filmowanie w 4K 60p i Full HD 240p,
  • profil C-Log3,
  • stopka lampy błyskowej w najnowszym standardzie.
Aparat może zostać zaprezentowany w sierpniu br.

Obiektywy RF-S

Pojawiają się także informacje, że wraz z EOS-em R7, pojawią się dwa obiektywy RF-S (kryjące sensor APS-C). Jednym z nich może być 18-45 mm f/4-5.6.

Coś dla miłośników patentów

W sieci można znaleźć szereg patentów od Canona. Opisują one np.:
  • obiektyw RF 15-28 mm f/4-5.6 IS,
  • elektroniczne sterowanie funkcją „tilt” (pochylenia), która może się pojawić w zapowiadanych obiektywach TS-R: 14 mm f/4L oraz 24 mm f/3.5L,
  • budowę optyczną nowych teleobiektywów RF: 200 mm f/2L IS USM, 300 mm f/2.8L IS USM i 500 mm f/4L IS USM.

DJI

DJI Mini Pro 3

Do sieci wyciekła specyfikacja oraz zdjęcia nowego drona DJI Mini Pro 3. Będzie on wyposażony w 48 megapikselowy sensor od Sony, wykonany w technologii Quad Pixel.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujifilm

31 odbędzie się Fujifilm X Summit. Podczas tej imprezy, będzie ponoć zaprezentowanych kilka interesujących nowości.

X-H2 i X-H2S

Pierwszy ma ujrzeć światło dzienne model X-H2S. Mówi się, że zostanie on wyposażony w sensor BSI typu „stacked” 5 generacji o rozdzielczości 26 megapikseli. Maksymalna rozdzielczość rejestrowanych filmów to 6K. W sieci pojawiły się zdjęcia, rzekomo przestawiające nowy aparat:

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

X-H2 z kolei zyska prawdopodobnie sensor o rozdzielczości 40-megapikseli, z możliwością zapisu wideo 8K. Ma obsługiwać szybkie karty pamięci CFexpress.

Nowe obiektywy XF i GF

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Oprócz aparatów, mają się pojawić nowe obiektywy XF i GF. Będą to:
  • XF 150-600 mm f/5.6-8,
  • XF 18-120 mm f4,
  • druga wersja XF 56 mm f/1.2,
  • GF 20-35 mm.

Leica

Nowe Summiluksy

Jeszcze w tym roku, Leica może zaprezentować dwa obiektywy Summilux-M. Będą to instrumenty o ogniskowych 35 i 50 mm i światłosile f/1.4.

Meike

Meike 135mm z bagnetem Fujifilm X

Na przełomie lipca i sierpnia możemy się spodziewać nowości od Meike: obiektywu 135 mm przeznaczonego dla bezlusterkowców APS-C Fujifilm.

Panasonic

Lumix S5H

Pojawiły się pierwsze plotki odnośnie modelu S5H. Miałby to być model lżejszy od S1H i wyposażony w sensor 15 megapikselowy, rejestrujący materiał w 4.8K przy 60 kl/s (16:9), czy 4K 120 kl/s.

Tamron

17-28 mm Di III VXD G2

Plotkuje się, że pod koniec roku Tamron zaprezentuje odświeżoną wersję szerokokątnego zoom-a 17-28 mm z mocowaniem Sony FE.

Sigma

16-28 mm F2.8 DG DN | Contemporary

Wygląda na to, że w połowie maja Sigma pokaże nowy, szerokokątny zoom dla pełnoklatkowych bezlusterkowców. Jego specyfikacja wygląda następująco:
  • budowa optyczna: 16 soczewek w 11 grupach,
  • min. odległość ogniskowania: 25 cm,
  • skala odwzorowania: 1:5.6,
  • 9 listków przysłony,
  • mocowanie filtrów: 72 mm,
  • wymiary: Φ77.2 x 100.6 mm (wersja dla Sony ma 102.6 mm),
  • waga: 450 gramów,
  • mocowania: L-mount, Sony FE.

50 mm f/1.2 i f/2

Do powyższego, mają także dołączyć dwie „pięćdziesiątki”: f/1.2 oraz f/2.

