Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Jak robić naprawdę ostre zdjęcia?

18 grudnia 2009

6. Jeśli to pominiesz, aparat się zawiesi…

Jak robić naprawdę ostre zdjęcia? - Jeśli to pominiesz, aparat się zawiesi…

Nie jest może tak dobry jak poprzedni, ale jesteśmy już tylko o krok (ściślej rzecz biorąc: o jedną stronę) od „prawdziwej” książki, więc staram się powoli przyhamować. W dalszej części rozdziału zobaczysz wiele zdjęć aparatów firm Nikon i Canon, co może skłonić Cię do przypuszczenia, że jestem w jakiś szczególny sposób przywiązany do tych dwóch marek. No cóż… nie tylko ja. Niemal cały fotograficzny świat w pewnym sensie jest zdominowany przez tych dwóch producentów, więc zrozumiałe jest, że wiele zdjęć powstaje właśnie przy ich użyciu. Mam tutaj na myśli szczególnie aparaty Nikon D70s i Canon 20D* — te dwa urządzenia oferują znakomite możliwości (szczególnie biorąc pod uwagę ich cenę) i są chętnie używane przez zaawansowanych amatorów i zawodowców. Posiadasz aparat innej marki? Nie szkodzi: większość technik i wskazówek podanych w tej książce można z powodzeniem zastosować niezależnie od producenta posiadanej lustrzanki, a także w przypadku wielu aparatów kompaktowych. Jeśli zatem posługujesz się aparatem Sony, Olympus lub obiektywem Sigma, to niech nie zraża Cię widok urządzeń marki Canon lub Nikon. Jest to książka o robieniu lepszych zdjęć, o fotografowaniu w ogóle, a nie o konfiguracji jakiegoś konkretnego modelu urządzenia i posługiwaniu się nim. Co to oznacza w praktyce? Otóż jeśli będę omawiał funkcje związane z balansem bieli, a na obrazku pokazane będzie zdjęcie odpowiedniego menu z aparatu Canon, podczas gdy Ty dysponujesz aparatem innej marki, to weź głęboki wdech i powiedz sobie tak: „To nic, mój też dysponuje ustawieniami balansu bieli, które działają bardzo podobnie jak opisane w książce”. Pamiętaj, że kwestia dotyczy wybrania właściwego ustawienia, a nie kolejności czy sposobu wciśnięcia różnych przycisków. Podobnie byłoby, gdybyśmy razem fotografowali w plenerze: przecież moglibyśmy mieć zupełnie inne aparaty.

----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł

*Książka, z której pochodzi niniejszy fragment, została wydana w Polsce w 2007 roku, więc była pisana dużo wcześniej, gdy na rynku dostępne były lustrzanki Nikon D70s i Canon 20D. — przyp.red.