O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Jak co tydzień, zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Trzy jasne stałki w przyszłym roku
Plotki głoszą, że w pierwszej połowie przyszłego roku oferta obiektywów Canon RF powiększy się o trzy jasne modele stałoogniskowe. Pierwszym z nich ma być RF 35 mm f/1.2L USM (lub f/1.4), drugim RF 24 mm f/1.4L USM, a o trzecim na razie niewiele wiadomo, choć niektórzy spekulują, iż będzie mógł on pochwalić się ogniskową 28 mm.Coś dla miłośników patentów
Do sieci trafiły kolejne wnioski patentowe firmy Canon. Tym razem opisano w nich konstrukcje optyczne następujących teleobiektywów:- Canon RF 200-400 mm f/4L IS 1.4x,
- Canon RF 200-500 mm f/4L IS 1.4x,
- Canon RF 300-700mm f/5.6L IS 1.4x.
Nikon
Nikon Z 85 mm f/1.2 S
Podobno niektóre osoby, które kupiły obiektywy Nikkor Z 35 mm f/1.8 S otrzymują wraz z nimi karty gwarancyjne modelu Nikon Z 85 mm f/1.2 S, który nie miał jeszcze swojej premiery. Być może jest to błąd drukarski, a być może japoński producent niebawem zaprezentuje nowy produkt.Sigma
Sigma Sports 60-600 mm f/4.5-6.3 DG DN OS
O premierze obiektywu Sigma Sports 60-600 mm f/4.5-6.3 DG DN OS mówi się już od kilku tygodni, jednak tym razem na portalach plotkarskich pojawiła się jego domniemana specyfikacja. Oto ona:- Konstrukcja: 27 elementów w 19 grupach,
- Minimalna odległość ostrzenia: 45 cm,
- Maksymalne powiększenie: 1:2.4,
- Liczba listków przysłony: 9,
- Średnica mocowania filtrów: 105 mm,
- Wymiary: φ119.4 mm x 279.2 mm (281.2 mm wersja E-mount),
Sony
Sony 16-35 mm f/2.8 GM II
Serwis Sony Alpha Rumors donosi, że pod koniec lutego podczas targów CP+ w Jokohamie firma Sony zaprezentuje nową wersję obiektywu Sony 16-35 mm f/2.8 GM.TTartisan
TTartisan 105 mm f/2.8 tilt-shift
Do sieci trafiły właśnie zdjęcia przestawiające obiektyw TTartisan 105 mm f/2.8 typu tilt-shift. Możemy zatem oczekiwać, iż niebawem będzie on mieć swoją oficjalną premierę.Venus Optics
LAOWA MFT 6 mm f/2.0 C-Dreamer
Choć obiektyw LAOWA MFT 6 mm f/2.0 C-Dreamer nie miał jeszcze swojej premiery, to w internecie znaleźć można już jego zdjęcia oraz pełną specyfikację. Oto one:- Konstrukcja: 13 elementów w 9 grupach,
- Kąt widzenia: 121.9 stopni,
- Minimalna odległość ostrzenia: 9 cm,
- Maksymalne powiększenie: 10.18x,
- Liczba listków przysłony: 5,
- Zakres przysłon: f/2-f/16
- Średnica mocowania filtrów: 58 mm,
- Wymiary: 61×53 mm,
- Waga: 180 g.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
pierwszy
Ale bieda dziś
Droga Redakcjo,
czy byłoby możliwe uzupełnienie parametrów wyszukiwania w bazie obiektywów o sposób ogniskowania (manualne/automatyczne)? Tak, żeby przy wyszukiwaniu łatwo było odsiać cały ten złom bez AF.
Będę wdzięczny za odpowiedź i ewentualne uwzględnienie mojego postulatu.
Wierny (od 15 lat) czytelnik portalu
Aha, i ponownie zwracam uwagę, że w bazie brakuje Nikkor Z 24-200mm f/4-6.3 VR.
Ajwaj, redakcja przespała największą megaplotę - Panasonic dostaje fazowy AF!
Credits to @BlackJack - może warto czasem zaglądać w komentarze:
"Panowie!
Wy tu pitu-pitu a piekło zamarza"
link
A może ma ktoś info jakimi aparatami były fotografowane Mistrzostwa Świata w Katarze?
Ile było lustrzanek, a ile bezluster. Ile Canonów, a ile Nikonów?
Popieram postulat ziggy. I go rozszerzę :) obiektywy z AF i bez AF oraz ze względu na pole krycia: FF, APS-C, 4/3, średni format itp.
Ja również popieram postulat ziggy i Jacek_Z.
link
link
link
link
Szkoda że te zdjecia fotografów zostały zrobione smarfonem bo nie idzie dostrzec jakie to są marki.
Nikon, Canon, Sony - raczej w takiej kolejności ;) A jak już Sony, to stałki GM 400, 600 i zwykłe G 200-600 :)
Coś dużo Nikonów.
link
link
link
link
Dziwne, liczyłem na więcej białych soczewek, CNon i Sony jest białe....
Dopatrzylem się zawodowca robiącego zdjęcie ze złożonym do srodka tulipanem...
Czyli można i tak.
Duzo fajnych nowości. Canon znowu koks, o Panasoniku niema a szkoda, ja bym wolał Lidar, nawet kosztem 2 baterii, mogę mieć przy pasku na kablu.
No i Laowa 6mm też bajera.
Nikon to ma fantazje, chyba nie lubi plotek a lubi robić jaja. Wysłać kartę gwarancyjną do obiektywu z przyszłości. Bajera nieziemska.
@ziggy, Jacek_Z
Raczej marne szanse. Od dawna postuluję poprawienie balaganu, który Optyczni mają z mocowaniami. Jak już to poprawią, to przydałoby się właśnie rozszerzyć funkcjonalność interfejsu zapytań do bazy danych, bo teraz jest tak archaiczna, że aż wstyd. Przydałyby się opcje filtrowania po: AF/MF, ustawiania granicznych ogniskowych, koło obrazowe, uszczelnienia. Ponadto brak możliwości wielokrotnego wyboru to też jakieś kuriozum.
@lord13:
"Przydałyby się opcje filtrowania po: AF/MF, ustawiania granicznych ogniskowych, koło obrazowe, uszczelnienia."
Jeszcze kilka kryteriów przegapiłeś, np. czy jest stabilizacja i jaka (ile EV), wewnętrzne ogniskowanie, czy zoom o stałym świetle itd. Ale jak rozbudujemy możliwości wyboru o wszystkie opcje to będzie więcej opcji niż obiektywów.