70-200 mm f/2.8 FE

Z kolei pod koniec roku, światło dzienne może ujrzeć reporterski zoom 70-200 mm f/2.8 FE.

Coś dla miłośników patentów

Poza tym, Sigma opublikowała patenty opisujące nowe obiektywy f/2.8, przeznaczone dla pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony. Są to modele o ogniskowych: 70, 90 i 100 mm.

Sony

A7R V i A9 III

Nie zabrakło także plotek dotyczących nowych aparatów Sony, mianowicie A7R V oraz A9 III. Oba powinny się pojawić w drugiej połowie br.


Komentarze czytelników (97)
  1. BlindClick
    BlindClick 7 maja 2022, 11:55

    Się umie wejść :)
    PIERWSZY YYY!!

  2. krukm
    krukm 7 maja 2022, 12:50

    Jak zwykle o Nikonie cisza.Ciekawe, czy Nikon tak dobrze strzeże swoich prac, nic nie robi, czy Redakcja źle wyszukuje ;-)

  3. PDamian
    PDamian 7 maja 2022, 12:51

    Sprawdzałem. Cisza.

  4. ad1216
    ad1216 7 maja 2022, 12:54

    Krytycy ciemnych zoomów znów dostali temat do narzekania i biadolenia, czyli Fuji 150-600 f/5.6-8. Jak widać w ML takie przesłony nie przeszkadzają w robieniu dobrych zdjęć, jak w przysłowiu że psy szczekają a karawana jedzie dalej ;)

  5. urdi
    urdi 7 maja 2022, 13:02

    Mmmm "domniemana specyfikacja"... synonim pobożnych życzeń :D

  6. ad1216
    ad1216 7 maja 2022, 13:15

    krukm: PDamian potwierdza, że brak newsów o Nikonie nie jest wynikiem spisku redakcji optycznych, która jest tu często oskarżana o brak sympatii dla Nikona i ocenianie produktów tej firmy w niekorzystny sposób, tylko faktycznie nie ma żadnych newsów w tym temacie ;)) niektórzy fani są naprawdę śmieszni w swoich podejrzeniach ;))

  7. PDamian
    PDamian 7 maja 2022, 13:18

    U Canona są też plotki o RF 20-40mm f/4 STM pancake link
    35 f/1.4 LUB 1.2 link
    i patenty UWA: 9-18/4, 11-24/4, 10-20/4 link
    i RF 60-600/4.5-8 oraz 70-700/4.5-8 link

  8. PDamian
    PDamian 7 maja 2022, 13:37

    Sony: A7RV, A9III, ZV, FE: 28-75/2.8, 85/1.2 GM,100/1.4 GM, 150-400/4
    link

  9. jean_c_vac_ban
    jean_c_vac_ban 7 maja 2022, 14:09

    dla wszystkich walczących pod wszelkimi postami m4/3 przypominam, że ten zum od FUJI to nic innego f/8.4-12. Pozdrawiam.

  10. MichałKr
    MichałKr 7 maja 2022, 14:50

    Ciekawe jaka waga i cena Fujinona 150-600.

  11. gamma
    gamma 7 maja 2022, 15:02

    Niech Canon robi apsc oparte na RF, ale niech nie zapomną o dedykowanych szkłach - kilka stałek by się przydało, odpowiedniki 35mm, 24mm, 50mm, 85mm, 20mm - jasne, powiedzmy ok 2.0. I kilka zoomów.

  12. aspon
    aspon 7 maja 2022, 16:25

    Szkoda że cena 150-600 będzie zaporowa bo właściciele fujifilm kupowaliby. Sam ten chciał to szkło

  13. ad1216
    ad1216 7 maja 2022, 16:42

    gamma: jeszcze nie wiadomo na 100% czy system apsc na RF będzie a Ty już masz szczegółowe wymagania co do szkieł, nie za wcześnie? ;)

  14. gamma
    gamma 7 maja 2022, 17:27

    Masz rację. Ale chodzi mi tylko by Canon nie zapomniał (jak Nikon) o obiektywach jeśli ten system by powstał.

