O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Jak co tydzień, zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Patenty na nowe zoomy z bagnetem RF
Brytyjski serwis Northlight Images dotarł do patentów przedstawiających dwa nowe obiektywy zmiennoogniskowe z mocowaniem Canon RF. Pierwszy z nich to ultraszerokokątny instrument o parametrach 11-24 mm f/4:Drugi natomiast to także zmiennoogniskowy obiektyw typu rybie oko oferujący parametry 8-24 mm f/4. Prawdopodobnie będzie to konstrukcja, która, podobnie jak model Canon EF 8-15 mm f/4 L USM, będzie się zachowywać jak diagonalne lub kołowe rybie oko w zależności od ustawionej ogniskowej i rozmiaru podłączonego detektora.
16-160 mm f/2-4
W innym wniosku patentowym Canona pojawił się z kolei zmiennoogniskowy obiektyw o parametrach 16-160 mm f/2-4 przeznaczony do współpracy z matrycami rozmiaru 4/3''. Czyżby w planach był nowy kompakt lub kamera?Leica
Nadchodzą dwa nowe aparaty
W kodzie źródłowym aplikacji Leica Fotos znaleziono odniesienia do dwóch nowych modeli aparatów, póki co noszących oznaczenia kodowe. Są to:
- "Rene" pod którą to nazwą najprawdopodobniej kryje się pozbawiony filtra Bayera model M11 Monochrom.
- "Wilson", czyli najprawdopodobniej pełnoklatkowy aparat kompaktowy Leica Q3, który niestety będzie miał oficjalną premierę dopiero w przyszłym roku. Poniżej zamieszczamy grafikę, która rzekomo przedstawia jego tylną sciankę.
OM System
OM System OM-5
Wszystko wskazuje na to, że kolejny aparat Mikro Cztery Trzecie marki OM System ujrzymy jeszcze w tym miesiącu. Ma to być model OM-5, który pod względem pozycji w ofercie producenta znajdzie się poniżej flagowego OM-1, analogicznie jak miało to miejsce w przypadku modeli EM-5 oraz EM-1 w czasach Olympusa.Pojawiły się także plotki z mniej sprawdzonych źródeł, twierdzące, że OM-5 ma oferować:
- poziomy szumu niższe o 3 EV,
- zakres tonalny lepszy o 1.5 EV,
- zupełnie nową, 41-megapikselową matrycę BSI live-MOS pozwalającą na wykonywanie zdjęć seryjnych z prędkością do 20 kl/s.
Coś dla miłośników patentów
Wśród patentów zgłaszanych przez firmę OM Digital Solutions znalazł się przeznaczony do aparatów kompaktowych obiektyw o ekwiwalencie zakresu ogniskowych 28-1200 mm i światłosile f/1.6-4.8. Spekuluje się, że mógłby on trafić do ewentualnego następcy Olympusa SP-100.Tamron
Cztery nowe obiektywy z mocowaniem Sony E
Wszystko wskazuje na to, że firma Tamron planuje prezentację czterech kolejnych pełnoklatkowych obiektywów z mocowaniem Sony E. Są to modele:- Tamron 35 mm f/3.5 Di III OSD (obiektyw typu "naleśnik"),
- Tamron 45 mm f/1.4 Di III USD,
- Tamron 90 mm f/1.8 Di III USD,
- Tamron 150-400 mm f/2.8-5.6 Di III VC VXD.
Yongnuo
Yongnuo 16 mm f/1.8 FE
Posiadacze korpusów Sony mogą być zadowoleni, producenci optyki pod ich mocowanie ewidentnie nie próżnują. Do internetu wyciekło zdjęcie rzekomo przedstawiające pelnoklatkowy obiektyw Yongnuo 16 mm f/1.8 FE.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Pierwszy, przedpremierowo :P
Drugi … Zniknął wpis o zlocie optycznych - coś się dzieje ? Wysłałem parę dni temu maila zgłoszeniowego, bez odpowiedzi.
Naleśnik 35mm to bym po prawdzie chętnie przytulił i może bym zaczął robić trochę więcej streetu cyfrą, bo tak to jednak rozmiarem analog mi siedzi dużo częściej w kieszeni :D
@MarekZegarek - wpis dalej jest, tylko pod datą kiedy był opublikowany gdzieś tam w maju. Po prostu wyłączono jego "pływanie" czyli automatyczne utrzymywanie na 3 pozycji na głównej stronie
Z tymi plotkami o OM-5 to ktoś jednak popłynął. 41mpx, 3 EV na szumach i 1.5 na zakresie? To by była rewolucja.
A to się sumuje z OM-1?
link
Jeżeli nowosci OM to prawda, to o to mniejwiecej chodzi. Poszerzenie mozliwosci o proste zabiegi, tak jak to robią nawet producenci telefonow.
Do OM-5 pewnie włożą tę samą matrycę, którą ma OM-1. Jakby zrobili aparat nastawiony na filmowanie, w cenie konkurencyjnej do R7, to źle by nie było ;-)
A jakieś szkła RF-S będą, czy tylko te liche kity?
@Amadi
A czy filtr zmienny ND na najmniejszej nastawie zawsze pociemnia trochę obraz? Czy można ustawić taki filtr w ten sposób, że w ogóle nie pociemnia obrazu (gdy ten filtr jest max "otwarty")?
@gamma - taki filtr nie ma ustawienia 0. Zawsze zaczyna od jakiegoś przyciemnienia.