@Negatyw
Skuteczność IS już bym sobie odpuścił, ale sama obecność IS przydałaby się, fakt. Światło też można załatwić zakresem, podobnie jak ogniskowe. Jak może wyglądać interfejs zapytań to można sobie podejrzeć na dpreview, tam jest to dużo bardziej sensowne.
A nie możecie skorzystać z innych porównywarek?
Co do obiektywów:
produkowanych link
niezbyt starych (niekompletna) link
link
link
starych (nowe -niekompletna) link
Lub po marce
Alpha A-mount and E-mount link
Nikon link
@PDamian
Testy i plotki też można czytać gdzie indziej. Na tej zasadzie to po co w ogóle serwis Optyczne.pl. Nie ma co chować głowy w piasek i udawać że jest cacy, jak nie jest.
kij tam z filtrowanie, kiedy tryb ciemny
Niestety, ale problem z Optycznymi jest taki, że serwis zatrzymał się w pierwszej dekadzie XXI wieku. Przestarzała struktura, design, brak szczegółowych testów aparatów zintegrowanych w smartfonach. Brak wersji mobilnej strony pod koniec 2022 roku to już kompletne kuriozum. Ciekawe jak prezentują się statystyki dot. unikalnych użytkowników za ostatnich kilka lat.
Struktura i design są jak dla mnie bardzo fajne - nie rozumiem, z czym tu problem. No i tego zrąbanego Discussa nie ma. Bardzo się ciesze, że raczej nie zajmują się smartfonami i innym jednorazowym szajsem.
Problemem jest za to sortowanie artykułów, często starsze są wyżej nowszych - bardzo często nie zorientuję się, że poniżej jest mnóstwo artykułów, których jeszcze nie widziałem. Pod wieloma artykułami nie można pisać komentarzy (i to najczęściej pod takimi, gdzie mam ochotę wyzwać autora od kretynów). W ogóle pojawia się w serwisie sporo badziewnych artykułów:
- zobaczcie, jaki super zegarek dla fotografów zrobili (kable audio 10000 PLN za metr w komplecie zapewne)
- w sklepie e-oko zmienili kolor blatów na różowy (czy cokolwiek innego - nie wiem, mam na to e-oko już alergię, i na 1000% nigdy nic tam nie kupię)
- często zdarzają się też artykuły absolutnie bezkrytyczne wobec omawianego produktu (chociaż teraz akurat takiego nie widzę, trzeba by pogrzebać)
@DlaZabawy
"Struktura i design są jak dla mnie bardzo fajne"
Zwłaszcza na urządzeniach mobilnych... :)
"nie rozumiem, z czym tu problem"
Mowa była o możliwościach zapytań do bazy danych szkieł, ale puszek też to dotyczy.
"No i tego zrąbanego Discussa nie ma."
Naprawdę jest wiele innych systemów komentarzy, dużo bardziej funkcjonalnych niż ten obecny.
Na tych zdjęciach z Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2022 nie widziałem ani jednego aparatu m4/3.
Ciekawe dlaczego?
Podobno różnicy w jakości zdjęć nie widać w porównaniu z FF,
a z pożytkiem dla kręgosłupa i w bagażu podręcznym zestaw bez trudu się mieści...
..No i oczywiście Olympus 300/4 kosztuje ułamek 600/4 do FF.
Dlaczego fotografowie sportu na mundialu nie robią zdjęć sprzętem m4/3
z "Pro" w nazwie?
@PDamian - rozumiem cynizm ale bez przesady - ekwiwalentnym jasno mówi że szum jest 2EV mniejszy na FF a w sporcie to krytyczne żeby Lewandowski wyszedł ostry i mało zaszumiony - mam na myśli parametry zdjęcia a nie gry. Kto mówił że nie ma różnicy? To chyba jasne że zawodowi zawodowcy kupią najlepszy i najdroższy sprzęt - oni nie wierzą absolutni w grawitację. Na wycieczkę weźmiesz 5kg szkła?
@DlaZabawy
"Problemem jest za to sortowanie artykułów, często starsze są wyżej nowszych"
To nie błąd sortowania ale celowe powtarzanie lub przypinanie niektórych artykułów przez jakiś czas.
"Pod wieloma artykułami nie można pisać komentarzy (i to najczęściej pod takimi, gdzie mam ochotę wyzwać autora od kretynów). W ogóle pojawia się w serwisie sporo badziewnych artykułów"
Właśnie dlatego nie można tam pisać komentarzy :-)
Już kiedyś kilku autorów takich tekstów reklamowych zostało zwyzywanych. A ponieważ są to artykuły sponsorowane to klient płaci i klient wymaga. W tym przypadku wymaga by nie był wyzywany od kretynów.
"mam na to e-oko już alergię, i na 1000% nigdy nic tam nie kupię"
To tak jak ja. I to jest moim zdaniem prawidłowe podejście. Nam jako konsumentom nie podoba się taka nachalna reklama więc zagłosujemy nogami i portfelem.
A największy problem optycznych to moim zdaniem brak polskojęzycznej konkurencji, ale ciężko mieć o to do nich pretensje :-)
Merytorycznie to moim zdaniem nadal najlepsze miejsce na czytanie testów optyki. A artykuły reklamowe czytam tylko te, które umożliwiają komentowanie. Rozumiem, że portal żyje z reklam więc nie mam pretensji o to, że czasem jakąś reklamę zobaczę, albo sobie przeczytam tekst sponsorowany, ale jeśli autor boi się krytyki i blokuje komentarze to ja nie zamierzam go czytać.
No i mimo wszystko czasem uda się tu z kimś zamienić kilka zdań i opinii na temat sprzętu i doświadczeń z jego używania.
@RobKoz
"Merytorycznie to moim zdaniem nadal najlepsze miejsce na czytanie testów optyki."
Co nie znaczy, że nie można go ubrać w bardziej strawną formę.
@W0jtech
Nagrodzone na World Press Photo zdjęcia też nie były robione aparatami m4/3
link
link
@lord13
"Co nie znaczy, że nie można go ubrać w bardziej strawną formę."
Tak i nie :-)
Jeśli chodzi o porządek w bazie to nie mam zastrzeżeń do zmian, ale jeśli chodzi o układ strony to ten mi pasuje. I jak już kiedyś pisałem, obawiam się wylania dziecka z kąpielą. Niestety na wielu stronach widziałem taki trend, że podczas realizowania strategii "mobile first" witryna desktopowa mocno ucierpiała na wygodzie obsługi na dużym ekranie. A jednocześnie witryna mobilna która powstała, wymagała więcej machania palcami przy normalnym użytkowaniu.
