Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX7 - test aparatu

25 października 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 92

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Pod względem budowy i wyglądu Panasonic GX7 dość wyraźnie różni się od modelu GX1. Nowy bezlusterkowiec jest nieco większy od swojego poprzednika. Choć ogólny kształt korpusu nie uległ istotnym zmianom, to jednak jest on nieznacznie szerszy i wyższy. Grubość głównej części aparatu również się zwiększyła nieznacznie, a jeśli weźmiemy pod uwagę wystające poza obrys korpusu rękojeść oraz muszlę oczną wizjera, różnica staje się wyraźna.

Jeżeli chodzi o jakość wykonania, trudno mieć szczególne zastrzeżenia do GX7. Jego korpus został wykonany ze stopu magnezu, zatem nie można mu odmówić solidności i wytrzymałości. Cała konstrukcja zachowuje należytą sztywność, a poszczególne elementy obudowy są dobrze dopasowane. Stylistyka nowego modelu również robi dobre wrażenie. Aparat będzie dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych. Wersja srebrno-czarna prezentuje się bardzo klasycznie. Srebrne wykończenie górnej i dolnej części aparatu z czarnym środkiem, w połączeniu ze srebrną wersją obiektywu powodują, że całość przypomina na pierwszy rzut oka stary analogowy aparat. Wersja w całości czarna, choć również elegancka i przyjemna dla oka, naszym zdaniem bardziej przypomina jednak nowoczesny aparat cyfrowy niż analogowego klasyka. Jak wiadomo jednak o gustach się nie dyskutuje, a najważniejsze w tym wszystkim jest to, że potencjalny nabywca będzie miał po prostu wybór.


----- R E K L A M A -----


Zasilanie i gniazda

Panasonic GX7 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o napięciu 7.2 V i pojemności 1025 mAh. Według instrukcji aparatu jego wydajność wynosi do około 350 zdjęć (z podłączonym obiektywem H-FS1442A). Podczas testu jednak, pełen akumulator wystarczał na wykonanie nawet do 600 zdjęć. Opcjonalnie aparat można zasilać zasilaczem sieciowym, jednak jaki dokładnie jest to zasilacz, nie udało nam się ustalić. Instrukcja aparatu mówi tylko, że należy zawsze korzystać z oryginalnego zasilacza sieciowego firmy Panasonic. Nazwy modelu jednak brak. Na stronie producenta przy opisie aparatu również próżno szukać konkretnych informacji. Specyfikacja w sekcji „zasilanie” mówi tylko o akumulatorze, a w dziale akcesoriów na liście w ogóle nie ma zasilacza. Skąd zatem użytkownik aparatu ma wiedzieć, jaki zasilacz kupić?

Komora akumulatora oraz slot kart SD (oraz SDHC i SDXC, także zgodnych z UHS-I) znajdują się na spodzie aparatu pod jedną plastikową klapką, wyposażoną w blokadę.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Z lewej strony aparatu, pod zaślepką z twardego gumowego materiału, umieszczone zostały trzy gniazda (odpowiednio od góry):

  • wielofunkcyjne złącze USB,
  • wyjście mini-HDMI typu C,
  • złącze wężyka spustowego DMW-RSL1 (dostępny oddzielnie).
Warto dodać, że do otwarcia zaślepki konieczne jest nieznaczne odchylenie wyświetlacza LCD. Komplikuje to zatem nieco obsługę gniazd.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

W Panasoniku GX7 w stosunku do poprzedniego modelu można zauważyć kilka zmian w obrębie elementów sterujących. Niektóre z nich zmieniły swoje miejsce, ale przybyło też parę nowych elementów. Przyjrzyjmy się jednak bliżej, jakie przyciski i pokrętła oferuje testowany aparat, a zaczniemy od górnej ścianki aparatu.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Spora powierzchnia tej części obudowy zajęta jest przez wizjer, gorącą stopkę i lampę błyskową. Na elementy sterujące pozostał jedynie niewielki fragment po prawej stronie, który zresztą wykorzystano niemal w całości. Bezpośrednio przy prawym brzegu odnajdziemy pokrętło trybów, na którym znajdują się następujące pozycje:

  • iA – tryb inteligentne Auto,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb priorytetu przysłony,
  • S – tryb priorytetu migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • M Film – tryb ręczny filmowania,
  • C1, C2, C3 (1, 2, 3) – tryby użytkownika,
  • SCN – tryb scen: Czysty portret, Jedwabista cera, Miękkie podświetlenie, Czysty podświetlony, Nastrój zrelaksowania, Słodka twarzyczka dziecka, Wyrazista sceneria, Czyste błękitne niebo, Romantyczna zorza zachodu, Żywa poświata zachodu, Lśniąca woda, Pogodna noc, Chłodne nocne niebo, Ciepły krajobraz nocny, Nocny krajobraz artystyczny, Roziskrzone oświetlenie, Czysty portret nocny, Miękki obraz kwiatu, Apetyczne danie, Smakowity deser, Zatrzymaj zwierzę w ruchu, Czyste zdjęcie sportowe, Monochromatyczny, Zdjęcie panoramiczne,
  • tryb kreatywnego sterowania – zdjęcia z dodatkowymi efektami modyfikującymi wygląd obrazu (szczegóły w rozdziale 6).
Bezpośrednio przy pokrętle trybów znajduje się włącznik aparatu. Standardowo na górnej ściance mamy też spust migawki, jednak nowością w GX7 w stosunku do modelu GX1 jest pierścień sterujący, który go otacza. Ostatni z elementów na górze aparatu to przycisk rozpoczynający nagrywanie filmów. Przejdźmy zatem teraz do tylnej ścianki GX7.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Tutaj zmienił się nieco układ przycisków i przybyły dwa nowe elementy. W testowanym modelu mamy aż 4 przyciski Fn (w GX1 były tylko 2), których funkcje możemy konfigurować w menu aparatu. Poza Fn1, domyślnie uruchamiającym menu szybkich nastaw oraz Fn2, wykorzystywanym przy nawigowaniu w menu i do usuwania zdjęć, nowością są przycisk Fn3 oraz LVF/Fn4. Pierwszy z nich domyślnie daje dostęp do ustawień Wi-Fi, a drugi służy do przełączania wyświetlania obrazu pomiędzy ekranem LCD a wizjerem elektronicznym. Przycisk AF/MF natomiast przybrał w GX7 formę pierścieniowego przełącznika i został przeniesiony na górę. W jego wnętrzu znajdziemy przycisk AF/AE LOCK, który w GX1 znajdował się w podobnym miejscu. Bez zmian pozostał krzyżak wielofunkcyjny z przyciskami kierunkowymi umożliwiającymi bezpośredni dostęp do opcji: ISO, balansu bieli, trybu wyzwalania migawki i trybu wyboru obszaru AF oraz znajdujący się w jego środku przycisk MENU/SET, który otwiera menu aparatu i służy do zatwierdzania dokonywanych ustawień.

Z pozostałych elementów mamy jeszcze przełącznik otwierający lampę błyskową, przycisk uruchamiający tryb odtwarzania oraz przycisk DISP., umożliwiający zmianę informacji wyświetlanych na ekranie podczas fotografowania i odtwarzania. W standardowym miejscu, czyli tak jak w modelu GX1 w prawym górnym rogu, znajduje się pokrętło sterujące. Omawiając tylną ściankę aparatu nie można zapomnieć o jeszcze jednym elemencie, który nie zawsze jest widoczny. Chodzi o niewielki suwak regulacji dioptrii, który umieszczony jest na spodzie wizjera i staje się dostępny po jego odchyleniu w górę.