@amator79
Dzięki!
Potwierdzam, nie stworzono jeszcze filtra ND który by miał nastawę "0". Najjaśniejsze regulowane na minimum zabierają koło 1.5 EV, w miarę standardem jest 2 EV.
O fajnie, nawet bardzo. Szkoda że tylko w teorii.
11-55 od od Canona, to chyba mistypo, loloolololl. 11-22, oj stażystka młoda ;p, ważne że euforia poszła.
Myślałem że Canon chce wejść w u43, a teraz naszło mnie ze może po prostu patentuje pomysły, skoro Ci od u43 przez lata nic nie zrobili to im Canon teraz podwedzi super pomysły na dobre zoomy i RFS będzie miał pole rozwoju, bo w górę nie może się rozwijać, a przestrzeń potrzebna.
Olek teraz wyjeżdża z WOW Wow do kwadratu a co, kto mu zabroni.
Dawno się tak nie uśmiałem.
Niewykluczone że niebawem sigma pokaże obiektywy do RF. Sigma US szykuje już backend:
link
43rumors określają informację o matrycy 41 Mpx BSI w OM-5 jako mało prawdopodobną; no i wg tego źródła OM-5 oczekiwany jest raczej w lipcu-sierpniu;
ale sytuacja w tym systemie i tak jest wyjątkowo dobra, bo w użyciu są dwie nowe i zupełnie różne matryce, plotki mówią o kolejnej, jest więc w czym wybierać; chociaż byłoby dobrze, gdyby OM-5 miał taką samą jak OM-1.
Trochę się jaram Yongnuo. Bardzo rzadko używam szerokiego kąta ale czasem się przydaje. Taki tani 1.8 byłby w sam, ciekawe jak z jego jakością.
@Mumbak
"Niewykluczone że niebawem sigma pokaże obiektywy do RF. Sigma US szykuje już backend:"
Kilka razy Sigma to zapowiadała. Początkowo na zeszły rok, ale pandemia i problemy z dostawami opóźniły te premiery.
Co to oststniego Tamrona, f/5.6 dla 400mm to też żaden szał. Wolałbym f/3.5-4.5.
Cichy: od dawna są podobne do Twojego pomysłu konstrukcje Nikona i Canona czyli zoomy ok. 200-400 f/4 ale ważą sporo i kosztują jeszcze więcej, w Polsce sprzedaż pewnie jest śladowa, a chyba nie to chodzi żeby zrobić kolejny zoom f/4 za 50 tys. zł.
Nie, Sigma nie zapowiadała link
Na jaką matrycę ten Olympus 28-1200?
Zanim skompletowałem sprzęt zmienił się tydzień i są nowe ploty. Korzystając z okazji podrzucam zatem tutaj.
Do obydwu body mogę podpiąć chwilowo tylko CY Planar 50 1.4. Zaskakująco mało winietuje to szkło na GFXie i całkiem ładnie rysuje.
Kadr był zdeterminowany wysokością w miejscu ostrości. To dla mnie istotny parametr. Wysokość ustalona na podstawie spinek na statywie ;)
Sony A7III + CY 50 1,4
link
Fuji GFX50s + CY 50 1,4
link
No i dla porównania tylko z Fuji TTArtisan 50 0,95
link
Dla malkontentów krycia większego formatu. Winieta owszem jest ale nic takiego co byłoby problemem przy wyciąganiu. TTArtisan ma fatalnie skorygowaną geometrię co wiedziałem i mnie to akurat w niczym nie przeszkadza. To nie jest szkło do architektury ;) W aranżowanej na szybko scence CY Planar pokazał większe pazury w tle co akurat mocno nie dziwi bo to jedno z najciekawszych szkieł pod tym względem. Ale już widziałem co TTArtisan potrafi zrobić w tle jak go dobrze wykorzystać i jest lepiej niż dobrze. Kolory z Fuji miazga ;) Postprodukcja ograniczona do zmniejszenia winiety.
To jeszcze jedno z "reala" GFX + TTArtisan 50 0,95 @0,95
link
I crop:
link
bez wyostrzania, pojedynczy strzał z ręki. Jest OSTRY jak brzytwa.
@BlindClick
Co to jest "mistypo"? :D
@dARTi
CY Planar 50/1.4 to chyba do dzisiaj moje ulubione uniwersalne szkło pod wszelkie systemy. Pod każdą lustrzankę i bezlustro się to da zapiąć, ostre, kontrastowe (aż za bardzo chwilami), bokeh też miód malina...
Więc będę je sprzedawał na rzecz Canona 50/1.2LTM który pod Sony A7 jest o ponad 2cm krótszy i bardziej mi pasuje jako taki super kompakt :P Canon jest trochę do dupy, dużo ghostów pod światło, żałosny mikrokontrast, ale rozdzielczość ma dobrą i trochę fajniejszy bokeh robi mi robotę.