@PDamian - no i co z tego? Widać fotoreporterzy też nie używają MFT pewnie z powodu 2EV - natomiast są zdjęcia wygrane z DJI z matrycą 1" albo mniejszą - nie chce mi się tego nawet przeliczać. Co więcej weselniacy też przestają używać MFT i przechodzą na alfę. Nie dziwi, że osoby które z tego żyją są w stanie wydać majątek i na tym zarobić. Dla mnie różnica nie jest tak duża żeby płacić 2-3 razy więcej bo z tego nie żyję.
Czyli w poważnych zastosowaniach przegrywa zarówno z formatami większymi
jak i mniejszymi
-taki kompromis. 😆
My tu polemizowaliśmy z nuworyszami FF, którzy mówili że MFT to jest guano i obciach na dyskotece obecnie. Zachowajmy jakieś proporcje - tu z pomocą idzie praktyczne porównanie ekwiwalentyzmu, żeby przwrócić zdrowy rozsądek sensorokomparyzmem. Na prawdę nie interesuje mnie co inni używają - ja chcę ze swojego systemu wykrzesać jakość do ostatniego lp/mm czy EV i mnie to wystarcza - full 4K, poręczny - szklarnia topowa i wszelaka od 3.5mm do 200mm w jednej walizce. Ja tam nie mam żadnych kompleksów, czułem misję uświadamiania różnic ale powiem, raz, dwa a potem sandały trzeba otrzepać i iść dalej. Proponuję prosty język porównywanto absolutnie techniczny i poprawny - otwarty dla wszystkich na krytykę, dążenie do ustalenia stanu fatycznego i szeregu sprzętu i obalenie wielu nieprawd, które krążą. Jak ktoś się będzie zastanawiał nad formatem może mu to pomóc.
@ RobKoz
Popieram. Strona wizualnie jest jak najbardziej OK i nic w wyglądzie bym nie zmieniał. Po co robić wersję mobilną jak na komórce oglądam zawsze w wersji na PC i jak któraś strona otwiera się w mobilu to i tak przełączam na widok PC, pomijając, że na telefonie czytam tylko jak nie ma dostępu do PC a to może 2 % czasu :). Wersje mobilne stron zwykle to dramat i widok jak dla przedszkolaka aby trafił w guziczki. Tej stronie brakuje tylko testów szkieł RF :)
Ja uważam, że layout strony jest bardzo dobry! Jest prosto, intuicyjnie, schludnie, wszystko działa.
I brawa wielkie dla optyczne.pl że potrafią layout utrzymywać bez zmian długi czas, a nie jak w bankach gdzie co pół roku zmiana szaty, i zmiana guzików z lewej na prawą, tylko po to by zmienić.
I co z tego, że nie ma wersji mobilnej??? Na telefonie też można artykuły czytać bez problemu i też wszystko śmiga.
Ja sobie radzę trzymając telefon w poziomie. Nie narzekam, chociaż trochę brakuje responsywności.
RobKoz, DlaZabawy:
"mam na to e-oko już alergię, i na 1000% nigdy nic tam nie kupię"
To tak jak ja. I to jest moim zdaniem prawidłowe podejście. Nam jako konsumentom nie podoba się taka nachalna reklama więc zagłosujemy nogami i portfelem."
Nawet nie chodzi o nachalną reklamę. Niech sobie będzie, ale obrażanie czytelników tak jak to zrobił Czesio z Fotoformy to już było przegięcie.
@r2mdi
"Nawet nie chodzi o nachalną reklamę. Niech sobie będzie, ale obrażanie czytelników tak jak to zrobił Czesio z Fotoformy to już było przegięcie."
Było. Wcześniej gdy pisał jako Cześ też się kilka razy zagalopował, ale jak pisał z oficjalnego konta to już zaszło za daleko.
Ale wiesz, ja nie jestem pamiętliwy. Sklep przeprosił i mógłbym z tym żyć dalej i coś kiedyś kupić. Ale! Od tego czasu pod kolejnymi reklamami fotoformy komentarze są już wyłączone i to mnie utwierdza w przekonaniu by tam jednak nie kupować.
Chcą moich pieniędzy to musza być też otwarci na moją krytykę. A jak nie to możemy się rozejść w pokoju. Oni sobie beze mnie poradzą i ja sobie też bez nich poradzę.
P.S. Oczywiście przed jakimkolwiek zakupem na odległość wysłałbym do nich maila z pytaniem o możliwość zwrotu bez podania przyczyny, bo w tej sprawie Cześ mocno kręcił i straszył i wolałbym od nich dostać na piśmie info że nie będą robili problemów.
Mnie szata graficzna i layout oprycznych również odpowiadają, uważam je za przejrzyste a przede wszystkim nieskalane rzekomą "funkcjonalnością" nowych stron tworzonych na potrzeby ekranów dotykowych etc., z jakimiś debilnymi kaflekami na pół strony lub nawet całą itp. Tego się nie da przeglądać na komputerze i takie strony omijam szerokim łukiem. Optyczne na szczęście w tej kwestii się nie zmieniają i chwała im za to.
Natomiast oczywiście dobrze byłoby poprawić to i owo, jak choćby system komentarzy, ale nie liczyłbym na to. Arek nie potrafi nawet zrozumieć, że testowany produkt powinien mieć w teście podaną aktualną cenę, co trudno zanegować jakimkolwiek logicznym i racjonalnym argumentem. Trudno aby zatem zrozumiał mniej oczywiste postulaty.
@RobKoz
Przecież możliwość zwrotu masz zagwarantowaną prawem...
A jeśli mieliby cokolwiek kręcić (choć i tak są na przegranej pozycji względem prawa), to żadne ich pismo w tej sprawie nie będzie wartościowym argumentem.
@Vendeur
"Przecież możliwość zwrotu masz zagwarantowaną prawem..."
Tak i nie. Prawo jest mało precyzyjne w przypadku elektroniki. Ogólnie mówi
się że jako konsument mogę zapoznać się z urządzeniem w taki sposób w jaki mógłbym to zrobić w fizycznym sklepie. Ale co to konkretnie znaczy to ilu prawników tyle wykładni.
