Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Carl Zeiss Otus 55 mm f/1.4 ZE/ZF.2 - test obiektywu

18 listopada 2013
Komentarze czytelników (81)
  1. subiluru
    subiluru 18 listopada 2013, 14:35

    thx :-)

  2. handlowiecupc
    handlowiecupc 18 listopada 2013, 14:47

    Łał

  3. estEban
    estEban 18 listopada 2013, 14:52

    Drogi Mikołaju... :)

  4. focjusz
    focjusz 18 listopada 2013, 14:54

    Fajnie że powstają takie obiektywy - szkoda że go sobie nie kupię. Nie tylko przez cenę ale też już nie sokoli wzrok. Brak AF to jednak spora wada przy 50mm.

    PS, Wyniki są tak dobre że aż się prosi aby był to f/1.2 albo nawet lepiej - jestep pewien że też były by użyteczne. Czemu od lat nie powstają takie obiektywy ?

  5. Arek
    Arek 18 listopada 2013, 15:00

    Przyznam się, że też się zdziwiłem iż zarówno Zeiss jak i Nikkor zrobili f/1.4. Dla mnie to rozwinięcie czerwonego dywanika przed Sigmą, żeby ona zrobiła 1.2/55 za 1300-1500 Euro i odebrała sporo rynku konkurentom. Wcale też nie wykluczam, że o taką sztuczkę może pokusić się Samyang i to pewnie w znacznie niższej cenie.

  6. 18 listopada 2013, 15:01

    Brawo dla Zeissa. Teraz czekamy na podobny sprzęt od Samyanga za ułamek ceny Otusa :)

  7. gnieciuch
    gnieciuch 18 listopada 2013, 15:03

    Przeczytałem od A do Z, dzięki!
    No właśnie, czemu nie robią 1,2? Tak jakby w ogóle im nie zależało na tym parametrze, nowa 25 jest tego przykładem. Trzeba się dowiedzieć o co chodzi.

  8. mav
    mav 18 listopada 2013, 15:06

    Może po prostu nie ma zapotrzebowania na 1.2? Głębia ekstremalna, wady trudne do korygowania.. a liczba ISO rośnie, przez co to ekstremum zostaje chyba tylko sztuką dla sztuki. Jeszcze większe winietowanie na 1.2 pewnie i tak większość tego dodatkowego światła by zjadło.
    Poza tym, skoro tyle kosztuje "wzorcowa 50-tka ze światłem 1.4" to ile by musiała kosztować ze światłem 1.2.

  9. Arek
    Arek 18 listopada 2013, 15:06

    Jedyne wytłumaczenie jakie przychodzi mi do głowy to fakt iż różnica w GO pomiędzy f/1.2 a f/1.4 jest mała. Natomiast różnicę w świetle można sobie zrekompensować podnosząc ISO. Przy małych szumach, które oferują współczesne matryce używanie wysokiego ISO nie jest żadnym problemem nawet dla osób wymagających dobrej jakości obrazu.

  10. Arek
    Arek 18 listopada 2013, 15:07

    mav - dokładnie o tej samej godzinie napisaliśmy prawie dokładnie to samo :)

  11. goornik
    goornik 18 listopada 2013, 15:16

    Wszelka logika mówi wiec, że f/1,4 wystarczy.
    W takim razie Sigmo, Samyangu - czekamy więc na wasze "ef jeden dwa" :)
    Jeśli nie będzie miał astygmatyzmu, komy i dużej winiety, to mogę zrobić nawet przedpłatę.....

  12. Sky_walker
    Sky_walker 18 listopada 2013, 15:23

    Szczęka opada. Zeiss znowu pokazał klasę. Super.
    Szkoda tylko, że cena astronomiczna :( No ale... jak dla mnie to ten obiektyw bardziej służy pochwaleniu się tym co firma potrafi kiedy nie musi się ograniczać. Wątpię, żeby rynek zbytu na tego typu obiektyw pozwolił na zwrot kosztów R&D. Szczególnie w epoce kiedy liczba profesjonalnych fotografów jednak mocno spada. :/

  13. espresso
    espresso 18 listopada 2013, 15:30

    @Sky_walker,
    Ja mam jednak wrażenie że liczba profi znacząco i nieustannie rośnie, hehehehe. Tylko że w większości ich potrzeby zaspokajają kitowe zooooooomy. Im większa krotność to lepiej.

