Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-3 - test aparatu

Pentax K-3
20 stycznia 2014
Maciej Latałło Komentarze: 293

1. Wstęp

Pentax K-3 - Wstęp

Nieco ponad rok po premierze „odświeżonych” Pentaksów K-5 II i K-5 IIs firma Ricoh zaprezentowała zupełnie nową lustrzankę, model K-3. Zmieniło się w niej praktycznie wszystko. Uznany, choć „wysłużony” 16-megapikselowy sensor został zastąpiony przez matrycę liczącą 24 miliony komórek światłoczułych. Podobnie jak w K-5 IIs, w aparacie nie znajdziemy filtra antyaliasingowego, który zapobiega występowaniu zjawiska mory na zdjęciach. Filtr ten jednocześnie mocno obniża zdolność rozdzielczą matrycy, co skutkuje mniejszą szczegółowością wykonywanych fotografii.

Firmą, która jako pierwsza zaoferowała dwie wersje tego samego aparatu (D800 i D800E), jedną tradycyjną, a drugą z usuniętym filtrem AA (a tak naprawdę dwoma filtrami wzajemnie się znoszącymi) był Nikon. Później dołączył do niego Pentax, prezentując K-5 II i K-5 IIs, a niedawno także Sony (RX1 i RX1R oraz Alpha A7 i A7R). Takie rozwiązanie było ukłonem w stronę użytkowników, ponieważ dano im wybór: albo większa zdolność rozdzielcza (lepszy detal) okupiona ryzykiem pojawienia się mory, albo aparat o tradycyjnych właściwościach. O ile użytkownicy mogli docenić taką decyzję producentów, o tyle dla tych ostatnich było to nieco kłopotliwe np. ze względu na skomplikowanie procesów produkcyjnych. Inżynierowie Pentaksa wpadli na lepszy pomysł i opracowali funkcję symulującą filtr antyaliasingowy, która wykorzystuje stabilizację matrycy. Mikrodrgania sensora światłoczułego mają za zadanie delikatnie rozmyć obraz, tak jak to robi filtr AA, a mora nie powinna pojawić się na zdjęciach. Tyle w każdym razie mówi teoria. O tym jak owa funkcja sprawdza się w praktyce, można się przekonać z lektury rozdziału czwartego.


----- R E K L A M A -----

Pentax K-3 - Wstęp

Oczywiście zapraszamy do przeczytania całego testu, bowiem matryca to nie jedyna nowość w Pentaksie K-3. Do dyspozycji mamy nowy moduł autofokusa z 27 polami ostrości (w tym 25 krzyżowymi), nowy czujnik pomiaru światła, wyraźnie udoskonalony tryb filmowania, szybszy tryb zdjęć seryjnych, a także większy ekran LCD i wizjer.

Aparat oraz obiektyw Pentax smc DA* 55 mm f/1.4 SDM wykorzystany podczas testu udostępnił sklep Fotozakupy.pl:

Pentax K-3 - Wstęp

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu Pentax K-3 z modelem K-5 IIs i przykładowymi lustrzankami konkurencji dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Pentax
Model K-3
Data premiery 2013-10-07
Liczba pikseli 24 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6016x4000 (RAW, JPEG)
• 6016x4000 (JPEG)
• 3072x2048 (JPEG)
• 1920x1280 (JPEG)
Matryca 23.5 mm x 15.6 mm (APS-C) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 24.71 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy DR II
• Aparat z usunietym dolnoprzepustowym filtrem antyaliasingowym. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej rozdzielczości. Aparat obarczony większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów. Możliwość włączenia funkcji symulującej działania filtru antyaliasingowego (poprzez mikro drgania matrycy).
Procesor obrazu PRIME III
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0),
RAW (14bit), JPEG+RAW,
RAW skompresowany - pliki .PEF,
RAW nieskompresowany - pliki .DNG,
Rodzaje JPEG: Best/Better/Good
• Filmy: MPEG-4 AVC/H.264 (MOV), AVI (Motion JPEG) dla trybów 60i/50i
Zakres ISO Auto, 100 - 51200 ISO w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Migawka Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie ostrości,
30 s - 1/8000 s, z krokiem co 1/3 lub 1/2 EV, Bulb
żywotności 200.000 wyzwoleń
Konstrukcja obiektywu Bagnet Pentax KAF 2,
Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax KAF 3, KAF2, KAF, KA oraz K (z ograniczeniami), obsługa obiektywów z silnikami SDM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD 60i/50i)
• 1920 x 1080 pix (Full HD 30p/25p/24p)
• 1280 x 720 pix (HD, 60p/50p/30p/25p/24p)
Długość filmów ograniczona do 25 min.
Wbudowany mikrofon mono,
Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo.
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, system SAFOX 11,
27-punktowy (25 punktów krzyżowych)
• Obszary AF: automatyczny wybór z 27 punktów, wybór strefy, poszerzony obszar (S, M, L), ręczny wybór, punktowy
• Tryby AF: Auto (AF-A), Pojedynczy (AF-S), Ciągły (AF-C), Manualny (MF)
• Zakres detekcji: od -3 do 18 EV (ISO 100 i obiektywu f/1.4)
• Asysta AF: wbudowana dioda LED
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) w zakresie +/-10 kroków, z pamięcią dla 20 obiektywów.
Pomiar światła TTL, w oparciu o czujnik RGB 84.000 pikseli
Tryby pomiaru:
• matrycowy,
• centralnie ważony,
• punktowy
Zakres pomiaru: od -3 do 20 EV (dla ISO100, 50mm f/1.4)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Multi Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE
• Ustawienia własne wg wzorca (do 3 ustawień),
• Ręczne ustawienie temperatury w Kelvinach (pamięć 3 ustawień),
• Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek
Tryby HDR (High Dynamic Range)
Możliwość wielokrotnej ekspozycji (od 2 do 2000 zdjęć)
Programy Auto (Green), Program (P), Priorytet czułości (Sv), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Priorytet migawki i przysłony (TAv), Manualny (M), Bulb (B), Flash X-Sync – blokada czasu synchronizacji lampy błyskowej na 1/180 sek (X) , Własny użytkownika (USER 1-3), Rejestracja filmów
• Filtry cyfrowe: Wybrany kolor, Aparat zabawka, Retro, Wysoki kontrast, Cieniowanie, Odwrócony kolor, Jednobarwny pogrubiony, Czarno-biały pogrubiony
Zdjęcia seryjne • Tryb szybki zdjęć seryjnych (H) - szybkość 8.3 kl./s,
maksymalnie 23 zdjęcia w formacie RAW lub 60 zdjęć w formacie JPEG
• Tryb średnich zdjęć seryjnych (M) - szybkość 4.5 kl./s
maksymalnie 32 zdjęcia w formacie RAW lub 100 zdjęć w formacie JPEG
• Tryb wolnych zdjęć seryjnych (L) - szybkość 3.0 kl./s
maksymalnie 52 zdjęcia w formacie RAW lub 200 zdjęć w formacie JPEG
• Tryb zdjęć z interwałem czasowym (od 2s do 24 godz.), od 2 do 2000 zdjęć
Lampa błyskowa Typu pop-up, P-TTL, liczba przewodnia 13 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/180s
• Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV
• Kąt pokrycia błyskiem: ok 75 stopni
• Tryby pracy: Auto, Ręczny (wł./wył.), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki, Tryb błysku bezprzewodowego, Ręczna moc błysku (Pełny-1/128)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 12s
Karta pamięci Dwa gniazda dla kart typu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC),
Zgodne z USH-1, Eye-Fi, FLU
LCD • Główny: stały, 3.2 calowy, kolorowy TFT LCD, 1.037.000 punktów
powłoki AR, regulacja jasności, nasycenia i kolorów
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
• Pomocniczy: monochromatyczny.
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.95, pokrycie: ok. 100% kadru, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.5, punkt oczny: 22.3 mm od środka soczewki, matówka wymienna Natural-Brite-Matte III
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 3.0 (mikro-B), wyjście zdalnego sterowania, wejście zasilania DC, złącze X-synch, wyjście HDMI typu D, wejście mikrofonu stereo, wyjście słuchawek
• opcjonalnie zewnętrzny moduł GPS O-GPS1
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wodoodpornego pilota O-RC1 lub wężyka spustowego CS-205
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy D-LI90P (wydajność ok. 720 zdjęć - bez lampy błyskowej)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC132
• opcjonalnie uszczelniony uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) D-BG5
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy D-LI90P, ładowarka D-BC90, kabel AC, pasek, zaślepka wizjera, zaślepka złącza hot-shoe, zaślepka bagnetu, oprogramowanie Digital Camera Utility 5
Waga 715 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 800 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 131.5 x 100 x 77.5 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Korpus wykonany ze stopów magnezu i stali nierdzewnej, uszczelniony (92 uszczelnienia), odporny na pył i trudne warunki atmosferyczne oraz temperaturę do -10 stopni C.
Polskie menu.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: do 3.5 EV.
Funkcja korekcji dystorsji, wzdłużnej aberracji chromatycznej i winietowania.
Funkcja elektronicznej poziomicy.


Poprzedni rozdział