Dla wszystkich jest oczywiste że mogę naładować baterię włożyć ją do aparatu i zrobić kilka zdjęć. Ale jeśli zechcę sprawdzić działanie ciągłego AF w trybie seryjnym to już po kilkunastu sekundach testowania tych zdjęć będą setki. A przecież współczesne aparaty mają wiele trybów i ustawień AF.
"A jeśli mieliby cokolwiek kręcić (choć i tak są na przegranej pozycji względem prawa), to żadne ich pismo w tej sprawie nie będzie wartościowym argumentem."
No więc jeśli na moje pytanie czy mogę zrobić serię 1k zdjęć odpiszą że mogę to ciężko by potem nie chcieli przyjąć z powrotem aparatu, a w razie problemów taka sprawa będzie oczywista do wygrania dla każdego papugi.
U Canona jak zwykle, wniosków patentowych na teleobiektywy cała masa, tylko tych obiektywów nie widać.
@lord13: „Zwłaszcza na urządzeniach mobilnych... :)” - właśnie piszę z tabletu. Wciąż nie rozumiem, z czym tu problem.
@RobKoz:
„To nie błąd sortowania ale celowe powtarzanie lub przypinanie niektórych artykułów przez jakiś czas” - i czemu to ma służyć? Temu, żebym pominął cześć artykułów, i jeszcze doszedł do wniosku, że na stronie nic się nie dzieje, przez co będę rzadziej zaglądał?
„Właśnie dlatego nie można tam pisać komentarzy :-)
Już kiedyś kilku autorów takich tekstów reklamowych zostało zwyzywanych. A ponieważ są to artykuły sponsorowane to klient płaci i klient wymaga”
Nie są to teksty wyraźnie oznaczone jako reklamy, AdGuard mi ich też nie odfiltrowuje - więc traktuję je jak normalne artykuły. I nie zachęcają mnie one do częstego odwiedzania Optycznych, a i marka często ląduje na mojej czarnej liście, jak zacznę ją z nimi kojarzyć. Np. nigdy nie kupię kart Angelbird, i będę je zawsze wszystkim odradzał jako produkt podejrzany.
Właśnie, brak komentarzy pod ofertami sklepów to prosty znacznik by dodać go do czarnej listy. Dziwne to. Jakby sblepy wiedziały że tylko negatywne komentarze będą i żadnego pozytywnego..
@Vendeur
A ja uważam, że system komentarzy też jest bardzo ok. Wszystkie komentarze się wyświetlają od razu, a nie jak u innych i trzeba ciągle klikać 100 razy. A jak cchesz coś wyszukać to CTRL-F i masz. Prostota jest najlepsza.
@DlaZabawy
" - i czemu to ma służyć? Temu, żebym pominął cześć artykułów, i jeszcze doszedł do wniosku, że na stronie nic się nie dzieje, przez co będę rzadziej zaglądał?"
Powody są dwa dobry i zły:
Dobry - Jak np. jest zaproszenie na festiwal optyczny to przecież nie chodzi o to by wyświetliło się raz tylko wyświetla się przez np. 20 dni. Bo inaczej jak ktoś wchodzi tylko raz na tydzień i zerka na kilka najnowszych newsów to by się o tym nie dowiedział.
Zły - Jak ktoś płaci za to by info o promocji w jego sklepie było na topie przez kilka dni to jest na topie przez kilka dni. Ale jak pisałem - rozumiem że serwis musi z czegoś żyć, więc mnie to nie przeszkadza. Zawsze przewijam stronę o kilka artykułów "za daleko" właśnie po to by sprawdzić czy czasem coś mi nie umknęło.
"Nie są to teksty wyraźnie oznaczone jako reklamy, AdGuard mi ich też nie odfiltrowuje - więc traktuję je jak normalne artykuły."
Albo jest info na końcu: "artykuł powstał na zlecenie XXX", albo jest info, że jest to informacja prasowa jakiegoś sklepu.
"I nie zachęcają mnie one do częstego odwiedzania Optycznych, a i marka często ląduje na mojej czarnej liście, jak zacznę ją z nimi kojarzyć. Np. nigdy nie kupię kart Angelbird, i będę je zawsze wszystkim odradzał jako produkt podejrzany."
Niestety wiele polskich sklepów i wielu dystrybutorów nie rozumie, że nachalny marketing powoduje efekt odwrotny do zamierzonego. To jest takie prymitywne podejście sprzed lat: nie ważne co mówią byle mówili.
A tymczasem konsumenci powoli stają się coraz bardziej świadomi i coraz częściej głosują nogami i portfelem wybierając nie tylko niską cenę albo produkt szeroko reklamowany, ale produkt firmy która szanuje swoich klientów i ich zdanie.
Jeszcze dopowiem do powyższego - rozumiem że serwis musi z czegoś żyć i nie mam pretensji o reklamy i teksty sponsorowane. Nie ma też pretensji o to, że reklamy wyjazdów ciągną się tygodniami.
Ale poniżej przyzwoitości jest sytuacja gdy na optycznych pojawia się informacja marketingowa firmy X o tym że są u nich promocje na aparaty marki Y sugerująca że te promocje są tylko u nich, a tymczasem jest to akcja producenta i dotyczy wszystkich autoryzowanych sprzedawców.
Uważam, że szanujący się serwis nie powinien uczestniczyć w takiej manipulacji.
@DlaZabawy
"właśnie piszę z tabletu. Wciąż nie rozumiem, z czym tu problem."
A ja z telefonu. Tylko fakt że się da nie znaczy że to jest wygodne.
@gamma
"I co z tego, że nie ma wersji mobilnej??? Na telefonie też można artykuły czytać bez problemu i też wszystko śmiga."
J.w. Owszem, można. Tylko layout jest pod większe monitory, na telefonach jest zwyczajnie nie ergonomiczny, a choćby nie wiem jak zaklinać rzeczywistość, to większość ruchu sieciowego odbywa się z urządzeń mobilnych w postaci telefonów.
" A ja uważam, że system komentarzy też jest bardzo ok."
To jak włączyć sobie wątkowanie albo edytować własny komentarz?
Opera, i Optyczni to jedna z najlepszych stron do przeglądania.
@RobKoz
> Albo jest info na końcu: "artykuł powstał na zlecenie XXX", albo jest info, że jest to informacja prasowa jakiegoś sklepu.
1. Jak artykuł będzie gówniany, to ja do końca nawet nie dotrę.
2. IANAL, ale to mi wygląda na mocno nielegalną praktykę.
A co do ogłoszeń o festiwalach, wycieczkach, itd. - po bokach strony jest dużo miejsca, nie ma sensu zaśmiecać tym listy artykułów.
