Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7R II - test aparatu

10 września 2015
Maciej Latałło Komentarze: 193

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie obserwujemy kilka załamań, co oznacza, że siła odszumiania rośnie wraz ze wzrostem czułości. Z pewnością nie możemy tutaj mówić o braku redukcji zakłóceń. Warto także pamiętać, że czułości ISO 51200 i 102400 są realizowane jedynie programowo. Szkoda, że w tak zaawansowanym aparacie programiści znów próbują podejmować decyzję za użytkownika.

Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7R II przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko dla JPEG-ów. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich czterech ustawień odszumiania dostępnych w A7R II, dla ISO 25600 i 51200.


----- R E K L A M A -----

ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
Odszumianie wyłączone
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Naszym zdaniem rezultat odszumiania w stopniu „niskim” oferuje najlepszą jakość obrazu. Nie najlepiej sprawdziła się wieloklatkowa redukcja szumu – jedne obszary kadru są odszumiane w inny sposób niż pozostałe, co wcale nie prezentuje się korzystnie.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7R II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 5Ds R i Nikona D810. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Poziom odtworzenia detali na zdjęciach ze wszystkich zestawionych powyżej aparatów jest imponujący, choć siłą rzeczy, ze względu na matrycę o najwyższej liczbie pikseli, prym wiedzie EOS 5Ds R. Jeśli chodzi o zaszumienie obrazu, do czułości ISO 3200 różnice pomiędzy zestawionymi aparatami są niewielkie. Dla ISO 6400, A7R II wypada nieco lepiej niż D810 i nieznacznie słabiej od EOS-a 5Ds R. Dla wyższych wartości czułości przewaga aparatu Sony nad Nikonem pogłębia się, mimo znacznego udziału szumu w obrazie w obu przypadkach.

Wzrokowa ocena wycinków nie pokazuje także większych różnic pomiędzy A7R II i poprzednikiem. Można się wprawdzie dopatrywać minimalnej przewagi nowszego modelu przy ISO 25600, ale nie jest ona znacząca.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 6400. W zakresie ISO 6400–25600 wzrost bardziej przypomina liniowy niż wykładniczy, ale typowe załamanie obserwujemy dopiero dla ISO 51200. Mamy tu najprawdopodobniej do czynienia z odszumianiem RAW-ów, choć warto pamiętać, że ta i kolejna wartość czułości są jedynie programowe.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najniższym poziomem szumu może pochwalić się EOS 5Ds R. Jego przewaga nad A7R II to około 2/3 EV. Nikon D810 także szumi mniej od bezlusterkowca Sony, aczkolwiek różnica w tym wypadku wynosi tylko ok. 1/3 EV. Z kolei różnica pomiędzy A7R II i poprzednikiem jest w zasadzie symboliczna – nowy model góruje, ale naprawdę minimalnie. Trudno zatem mówić o realnym zysku w wyniku zastosowania technologii BSI w testowanym aparacie.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R II na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 128, jednak od pewnego momentu sukcesywnie rośnie. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą milion zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla czułości ISO 50–12800 swoim kształtem nie do końca przypominają rozkład Poissona, bowiem obserwujemy pewną asymetrię. Od ISO 25600 ich maksimum znajduje się w zerze, a odchylenia standardowe przekraczają średnie wartości sygnału. W przypadku czułości ISO 51200 i 102400 nie jest to dla nas zaskoczeniem, ponieważ są one oznaczone jako programowe.

Do wyglądu darków nie mamy większych zastrzeżeń. Niejednorodności w rozkładzie szumu są niewielkie, nie zauważamy także objawów bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 127.962 0.984
100 127.936 1.017
200 128.023 1.681
400 127.96 3.774
800 128.289 6.89
1600 128.562 14.325
3200 129.221 26.909
6400 129.855 53.475
12800 133.931 107.357
25600 143.701 209.263
51200 189.067 395.617
102400 302.404 616.386

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R II - Szumy i jakość obrazu w RAW