  14. damian3416
    damian3416 18 listopada 2013, 15:30

    Tak sobie chciałem spojrzeć przy okazji tematu jasnych 50 tek na Canona 50 f1.0 i nie ma go na liście :(

    Na Zeissa ślinka cieknie ale na tym koniec :)

  15. baron13
    baron13 18 listopada 2013, 15:32

    Przyznam, że kilka razy się już przymierzałem do 1,2 Canona. Iso tak, ale powyżej 25600 to już 1/3 EV zaczyna być poważnie widoczna.

  16. Najemca
    Najemca 18 listopada 2013, 15:34

    Zakupcie proszę jakieś D800 do takich testów...
    Myślicie że da radę na nim więcej wycisnąć z takiego słoja?

  17. hubbajubba
    hubbajubba 18 listopada 2013, 15:36

    @Sky_walker - szczęka opada ze tylko względu na cenę, bo optycznie to cudów nie ma...

  18. goornik
    goornik 18 listopada 2013, 15:41

    Nie ma? Pokaż inny obiektyw który na marycy o podobnej gęstości dla taką rozdzielczość...

  19. mancebo
    mancebo 18 listopada 2013, 15:48

    Coś jak Bugatti Veyron. Zeiss wyciska ze szkła ile wlezie, nie patrząc na koszta. To żaden wyczyn zrobić coś nie zważając na budżet i nie ma się czym podniecać.

    Jakby tak Nikon, Canon, Pentax nie patrzyli na budżet to zapewne takie szkiełko by wypuścili . Tyle, ze Nikon czy Canon czy Pentax nie celują w kolekcjonerów tylko w ludzi robiących zdjęcia :)

    Patrząc na jakoś ze wzrostem ceny... to ten Zeiss to załamka... bo taka 35mm f1.8G za 700zł nie ma dużo gorszych MTF-50 ;/ . Za tą cenę powinniśmy mieć na f1.4 co najmniej 48 lpmm ;/

  20. Najemca
    Najemca 18 listopada 2013, 15:53

    Dużo przy takiej cenie mówimy o profesjonalizmie.. Zastanawia mnie którzy zawodowcy i do jakich celów kupują taki obiektyw? Pytam bo nie wiem. Na pewno nie ci dla których liczy się szybkość, Jakiś konkretny przykład , bo czysto finansowo inwestycja to dyskusyjna. Rozumiem go raszej jako produkt dla zamożnego konesera fotografii i to jeszcze mało dyskretnego.

  21. sektoid
    sektoid 18 listopada 2013, 15:55

    Sprawa jest prosta. Czternastu chętnych robi zrzutę po tauzenie, komisja idzie do sklepu i każdy z udziałowców może bawić się tym obiektywem raz na 2 tygodnie. Można też potem odsprzedać udziały, zapewne z zyskiem :)

  22. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2013, 16:05

    mancebo@
    Litości...Czasem lepiej nic nie pisać.

  23. wzrokowiec
    wzrokowiec 18 listopada 2013, 16:15

    Czy mi się wydaje, czy ten obiektyw nie ma uszczelnionego bagnetu?

  24. cube
    cube 18 listopada 2013, 16:20

    WOW! zacny kawał szkła! błagam, jak komus się nie miesci w głowie że można kupić obiektyw za 3k$ to niech nie komentuje. Są o wiele droższe szkła i jakos chetnych na kupno nie brakuje. A ten tu Otus jak widać doskonale wypełnia lukę rynkową. Nie ma innej 50-tki takiej jakosci, słoiki nikona na max rozdzielczosci ledwo dorastają do tego co ten słoik prezentuje na pełnej dziurze...

  25. Arek
    Arek 18 listopada 2013, 16:21

    mancebo - nawet nie zdajesz sobie sprawy jak duża jest różnica w skali trudności pomiędzy zaprojektowaniem pełnoklatkowego obiektywu f/1.4, a jego odpowiednika na APS-C o świetle f/1.8.