@dARTi
Czy to jest Aga(ta)? Jeśli tak to pozdrów, zrobiła mi kiedyś bardzo fajny portret ze ślimakiem na plenerze u Marty Machej :)
qqrq
"@dARTi
Czy to jest Aga(ta)? Jeśli tak to pozdrów, zrobiła mi kiedyś bardzo fajny portret ze ślimakiem na plenerze u Marty Machej :)"
Dokładnie ta a portret ze ślimakiem bardzo zacny potwierdzam :D
Pozdrowienia przekażę ;)
ja bym bardzo chciał 11-24, ale niekoniecznie L, i raczej f5.6 - żeby był mniejszy, lżejszy i tańszy
bo ten od patentu będzie turbodrogi, wielki i cięzki :(
póki co pierwszej sigmę 12-24 za 1500zł nic nie przebiło. Zainteresowałem się dopiero ART 12-24, tylko że jak się dowiedziałem... ona już nie jest produkowana! A 1.5kg EF 11-24 za 15k w ogóle nie biorę pod uwagę.
@dARTi,
Fajne porównanie :-)
Brakuje jednak w tym porównaniu zdjęcia z Sony (FF) + TTArtisan 50 0,95.
Zdjęcia z Planarem 50 1.4 prezentują się bardzo podobnie na FF jak i na MF.
Analogicznie może być z TTArtisan’em 50 0,95
Jarun
"@dARTi,
Fajne porównanie :-)
Brakuje jednak w tym porównaniu zdjęcia z Sony (FF) + TTArtisan 50 0,95.
Zdjęcia z Planarem 50 1.4 prezentują się bardzo podobnie na FF jak i na MF.
Analogicznie może być z TTArtisan’em 50 0,95"
Niestety nie posiadam adaptera z Leiki. Ale zobacz jaka jest różnica w wielkości krążków rozmycia w tle. I mimo, że podszedłem bliżej to kadr jest szerszy. Gdyby obiekt był bardziej oddalony myślę, że różnicę byłoby zauważyć łatwiej. Docelowe kadry pewnie będą z kilku metrów robione a wtedy różnice w podejściu będą jeszcze większe. Zakładam, że tam gdzie w Sony zbliżałbym się do hiperfokalnej na Fuji będę miał jeszcze trochę rozmycia w tle. Wszystko się okaże ;)
@banc
"Z tymi plotkami o OM-5 to ktoś jednak popłynął. 41mpx"
41 mpx to akurat ma sens. Więcej sensu niż zrobienie z OM-5 kalekiego kuzyna OM-1. Matryca 4/3" 41mpx jest dostępna od ręki od co najmniej 2 lat. Przy okazji jest multi-aspect i może kręcić wideo 8K w 30 kl/s.
To daje spore możliwości zróżnicowania swojej oferty. Prawie wszyscy mają po dwa flagowce, jeden to fotografowania akcji z matrycą w okolicach 24mpx i drugi z matrycą o większej rozdzielczości. Nie widzę powodu dla którego podobnie nie mogło by być w OM System.
"3 EV na szumach i 1.5 na zakresie?"
No to wiadomo że to bujda na kółkach, ktoś sobie te wartości z palca wyssał.
@tripper
Chyba nie ma sensu ładowanie 40mp w m43. 8k w filmie?
Nie dalej niż wczoraj oglądałem jakiś kilkuletni film o kamerach ARRI i jeden z reżyserów zapytany o rozdzielczość powiedział: "resolution is nonsense". Jeśli produkcje kinowe mają 4k czy 2k, to chyba amatorowi z EM-5 czy OM-5 nie potrzeba 8k.
A 8k to 4 krotne zwiększenie rozdzielczości względem 4k, co oznacza konieczność szybszej matrycy, szybszego procesora, problemy z grzaniem, z wielkością plików, bateria. Dodatkowe trudności z większymi klatkażami (powyżej 30fps).
Rozdzielczość filmu to tylko jeden z parametrów - lepiej zopotymalizować inne niż tylko dążyć do większej rozdzielczości.
@gamma
Filmowanie w 8K to był tylko przykład. Wg. mnie to nie ma sensu, ale marketing marketingiem. A jak już się ma taka matrycę i można, to czemu nie. Poza tym wideo to nie jedyne zastosowanie.
Canonowi, Nikonowi, Fuji i Sony nikt nie wypomina, że ich aparaty z matrycami >40mpx są bez sensu. Zresztą pod każdym artykułem nt. m4/3 można to przeczytać jakie m4/3 to bida bo ma tylko 20mpx.
I ja wiem, że jakby OM-5 z 41mpx wszedł na rynek to mielibyśmy tu litanię kpin, bo jak wiadomo 33mpx w niepełnym APS-C, 40mpix w APS-C czy 61mpx w FF to jest super wypas ale 41mpx w m4/3 jest bez sensu.
Ale to tylko smęcenia tutejszych hejterów, które przełożenia na rzeczywistość mają niewielkie.
Czemu bez sensu? Bo Ty nie potrzebujesz?
"Jeśli produkcje kinowe mają 4k czy 2k, to chyba amatorowi z EM-5 czy OM-5 nie potrzeba 8k. "
Różnica jest w tym, że produkcje kinowe poazują obraz i treść, amator często tylko aparat - no i tu potrzeba :D
@Szabla
to tak jak z górnym wyświetlaczem - bez sensu? Bo Ty nie potrzebujesz?
@dARTi,
Ale to fotografia jest fajna :-)
Każdy w niej znajdzie coś dla siebie. A jak już znajdzie, to drepcze tą swoją, odkrytą ścieżką fotografii, pokonując kolejne przeszkody, które napotka na swojej drodze.
Widać, że jesteś zwolennikiem szerokich kątów z płytką głębią ostrości. Zapewne dla Ciebie ideałem byłoby 25mm f/0.95 pod MF :-) I obyś kiedyś taki obiektyw znalazł !