@PDamian 19 grudnia 2022, 13:36
"Nagrodzone na World Press Photo zdjęcia też nie były robione aparatami m4/3"
Obejrzałem 26 fotografii WPP 2022 i wszystkie można by było wykonać równie dobrze MFT z obiektywem f/1.4.
Ale nikt nie wykonał.
Można kupić i u43 a ludzie kupują ff.
@3xN
"Obejrzałem 26 fotografii WPP 2022 i wszystkie można by było wykonać równie dobrze MFT z obiektywem f/1.4."
Może i można, ale to właśnie jasne szkła paradoksalnie pokazują bezsens tego formatu. Ekwiwalent 24 mm z f/1.4 w wydaniu Panasa kosztuje nieco ponad 5,5 tys. PLN, przykładowo Canon RF 24/1.8 IS STM Macro jest mniejszy, lżejszy i prawie połowę tańszy, a nie jest nawet 1 EV ciemniejszy.
Haha. To gwozdź programu. Tak nieskromnie powiem.
Wszystkie te zdjęcia mogłem zrobić i Ja.
Lalalalalala.
@RobKoz:
"Ale poniżej przyzwoitości jest sytuacja gdy na optycznych pojawia się informacja marketingowa firmy X o tym że są u nich promocje na aparaty marki Y sugerująca że te promocje są tylko u nich, a tymczasem jest to akcja producenta i dotyczy wszystkich autoryzowanych sprzedawców."
A jaka firma będzie reklamować produkty sprzedawane przez konkurencję? Taka bzdurna "przyzwoitość" spowoduje, ze reklama nie ma sensu. Nikt nie wyda kupy forsy na to, by napisać, że konkurencyjny sklep Xxx też ma takie ceny.
@lord13
Zgadza się, ale są jeszcze Sigmy 16/30/56 f/1.4 - oczywiście dostępne dla wszystkich graczy APS-C.
Chodzi o to, że tym ww. tercetem można i z MFT wykonać dobre zdjęcia.
@3xN
"Zgadza się, ale są jeszcze Sigmy 16/30/56 f/1.4 - oczywiście dostępne dla wszystkich graczy APS-C."
No właśnie. Zwłaszcza tej 16-ki szkoda podpinać pod cropa x2, jak można pod cropa x1,5. 30 mm to też taka nijaka ogniskowa na cropie x2, dopiero 56 mm to fajna, nieco dłuższa portretówka.
@Negatyw
"A jaka firma będzie reklamować produkty sprzedawane przez konkurencję?"
Tego nie oczekuję. Jak sklep A robi promocję i płaci by optyczni info o tej promocji umieścili to sytuacja jest czysta.
Ale jak producent/dystrubutor robi promocję. To optyczni powinni napisać że jest promocja na aparaty marki X i obejmuje wszystkie sklepy. A że za to im nikt nie zapłaci? Bezpośrednio nie ale pośrednio i tak płacimy my - czytelnicy oglądając inne reklamy na tej stronie.
"Taka bzdurna "przyzwoitość" spowoduje, ze reklama nie ma sensu. Nikt nie wyda kupy forsy na to, by napisać, że konkurencyjny sklep Xxx też ma takie ceny."
No i niech nie wydaje. Niech sklep płaci za info o promocji wtedy gdy urządza jakąś promocję, a nie gdy promocję urządza producent lub dystrybutor.
@gamma
System komentarzy nie jest ok przez podstawowe braki, jak choćby brak możliwości edycji (np. czasowej) albo brak możliwości cytowania. W zasadzie tylko to jest do poprawy.
@Vendeur
"W zasadzie tylko to jest do poprawy."
Ja bym jednak dodał opcję widoku powaąkowanego, to jednak mocno poprawia czytelność.
To jest właśnie januszowanie.
Załóżmy Canon robi promocje a jakiś diler szybko wrzuca na Optyczne . U nas super zniżka, patrzcie jak tanio.
A tak naprawdę to wszędzie tak samo tanio, a oni nic nie dają. I to jest świństwo.
@BlindClick
Januszowanie? Świństwo? Ów dealer zainwestował kasę w reklamę na Optycznych, ów diler wykazał się sprytem, cóż w tym nagannego? Przecież forumowicze są bystrzy, wszystkie te 'tricki' znają i sprawdzają oferty również w swoich ulubionych sklepach. Dzięki w/w dealerowi przynajmniej dowiedzieli się, że jakaś promocja jednak jest.
@BlindClick:
"To jest właśnie januszowanie.
Załóżmy Canon robi promocje a jakiś diler szybko wrzuca na Optyczne . U nas super zniżka, patrzcie jak tanio.
A tak naprawdę to wszędzie tak samo tanio, a oni nic nie dają. I to jest świństwo."
Następny, tylko jeszcze bardziej naiwny. Jak ktoś prowadzi business, to po to by na Tobie zarobić a nie by Ci coś dać. Ty tylko masz mieć przekonanie, że ktoś Ci coś daje. Prawda jest taka, ze nawet jakby chciał dawać to nie może bo zbankrutuje i na tym zakończy swoją działalność. A reklama zawsze jest taka, kupuj u mnie bo u mnie taniej. Przecież nikt nie napisze w reklamie, że u konkurencji też tanio i jeszcze wyda na to kupę kasy.
Ale diler wykorzystuje zniżkę producenta, która otrzymuje każdy diler a nie tylko on, a reklama ma nagonic masy tylko do nich a nie do wszystkich równo.
On sam jako diler nie decyduje się zmniejszyć marzy.
O to mi chodzi.
W utopii to na optycznych powinna być lista obecnych i zapowiedzianych, zniżek.
Zobaczcie na promocje fotoplusa i canona R3 ze szkłem. Nikt chyba nie daje takich cen. Jakby dali mi szkła w tej cenie ale z innym aparatem to bym wziął kilka szkiełek :)
!JarekB
"Ów dealer zainwestował kasę w reklamę na Optycznych, ów diler wykazał się sprytem, cóż w tym nagannego?"
To zależy co napisał w reklamie. Jeśli napisze: "tylko teraz 30% zniżki na obiektywy marki X". To jest ok. Ale jeśli napisze: "tylko u nas 30% zniżki na obiektywy marki X" to jest to kłamstwo.