Zanim opuścimy tylną ściankę aparatu, warto wspomnieć jeszcze parę słów o programowalnych przyciskach Fn. Jeśli zechcemy przeprogramować dowolny z nich, mamy do dyspozycji szeroki wachlarz opcji. W trybie nagrywania ich lista obejmuje następujące pozycje:

  • Wi-Fi,
  • Q. Menu,
  • Przeł. wizjer/wyświetlacz,
  • AF/AE LOCK,
  • AF-włączony,
  • Jednoprz. AE,
  • Dotykowy AE,
  • Podgląd,
  • Wskaźnik poziomu,
  • Ustaw obszar ostrości,
  • Regulacja zoom,
  • Style zdjęć,
  • Format obrazu,
  • Rozmiar obrazu,
  • Jakość,
  • Tryb pomiaru,
  • Jasne / Zaciemnione,
  • i.dynamika,
  • i.rozdzielczość,
  • HDR,
  • Elektroniczna migawka,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Ustawienie filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Tryb cichy,
  • AFS/AFF/AFC,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Obszar nagrywania,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Czułość,
  • Balans bieli,
  • Tryb AF,
  • Wybór operacji (tryb migawki),
  • Przywróć domyślne.
W trybie odtwarzania można zaprogramować trzy przyciski: Fn1, Fn3 oraz Fn4, a lista opcji w tym przypadku wygląda następująco:
  • Ulubione,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpiecz,
  • Usuń pojedynczo,
  • Wyłącz,
  • Przywróć domyślne.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na przedniej ściance aparatu znajdziemy jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu.


Menu

Menu w GX7 ma strukturę typową dla bezlusterkowców Panansonika, a graficznie jest identyczne z tym, jakie znalazło się w starszym modelu G6. Zostało ono zatem podzielone na 5 głównych kategorii: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji oraz menu odtwarzania. Wciskając przycisk menu przechodzimy bezpośrednio do ostatnio używanego elementu menu. Warto również dodać, że jeśli liczba elementów w danej kategorii jest duża, dzieli się ono wówczas na odpowiednią liczbę podstron. W trybie SCN, kreatywnego sterowania oraz C3 pojawia się dodatkowa kategoria z ustawieniami charakterystycznymi dla danego trybu. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w pięciu głównych kategoriach.

Menu Nagrywanie (7 stron):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Format obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
  • Rozmiar obrazu: L (16M), M (8M) lub S (4M),
  • Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
  • Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
  • Szybkość trybu seryjnego (SH, H, M, L),
  • Auto bracketing:
    • zdjęcia pojedyncze lub seria,
    • krok EV,
    • sekwencja ekspozycji,
  • Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
  • Jasne / Zaciemnione – regulacja jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności,
  • Inteligentna dynamika (AUTO, HIGH, STANDARD, LOW, OFF),
  • Inteligentna rozdzielczość (HIGH, STANDARD, LOW, EXTENDED, OFF),
  • HDR (ON, OFF, SET),
  • Wielokrotna ekspozycja,
  • Zdjęcia poklatkowe,
  • Animacja poklatkowa,
  • Ustawienia zdjęć panoramicznych,
  • Elektroniczna migawka,
  • Opóźnienie migawki (OFF, 1, 2, 4 lub 8 sekund),
  • Ustawienia lampy błyskowej,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Ustawienie górnej granicy automatycznego poziomu czułości ISO,
  • Skok ISO (1EV lub 1/3 EV),
  • Rozszerzone ISO,
  • Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
  • Kompensacja zacienienia (korekcja winietowania),
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy: (4x, 2x, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Stabilizator obrazu (Tryb 1 – stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w kierunku pionowym, OFF) – jeśli do aparatu podłączony jest obiektyw bez stabilizacji opcje dotyczą funkcji stabilizacji matrycy,
  • Rozpoznawanie twarzy z pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
  • Ustawianie profilu – możliwość wpisania imion i dat urodzenia dwóch osób i jednego zwierzęcia.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu film (4 strony):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Format nagrywania (AVCHD lub MP4),
  • Jakość obrazu,
  • Tryb ekspozycji (P, A, S, M),
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
  • Tryb obrazu (format zdjęć zapisywanych po naciśnięciu migawki podczas filmowania),
  • Ciągły AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Jasne / Zaciemnione – regulacja jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Podświetlenie nagrywania (miganie obszarów prześwietlonych),
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy,
  • Redukcja migotania (OFF, 1/120, 1/100, 1/60, 1/50),
  • Cicha obsługa,
  • Wskaźnik poziomu mikrofonu,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Wyciszanie odgłosu wiatru (OFF, AUTO).