Ja mam zupełnie inaczej. I to bardzo inaczej. „Poluje” na ptaki i chciałbym stać JAK NAJDALEJ, ale „mieć tak”, żeby fotografowany obiekt wypełniał cały kadr. I płytka GO nie jest akurat tym, na co zwracam jakoś szczególną uwagę. Chociaż nie jest tak, że nie zwracam jej wcale :-)
Od czasu do czasu wyskoczę na rower, jacht czy motocykl i wtedy moje preferencje, co do sprzętu, się trochę zmieniają. Chyba nie muszę pisać, że liczy się wtedy waga, rozmiar i poręczność ?
P.S.
Jak będziesz miał więcej zdjęć z tego TTArtisana to śmiało wklejaj. Jestem pod wrażeniem tych, zdjęć, które zaprezentowałeś. Spodziewałem się mydła, a tu taka niespodzianka.
O porównywaniu najjaśniejszych obiektywów GO i okolicach. To
link
tym
link
Krop 1:1 , bo nie było by widać różnic. Teraz Sigma 105 mm:
link
Ta:
link
Sigma 135 mm
link
Ta:
link
I na koniec dla draki i refleksji:
link
focia z Mitakona ciut wyostrzona. Oraz :
link
Samyang 500 mm f/6,3
Z jednej strony widać jak ogniskowa wpływa na GO. Z drugiej jakość tych słabych obiektywów jest taka, że ruch jednym dwoma suwakami i nikt nie dostrzeże różnicy. Pewnie celowałbym dziś na TTArtisan 50 0,95-na alemi jest potrzebne mocowanie RF.Chyba jest przejściówka. Jednak słaby Mitakon załatwia sprawę. W praktyce to wygląda tak:
link
i dla pewności krop:
link
@baron136 czerwca 2022, 21:45
"I na koniec dla draki i refleksji:
link
focia z Mitakona ciut wyostrzona. Oraz :
link
Samyang 500 mm f/6,3
Z jednej strony widać jak ogniskowa wpływa na GO. "
Baronie metodologia się kłania. Nie zachowałeś kadru więc nic dziwnego, że GO masz całkiem inne.
No i widzę u Ciebie tendencję do koszmarnego przeostrzania zdjęć. Te które dawałem były bez wyostrzania.
Jarun
"@dARTi,
Ale to fotografia jest fajna :-)
Każdy w niej znajdzie coś dla siebie. A jak już znajdzie, to drepcze tą swoją, odkrytą ścieżką fotografii, pokonując kolejne przeszkody, które napotka na swojej drodze."
Świnto prawda Panie!! ;)
@ad1216
Do Sony E ? Poza tym celowo dałem 3.5-4.5 bo to jednak pośrednia półka między typowo amatorskimi ciemnymi zoomami, a profesjonalnymi repo.
@tripper
No ale matryca m43 jest prawie 4x mniejsza od FF, i skoro ma 20mp to tak jakby FF miało 60-80mp, czyli i tak bardzo dużo.
Ja np uważam, że nowy Canon R7 niepotrzebnie ma 33mp, mogli tam byli wstawić 24mp. Canon M6 II - też był zarzut, że żaden obiektyw M nie wyrabia się pod ten sensor. Hm...
@dARTi: Szczerze mówiąc musiałem się zastanowić,co chciałem powiedzieć. W dyskusje na temat GO nie chcę znowu wdawać, bo jak jest, mówią wzory. Chodzi mi o coś mniej oczywistego: by zdać sobie sprawę możliwości,jakie dziś mamy. Mitakona Optyczni więcej nie chcieli testować, bo to jaki jest, każdy widzi. Jednocześnie, jaki jest wystarcza,aby wyciągnąć z niego bardzo dobre focie. Chciałem zestawić ze sobą te dwie focie:
link
i
link
Tak,przeostrzone. Ale to świadczy o istnieniu zapasu szczegółów,czy kontrastu. Kiepski sprzęt jest dość dobry,by robić zdjęcia, które po prostu będą nie do odróżnienia od robionych najlepszym sprzętem, czy w optymalnych warunkach. Np z taką ilością światła, że można mocno (do przesłony krytycznej) przesłonić obiektyw. Fotka z tele za ok 1150 pln
link
i krop:
link
Ciągle jest zapas. Sprzęt jest,tylko używać...
Cichy: na jednym końcu dałeś jaśniej na drugim ciemniej , na jedno wychodzi ;) 100-400 byłby jeszcze większy, cięższy i droższy od 200-400 z podobnym światłem, biorąc poprawkę, że szkła do ML mogą być trochę mniejsze to wielkością i wagą może być niewielka różnica, za to cena wyższa
@ad1216:
"biorąc poprawkę, że szkła do ML mogą być trochę mniejsze to wielkością i wagą"
Niby z jakiego powodu obiektyw 200-400 mm do ML miałby być mniejszy wielkością i wagą?
@gamma
"Nie dalej niż wczoraj oglądałem jakiś kilkuletni film o kamerach ARRI i jeden z reżyserów zapytany o rozdzielczość powiedział: "resolution is nonsense". Jeśli produkcje kinowe mają 4k czy 2k, to chyba amatorowi z EM-5 czy OM-5 nie potrzeba 8k."
A później zdziwienie w branży że ludzie wola oglądać produkcje Netfliksa niż wielkich wytwórni.