Jeśli napisze "kupując u nas możesz skorzystać z 300zł caschbac marki X na obiektyw" to jest to prawda. Ale jeśli napisze: "u nas kupisz taniej ten obiektyw o 300zł taniej" a przy tym obiektyw nie będzie wcale tańszy tylko oni sobie uwzględnią ewentualny caschback w reklamowanej cenie to jest to kłamstwo.
i tak dalej. Podałem oczywiście jaskrawe przykłady. Takie bezczelne kłamstwa zdarzają się rzadziej. Częściej całość opiera się na sugestiach i wtedy to już jest że tak powiem kwestia smaku. Jednak co do zasady reklama nie może wprowadzać w błąd.
@BlindClick
W cenie produktów wykorzystuje zniżkę producenta, ale na reklamę to już swoją kasę wydaje ;-)
@RobKoz
W tym co piszesz jest pewne ziarenko racji, ja niestety wychodzę przy tym wszystkim jeszcze z założenia, że lepiej jest wspierać lokalnego dealera (i ogólnie - lokalnego przedsiębiorcę) niż międzynarodowego niemal-monopolistę, który wjeżdża na każdy rynek walcem.
Tak, ale to blisko utopii jest, bo w rzeczywistości(ja czyli nieświadomy klient) nie mam czasu, spieszę się, zakup jest stresujacy bo się nie znam, wydaje dużo, sprzedawca to już pro, wie jak mnie rozjechac. Mówi piękne słowa, jak oglądałem YT to wiem że po zakupie będą miał fale orgazmow przez tygodnie...
I w takich warunkach doszukać się drugiego dna w złozonym zdaniu to już jest wyzwanie.
A jak ktoś powie że da 250zl zniżki biorąc 300zl znizki od producenta, a jednocześnie inny diler da 350zl.
Co uważam znając Januszy może występować często....
@BlindClick
Skoro taka reklama działa, to znaczy, że jest dokładnie sformatowana pod możliwości/oczekiwania nabywców ;-) Diler sprzedaje i jest happy, nabywca kupuje i jest happy, bo kupił tanio, a potem realizuje tym zakupem swoje pasje życiowe i jest jeszcze bardziej happy. W ostatecznym rozrachunku - nie ma żadnego znaczenia, czy ta zniżka wynosi 300 złołoty, czy trochę więcej, czy trochę mniej. Radość z realizacji pewnych pasji jest jednak bezcenna, niepoliczalna.
Mi jest ważna, tak samo z ceną paliwa, jest nieważna, po prostu plac i się ciesz....
Pasja pasja zstniala potrzebna jest praca i wynagrodzenie.
Chciałbym też by przy mojej wypłacie też tak podchodxono, oj tam 300zl, dajmy mu 2x tyle. :D
Jak ktoś zabiera się za kupno specjalistycznego sprzętu, to musi coś umieć. Lejek musi się liczyć z tym, że go wpuszczą w maliny.
A gdzie laik ma szukać ratunku?
W sklepie z komórkami? Nie podoba mi się to..
@JarekB
"W tym co piszesz jest pewne ziarenko racji, ja niestety wychodzę przy tym wszystkim jeszcze z założenia, że lepiej jest wspierać lokalnego dealera (i ogólnie - lokalnego przedsiębiorcę) niż międzynarodowego niemal-monopolistę, który wjeżdża na każdy rynek walcem."
Zgoda jeśli tylko lokalny sklepikarz to nie Janusz biznesu tylko uczciwy przedsiębiorca to też wole kupić u niego nawet jeśli jest minimalnie drożej. Ale są pewne granice mojej dobroczynności. Jeśli lokalny sklepikarz ma towar 25% drożej od konkurencji bo wyznaje zasadę polowania na jeleni czyli mały obrót na wysokiej marży to niech na mnie nie liczy.
@baron13
"Jak ktoś zabiera się za kupno specjalistycznego sprzętu, to musi coś umieć. Lejek musi się liczyć z tym, że go wpuszczą w maliny."
To co piszesz jest absurdalne. Równie dobrze możesz napisać że jak ktoś chce wyjść z domu to musi mieć obstawę, a jak nie ma to niech się liczy że zostanie napadnięty.
Jeśli sprzedawca jest oszustem to powinien siedzieć, a nie prowadzić sklep. Naprawdę nie rozumiem o czym my tu dyskutujemy.
A jeśli nie jest oszustem, a "tylko" naciągaczem to powinien się spotkać z publicznym napiętnowaniem.
Podam Wam dwa przykłady. Kolega w czasach powstawania sklepów internetowych kupił przez Internet kompakt Canona koniecznie z datownikiem. Wcześniej rozmawialiśmy i ja mu radziłem sklep stacjonarny. Kupił 150 zł taniej, ale po rozpakowaniu okazało się, że to wersja bez datownika. Nawet nie składał reklamacji "bo kupiłem za tyle co w sklepie stacjonarnym bez datownika". Po pierwsze zapłaciłeś za transport, po drugie kupiłeś nie ten produkt co chciałeś. "Nie będę się o 150 zł wykłócał.
I drugi przykład, też z tego okresu gdy nie było jeszcze aparatów cyfrowych. Szwagier na imprezie rodzinnej chwali się, że kupił półprofesjonalny aparat w okazyjnej cenie. A kupił kompakt Olympusa niskobudżetowy w sklepie stacjonarnym. Cena była przeciętna jak na tego typu sklepy. I co mu powiedziałem? Oczywiście przytaknąłem: "półprofesjonalny w okazyjnej cenie". No i cieszył się aparatem dopóki się nie zepsuł. I teraz by się przydała jakaś puenta.
Jeżeli sprzedawca wydał kupę forsy na reklamę na portalu Optycznych to powinno mu to zwiększyć sprzedaż bo w przeciwnym razie więcej nie kupi tu reklamy. Dla klienta jest wszystko jedno czy kupi aparat w firmie Aa, czy Bb jak cena jest taka sama. A jeżeli kupił bo przeczytał na Optycznych, że najtaniej to po pierwsze będzie bardziej zadowolony z zakupu, po drugie przysłuży się do tego, że Optyczne nie zbankrutują.