  15. krukm
    krukm 7 maja 2022, 19:13

    @ad1216 Ale ja absolutnie nie podejrzewam Redakcji o stronniczość. Może niepotrzebnie ten uśmiech na końcu dałem. Napisałem tylko trzy alternatywy i jedną z nich jest ta, że może źle wyszukują, ale nie robią tego celowo - to byłoby bez sensu.

  16. qqrq
    qqrq 7 maja 2022, 20:41

    Nie wiem czemu służą komentarze w stylu "w Nikonie jak zwykle cisza", jakby duże firmy miały co tydzień mieć przecieki i plotki na temat nowych produktów...

    A w temacie, newsy z Tamrona i Sigmy brzmią nieźle. Takim 50/1.2 Sigma może narobić dużo hałasu jeśli będzie dobry optycznie i nie będzie ważył 1kg. Pewnie bokeh mnie nie przekona więc i tak nie będę się na niego zasadzał, ale będzie dobrze dla innych, którzy lubią nowoczesny bokeh :)

    Co do Fuji GFX, szkło o kącie widzenia podobnym do 15.6mm na pełnej klatce to może być też dość przełomowa rzecz pod krajobrazy zapięta pod 100Mpix matrycę.

    @PDamian
    "RF 20-40mm f/4 STM pancake"
    Takie szkło (jeśli wszystko by w nim było udane) mogłoby mnie skusić do przesiadki z powrotem na Canona... Ale pożyjemy, zobaczymy.

    @urdi
    "Mmmm "domniemana specyfikacja"... synonim pobożnych życzeń :D"
    Albo synonim PLOTKI ;)

  17. ad1216
    ad1216 7 maja 2022, 21:20

    Krukm: tłumacząc się w tak dziecinny sposób tylko pogarszasz sprawę. ;)

  18. Szabla
    Szabla 7 maja 2022, 21:21

    Uff...Nic nie wyciekło. :-D

  19. qqrq
    qqrq 7 maja 2022, 21:32

    @Szabla
    To kiedy średni format od Sony? Ile kredytów na hipotekę mam brać? :D

  20. PDamian
    PDamian 7 maja 2022, 21:35

    Premiera we wtorek,
    w sklepach pod koniec roku.
    :p

  21. qqrq
    qqrq 7 maja 2022, 22:24

    Już dzwonię po ludziach kto chce kupić nerkę :D

  22. DlaZabawy
    DlaZabawy 7 maja 2022, 22:28

    @qqrq: W sumie dawno nie jadłem cynaderek :)

  23. espresso
    espresso 7 maja 2022, 22:35

    Są fajne sprawdzone firmy ze średnim formatem. Więc po co komu taki kundel?

  24. qqrq
    qqrq 7 maja 2022, 23:32

    Aptus 10 trudny do dostania z małym przebiegiem, trzeba iść na kompromisy :P

  25. Negatyw
    Negatyw 8 maja 2022, 06:27

    @espresso:
    "Są fajne sprawdzone firmy ze średnim formatem. Więc po co komu taki kundel?"

    Lepiej dla tych fajnych firm będzie jak Sony dobrze będzie się sprzedawał. W przeciwnym razie Sony nie sprzeda im matryc i wizjerów albo da im cenę zaporową.

  26. Szabla
    Szabla 8 maja 2022, 09:06

    ...i jeszcze przedziurawi im matryce! :P

  27. SKkamil
    SKkamil 8 maja 2022, 09:51

    U mnie cała rodzina ma już po jednej nerce , pozostał tylko pies z dwoma ; a podobno szatan nie istnieje ..wątpię!

  28. gamma
    gamma 8 maja 2022, 10:00

    Podobno Chinczycy sprzedawali nerki by kupic iphone 1, ktory teraz jest nic nie warty. Także zanim ktoś nerkę sprzeda na średni format, niech przemyśli, bo za 30 lat średnie formaty bedą w biedronce za 499 zł i będzie można kupić za pińćset plus

  29. Negatyw
    Negatyw 8 maja 2022, 10:14

    @Szabla:
    ...i jeszcze przedziurawi im matryce! :P

    Nie może im dziurawić matryc bo wtedy wyjdą na swoje gdy te matryce sprzedadzą jako guziki! :P

  30. Szabla
    Szabla 8 maja 2022, 10:37

    Da się napis Limited i pójdą :P

  31. PDamian
    PDamian 8 maja 2022, 11:05

    Klejnoty Sony są niedostępne
    link
    link
    więc kiedy co będzie miało premierę ma małe znaczenie.
    Ważniejsze kiedy będzie w sklepach.