W kinie gdzie do niedawna królowało 2k widz rzeczywiście nie zauważy czym było kręcone i jak obrabiane. Ale w domu na 65" telewizorze 4k oglądanie wielu produkcji po prostu boli.
"Rozdzielczość filmu to tylko jeden z parametrów - lepiej zopotymalizować inne niż tylko dążyć do większej rozdzielczości."
Oczywiście ze tylko jeden z. Drugi problem to 120 fps, które ciągle nie jest standardem. W przypadku filmu obyczajowego z gadającymi głowami 24 fps są ok, ale w takim przypadku równi dobrze mogę przeczytać książkę, albo pójść do teatru. Jeśli film nie oferuje żadnych plenerów to nie musi być filmem. A jeśli te plenery się pojawiają to od razu widać brak detalu podczas panowania.
Hitchcock dbający o detale omijał ten problem spowalniając ruch kamery podczas scen ogólnych pokazujących otoczenie - tak by widz wyłapał wszystkie detale. Teraz jest moda na szybki montaż i kamerę w ciągłym ruchu i 24 fps w takim przypadku bardzo boli.
Nie wiedziałem, że Netflix ma swoje produkcje filmowe i to wykonane Olympusem.
Negatyw: sprawdź sobie w specyfikacji obiektywy do DSLR i do ML. Przy tej samej specyfikacji obiektywy do ML są zwykle mniejsze i lżejsze, wynika to z innej konstrukcji spowodowanej zmniejszeniem odległości soczewek od matrycy
Negatyw: dotyczy to przede wszystkim obiektywów szerokokątnych i standardowych a w mniejszym stopniu teleobiektywów
Można sobie poteoretyzować. W przypadku równoważnika ogniskowej,waga mogła by się zmieniać z 3 potęgą fizycznej ogniskowej. W przypadku gdy mówimy o ogniskowej fizycznej,to można liczyć jedynie na zmniejszenie średnicy części soczewek. Jasność, to f/d i niema tu nico wielkości matrycy, wlot musi mieć rozmiary wynikające z tego wzoru.
@ad12167:
"Negatyw: sprawdź sobie w specyfikacji obiektywy do DSLR i do ML. Przy tej samej specyfikacji obiektywy do ML są zwykle mniejsze i lżejsze, wynika to z innej konstrukcji spowodowanej zmniejszeniem odległości soczewek od matrycy"
Jak buduje się konstrukcje dla mniej wymagających użytkowników to wkłada się plastykowe soczewki zamiast szklanych, robi się obudowy plastykowe mniejsze i lżejsze. Normalnie obiektyw 200-400 mm do ML nie ma prawa być mniejszy i lżejszy tylko dlatego, że soczewki może mieć bliżej matrycy. W takich obiektywach soczewki są zawsze daleko od matrycy, a nawet gdyby były blisko to nie spowoduje to mniejszych rozmiarów. Zmniejszenie rozmiarów osiągnięto już dawno przez konstrukcję typu teleobiektyw, taką samą konstrukcję dla DSLR i ML. Nawet w przypadku obiektywów szerokokątnych, gdzie lustro wymusza konstrukcję retrofokus a obiektywy do ML mają możliwość zbliżania soczewek do matrycy i zastosowanie prostej konstrukcji optycznej, niestety odbywa się to kosztem jakości obrazu bo matryca źle znosi światło padające pod dużym kątem.
@baron:
"Można sobie poteoretyzować. W przypadku równoważnika ogniskowej,waga mogła by się zmieniać z 3 potęgą fizycznej ogniskowej. W przypadku gdy mówimy o ogniskowej fizycznej,to można liczyć jedynie na zmniejszenie średnicy części soczewek. Jasność, to f/d i niema tu nico wielkości matrycy, wlot musi mieć rozmiary wynikające z tego wzoru."
Tylko obiektywy to układy optyczne wielosoczewkowe, gdzie wielkość i średnica soczewek zależy nie tylko od jasności f/d ale również od kąta widzenia. Np. obiektywy 55 mm do średniego formatu i do APS-C będą różniły się kątem widzenia i tym samym różną ilością strumienia świetlnego, którą przepuszczają pomimo tej samej "dziury". Porównaj sobie gabaryty i wagę dwóch obiektywów 55 mm tego samego producenta. Ten z "wielkimi" soczewkami bo f/1,4 jest mniejszy od tego z "małymi" soczewkami f/2,8. link
Negatyw: nie wiem o jakich prawach piszesz ale poświęć kilka minut i sprawdź wagę np. telezoomow Canona 70-200 f/4 i f/2.8 do Ef i do RF i przekonasz się że nie masz racji
Tak? To dlaczego Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS jest 0,5 kg cięższy od Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II, kiedy oba są przeznaczone do bezlusterkowców? Tylko jeden miał premierę w lutym 2016 roku a drugi w październiku 2021 roku. To różnica czasu powoduje różnice w konstrukcjach, przecież mamy postęp, a nie to, że bagnet EF je bardziej dociąża niż bagnet RF. Bagnet nie ma tu nic do rzeczy.
@gamma
"Nie dalej niż wczoraj oglądałem jakiś kilkuletni film o kamerach ARRI i jeden z reżyserów zapytany o rozdzielczość powiedział: "resolution is nonsense". Jeśli produkcje kinowe mają 4k czy 2k, to chyba amatorowi z EM-5 czy OM-5 nie potrzeba 8k."