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień własnych (8 stron):

  • Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2, C3 (1, 2, 3),
  • Tryb cichy,
  • Rola przycisku AE/AF LOCK,
  • Utrzymywanie blokady AF/AE po zwolnieniu przycisku (ON/OFF),
  • Poł. przyc.-zwol. (ON/OFF) – uruchamianie migawki po wciśnięciu spustu do połowy,
  • AFS/AFF/AFC – tryb pracy autofokusu,
  • Szybki AF (ON/OFF) – przy opcji ON ostrość będzie ustawiana cały czas,
  • AF przy aktywacji czujnika oczu (ON/OFF),
  • Czas precyzyjnego ustawiania AF (LONG, MID, SHORT),
  • Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
  • Bezp. obsz. ostr. – powiększanie obszaru ostrzenia za pomocą przycisków kursora,
  • Priorytet ostrości (ON/OFF) – w pozycji ON nie można zrobić zdjęcia przed potwierdzeniem ustawienia ostrości,
  • AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
  • Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
  • Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (focus peaking),
  • Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
  • Wybór linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
  • Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
  • Stały podgląd (ON/OFF) – w trybie ręcznej ekspozycji widoczny efekt wybranych parametrów,
  • Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
  • Tarcza – wyświetlanie przewodnika użytkownika podczas obracania koła trybów aparatu,
  • Wyświetlanie wizjer – ustawienia wyświetlania obrazu w wizjerze,
  • Styl wyświetlania – dla ekranu LCD,
  • Wyśw. inf. o wyświetl. – pozwala wyświetlić ekran informacyjny zapisu,
  • Obszar nagrywania – zmienia widok podczas nagrywania filmu i robienia zdjęć (zdjęcie/film),
  • Wybór sposobu wyświetlania pozostałej pamięci: liczba zdjęć lub długość filmu,
  • Czas autopodglądu (OFF, 1, 2, 3, 4, 5 sekund lub ciągły),
  • Przypisanie roli przyciskom funkcyjnym Fn,
  • Wybór trybu działania Q.MENU (zaprogramowane, własne),
  • Ustawienia pokrętła – zmiana sposobu pracy pokręteł sterujących,
  • Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
  • Ob. duży zoom (ang. Power Zoom Lens) – Ustawienia dotyczące obiektywów z funkcją Power Zoom,
  • Czujnik oczu (ON/OFF oraz ustawienie jego czułości),
  • Ustawienia ekranu dotykowego,
  • Wybór szybkości ciągłego przewijania zdjęć za pomocą dotyku,
  • Przew. menu (wyświetla menu trybu po przełączeniu pokrętła trybu),
  • Zdjęcia bez obiektywu (ON/OFF).

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu konfiguracji (6 stron):

  • Data i czas,
  • Strefa czasowa – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
  • Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
  • Wi-Fi,
  • Ustawienie sygnałów dźwiękowych i dźwięku migawki,
  • Ustawienie poziomu głośności,
  • Regulacja wyświetlacza/wizjera – ustawienia jasności, kontrastu i koloru obrazu,
  • Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
  • Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
  • Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
  • Ustawienia wyjścia wideo:
    • Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
    • Format TV (16:9 lub 4:3),
    • Tryb HDMI (Auto, 1080p, 1080i, 720p, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
  • Funkcja „VIERA Link”,
  • Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
  • Przywracanie ostatniej pozycji w menu,
  • Kolor tła menu,
  • Wyświetlanie informacji o opcjach w menu,
  • Język,
  • Wersja oprogramowania,
  • Zerowanie kompensacji ekspozycji (przy zmianie trybu pracy aparatu),
  • Automatyczne wyłączenia samowyzwalacza (przy wyłączaniu aparatu),
  • Zerowanie numeracji zdjęć,
  • Resetowanie ustawień aparatu,
  • Resetowanie ustawień Wi-Fi,
  • Odświeżanie mapy bad pikseli,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Formatowanie karty pamięci.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania (4 strony):