@RobKoz: gdy chodzi o aparaty foto,to można mieć czy nadzieję, czy oczekiwania, że sam na pełnej automatyce będzie robił zdjęcia aparat "dla ludu". Kompakt, aparat w telefonie. Taki, co do którego ktoś, producent, czy dystrybutor składa obietnicę, że nic nie trzeba umieć. Aparat foto typu choćby lustrzanka nie jest takim, który sam robi zdjęcia. Wobec tego delikwent który ma w głowie tyle, że byle reklama potrafi go zwieść, nie ma co się czegoś takiego dotykać. Oczywiście było by fajnie, aby sprzedawcy nie stosowali mniej lub bardziej nieuczciwych chwytów, żeby uczciwie poinformowali człowieka "pan tego nie obsłuży", albo "panu to nie potrzebne". Aliści wyobraź sobie, że ja wiem ile kosztuje to samo u różnych sprzedawców, w różnych zestawach, znam podstawowe parametry na pamięć. Dla tych parametrów sprzęt kupuję. I dlatego sprzedawca może mnie oszukać jedynie ordynarnie np wkładającdo pudełka coś innego.
Aparatem foto można robić zdjęcia równie łatwo, jak telefonem.
@Szabla, tak, masz rację. Tylko @baron pisze o tych, którym lepsze zdjęcia wychodzą z telefonu. Zresztą są tu tacy na tym Forum.
@baron13
"Oczywiście było by fajnie, aby sprzedawcy nie stosowali mniej lub bardziej nieuczciwych chwytów, żeby uczciwie poinformowali człowieka "pan tego nie obsłuży", albo "panu to nie potrzebne"."
To czy ktoś kupi dopasowany do siebie sprzęt albo czy go sklep nie namówi na coś drogiego czego ten nie wykorzysta to zupełnie inna sprawa. Generalnie takie jest zadanie reklamy - by namówić klienta do zakupu czegoś czego nie potrzebuje. To jeszcze nie jest oszustwo.
"Aliści wyobraź sobie, że ja wiem ile kosztuje to samo u różnych sprzedawców, w różnych zestawach, znam podstawowe parametry na pamięć. Dla tych parametrów sprzęt kupuję. I dlatego sprzedawca może mnie oszukać jedynie ordynarnie np wkładającdo pudełka coś innego."
Nie bardzo rozumiem. Czy Ty sugerujesz, ze skoro świadomego użytkownika
nie da się oszukać to znaczy, że nie ma problemu gdy sklepy oszukują mniej świadomych?
Czy naprawdę o taka Polskę walczyliśmy?
Od 1.01.2023 wchodzą w życie przepisy które spowodują że konsumenci będą jeszcze bardziej chronieni - przy okazji promocji sklepy będą musiały informować o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni.
Czyli utrudnione zostanie januszowanie w stylu przez pół roku jest cena 5k, później przez tydzień 6k i nagle sklep ogłasza wielką promocję i daje cenę 5,5k pisząc że jest 500zł taniej.
I dzięki temu ten maluczki, który nie jest z cenami na bieżąco zobaczy, że to żadna promocja.
Możesz oczywiście argumentować, że to niepotrzebne bo ty jesteś z cenami na bieżąco. Ale dla wielu ludzi aparat to tylko jedno z wielu narzędzi jakich w swoim życiu używają i tak jak mało kto jest na bieżąco w cenach mikserów, żelazek czy wiertarek tak samo mało kto jest na bieżąco w cenach aparatów.
Przykre jest to że ta mentalność homo sovieticus (czyli januszowanie: ukraść, oszukać, wyłudzić, nie zapłacić należytego podatku i być z tego dumnym) nadal ma miejsce w Polsce. Z własnego doświadczenia wiem że najlepsza bronią na januszy jest pismo od Rzecznika Praw Konsumenta.
Mhm. Królowa angielska też januszuje. Jak i ich ostatni premier. Obiecał ze jako premier to już będzie płacił podatki.
Lol
@thorgal, oszukują tylko kapitaliści. W krajach "homo sovieticus" nie było reklamy, więc nie było oszustów. No, może była jedna reklama: "Rolniku kup wóz ogumiony" w TV i na zapałkach. link
Ale ta reklama nie reklamowała konkretnej firmy, więc oszustwa nie było.
@Negatyw
"W krajach "homo sovieticus" nie było reklamy, więc nie było oszustów. No, może była jedna reklama: "Rolniku kup wóz ogumiony" w TV i na zapałkach."
A co to znowu za mit?
Nie było tak wielu reklam co na zachodzie, ale reklamy jak najbardziej były. Zarówno w przestrzeni publicznej w formie plakatów i reklam wielkoformatowych jak i w prasie. A pod koniec gdy telewizja zeszła pod strzechy reklamy zawitały też do telewizji - np. prusakolep.
Oczywiście tamte reklamy były inne niż obecne. Nie służyły walce z konkurencją ale głównie pokazaniu nowych towarów, ale to też reklamy.
A jeśli nie ograniczamy się do Polskich firm, to na przykład taka Coca Cola już w latach 70-tych zaczęła się w Polsce reklamować, a hasło dla nich "to jest to" wymyśliła Osiecka za co otrzymała nagrodę. Zresztą to hasło było tez używane później w innych krajach.
No tak, teraz to się okazuje, że Coca Cola to osiągnięcie socjalizmu. Ja pamiętam czasy gdy za picie Cocacoli szło się do pierdla i o te czasy mi chodzi. Socjalicm w czystej formie. Owszem później niektóre elementy kapitalizmu wchodziły do kraju, a wraz z nimi reklama. Władza socjalistyczna pozwalała napić się Cocacoli, ale dziś wiemy, że zdrowe to nie jest.
@RobKoz:
Nie bardzo rozumiem. Czy Ty sugerujesz, ze skoro świadomego użytkownika
nie da się oszukać to znaczy, że nie ma problemu gdy sklepy oszukują mniej świadomych?
Jeszcze raz: ktoś, kto przy kupnie sprzętu fotograficznego począwszy przynajmniej od najprostszego korpusu z wymienną optyką polega na reklamie,czerpie wiedzę z niej,nie powinien się dotykać. Ja mam tyle rozumu, że doskonale wiem, że kupuję sobie NIEPOTRZEBNE. Ze wszystkimi konsekwencjami. Ale jeśli ktoś kieruje się informacjami zawartymi w reklamach,to po pierwsze powinien wiedzieć, że to nie dla niego. Sklepy, producenci powinni wydawać pieniądze na banery,na których było by napisane NIE KUPUJ :-)
Człowiek rozumny wie, że reklama to nie jest prawda objawiona. A ten nie rozumny to nawet może z miotłą wyskoczyć przez okno po obejrzeniu filmu Harry Potter. Sprawdzenie gdzie można kupić najtaniej należy do kupującego a nie sprzedającego. Sprzedający to nawet może mieć przekonanie, że sprzedaje najtaniej. Wcześniejszy przykład ze szwagrem dowodzi, że różnica między tym, że kupujący da się przekonać, że kupił najtaniej a tym gdyby kupił wiedząc, że cena u wszystkich jest jednakowa, jest taka, że w pierwszym przypadku klient będzie bardziej zadowolony.