Akurat produkcje kinowe nie są najlepszym przykładem. Filmy przyrodnicze czy dokumenty, gdzie istotny jest detal będą bardziej wymagające pod względem rozdzielczości.
No i nie ma co ciągle mylić rozdzielczości rejestracji z rozdzielczością materiału wyjściowego i właśnie tutaj "amatorowi" dużo prędzej niż na planie filmowym, przyda się zapas rozdzielczości rejestrowanej, nawet jeżeli na wyjściu nie potrzebuje tych 8k.
@ad12168:
"Negatyw: nie wiem o jakich prawach piszesz ale poświęć kilka minut i sprawdź wagę np. telezoomow Canona 70-200 f/4 i f/2.8 do Ef i do RF i przekonasz się że nie masz racji"
Ale jak się dokładnie przyjrzymy obiektywom EF i RF to się okaże, że Canon EF 70-210 mm f/4 waży 605 gramów link a Canon RF 70-200 mm f/4 L IS USM 695 gramów, czyli 90 gramów więcej. link
@gamma
"Canon M6 II - też był zarzut, że żaden obiektyw M nie wyrabia się pod ten sensor. Hm..."
Co to znaczy "wyrabiać się pod sensor"? Rozdzielczość sensora musi być większa niż rozdzielczość optyki, żeby właśnie tę optykę moc w pełni wykorzystać. Jeżeli mamy na tyle gęstą matrycę, że podpięty do niej obiektyw w całym zakresie przysłon pracuje w limicie dyfrakcyjnym, to przynajmniej mamy pewność, że możemy wykorzystać 100% jego możliwości.
@JdG
"ale sytuacja w tym systemie i tak jest wyjątkowo dobra, bo w użyciu są dwie nowe i zupełnie różne matrycę"
Skoro to jest sytuacja "wyjątkowo" dobra, to chcesz powiedzieć, że w większości systemów jest mniej niż 2 różne matryce?
Negatyw: spróbuj być uczciwy i porównuj do odpowiednika a nie do starocia o innych parametrach bez IS, z inną ogniskową i z innym światłem
@ad1216, Ty wiesz co to jest światło? EF 70-210 mm f/4 ma inne światło niż RF 70-200 mm f/4 L IS USM? A czy 70-210 mm nie pokrywa zakresu 70-200 mm? 70-210 mm powinien być cięższy ze względu na większy zakres ogniskowych. Jeżeli ja porównuję do starocia, to pokaż mi EF 70-200 f/4 nie będącego starociem, odpowiednika RF 70-200 mm f/4 L IS USM.
Negatyw: ponawiam prośbę, spróbuj być uczciwy chociaż przez chwilę i nie porównuj tego amatorskiego starocia do obiektywów L.
70-200 f/4 IS II jest 20 lat młodszy od wyciągniętego prze Ciebie amatorskiego starocia z 1987 r.
> 41 mpx to akurat ma sens. Więcej sensu niż zrobienie z OM-5 kalekiego kuzyna OM-1. [tripper]
seria z numerkiem 5 nigdy przecież nie była "kalekim kuzynem OM-1 [lub E-M1]"; to po prostu zawsze był zaawansowany aparat foto, o słabszej nieco specyfikacji niż seria 1, ale jednak mocny i uszczelniony; głównym wyróżnikiem był kształt korpusu - nie miał tego wielkiego gripa, był przez to wyraźnie mniejszy; o to w nim chodziło.
Natomiast wg najnowszych plotek, OM-5 nie ma zastąpić E-M5 III, który dalej będzie produkowany, zatem będzie musiał się jakoś inaczej wyróżnić; może faktycznie inną matrycą?
> Matryca 4/3" 41mpx jest dostępna od ręki od co najmniej 2 lat. Przy okazji jest multi-aspect i może kręcić wideo 8K w 30 kl/s.[tripper]
41 mpx w zasadzie nie powinno dziwić, skoro OM-1 ma matrycę z 80 mpx (co prawda na stałe pogrupowanymi po 4), może zatem faktycznie będzie to model o rewolucyjnie dużej rozdzielczości? to byłby ciekawy eksperyment; kto wie? może hit?
w video 8K raczej nie wierzę, jeszcze na to za wcześnie;
> Skoro to jest sytuacja "wyjątkowo" dobra, to chcesz powiedzieć, że w większości systemów jest mniej niż 2 różne matryce? [lord13]
nie, nie chcę;
@JdG
"nie, nie chcę;"
Czyli nie jest wyjątkowo dobra? Czy nie rozumiesz znaczenia słów, których używasz?
@lord13
4-krotne zwiększenie rozdzielczości w filmie z 4k do 8k musi mieć swoją cenę. Tą ceną może być konieczność pixel binning/ line skipping, zwiększenie rolling shutter, zwiększenie ceny aparatu (szybszy procesor), krótsza praca na tej samej baterii, krótsze nagrywania z powodu przegrzewania, itd. Być może także niemożność zastosowania kodeków 10 bitowych z powodu nadmiaru danych. Być może duża kompresja materiału czy brak możliwości slow motion z powodu ilości danych. Do tego większe dyski twarde w komputerze, szybszy procesor, lepszy monitor, itd. Koszty rosną.
Jeżeli szklarnia w Canon M nie była wysokich lotów, to stosowanie wysokorozdzielczje matrycy w M6 II chyba nie miało sensu. Lepiej chyba by było, gdyby ten aparat miał 24mp i np. brak line skipping w filmowaniu - jeśli by się dało.