  • Pokaz slajdów:
    • Wszystko,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • 3D,
    • Wybór kategorii,
    • Ulubione,
  • Tryb odtwarzania:
    • Normalny,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Odtwarzanie 3D,
    • Kategoria,
    • Ulubione,
  • Rejestracja lokalizacji,
  • Retusz usuwający,
  • Edycja tytułu (pojedyncze, wiele),
  • Dodawanie tekstu (pojedyncze, wiele),
  • Dzielenie filmów wideo na dwie części,
  • Rejestracja poklatkowa,
  • Wideo poklatkowe,
  • Zmiana rozmiaru zdjęć,
  • Kadrowanie,
  • Obracanie zdjęć,
  • Automatyczne obracanie zdjęć w orientacji pionowej na wyświetlaczu,
  • Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpieczanie zdjęć,
  • Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy,
  • Potwierdzenie usunięcia.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poza głównym menu w testowanym aparacie mamy także dostęp do tzw. szybkiego menu, uruchamianego przyciskiem Fn1/Q.MENU. Może ono pracować w dwóch trybach zawartości: predefiniowanej lub ustalanej przez użytkownika. W tej pierwszej opcji daje ono dostęp do następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Ustawienia filmu,
  • Ustawienia zdjęć (proporcje i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Tryb AF (AFS/AFF/AFC),
  • Tryb obszaru AF,
  • Szybkość serii,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Wartość przysłony,
  • Czas otwarcia migawki,
  • Kompensacja ekspozycji,
  • Balans bieli,
  • Tryb migawki.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W drugiej opcji natomiast, do szybkiego menu możemy przypisać do 15 ustawień, a wybierać można z następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Ustawienia zdjęć (format i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • HDR,
  • Elektroniczna migawka,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Dodatkowa telekonwersja,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Ustawienia filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Tryb cichy,
  • Tryb AF (AFS/AFF/AFC),
  • Wyróżnianie punktu ostrości (focus peaking),
  • Histogram,
  • Linie siatki kadrowania,
  • Obszar nagrywania,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Czułość ISO,
  • Balans bieli,
  • Tryb obszaru AF,
  • Tryb migawki.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Szybkie menu można obsługiwać zarówno na ekranie LCD, jak i w wizjerze aparatu. Jeżeli na wyświetlaczu widoczny jest panel z ustawieniami fotografowania, wówczas wciśnięcie przycisku Fn1/Q.MENU daje możliwość dokonywania ustawień bezpośrednio z jego poziomu (nie jest uruchamiane szybkie menu).


Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W Panasoniku GX7 zastosowano 3-calowy wyświetlacz TFT LCD, o liczbie punktów wynoszącej 1 040 000. Ekran wyposażony został w mechanizm pozwalający na odchylanie go maksymalnie do 80 stopni w górę i 45 stopni w dół. W tej kategorii zatem mamy do czynienia z poprawą w stosunku do modelu GX1. W nim bowiem był stały ekran o wyraźnie mniejszej rozdzielczości. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast oraz kolorystykę wyświetlanego na ekranie obrazu. Kolejna pozycja w tym menu służy do ustawiania intensywności podświetlenia wyświetlacza.