  32. PDamian
    PDamian 8 maja 2022, 11:17

    Inni też mają grube problemy z dostawami link
    link
    link
    link

  33. kaziu
    kaziu 8 maja 2022, 11:27

    Lumix S5H - hmm palna klatka 15Mpix :) oj zapowiada się piękny obrazek przy wysokich ISO :) ... pytanie tylko czy Panasonic nie wykastruje stabilizacji matrycy?

  34. maksiczek
    maksiczek 8 maja 2022, 11:30

    Dowiedziałem się, że nowego DJI mini 3 pro można będzie kupić bez kontrolera, do którego pasuje również ten starszy z mini 2. Matryca prawie jednocalowa, więc jest ciekawy następca.

  35. Baltazarr
    Baltazarr 8 maja 2022, 11:42

    Ten Eos R7 zapowiada się ciekawie, oby nie skopali baterii i dali focus bracketing.

  36. Szabla
    Szabla 8 maja 2022, 12:05

    Wątpliwe, żeby nazwano go R7...

  37. Rafiki
    Rafiki 8 maja 2022, 12:19

    @kaziu,
    Od długiego czasu są już aparaty FF z matrycą 12 Mpix i stabilizacją …i to na bardzo popularny bagnet. :)

  38. BlindClick
    BlindClick 8 maja 2022, 12:50

    O Nikonie.
    Z dobrze poinformowany źródeł dostałem info że do konca 2025 Nikon pokaże 50 nowych obiektywów.
    Zapewne nie będzie można ich kupić, ale pooglądać tak ;p

  39. urdi
    urdi 8 maja 2022, 13:16

    @espresso
    No, wybór jest świetny: albo analog, albo cyfra w cenie mieszkania albo używana cyfra z matrycą, która ma niższą dynamikę niż FF sony. Super.

  40. kaziu
    kaziu 8 maja 2022, 13:16

    @Rafiki
    Tak wiem :) Panasonic jeszcze nie miał takiego i dlatego ciekaw jestem ile wycisną z tej matrycy :) i jakie ograniczenia narzucą by nie podkopać sobie klientów na S1H.

  41. sektoid
    sektoid 8 maja 2022, 14:36

    Canon jak to canon będzie miał dynamikę w plecy o 2 dziury za konkurencją. Za 10 lat po głębokiej analizie marketingowej dodadzą nowy przycisk na obudowie, za to okroją coś innego. Cudem będzie dżojstik do AF w aps-c.

  42. urdi
    urdi 8 maja 2022, 14:48

    @sektoid Ale canon w r5 i r3 ma dobrą dynamikę. Jak ktoś chce canonowski autofocus to trzeba płacić... albo kupić sony i przestać narzekać.

  43. mihmih
    mihmih 8 maja 2022, 15:08

    Sony rozpieszcza :)

  44. DlaZabawy
    DlaZabawy 8 maja 2022, 16:46

    @gamma “Podobno Chinczycy sprzedawali nerki by kupic iphone 1, ktory teraz jest nic nie warty” - jesli pan Chinczyk go nie rozpakował, to jest teraz warty mnóstwo forsy :)

  45. BlackJack
    BlackJack 8 maja 2022, 17:25

    @DlaZabawy:
    "@gamma “Podobno Chinczycy sprzedawali nerki by kupic iphone 1, ktory teraz jest nic nie warty” - jesli pan Chinczyk go nie rozpakował, to jest teraz warty mnóstwo forsy :)"

    Myślisz, że może odkupić nerkę z powrotem?

  46. gamma
    gamma 8 maja 2022, 18:47

    bedridden now
    link

  47. Baltazarr
    Baltazarr 8 maja 2022, 19:02

    @sektoid Może masz rację co nie oznacza, że nieco gorsza dynamika uniemożliwia robienie zdjęć ;) W studio, gdzie w pełni panuję nad światłem, gorsza dynamika jest dla mnie pomijalna.