@lord13, napisał:
"Czyli nie jest wyjątkowo dobra? Czy nie rozumiesz znaczenia słów, których używasz? "
To jest właśnie podprogowe przemycanie pochwalnych pinów.
@JdG, patrząc na reszte producentów i tego co napisałeś na temat sytuacji OM-S i ilości matryc jakimi dysponują to sytuacja jest opłakana :)
No ale skoro przyzwyczaiłeś się, że olympus dysponował prawie dekade zaledwie 2 różnymi matrycami, z czego jedną władował do ponad 16 kolejnych modeli, to Olympus na tle OM-S rzeczywiście wypada słabo.
Olympus.... OM-S, hmmm.... dwie różne firmy a strategia podobna :P
Obrzydliwe są jednak te tutejsze trolle.
@sanescobar
"olympus dysponował prawie dekade zaledwie 2 różnymi matrycami"
Pięcioma.
"z czego jedną władował do ponad 16 kolejnych modeli"
Możesz wyliczyć które masz na myśli? Bo mi się numerki nie spinają.
Wy tu gadu gadu, a Webb dostał kamieniem na C3... [ link ]. I to - w ogóle - po raz piąty: “Since launch, we have had four smaller measurable micrometeoroid strikes that were consistent with expectations and this one more recently that is larger than our degradation predictions assumed.”
Hahahaha, Huble miał ciężki start, nie chce, nie lubię krakać, więc siedziałem cicho, ale też czytałem o tym że nikt nie spodziewał się że w próżnia tak nie prożna.
Trzymam kciuki bo Webb ma potencjał ale boję się że okaze się że po kosmosie latają zablakane niemieckie pociski że szmejsera...
Kosmiczna próżnia rozczarowuje. Pono jest tak 10 do minus 13 tora, ale w końcu nie wiem gdzie, kto zmierzył było gorzej,a teraz na dodatek okazuje się, że kamienie latają. U nas w baniakach za mej pamięci, raz grasował pająk i podobno mimo solidnego odpompowania wylazł żywy i uciekł, raz spadł francuz, który jakiś nieszczęśnik zostawił w środku. W tym ostatnim przypadku,jedynym rezultatem był łomot. Nie ustalono skąd klucz spadał.
@ad1216:
"Negatyw: ponawiam prośbę, spróbuj być uczciwy chociaż przez chwilę i nie porównuj tego amatorskiego starocia do obiektywów L."
No tak, nie takie jak Ci pasują obiektywy porównuję. To które mam porównać?
@tripper, napisał:
"Pięcioma. "
możesz podać cezurę czasową?
@tripper, napisał:
"Możesz wyliczyć które masz na myśli? Bo mi się numerki nie spinają. "
Nie będę liczył za Ciebie, poradzisz sobie, słynny live mos 16Mp.
Zgadza się, teraz?
@JdG, chętnie przypomnę Ci cały twój styl trolowania w screenach, chcesz?
Od pisani bzdur, że lepiej od CEO Olympusa wiesz co jest w aparatach tej marki, przez wyzwiska, do głupot pokroju, że jedna firma korzysta z patentów drugiej, skończywszy na tym jak kłócisz się z fizyką.
@baron13
Co paliłeś? Pająki w banikach? Pędzisz swoje? Francuzy, łomoty (kto dstał?).
Ło matko jedyna...
@BlindClick
to nie zablakane niemieckie pociski że szmejsera. Teraz to wszystko z innego frontu lata. Parę lat temu zabłąkana rakietka trafiła MH17, a teraz już kamieniami w kosmos rzucają.
Nie zabłąkana, tylko rosyjska.
Przydałby się jakiś obyty w orbitach fizyk, bo mam pytanie: skoro Webb kręci się w okolicy tzw. punktu stabilnego, to czy z tego nie wynika, że tam szansa na obicie przez orbitujące śmiecie jest większa niż gdzie indziej (teleskop porusza się szybciej niż inne na tej orbicie wokół słońca obiekty)?
[ link ] "On the opposite side of Earth from the Sun, the orbital period of an object would normally be greater than that of Earth. The extra pull of Earth's gravity decreases the orbital period of the object, and at the L2 point that orbital period becomes equal to Earth's"
@Bahrd: spróbuję się dowiedzieć, ale moi są chyba najbardziej heliofizykami...
@sanescobar
"możesz podać cezurę czasową?"
Tak jak podałeś, dekadę.
@sanescobar
"Nie będę liczył za Ciebie, poradzisz sobie, słynny live mos 16Mp.
Zgadza się, teraz?"
Nie zgadza się. Był jeden 16mp od Panasonica i dwa od Sony (IMX109 i IMX159). Dwie matryce 20mp (IMX269 i IMX270). No i teraz jest IMX472.
Czyli w sumie 6 różnych matryc przez ostatnie 10 lat.
@tripper, napisał:
"Nie zgadza się. Był jeden 16mp od Panasonica i dwa od Sony (IMX109 i IMX159)"
ależ zgadza się, to ten sam sensor z taką sama architekturą(tego od panasa nie liczę), razem z wersjami koloro co do sztuki te same osiągi, co również potwierdzają testy.