Podobnie jak w poprzednim modelu, ekran w GX7 wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Oznacza to, że w testowanym aparacie mamy możliwość operowania nim praktycznie bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy nawigować oraz zmieniać parametry. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać. Tych ostatnich czynności dokonujemy przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie). Ekran umożliwia także ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu. Warto również dodać, że poza standardowymi przyciskami Fn opisanymi wcześniej, w ramach dotykowego interfejsu mamy dostęp do kolejnych pięciu. Oczywiście można je konfigurować analogicznie, jak ma to miejsce przy zwykłych przyciskach. Podobnie jak we wcześniejszych Lumiksach oferujących dotykowy interfejs, również w GX7 nie mamy praktycznie żadnych zastrzeżeń do tej funkcjonalności.

Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania można przełączać tryby wyświetlania informacji na ekranie LCD. Przekręcenie pierścienia ostrości w trybie MF automatycznie aktywuje powiększenie obrazu. W menu aparatu możemy włączyć jeden z trzech zestawów linii pomocniczych, histogram oraz cyfrową poziomicę.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:

  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
  • miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
  • zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) oraz z poziomu kalendarza.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Tryb Wideo

Panasonic GX7 oferuje tryb wideo, który jest podobnie rozbudowany jak w modelu G6. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na górnej ściance obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. W testowanym bezlusterkowcu odnajdziemy następujące tryby wideo:

  • Format AVCHD (format 16:9):
    • [FHD] 1920×1080 / 50p (28 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 50i (17 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 25p (24 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 24p (24 Mbps),
    • [HD] 1280×720 / 50p (17 Mbps),
  • Format MP4:
    • [FHD] 1920×1080 / 50p (28 Mbps, format 16:9),
    • [FHD] 1920×1080 / 25p (20 Mbps, format 16:9),
    • [HD] 1280×720 / 25p (10 Mbps, format 16:9),
    • [VGA] 640×480 / 25p (4 Mbps , format 4:3).
Maksymalny czas ciągłego nagrywania filmu jest ograniczony do 29 min 59 s. Ponadto, ze względu na ograniczenie wielkości pliku do 4 GB, w formacie MP4 w trybach FHD 50p i 25p czas ten skraca się odpowiednio do 20 min 23 s oraz 27 min 11 s.

W dedykowanym trybie filmowania mamy do dyspozycji tryby P, A, S oraz M, charakteryzujące się analogiczną funkcjonalnością, jak podczas fotografowania. Przykładowo, tryb M umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (w zakresie od ISO 125 do 3200) w trakcie rejestracji.

Panasonic GX7 nagrywa dźwięk stereo (Dolby Digital stereo w AVCHD oraz AAC stereo w MP4), a wbudowany mikrofon został umieszczony na górze aparatu, bezpośrednio przy gorącej stopce. W menu znajduje się również możliwość redukcji szumu wiatru.

Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak sam jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu możemy włączyć również ciągły autofokus oraz cyfrowy zoom o wartości 2x lub 4x.

W testowanym Lumiksie mamy możliwość rejestrowania filmów z wykorzystaniem filtrów cyfrowych dostępnych w trybie kreatywnego sterowania. Wyjątek stanowią jedynie ustawienia „Monochromatyczny Rough”, „Monochromatyczny Silk”, „Miękka ostrość”, „Filtr gwiezdny” i „Światło słoneczne”. Warto także wspomnieć o funkcji redukcji migotania (dla czasów 1/120, 1/100, 1/60 i 1/50 s).

Tak samo jak w modelu G6, wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu (opcję tą należy uprzednio aktywować w menu). Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych i obsługiwanych przy pomocy ekranu dotykowego. Dostępne funkcje to:

  • zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu),
  • przysłona,
  • czas naświetlania,
  • kompensacja ekspozycji,
  • czułość ISO,
  • regulacja poziomu nagrywania dźwięku.
Przy odtwarzaniu filmów, na dotykowym ekranie dostępne są następujące przyciski: play, pauza i przewijanie przód/tył. Po zatrzymaniu odtwarzania przy użyciu pauzy, mamy możliwość zapisania zdjęcia z wybranej sceny.

