Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF) - test obiektywu

13 września 2013

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o podłużną aberrację chromatyczną, to nie mamy żadnych powodów do narzekań. Wada ta jest korygowana na tyle dobrze, że nie widać jej nawet na maksymalnym otworze względnym, więc nie musimy przymykać przysłony, aby z nią walczyć.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Osiągi Tokiny 17–35 mm w korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej są dla nas miłym zaskoczeniem. W ogólności wcale nie są dobre, bo maksymalne wyniki na poziomie 0.18% wciąż oznaczają aberrację na poziomie dużym, ale patrząc na to, do czego przyzwyczaiły nas inne szerokokątne Tokiny, które swobodnie przekraczały poziom 0.2%, a nawet docierały do 0.3%, wyniki pełnoklatkowego modelu 17–35 mm napawają optymizmem i sugerują, że może w niedalekiej przyszłości doczekamy się szerokokątnych Tokin pozbawionych tej wady.

W obecnej sytuacji, aberracja nie będzie dawać o sobie mocno znać tylko na ogniskowej 35 mm, gdzie jest ona średnia. Na krótszych ogniskowych, w okolicach maksymalnego otworu względnego, wada ta jest duża i po przymknięciu przysłony zaczyna zbliżać się do granicy poziomów dużego i średniego.

Poniższe wykresy pokazują przebieg poprzecznej aberracji chromatycznej odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C/DX i pełnej klatki.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna jest korygowana prawidłowo. Obiektyw nie pokazuje żadnego efektu „pływania” ogniska, a rozogniskowane punkty świetlne wyglądają podobnie przed i za płaszczyzną ostrości.

Tokina AT-X PRO FX SD 17-35 mm f/4 (IF)  - Aberracja chromatyczna i sferyczna