  48. stb
    stb 8 maja 2022, 19:44

    BlindClick 7 maja 2022, 11:55
    Się umie wejść :)
    PIERWSZY YYY!!

    Jak nik taki wynik. Czasem i ślepemu się trafi :D

  49. BlindClick
    BlindClick 8 maja 2022, 19:50

    Hehe, dobrze jest znać swoje możliwości ;p

  50. stb
    stb 8 maja 2022, 19:51

    "Z dobrze poinformowany źródeł dostałem info że do konca 2025 Nikon pokaże 50 nowych obiektywów. "
    To ponad miesiąc na jeden egzemplarz. Robią ręcznie?

  51. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 8 maja 2022, 21:48

    Fajnie sie zapowiada ten spacerzoom 18-120 f4, ale osobiście wolałbym 16-100/110 xD zobaczymy jakie gabaryty i cena. Jeśli będzie przystępna, to może nawet się skuszę hehehe

  52. ziggy
    ziggy 8 maja 2022, 23:30

    Na 100% będzie cięższy i droższy od 18-135/3,5-5,6, który już jest dość spory. Jeśli pójdzie za tym poprawa jakości optycznej na brzegach, to będzie to do przełknięcia.

  53. lotofag
    lotofag 9 maja 2022, 07:59

    @urdi nie dziw się, gość ma jakiś uraz do Soniaczy i musi sobie poprawiać nastrój takimi docinkami. Aż dziwne, że coś o plejstejszyn czy innym telewizorze nie wspomniał :D

  54. mgkiler
    mgkiler 9 maja 2022, 10:43

    Czemu nie było od miesiąca plotek?
    Co to się stało?

  55. zee
    zee 9 maja 2022, 11:45

    "pojawią się dwa obiektywy RF-S (kryjące sensor APS-C)" - "Powrot do przyszlosci"

  56. Negatyw
    Negatyw 9 maja 2022, 11:49

    @Szabla:
    "Wątpliwe, żeby nazwano go R7..."

    Dla kogoś, kto twierdził, że R3 to R1 a nie R3, na pewno R7 to nie będzie R7.

  57. PDamian
    PDamian 9 maja 2022, 12:21

    Ciekawe czy aps-c Sony wrócą do sklepów link
    link
    link

  58. Szabla
    Szabla 9 maja 2022, 15:14

    @Negatyw
    A teraz pomyśl logicznie i przyjrzyj się numeracji korpusów Canona.

  59. Negatyw
    Negatyw 9 maja 2022, 16:15

    A co tu jest do przyglądania? Nie ma jeszcze aparatu APS-C z bagnetem RF by się do tego odnieść a plotki głoszą, że to nie będzie kontynuacja serii M, tylko odpowiednik dawniej produkowanego Canona EOS 7D link

  60. Accipiter
    Accipiter 9 maja 2022, 20:16

    @Rafiki
    Jaki aparat z popularnym mocowaniem ma matrycę 12mpx?

  61. Negatyw
    Negatyw 9 maja 2022, 22:06

    Sony A7S link

  62. Accipiter
    Accipiter 9 maja 2022, 22:24

    Przecież Sony A7SIII ma matrycę 48mpx

  63. Accipiter
    Accipiter 9 maja 2022, 22:26

    Aj sorry nie zauważyłem, że chodzi o starą jedynkę.

  64. Negatyw
    Negatyw 10 maja 2022, 00:31

    Sony A7S, A7SII, A7SIII mają matryce 12 Mpx. link

  65. Accipiter
    Accipiter 10 maja 2022, 07:21

    Sony A7sIII ma matrycę 48mpx, dziwne że Sony wstydzi się do tego przyznać. link

  66. Negatyw
    Negatyw 10 maja 2022, 07:34

    Nie wstydzi się, tylko jeszcze o tym nie wie.

  67. Szabla
    Szabla 10 maja 2022, 07:50

    Taj. Wsadzono ją podczas remontu w rosyjskich zakładach :P

  68. PDamian
    PDamian 10 maja 2022, 08:11

    Urałwagonzawod przerwał produkcję A6x00.