Przykładowe filmy

Filmy z numerami 2, 3, 5, 8, 11, 12, 17, 21 i 22 zostały nagrane przy wykorzystaniu obiektywu Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8. Przy pozostałych natomiast użyliśmy Panasonika G VARIO 14–42 mm f/3.5–5.6 II ASPH. M.O.I.S.
  • film 1 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 71.4 MB,
  • film 2 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 86.3 MB (ciągły autofokus),
  • film 3 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 92.3 MB (ciągły autofokus),
  • film 4 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 76.3 MB (film nagrany po zmroku),
  • film 5 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 81.6 MB (ciągły autofokus, film nagrany po zmroku),
  • film 6 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 47.8 MB,
  • film 7 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 63.4 MB,
  • film 8 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 61.7 MB (ciągły autofokus),
  • film 9 – AVCHD – 1920×1080 pix 24p, 63.9 MB,
  • film 10 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 47.3 MB,
  • film 11 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 48.0 MB (ciągły autofokus),
  • film 12 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 36.5 MB (ciągły autofokus, film nagrany po zmroku),
  • film 13 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 19.4 MB (filtr artystyczny Retro),
  • film 14 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 25.9 MB (filtr artystyczny Monochromatyczny),
  • film 15 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 26.1 MB (filtr artystyczny Mocny obraz),
  • film 16 – MP4 – 1920×1080 pix 50p, 73.7 MB,
  • film 17 – MP4 – 1920×1080 pix 50p, 73.6 MB (ciągły autofokus),
  • film 18 – MP4 – 1920×1080 pix 50p, 71.8 MB (film nagrany po zmroku),
  • film 19 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 52.0 MB,
  • film 20 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 28.2 MB,
  • film 21 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 27.8 MB (ciągły autofokus),
  • film 22 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 28.5 MB (ciągły autofokus, film nagrany po zmroku),
  • film 23 – MP4 – 640×480 pix 25p, 9.8 MB.


Wizjer

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W Panasoniku GX7 zastosowano elektroniczny wizjer LCD, który charakteryzuje się rozdzielczością 2 764 800 punktów, powiększeniem x1.39 oraz odległością punktu ocznego wynoszącą 17.5 mm. Niewątpliwą zaletą wizjera w testowanym Lumiksie jest możliwość jego odchylania w górę o maksymalny kąt 90 stopni. Wizjer wyposażono w regulacje dioptrażu, która pozwala na korekcję w zakresie od −4 do +3. Bezpośrednio przy wizjerze znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu, obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w EVF po przyłożeniu aparatu do oka.

Wizjer pokrywa oczywiście 100% fotografowanego kadru i umożliwia zmianę wyświetlanych informacji analogicznie jak ma to miejsce na ekranie LCD (nie mamy jedynie podglądu ekranu z ustawieniami fotografowania). Jakość obrazu w wizjerze jest na dobrym poziomie. W dobrych warunkach oświetleniowych trudno mieć większe zastrzeżenia pod tym względem. Jedynie przy szybkim przemieszczaniu aparatu w obrazie widoczne jest smużenie. Przy słabym oświetleniu smużenie staje się wyraźniejsze. Daje się też zauważyć utratę płynności wyświetlanego obrazu. Efekt jest tym silniejszy, im ciemniejsze jest otoczenie.

Warto dodać, że przy korzystaniu z czujnika zbliżeniowego przy automatycznym przełączaniu obrazu pomiędzy wyświetlaczem a wizjerem pojawia się zauważalne opóźnienie. Ponadto, sam czujnik reaguje już przy stosunkowo dużej odległości. To sprawia, że dość łatwo o sytuacje kiedy obraz na wyświetlaczu nagle znika, bo przez przypadek w pobliżu czujnika znalazła się na przykład nasza dłoń. W menu ustawień własnych można znaleźć opcję regulującą czułość czujnika zbliżeniowego. Dostępne są jednak tylko dwie opcje: HIGH i LOW, a co więcej, różnica zachowania czujnika przy obu tych ustawieniach jest niewielka. W pierwszym wypadku czujnik reaguje już z odległości ok. 4 cm, a w drugim w odległości 3 cm.