  26. pawulon
    pawulon 18 listopada 2013, 16:30

    Podejrzewam, że nowy Nikkor 58/1.4 będzie lepszy...

  27. focjusz
    focjusz 18 listopada 2013, 16:32

    Wszelka logika mówi że i f1/8 wystarczy :)
    Chodzi mi o to że jak ktoś wydaje na obiektyw tyle kasy to wyda i trochę więcej aby uniknąc porównań do plastikowych odpowiedników ...

  28. bzdunek
    bzdunek 18 listopada 2013, 16:34

    Fajna ciekawostka. Podejrzewam, że raczej nikt z komentujących nigdy go nie kupi (może się mylę). To tak jakby o super jachcie za miliony dolarów dyskutowali właściciele pontonów lub kajaków. Pogadać mozna

  29. 18 listopada 2013, 16:36

    Pomijam już kwestię ceny ale 50-tka ważąc kilogram i mająca wymiary nikkora 70-20/2.8 to jak dla mnie gruba przesada.

  30. buzz
    buzz 18 listopada 2013, 16:44

    ...a dlaczego w wadach nie ma ceny?

  31. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 18 listopada 2013, 16:47

    @Najemca
    " Zastanawia mnie którzy zawodowcy i do jakich celów kupują taki obiektyw? Pytam bo nie wiem."

    Fotografowie mody, produktów, zdjęć reklamowych którzy teraz mogą przerzucić się z wypożyczania średniego formatu do każdej sesji na zakup własnego FF bo mają już 36Mpx z bardzo dobrym obiektywem.
    AF w takich przypadkach jest tak potrzebny jak TTL w lampach studyjnych, natomiast ostrość na brzegu bardzo.

  32. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2013, 16:49

    Borat@
    Czym się przejmujesz? I tak go nie kupisz...

  33. smatusiak
    smatusiak 18 listopada 2013, 16:53

    Mam Pentacona MC 50/1.8 (69 zł kosztował) i też jest ostry (od 33 cm!), nieco tańszy:), trochę ciemniejszy:), nieco szerszy(50 vs 55), też manualny z wygodnym pierścieniem ostrości:) + adapter z dandelionem:)

  34. Szabla
    Szabla 18 listopada 2013, 17:15

    Będzie jeszcze Zeiss 55/1,8 z bagnetem E ;)

  35. Arek
    Arek 18 listopada 2013, 17:18

    smatusiak - widocznie masz inną definicję ostrości niż ja. Nazwałbym Pentacona 1.8/50 różnie, ale słowo "ostry" by się w tej nazwie nie pojawiło :)

  36. mav
    mav 18 listopada 2013, 17:32

    Arek - widocznie obaj mamy rację :]

  37. 18 listopada 2013, 17:37

    Sony A7r + Otus, robi wrażenie... link

  38. ktojack
    ktojack 18 listopada 2013, 18:20

    @myzrael
    Myślałem że pokażesz jak komicznie wygląda taki kit (kit czyli zestaw - napisałem dla tych którzy myślą że kit to kiepski obiektyw). Bo zdjęcia i to znacznie lepsze są w rozdziale 12. Zdjęcia przykładowe.

  39. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2013, 18:33

    Chyba nie ma co porównywać tego obiektywu do Pentaconów bo one nie mają swiatła 1,4 , jedynie z czym można porównywać to dobre obiektywy 1,4 które będą i tak gorsze ale do zaakceptowania
    no i obiektywy 1,2 które po lekkim przymknięciu moga być od nich lepsze na f 1,4

  40. 18 listopada 2013, 18:39

    Najemca - Wydaje mi sie ze ten obiektyw tez jest wycelowany w profesjonalistow robiacym zdjecia w medium-format. Tak przynajmniej wynika z video recenzji na kanane B&H na youtube.

    link

  41. kannadah
    kannadah 18 listopada 2013, 18:44

    Widzę, że dobre wyniki testu onieśmielają zwykle marudzących. Panowie odwagi, pojęczcie trochę! Rozłóżcie ten obiektyw na łopatki. Tyle było krytyki i porównań i filozofowania, niektórzy popisywali się nawet wiedzą po informacji prasowej i potem po pierwszych zdjęciach przykładowych, a tu co?! Do dzieła!