  69. Amator79
    Amator79 10 maja 2022, 08:33

    Pentax nieśmiało wprowadził "shift" matrycy wykorzystując IBIS. Dlaczego nikt nie zaimplementuje tilta matrycy? Jeszcze nie pora? To dużo prostsze niż tilt/shift w obiektywie.

  70. Boa
    Boa 10 maja 2022, 09:02

    @Amator79, serio? Wychylenie matrycy wg Ciebie jest prostsze niż konstrukcja obiektywu T-S?

  71. PDamian
    PDamian 10 maja 2022, 09:18

    Przykładowy obiektyw tilt-shift ma do 11mm przesuwu.
    -A ile ma Pentax?

  72. BlindClick
    BlindClick 10 maja 2022, 09:35

    Zakładam że max 5mm, 3mm to taka średnia wartość. 11mm w każdym kierunku, to ja bym już wolał nieruchome MF w te miejsce...

  73. PDamian
    PDamian 10 maja 2022, 09:54

    do 1.5mm w poziomie lub pionie
    link

  74. Accipiter
    Accipiter 10 maja 2022, 10:43

    @Szabla

    Może zamiast przywoływać rosyjskie zakłady warto zaczerpnąć tematu.
    Nie jest tajemnicą, że Sony A7siii łaczy 4 piksele w jeden.

    Ja tu nie dyskutuję jaki to wpływ na jakość obrazka, bo za mały na to jestem, tylko wspomniałem o rozdzielczości matrycy.

  75. Szabla
    Szabla 10 maja 2022, 11:54

    Dowodem ma być to zdjęcie?

  76. lord13
    lord13 10 maja 2022, 12:05

    @Accipiter
    "Może zamiast przywoływać rosyjskie zakłady warto zaczerpnąć tematu.
    Nie jest tajemnicą, że Sony A7siii łaczy 4 piksele w jeden."

    A co to jest piksel matrycy?

    "Ja tu nie dyskutuję jaki to wpływ na jakość obrazka, bo za mały na to jestem, tylko wspomniałem o rozdzielczości matrycy."

    Rozdzielczość efektywna matrycy wynosi 12 Mpix.

  77. Negatyw
    Negatyw 10 maja 2022, 12:27

    @Accipiter, gdyby Sony A7SIII miał 48 Mpx to można by było nim robić zdjęcia o rozdzielczości 48 Mpx, a można najwyżej 12 Mpx.

  78. Accipiter
    Accipiter 10 maja 2022, 13:24

    Chłopaki to ze puszka wypluwa obrazek 12mpx to nie oznacza że czujnik ma taką rozdzielczość.

    Zrobiło się zamieszanie, ciekawe co byłoby gdybym powiedział, że Sony A7siii wychwytuje mniej informacji z cieni niż np. niskobudżetowy Lumix S5 :)

  79. Szabla
    Szabla 10 maja 2022, 15:28

    A zdjęcie byłoby podobnie wiarygodne? :P

  80. lord13
    lord13 10 maja 2022, 15:40

    @Accipiter
    "Chłopaki to ze puszka wypluwa obrazek 12mpx to nie oznacza że czujnik ma taką rozdzielczość"

    A dasz radę odpowiedzieć co to jest piksel matrycy? :)

  81. Accipiter
    Accipiter 10 maja 2022, 16:32

    To chyba najmniejszy element na czujniku. Możesz sobie sprawdzić, google odpowie.
    Teraz krótkie pytanie - Sony A7Siii łaczy piksele czy nie? Albo inaczej czy pojedynczy piksel na czujniku w Sony A7siii jesy większy niż np. w Lumix S5, czy mniejszy.
    Oczekuję konkretnej męskiej odpowiedzi.

  82. Szabla
    Szabla 10 maja 2022, 16:45

    Przeczytałem "na czajniku". Typowe męskie odpowiedzi nie są tu mile widziane :P

  83. Szabla
    Szabla 10 maja 2022, 16:51

    PS Nie mam mikroskopu. S5 również, szczerze mówiąc :)

  84. Negatyw
    Negatyw 10 maja 2022, 17:00

    @Accipiter, masz problemy ze zrozumieniem nie tak bardzo skomplikowanych zawiłości budowy i działania matryc.

