Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7 II - test aparatu

9 lutego 2015
Maciej Latałło Komentarze: 120

1. Wstęp

Sony A7 II - Wstęp

Obecnie Sony jest jedyną firmą, która zdecydowała się na stworzenie systemu bezlusterkowego oferującego aparaty wyposażone w pełnoklatkowe matryce (aparaty dalmierzowe np. firmy Leica traktujemy jako trochę inną kategorię). Po 13 miesiącach od premiery bardzo entuzjastycznie przyjętego pełnoklatkowego aparatu kompaktowego RX1, w połowie października 2013 roku firma pochwaliła się dwiema Alphami z matrycą rozmiaru 35 mm. Modele A7 i A7R różniły się rozdzielczością zastosowanych sensorów, bowiem pierwszy miał matrycę o liczbie 24, a drugi 36 milionów pikseli. Ponadto w A7R zrezygnowano zupełnie z filtra antyaliasingowego. W kwietniu zeszłego roku do dwóch wspomnianych modeli dołączył trzeci pełnoklatkowy A7S. Tym razem producent zastosował 12-megapikselową matrycę i zaproponował szereg rozwiązań z myślą o filmowcach.

Na następcę Sony A7 producent nie kazał długo czekać. W listopadzie zeszłego roku bowiem firma zaprezentowała model A7 II. Tak krótki odstęp czasu nie zwiastował wielu istotnych ulepszeń. I faktycznie zmian nie ma dużo, a z tych ważniejszych z pewnością warto wyszczególnić zastosowanie 5-kierunkowego systemu stabilizacji matrycy o skuteczności aż 4.5 EV. W pewnym sensie jest to przełomowe rozwiązanie. Sony A7 II jest pierwszym bezlusterkowcem tego producenta oferującym taką funkcjonalność. Co prawda Sony z powodzeniem stosuje stabilizowane matryce w swoich lustrzankach, ale do tej pory nie zdecydowało się przenieść tego rozwiązania do bezlusterkowców. Ponadto, A7 II jest pierwszym pełnoklatkowym korpusem, który oferuje stabilizację 5-kierunkową. Kompensuje ona zatem nie tylko ruchy aparatu w górę, w dół i na boki, ale także rotację oraz przechyły aparatu w kierunku pionowym i poziomym.


----- R E K L A M A -----

Sony A7 II - Wstęp

Z pozostałych zmian, producent chwali się także zwiększoną o 30% szybkością działania systemu AF oraz o 50% bardziej efektywnym systemem śledzenia ruchu. W A7 II zdecydowano się również wprowadzić możliwość filmowania w formacie XAVC S, który wcześniej pojawił się w modelu A7S. Zaimplementowano też dodatkowe funkcje z myślą o wymagających filmowcach. Nowa Alpha „przytyła” nieco w stosunku do swojej poprzedniczki. Wzrosła waga aparatu i zwiększyła się dość wyraźnie jego grubość. O 30% poprawiła się również rozdzielczość wyświetlacza LCD.

W Sony A7 II zastosowano 24-megapikselową matrycę znaną z poprzedniego modelu. W tej kwestii producent nie chwali się, żadnymi ulepszeniami. Można zatem przypuszczać, że nowy model oferuje tę samą jakość obrazu co poprzednik. Czy tak faktycznie jest? A może A7 II pokaże na tym polu coś więcej. Czy faktycznie system stabilizacji matrycy jest tak skuteczny, jak zapowiada producent? Czym jeszcze może się pochwalić nowa Alpha. Odpowiedzi na te i inne pytania postaramy się udzielić w kolejnych rozdziałach niniejszego materiału.

Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji Alphy A7 II, poprzedniego modelu oraz lustrzanek Sony A99, Canon 5D MkIII i Nikon D750 można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model A7 II
Data premiery 2014-11-20
Liczba pikseli 24.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości Format 35 mm:
• 6000 x 4000
• 3936 x 2624
• 3008 x 2000
• Do 12416 x 1856 w trybie panoramy
Format APS-C L:
• 3936 x 2624
• 3008 x 2000
• 1968 x 1312
Matryca 35.8 x 23.9 mm (FF), Exmor CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli 24.7 MPix,
• elektromagnetyczny mechanizm samooczyszczania matrycy
Procesor obrazu BIONZ X
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Extra Fine/ Fine/ Standard
• Filmy: XAVC S: MPEG-4 AVC/H.264, AVCHD: MPEG-4 AVC/H.264, MP4: MPEG-4 AVC/H.264
• Dźwięk: XAVC S: LPCM, 2ch, AVCHD: Dolby Digital (AC-3), 2ch, Dolby Digital Stereo Creator, MP4: MPEG-4 AAC-LC, 2ch
Zakres ISO Auto (100-6400 - regulowany dolny i górny zakres),
ręcznie: 100-25600 ISO z krokiem co 1/3 EV
tryb rozszerzony ISO 50
FIlmy: ISO 200-25600
Migawka Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/8000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Sony E
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p/30p//25p/24p, XAVC S, 50 Mbit/s)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p, AVCHD, 28 Mbit/s)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60i/50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p/24p, AVCHD, 17 lub 24 Mbit/s, FX/FH)
• 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s
• 640 x 480 (VGA, MP4, 3 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s
Wbudowany mikrofon stereo
Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon ECM-CG50/ XLR-K1M
Ogniskowanie AF hybrydowy z wykrywaniem kontrastu i detekcją fazową (Fast Hybrid AF)
• Obszary AF w trybie detekcji kontrastu: Wielopolowy (wybór automatyczny z 25 punktów AF), Centralnie ważony, Nastawianie ostrości na wybrany punkt.
• Obszary AF w trybie detekcji fazowej: 117 punktowy,
• Tryb APS-C: 99 punktów (detekcja AF) / 25 punktów (detekcja kontrastu)
• Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Ciągły AF-C , DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF.
• Zakres detekcji od -1 do 20 EV (ISO 100 i obiektyw f/2.8).
• Funkcja śledzenia ostrości.
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED o zasięgu do 3 m
Pomiar światła Pomiar 1200 strefowy,
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy,
• punktowy,
• centralnie ważony
Ostrość od zależnie od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500–9900 K),
• korekcja balansu bieli (15-stopniowa purpura / zieleń)
• bracketing balansu bieli (3 klatki)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 i 3 EV (2 i 3 EV - tylko 3 klatki)
• Tryb Auto HDR (High Dynamic Range)
• Optymalizacja zakresu dynamiki (DRO), bracketing DRO
Programy iAuto, iAuto+ (Superior Auto), Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Sweep Panorama, Film, Własne (1,2)
Zdjęcia seryjne 5 lub 2.5 kl./s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy, gniazdo Multi Interface
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
• Czas synchronizacji: 1/250 s
• Tryby pracy: AUTO, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, osłabianie efektu czerwonych oczu
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 10s
Karta pamięci • Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), kompatybilne z UHS-I
LCD odchylany o 107 stopni w górę lub 41 stopni w dół, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, rozdzielczość 1.228.800 punktów, pokrycie kadru 100%
regulowana jasność
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
Wizjer EVF (elektroniczny) 0.5 calowy OLED Tru-Finder, powiększenie: x0.71, pokrycie: 100%, punkt oczny 22 mm od ramki okularu
rozdzielczość 2.359.296 punktów
korekcja dioptrii od -4.0 do +3.0
Komunikacja i złącza USB / wejście zasilania, wyjście HDMI, wyjście słuchawkowe 3.5 mm stereo minijack
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-VPR1
• Wbudowana obsługa sieci bezprzewodowej Wi-Fi
• Obsługa NFC (Near Field Communication)
• Obsługa PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-FW50 (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 270 zdjęć).
• Ładowanie przez USB
• Opcjonalnie zasilanie sieciowe
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy NP-FW50, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie PlayMemories Camera
Waga 556 g (sam korpus)
599 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 126.9 x 95.7 x 59.7 mm
Dodatkowe informacje Wbudowana 5-osiowa stabilizacja matrycy o wydajności 4.5 EV (tryb zdjęć)
Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Polskie menu
Technologia Triluminos Colour.


Poprzedni rozdział