  42. SKkamil
    SKkamil 18 listopada 2013, 19:14

    kannadah
    obiektyw jest porównywalny do Makro 50 tego producenta , nikt nie marudzi nad jakosćią a nad tym że wyprodukowanie o 1ev jaśniejszego instrumentu to koszt 300 % i jak zawsze jedni powiedzą ze to uzasadnione a inni nie ;

  43. WD76
    WD76 18 listopada 2013, 19:33

    @Arek
    Masz jakieś podejrzenia, czemu obiektyw tak "słabo" radzi sobie z winietowaniem, zwłaszcza z dużo mniejszą gabarytowo "konkurencją"?? Przy takim nakładzie finansowym nie powinno być to tak "niedopracowane".

  44. Michel
    Michel 18 listopada 2013, 19:59

    Wyborny optycznie, brzydki jak noc ;-)
    Wygląda trochę jak zoom CCTV.
    Nie mam pojęcia, jakim cudem jego wygląd znalazł się w zaletach ;-)

  45. tadeusz69
    tadeusz69 18 listopada 2013, 20:09

    Poròwnywać takiego ,, kloca " do Małej Leiki ? :))))))
    Leica ma poza tym jeszcze inną 50 - nowego Summicrona APO ( 6000. Euro ) .
    Ciekawe też jakie osiągi reprezentuje nowy Zeiss Planar 50 mm /1.4 SSM dla Sony .

  46. oz
    oz 18 listopada 2013, 20:26

    Rozumiem, że wszyscy rozlewają zachwyty nad wynikami testu. A co powiecie o samplach? Po takim obiektywie spodziewałbym się rewelacyjnego obrazu i świetnej ostrości od pełnej dziury, tymczasem cytując klasyka "nic takiego nie miało miejsca".

  47. blase
    blase 18 listopada 2013, 20:39

    Ładne osiągi i cena też ładna. Szkoda tylko, że Zeiss Niemczech nie produkuje. Czas na jego konkurenta- Nikkora 58mm.

  48. 18 listopada 2013, 21:04

    @ blase

    Konkurować to ten nikkor będzie ale kosmiczną ceną bo to Nikonowi najlepiej ostatnio wychodzi :)

  49. 18 listopada 2013, 21:18

    Ten nikkor podobno ma dosyć przeciętne mtf-y... Ma się bronić za to ładnym rozmyciem, 9-listkowa przesłona.

  50. zentaurus
    zentaurus 18 listopada 2013, 22:04

    blase@
    Najdroższe obiektywy Zeissa są wytwarzane w Niemczech.

  51. sloma_p
    sloma_p 18 listopada 2013, 22:31

    Dlaczego nie zrobili 1.2? Bo takie szkła musza robić pod bagnet F, a w tym nie zmieści się 50tka 1.2 razem z pinami do przesyłania informacji (bez nich owszem, dlatego były szkła o tej jasności, a nawet jedno nadal jest w ofercie Nikona). Osoby, który modyfikowały Nocty poprzez wstawianie czipów, musiały nacinać tylną soczewkę, aby owe piny się zmieściły.

  52. sloma_p
    sloma_p 18 listopada 2013, 22:33

    A szkło zacne. Za jakość niestety płaci się ceną, wagą i rozmiarami.

  53. goornik
    goornik 18 listopada 2013, 22:35

    A pamiętacie ile osób pisało: "łeeee, nieostry" po tym, gdy Arek wrzucił pierwsze zdjęcia?
    Nagle okazuje się, że to nie wina obiektywu czy Arka, ale osób nie potrafiących dostrzec subtelnych różnich w ostrości obrazu.