Wielki postęp olympusa jedna matryca w dwóch wersjach 16Mp z ta sama architekturą i jedna 20Mp w dwóch opcjach z ta sama architekturą :)
"Czyli w sumie 6 różnych matryc przez ostatnie 10 lat. "
No tak, bo w tym Krakowie od 2009 roku do 2022 roku minęło 10 lat. Trochę wydłuzyłes tą dekadę :)
@Bahrd: w temacie punktów stabilnych, moja amatorska wiedza. To jest lokalny dołek energetyczny i jak mi się zdaje zawsze w takich dołkach gromadzą się kosmiczne śmieci. A gromadzenie polega na spadaniu w to miejsce. Więc chyba co do zasady, tam jest niebezpiecznie.
I WEBB musiał przez to przeleciec?
No to wiemy że trudno się lata po kosmosie, naprawdę jest jak w SF, są asteroidy i trzesie.
Ja to rozumiem tak:
1. Pierwsza prędkość kosmiczna (ppk) nie zależy od masy obiektu na orbicie, ale zależy od jej promienia [ link ]
2. Punkt L2, wokół którego krąży Webb, ma tę cechę, że znajdujący się w nim obiekt porusza się z prędkością większą niż ppk. Więc jeśli na tej orbicie latają jakieś kamienie, to - chcąc nie chcąc - Webb wśród nich przelatuje.
3. Nie sądzę, żeby te małe kamyki można było obserwować z ziemi, tak ja te większe za Marsem [ link ].
Ale skoro Wikipedia to wie, to tym bardziej wiedziała NASA - stąd moje pytanie do astrofizyków, czy te pięć zderzeń do tej pory, to zakładana norma wliczona w ryzyko.
PS
Z CanonRumors dowiedziałem się, że niewykluczone, że najnowsze wersje Canon EOS M (M200, M50 II i M6 II) mają już oprogramowanie takie jak pozostałe EOS-y (a nie jak starsze modele - wywiedzione z linii PowerShot).
A to może świadczyć o tym, że po kosztach kosmetycznych Canon planuje sprzedawać i opracowywać nowe najtańsze modele M jeszcze jakiś czas.
@Bahrd:
"Ja to rozumiem tak:
1. Pierwsza prędkość kosmiczna (ppk) nie zależy od masy obiektu na orbicie, ale zależy od jej promienia"
Źle interpretujesz ten wzór. Jeżeli mamy na myśli ppk Ziemi to we wzorze jest masa Ziemi i promień Ziemi. Tam nie ma promienia obiektu na orbicie.
Nie, nie - względem [masy] Słońca.
PS
[ link ]
"Za [kilkanaście dni] dokładnie,
Planety w rządku ułożą się ładnie..."
@sanescobar
No i wszystko jasne. Jedną matrycę ignorujemy, dwie pozostałe liczymy jako tą samą.
Ale idąc tym torem rozumowania, Olympus nie odstaje od konkurencji. Sony wkłada jedną matryce w swoje korpusy APS-C, to będzie pewnie ponad 20 modeli od czasów pierwszego NEXa. Podobnie w sumie w FE, ta sama matryca od 2013 roku.
Nikon, Canon, Fuji, po kilkanaście modeli na tej samej matrycy w podobnym przedziale czasowym.
Jednym słowem normalka.
Wszystko jedno czy Słońce czy Ziemia, we wzorze nie ma promienia obiektu poruszającego się po orbicie.
@tripper
Pierwsze NEXy miały 14 Mp, potem 16 i 24.
No i 20 Mp również.
Negatyw, fakt, ale wzór na prędkość orbitalną, który miałem na myśli, jest taki sam.
@Bahrd:to działa tak, żeim obiekt jest dalej od Ziemi,tym ma mniejszą prędkąść na stabilnej i bliskiej kołowej orbicie.
Oczywiście - ale ten (ziemski) punkt L2 na orbicie słonecznej przemieszcza się z prędkością większą niż znajdujące się na niej inne obiekty.
Bo orbita może być spiralna (niestabilna), kołowa lub eliptyczna (stabilna).
@Bahrd: Przyznaję z głębi swej amatorskiej znajomości mechaniki klasycznej, że dopiero teraz trochę się przyłożyłem do tematu i oczywiście L2 musi się poruszać szybciej. Obstawiłbym jednak, że prawdopodobieństwo oberwania kamieniem to głównie problem tych "pałętających" się w płaszczyźnie układu słonecznego gruzów. Trudno im przypisać konkretną orbitę, zakreślają zawiłe trajektorie i oczywiście, jeśli znajdą się w pobliżu punktu libracyjnego, to jego szybkość zwiększa prawdopodobieństwo kolizji , ale także i to, że jest on dołkiem energetycznym i skręcą w jego kierunku. Moim zdaniem mamy sumę okoliczności.
Tak, ale idąc nawet dalej niż podpowiada Negatyw, można, oprócz "zwykłej" niestabilności - trafić na problem n-ciał ([ link ] - bardzo lubię to "genialnie chaotyczne wprowadzenie" do odkrycia Poincarego).
Nawisem mówiąc, gdyby się jak raz tak zdarzyło, że w czasie pracy Webba Jowisz "wysłałby ku niemu" któryś z księżyców, to astronomowie nie żałowaliby chyba straty?
PS
My stracilibyśmy powiedzenie: "nihil novi sub Jovi"!
@Bahrd: dzięki za linka :-)
@tripper, ty ignorujesz fakty, to jest ta sama matryca, ta sama architektura, no i te same osiągi w 14 modelach + wersje kolorystyczne to więcej, sprzedane w dwóch wersjach handlowych.