    @Accipiter:
    "Nie jest tajemnicą, że Sony A7siii łaczy 4 piksele w jeden."

    I to należy rozumieć jako jeden duży piksel zbudowany z 4 części. Nie bez powodu Sony podaje, że A7III ma 12 Mpx. Od strony użytkownika jest bez znaczenia czy ten jeden piksel jest w całości czy składa się z 4 części. Gdyby trzeba było wyprodukować tylko matrycę 12 Mpx, to pod względem kosztów zaprojektowania i produkcji droższa będzie wersja z pikselem składającym się z 4 części. Ale jeżeli Sony ma już matrycę 48 Mpx to taniej im wyjdzie skorzystanie z tej samej linii produkcyjnej na wyprodukowanie matrycy 12 Mpx.

  85. lord13
    lord13 10 maja 2022, 17:05

    @Accipiter
    "To chyba najmniejszy element na czujniku."

    Chyba? Czy na pewno? :) To taki Canon od lat oszukuje wszystkich?
    A nie najmniejsza funkcjonalna część matrycy, która daje sygnał, który następnie jest demozaikowany (w przypadku matryc z CFA Bayera)?
    Przykładowo 4 fotodiody pod wspólną soczewką i filtrem kolorów podstawowych to jest to samo co 4 fotodiody, każda z własną soczewką i w mozaice RGGB?

    "Możesz sobie sprawdzić, google odpowie."

    A ty nie możesz?

    "Teraz krótkie pytanie - Sony A7Siii łaczy piksele czy nie?"

    Łączy sygnał z 4 fotodiod poukładanych w układzie quad bayer, po prostu w momencie ekspozycji te 4 fotodiody pracują jak jedna.

    "Albo inaczej czy pojedynczy piksel na czujniku w Sony A7siii jesy większy niż np. w Lumix S5, czy mniejszy."

    Jeżeli za piksel przyjmujemy najmniejszą funkcjonalną część matrycy, czyli układ fotodioda/y, soczewka, filtr kolorów podstawowych, to większy.

  86. lord13
    lord13 10 maja 2022, 17:10

    @Negatyw
    "Ale jeżeli Sony ma już matrycę 48 Mpx to taniej im wyjdzie skorzystanie z tej samej linii produkcyjnej na wyprodukowanie matrycy 12 Mpx."

    Nie nie nie, to nie jest tak, że to jest wzięta matryca 48 Mpix (zwłaszcza, że Sony nigdzie indziej takiej nie daje) ze zmienionym CFA, tylko nowa konstrukcja w układzie quad bayer od początku do końca pomyślana pod tym kątem.

  87. Negatyw
    Negatyw 10 maja 2022, 17:30

    To należy rozgraniczyć sensele i piksele, Sony A7III ma 48 milionów senseli i 12 Mpx.

  88. Accipiter
    Accipiter 10 maja 2022, 17:47

    @lord13

    Dobra dzięki za informacje.
    Mam jeszcze pytanie czysto w testach A7siii ma mało informacji w cieniach. Z czego może to wynikać? Z dosyć mocnego odszumiania, czy jest to spowodowane łączrniem tych fotodiod z jedną całość?

    Nie rozumiem do końca pojęć binding i oversampling. Ciężko coś znaleźć, trudno zrozumieć, może coś podpowiesz?

  89. sanescobar
    sanescobar 10 maja 2022, 20:53


    @@Accipiter,, napisał:
    "Mam jeszcze pytanie czysto w testach A7siii ma mało informacji w cieniach."

    @Accipiter, w jakich testach, mógłbyś dać linka?

    " Z dosyć mocnego odszumiania, czy jest to spowodowane łączrniem tych fotodiod z jedną całość?"

    Który to portal ma dość sprecyzowaną terminologie sprawdzania tego czy soft ingeruje w pliki RAW (przynajmniej tak jak optyczni), czyli je odszumia ?
    Czy ty moze mówisz o plikach jpg?

  90. Accipiter
    Accipiter 10 maja 2022, 21:18

    Mam na myśli płaski profil video, ProRes raw nie widziałem.
    Co do testu to link

  91. Negatyw
    Negatyw 11 maja 2022, 09:52

    @Accipiter:
    "To chyba najmniejszy element na czujniku."

    Ja nie wnikam w szczegóły budowy matryc, nie za bardzo to mnie interesuje. Bardziej mnie interesują efekty na zdjęciu. Dla mnie piksel to najmniejszy element na zdjęciu a nie na czujniku. Wystarczy, że wiem, że matryca składa się z atomów, atomy z elektronów, protonów i neutronów.

  92. lord13
    lord13 11 maja 2022, 10:50

    @Accipiter
    "Nie rozumiem do końca pojęć binding i oversampling. Ciężko coś znaleźć, trudno zrozumieć, może coś podpowiesz?"

    Binning, nie binding :)
    Generalnie i w największym uproszczeniu różnica jest taka, że binning jest wykonywany przed demozaikowaniem, a resajz wynikający z oversamplingu po demozaikowaniu.
    Co do binningu, to należy pamiętać, że może on być wykonywany w różny sposób. Pod względem wyniku końcowego czym innym jest łączenie sygnałów z fotodiod wynikające z architektury matrycy (tak jak w przypadku tego Sony czy matryc Canona), gdzie jeden piksel matrycy składa się z więcej niż jednej fotodiody, a czym innym binning robiony na potrzeby wideo, gdzie z większej rozdzielczości matrycy musimy uzyskać mniejszą rozdzielczość rejestrowanego obrazu przy czytaniu całej szerokości matrycy.
    Najlepsze rezultaty daje oversampling, ale wymaga też największej mocy obliczeniowej.

  93. Accipiter
    Accipiter 11 maja 2022, 14:45

    @lord13
    Dzięki za informacje, chociaż i tak niewiele zrozumiałem. Jak bedę miał trochę wolnego czasu, to postaram się zagłebić w temat i zrozumieć te procesy.

    @Negatyw
    Jestem hobbystą i czasami lubię poznać możliwości swojego sprzętu, czy porównać je z konkurencją. Na jesieni, w zimę wyporzyczę sobie Sony A7siii, czy Canona R5c i porównam ze swoim Lumixem.

  94. gamma
    gamma 12 maja 2022, 15:50

    podobno 24 maja canon r7 i r10

  95. Amator79
    Amator79 12 maja 2022, 23:59

    TAK!
    Uważam, że realizacja tilt-shift poprzez poruszanie matrycą jest dużo prostsze technicznie niż realizacja tego w obiektywie. Dodatkowo każdy obiektyw uzyskuje możliwości tilt-shift dzięki takiem rozwiązaniu, tak jak wszystkie obiektywy podłączone do Pentaxa, czy jakikolwiek inny aparat z IBIS uzyskują stabilizację. Nawet super-szerokokątne obiektywy. Problemem to było, gdy aparaty małoobrazkowe były na kliszę ze szpuli. Wielkoformatowe miały wbudowany tilt-shift.

  96. sanescobar
    sanescobar 13 maja 2022, 11:46


    @Amator79, napisał:
    "TAK!
    Uważam, że realizacja tilt-shift poprzez poruszanie matrycą jest dużo prostsze technicznie niż realizacja tego w obiektywie."

    To uważaj sobie tak dalej, Polska pełna inżynierów z wyobraźnią. Poruszanie matrycą z bardzo dużą precyzją poza osią XY i powrót jej mikro ruchami na oś to jednak nie to samo co praca stabilizacji matrycy.

    " Wielkoformatowe miały wbudowany tilt-shift. "

    To teraz sobie przypomnij jak to było realizowane i jakie były widełki tolerancji.

    Gratuluje wyobraźni, wystarczy zgłosić swój pomysł takiego serwa pracującego z mikro skokami w osi Z, świat patentów i współpracy tsoi przed Tobą.

  97. Szabla
    Szabla 17 maja 2022, 10:15

    No i perpetuum mobile można by wstawić.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.