Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF) - test obiektywu

13 września 2013

3. Budowa i jakość wykonania

Konkurencja na rynku ultraszerokokątnych zoomów przeznaczonych na pełną klatkę jest naprawdę spora. Nawet pomijając obiektywy o stałym świetle f/2.8, Tokina znajdzie przynajmniej kilku solidnych konkurentów, których podstawowe parametry zestawiliśmy w niniejszej tabeli. Wszystkie te obiektywy stanowią dość zwartą grupę jeśli chodzi o rozmiary i gabaryty. Z najważniejszych różnic warto wymienić najlepsze światło Tamrona oraz brak ultradźwiękowego napędu autofokusa u Tokiny i Tamrona.

Na poniższym zdjęciu testowana Tokina stoi obok niepełnoklatkowych Tokin 11–16 mm f/2.8 i 12–28 mm f/4.0.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Budowa i jakość wykonania


----- R E K L A M A -----

Tokina AT-X PRO FX SD 17–35 mm f/4 (IF) rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza styki i tylną soczewkę obiektywu, która ma średnicę 22 mm. Ciekawe jest to, że podobnej wielkości tylne soczewki miały testowane przez nas niedawno niepełnoklatkowe Tokiny 11–16 mm i 12–28 mm. Trochę zastanawiającym jest fakt, że pełnoklatkowy model ma soczewkę tak niewielkich rozmiarów. Soczewka ta jest ruchoma. Dla ogniskowej 17 mm znajduje się nie na równi z bagnetem, ale wystaje ciut z niego będąc na wysokości styków. Przy przejściu do ogniskowej 35 mm chowa się wgłąb tubusa na głębokość około 2.5 cm. Jej otoczenie jest bardzo ładnie wyczernione i zmatowione, choć trzeba zaznaczyć, że pomiędzy małym tubusem otaczającym tylną soczewkę a właściwym tubusem obiektywu powstaje całkiem duża szpara.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Budowa i jakość wykonania


Pierwszym elementem właściwego tubusu obiektywu jest nieruchomy pierścień, na którym umieszczono jedynie białą kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do korpusu. Kolejny element to pierścień do zmiany ogniskowej o szerokości 24 mm. Jest on pokryty wygodnym w dotyku karbowaniem i pracuje z należytym oraz równym oporem. Znajdziemy na nim znaczniki ogniskowych dla wartości 17, 21, 24, 28 i 35 mm.

Idąc dalej natrafiamy na tabliczkę z nazwą i parametrami obiektywu, która otacza szybkę, za którą znajduje się skala odległości wyrażona w metrach i stopach. Po drugiej stronie obiektywu niż tabliczka znajduje się jego numer seryjny oraz informacje o zastosowaniu soczewek asferycznych i o tym, że obiektyw wyprodukowano w Japonii.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Budowa i jakość wykonania


Kolejnym elementem jest karbowany i wygodny w dotyku pierścień do manualnego ustawiania ostrości. W trybie MF pracuje on właściwie i pozwala na precyzyjne nastawy, a przebieg całego zakresu wymaga obrotu o kąt niespełna 90 stopni. Problemem jest sposób przechodzenia pomiędzy trybami AF i MF. Ten archaiczny sposób (uniemożliwiającym manualne doostrzenie w trybie AF) w nowych konstrukcjach spotykany jest już tylko w Tokinie. Chcąc bowiem zmienić tryb, musimy przesunąć całym pierścieniem wzdłuż korpusu obiektywu. Ruch ten często jest na tyle gwałtowny, że potrafi poruszyć skalą odległości, a przez to zmienić wartość, którą pieczołowicie wcześniej ustawiliśmy.

Na samym końcu obiektywu znajdziemy bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej, który otacza nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 82 mm. Ono dla odmiany otacza przednią, ruchomą soczewkę, która ma średnicę 49 mm. I w tym wypadku jej rozmiar nie jest większy niż u szerokokątnych Tokin przeznaczonych ma małe matryce.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Budowa i jakość wykonania

Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną mamy tutaj do czynienia z 13 elementami ustawionymi w 12 grupach. Producent podaje, że dwa elementy wykonano ze szkła niskodyspersyjnego SD, a jedna soczewka ma kształt asferyczny. Dla odmiany, na schemacie dołączonym do karty produktu, dwie soczewki zaznaczono jako asferyczne. Wewnątrz znajdziemy jeszcze przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć do wartości f/22.

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki oraz tulipanową osłonę przeciwsłoneczną.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Budowa i jakość wykonania