    A ja za kilka godzin jadę pofotografować komety i biorę - międzyinnymi Nikkora 55/1,2. :)

  54. sloma_p
    sloma_p 18 listopada 2013, 22:44

    A do mnie coraz głośniej "mówi" 50/1.2 :D Jak Df rzeczywiście ma jakiś specjał w wizjerze, jak twierdzi Bjorn Rorslett (w który to fakt ciężko uwierzyć, ale nfoto rzadko się myli i jest bardzo wiarygodny) to może być wymarzone kombo (bo i na 16 Mpix wielu wad nie widać tak bardzo).

  55. Szabla
    Szabla 18 listopada 2013, 23:14

    Cuda i wianki na kiju ;)

  56. MCR
    MCR 18 listopada 2013, 23:16

    @Arek: zgadzam się co do tego, że ten Zeiss jest na tej samej półce cenowej i jakościowej co Summilux. Z jedną, małą różnicą: waga 50/1.4 Summiluksa to 335 gram vs przeszło 900 Zeissa. Czy to dużo czy nie - wiem ile waży i ile traci się na kompaktowości stosując do dalmierza (bardzo dobry w mojej ocenie) 35/1.2 Voigtlandera. Wielki jak na standardy dalmierzowe, sam metal i szkło ważące blisko 500g. To i tak o wiele mniej, niż ten Zeiss.
    Zarówno Vojtek jak i Lux natywnie budowane są pod tzw. "pełną klatkę". Zakładam, że konstrukcja dalmierza (krótszy FFD) pozwala miniaturyzować całość, ale kilogramowy obiektyw, to jednak w mojej opinii spora wada.
    Niemniej, cieszę się, że Zeiss pokazał pazur. Obraz bardzo przyjemny w odbiorze, przyjemniejszy niż 50/1.5 (Sonnar) na bagnecie M.
    Dzięki za test.

  57. Arek
    Arek 19 listopada 2013, 07:59

    MCR - jakościowej tylko pod względem jakości wykonania. Pod względem jakości optycznej Summilux nie sięga do pięt tego Zeissa. Taka jest prawda.

  58. goornik
    goornik 19 listopada 2013, 09:09

    ...ale OTUS nie sięga do pięt Summiluxowi pod względem magii, lansu i ....magii. Aha - i jeszcze prestiżu :)

    Fotografowanie komet prawie przy pełni to równei kiepski pomysł jak kibicowanie polskim piłkarzom :)

  59. dr_robo
    dr_robo 19 listopada 2013, 10:07

    Arku, dziękuję Wam za test. Warto było czekać. Mimo, że znałem jedo wymiary i masę wcześniej, dopiero w konfrontacji z korpusem, zobaczyłem jaki to kloc :D
    Zacne szkło. Może kiedyś .....

  60. dr_robo
    dr_robo 19 listopada 2013, 10:13

    ..zapomniełem.. jaki jest ten pierścień? . Czy w rękawiczkach jest to do ogarnięcia, i czy po pewnym czasie nie przylepi się do tej gumy cały syf z otoczenia ? (na zdjęciu przypomina to gęstą piankę)

  61. this
    this 19 listopada 2013, 10:23

    Mam pytanie do redakcji: w jaki sposób udało Wam się zrobić zdjęcie z odpowiednio ustawioną ostrością na f/1.4 modelce. Ciekawe ile było prób, czy była matówka zmieniana, a może fotograf ma sokoli wzrok?

  62. ewg
    ewg 19 listopada 2013, 10:50

    Ktoś tu się zastanawiał dlaczego nie f/1.2? - To nic nie daje na cyfrze: link

  63. mate
    mate 19 listopada 2013, 11:21

    @sloma_p
    A jaki to niby specjał w wizjerze ma mieć Df? Przecież tam jest taki sam wizjer jak w D610 czy D800, co najwyżej może być minimalnie jaśniejszy, ale do wizjerów w manualnych lustrach to i tak przepaść.

  64. subiluru
    subiluru 19 listopada 2013, 11:41

    Skoro logika mówi,że w dzisiejszych czasach nie ma potrzeby jasniej niż f1.4 to po co sigma i samyang miałyby takowe robić?
    Sigma ma już dobrą 50tke.
    Jedynie sens widzę w poprawie jakości bokeh iew. jakimś ficzerze typu uszczelnienia czy szybszy AF.

