Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Oświetlenie w fotografii aktów

5 lutego 2010
Roderick Macdonald Komentarze: 37

4. Photoshop

Bardzo często warto wykorzystać pełny zakres światła do granic możliwości. Z kolei jeśli zakres dynamiczny zdjęcia jest ograniczony (czyli kiedy histogram nie wypełnia całej osi poziomej), zdjęcie takie wydaje się płaskie i brak mu dynamiki. W takich sytuacjach z pomocą przyjść może program Photoshop.

Na rysunku 3.22 mamy przykład zdjęcia, którego zakres tonalny jest węższy niż powinien. Jak widać na dołączonym histogramie, w obrazie nie ma czerni. Delikatność tego obrazu odpowiada fotografowanemu tematowi; zdjęcie robione było przy świetle dziennym dochodzącym z północnego okna. Można jednak poprawić jakość zdjęcia korzystając z interfejsu Camera Raw. Wynik takich prac pokazano na rysunku 3.23, gdzie na histogramie widać już użycie pełnego zakresu tonalnego; aby złagodzić ten efekt, nieco zmniejszone zostało nasycenie. Zdjęcie po korekcie nic nie straciło, a zyskało na intensywności przekazu.

Oświetlenie w fotografii aktów - Photoshop
Rysunek 3.22. Zdjęcie bezpośrednio z aparatu


----- R E K L A M A -----


Oświetlenie w fotografii aktów - Photoshop
Rysunek 3.23. Efekt poszerzenia zakresu dynamicznego

Niniejszy przykład pokazuje ważny aspekt fotografii cyfrowej: efekt końcowy, dawniej zależny głównie od oświetlenia, w dużym stopniu może być korygowany za pomocą komputera. Photoshop ma wiele potężnych metod korygowania oświetlenia zdjęć: nie tylko filtry Render/Lighting Effects (rendering/efekty świetlne), ale też prostsze metody, jak korygowanie warstw i tryby blendingu, Levels (poziomy), kontrolki jasności i kontraktu, czy w końcu, jak w naszym przykładzie, narzędzia trybu RAW. Biorąc to wszystko pod uwagę, mamy do dyspozycji narzędzia o wiele potężniejsze niż dostępne w najwspanialszej tradycyjnej ciemni. Podczas dobierania oświetlenia zdjęcia, trzeba mieć na uwadze możliwości późniejszego poprawiania tego zdjęcia w programach takich jak Photoshop. O ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie rysunki z tego rozdziału były przynajmniej w minimalnym stopniu korygowane. Z drugiej strony jednak, Photoshop nie może stworzyć oświetlenia, więc umiejętność prawidłowego oświetlania sceny pozostaje równie ważna, jak była dotychczas.