@Negatyw
"Ja pamiętam czasy gdy za picie Cocacoli szło się do pierdla"
Kiedy za picie coca coli szło się do więzienia?
@baron13
"Jeszcze raz: ktoś, kto przy kupnie sprzętu fotograficznego począwszy przynajmniej od najprostszego korpusu z wymienną optyką polega na reklamie,czerpie wiedzę z niej,nie powinien się dotykać."
Powtórzę po raz kolejny. Nie chodzi o sytuację gdy użytkownik czerpie wiedze z reklamy co ma kupić ale gdzie kupi to taniej.
Nie ma znaczenia poziom zaawansowania użytkownika i świadomość wyboru sprzętu. Chodzi o sytuację gdy sklep oszukuje że jakaś promocja, która obowiązuje we wszystkich sklepach obowiązuje tylko u nich.
@RobKoz: jeśli ktoś nie wie jak sprawdzić cenę u różnych dostawców w dobie internetu,to ma podstawowe problemy z wiedzą o posługiwaniu się internetowymi narzędziami. A jeśli by zadać pytanie jak sformułować prawo, aby ktokolwiek reklamując się z "najkorzystniejszą" promocją "nie mógł oszukiwać" to wejdziemy w zakresowego wozu na gumowych kołach. To się nie da, bo np Fotoforma dodała mi do jednego zakupu ściereczki optyczne i udowodnij, że nie są wyjątkowe :-) Tu akurat był wynik kompromisu, ale jakby kto pytał... Podobnie z prawem prasowym. Gazety nie powinny "kłamać". Czyli np zamieszczać własnej krytycznej oceny walki z efektem cieplarnianym. Jedyne dobre wyjście, znacznie mniejsze zło, że czytelnik musi mieć coś głowie. Tym bardziej w przypadku reklam :-)
@baron13
"@RobKoz: jeśli ktoś nie wie jak sprawdzić cenę u różnych dostawców w dobie internetu,to ma podstawowe problemy z wiedzą o posługiwaniu się internetowymi narzędziami."
Załóżmy że ktoś ma problem jak sprawdzić cenę u różnych sprzedawców. Czy to znaczy ze wolno go oszukiwać?
"Podobnie z prawem prasowym. Gazety nie powinny "kłamać". Czyli np zamieszczać własnej krytycznej oceny walki z efektem cieplarnianym."
Mylisz pojęcia. Własna ocena nie jest kłamstwem. Jeśli wybudowanie jakiejś drogi kosztowało 100 milionów. To kłamstwem jest gdy gazeta napisze że kosztowało 200. Ale jeśli napisze że kosztowało 100 to nie ma kłamstwa i dziennikarz może dodać własny komentarz czy to dobrze czy źle że wydano akurat tyle na tę inwestycję.
Każdy ma prawo do własnej oceny rzeczywistości.
"Jedyne dobre wyjście, znacznie mniejsze zło, że czytelnik musi mieć coś głowie. Tym bardziej w przypadku reklam :-)"
Czyli wracamy do punktu nie wychodź z domu bez obstawy bo możesz oberwać, a jak wychodzisz to sam jesteś sobie winien?
Naprawdę nie spodziewałem się że mogę spotkać kogoś, kto publicznie będzie głosił tezę że ofiara jest sama sobie winna :-(
Zawsze wydawało mi się że takie podejście charakteryzowało ludy pierwotne - głupiego można oszukać, słabego ograbić, a bezbronnego zabić. Wydawało mi się że w naszej zachodniej kulturze skończyliśmy z tym setki lat temu. Ale widać myliłem się skoro nawet osoby wykształcone potrafią publicznie głosić takie tezy :-(
"Naprawdę nie spodziewałem się że mogę spotkać kogoś, kto publicznie będzie głosił tezę że ofiara jest sama sobie winna :-("
I dlatego ludzie nie Chcą kupować aparatów. Dziedzina jest tajemna, sprzęt skomplikowany, albo wiesz albo "tym będziesz robił zdjęcia" Dopuki nie było wyboru był boom na Dslr./kompakty, teraz komórki poszły do przodu i nikt o zdrowych zmysłach nie kupi dowolnie tego badziewia które zwie się aparatem fotograficznym.
Dopuki można zastąpić aparat komórka większość chętnie zastąpi.
I to uważam jest straszne, doprowadzono do tego że specjalistyczne narzędzie do jednego zadania jest gorsze od aparatu w telefonie.
Widzę, że ortografia również staje się tajemna.
Pisanie bzdur pomijając.
@RobKoz: piszesz o tym, że chciałbyś, by było dobrze. :-) Spróbuj sformułować prawo, a pokażę jak delikwenta za reklamę "u konkurencji taniej" postawić przed sądem. Tu można tylko wybrać mniejsze zło.
Jeżeli ktoś jest pewien, że popełniono oszustwo to ma obowiązek zgłosić oszustwo na Policję lub do innego organu ścigania. Jeżeli tego nie robi to staje się współwinnym tego oszustwa.
07 zgoś się!
A tak poza tym to spokojnych Świąt
@Negatyw
"Jeżeli tego nie robi to staje się współwinnym tego oszustwa.
Wprowadzasz w błąd. Owszem, istnieje coś takiego jak obowiązek społeczny zgłoszenia podejrzenia popełnienia przestępstwa, jednak brak zgłoszenia nie skutkuje żadną odpowiedzialnością karną, a już z pewnością nie ma mowy o byciu współwinnym. I owszem, istnieje katalog przestępstw, które trzeba zgłaszać pod groźbą odpowiedzialności karnej, ale i tutaj brak zgłoszenia jest inną kwalifikacją prawną niż wspolwina.
To odwróćmy sytuację. Jak nikt nie zgłasza rzekomego przestępstwa a np. ja (i nie tylko ja) uważam, że nie doszło do przestępstwa, to i tak obowiązuje domniemanie niewinności. A że reklama jest powszechna na całym świecie i na całym świecie można usłyszeć, że Red Bull doda ci skrzydeł, więc mam pewność, że nie jest to oszustwo. Jeżeli ktoś reklamy rozumie dosłownie to jego problem.