  65. cube
    cube 19 listopada 2013, 11:51

    @ewg, jak widać na dobrych sensorach spadek jest minimalny. Ilosć swiatła to jedno a jego jakosć to drugie. Inny jest rysunek ze szkła otwartego i przymkniętego nawet o 2/3 działki, niezależnie czy ilosć swiatła zależy liniowo od przymknięcia czy nie...

  66. Arek
    Arek 19 listopada 2013, 12:07

    dr_robo - pierścień pracuje super, ale ta guma to na dłużą metę nie jest dobre rozwiązanie. W rękawiczkach pewnie się da pracować (choć nie próbowałem), ale większym problemem jest łapanie drobinek kurzu i pyłu. Te jasne od razu rzucają się w oczy na czarnej obudowie.

    this - i tak nie jest tak dobrze jak chciałem. Wykonywałem dla każdej pozycji modelki po kilka ujęć lekko ruszając ogniskiem. Niestety wszystko trochę w pośpiechu, bo jak dojechaliśmy do lasu to zaczynało padać i zanim na dobre się rozpadało mieliśmy dosłownie 20-30 minut.

  67. zbytek3
    zbytek3 19 listopada 2013, 16:10

    Poczytalem komentarze i na jedno zwroce uwage...
    Nikt nie napisal (albo przoczylem komentarze) o bliskosci jakosci Z 50 f2 macro do Otusa. Arek to zreszta opisal.
    Akurat go mam i uwazam ze jest swietny... a jesli chodzi o f1,4 to nie ma problemu bo przerobiona
    Minolta f 1,2 do C lezy w szafce (55 albo 58 mm nie pamietam dokladnie) i wiem jedno: Ustawic ostrosc na f 1,2 to tragedia.

  68. Arek
    Arek 19 listopada 2013, 16:32

    zbytek3 - ale umówmy się, że 2/50 na 4/3, a 1.4/55 na FF to zupełnie inna bajka. Jeszcze bardziej niż porównanie 1.8/35G na APS-C i 1.4/55 na FF.

  69. zbytek3
    zbytek3 19 listopada 2013, 17:39

    Arku - moment ale ja pisze o Makro-Planarze2.0/50 ZF.2 a nie o 4/3...

  70. Arek
    Arek 19 listopada 2013, 18:26

    OK. Jakoś mi te Z z Zuiko się skojarzyło :) Makro-Planar to zacne szkło jest i basta :)

  71. aspon
    aspon 19 listopada 2013, 19:21

    Gdyby był do kupienia za 1tyś zł i tak bym nie kupił, nie widzę wybitności tego szkła na samplach, brak af to porażka, wolałbym takumara 50/1.4.

  72. czerstwy70
    czerstwy70 19 listopada 2013, 19:41

    za 1/10 tej ceny byłby konkurencją dla 50mm 1,4 canona :p

  73. sloma_p
    sloma_p 19 listopada 2013, 19:50

    @mate - no z danych liczbowych wynika, że jest nawet gorszy niż w D800 (eye-point 15 mm...), ale ludzie, którzy na manualnych szkłach (i aparatach) zęby zjedli, twierdzą, że dużo łatwiej na Df ustawić ostrość niż na np. D3 czy D4, prawie tak łatwo jak na starych manualach. Mimo, że młodzi nie są (i wzrok już wiekiem styrany) nie mieli żadnych problemów z trafianiem Noctem. Nie wiem, co o tym myśleć, trzeba będzie sprawdzić samemu. Może Arek coś napisze?

  74. cube
    cube 19 listopada 2013, 19:54

    "brak af to porażka, wolałbym takumara 50/1.4. "

    jasne, bo takumar ma AF... a nie lepiej od razu wziąć nokię i się nie męczyć? :-)

  75. sloma_p
    sloma_p 19 listopada 2013, 19:56

    Tu są linki:
    link
    link

  76. sloma_p
    sloma_p 19 listopada 2013, 19:59

    A i jeszcze jedno - wizjery w manualnych lustrzankach był ciemniejsze, nie jaśniejsze (choć to w ogóle złe słowa, miały po prostu bardziej zmatowioną powierzchnię, przez co wydaja sie "ciemniejsze". Oczywiście wtedy nie było ciemnych zoomów, więc wrażenie - i wspomnienia - są takie, że obraz jest w nich "jasny")

  77. mate
    mate 19 listopada 2013, 22:09

    @sloma_p
    W manualnych lustrach efektywnie więcej światła docierało do wizjera, bo nie było podziału światła na lustrze i 100% szło w wizjer. Czy wizjer był ciemniejszy czy jaśniejszy to też zależało od jego wielkości, a właściwie od stopnia powiększenia przez okular, czym większe powiększenie tym obraz ciemniejszy. Po prostu obraz był inny w wizjerze aparatu manualnego, ale obiektywnie więcej światła do niego docierało.

  78. MCR
    MCR 20 listopada 2013, 00:03

    @Arek: nie miałem Summiluksa w ręku, oglądam wydruki i dla mnie Luksy/Crony dają ciekawy obrazek. Nie wiem ile tam mają linii na mm etc. Niemniej optymalny dla bagnetu M jest właśnie Sonnar 50/1.5 (wg mojej oceny). Zeissy dają takie trochę napompowane obrazki (mikrokontrast?). Niestety pomimo wielu dobrych not przesiadłem się z Zeissa 35/2 na Vojtka 35/1.2 Zeiss optycznie lepszy, ostry, ale na M8 działka w dół (1.4 chociażby) to przejście z ISO 1250 na 640 przy tych samych czasach. 35/1.4 Voigtlandera mnie bardzo rozczarował. To przeważyło. Niemniej, optycznie Biogon był genialny (mechanicznie też)....

  79. sloma_p
    sloma_p 20 listopada 2013, 12:40

    @mate - jasne, że nie było podziału na lustro główne i sub-lustro, ale to nie jest na tyle duża różnica wg. mnie, żeby równoważyć większe (sporo) zmatowienie matówki. Mam w domu F2 i D3 i dla mnie (subiektywnie) obraz w D3 na tym samym szkle jest jaśniejszy w DSLR. Oczywiście to zależy od matówki i pryzmatu w F2 i oczywiście powiększenie ma na to wpływ, ale zawsze jak porównywałem (jakkolwiek nie jest to super miarodajne, bo nie robię tego często, jako ze manualnych body mało kto używa, a jak się jakiś znajomy nawinie, to zazwyczaj z tymi samymi puszkami ;)) to obraz w DSLRze wydawał się jaśniejszy.

    Wracając do tematu Df - nie wiem co Nikona tam zrobił, że ludzie twierdzą, że łatwo się go ostrzy manualnie. Może matówka jest zmatowiona w jakiś specjalny sposób albo pokryta jakąś warstwą która sprawia, że przy doostrzaniu ładnie obiekt "wskakuje" w ostrość. Nie wiem i pewnie się nie dowiem, natomiast dopóki nie spróbuję, nie będę twierdził, że to to samo co w D800 i innych radzę to samo, bo ja obstawiam niespodziankę :)

  80. ***s***
    ***s*** 20 listopada 2013, 19:25

    sloma_p | 2013-11-20 12:40:26..... jakiś specjalny sposób albo pokryta jakąś warstwą która sprawia, że przy doostrzaniu ładnie obiekt "wskakuje" w ostrość.


    Zenit to tez mial. Tylko potem AF zmienil wszystko.

  81. sloma_p
    sloma_p 20 listopada 2013, 20:11

    Tja, wiem że miał, każda manualna lustrzanka tak miała, ale tutaj mamy teoretycznie tą samą matówkę, co w D600/800, gorsze parametry liczbowe, matówki są wymienne, wydawać by się mogło, że powinno się na nim ostrzyć tak, jak na innych współczesnych Nikonach, a okazuje się, że jest (podobno) sporo lepiej. Przy tym obraz w wizjerze nie jest ciemniejszy niż w innych DSLRach.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział