Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX8 - test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX8
30 października 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 53

1. Wstęp

Panasonic GX8 miał swoją premierę w połowie lipca bieżącego roku, czyli niemal dwa lata po modelu GX7. Przy dzisiejszym tempie rozwoju rynku fotograficznego, po takim czasie można spodziewać się wyraźnych zmian w nowym modelu. I faktycznie, w przypadku GX8, zarówno po wyglądzie aparatu, jak i lekturze specyfikacji widać, że producent zdecydował się na całkiem sporo modyfikacji i unowocześnień w stosunku do modelu GX7. Po pierwsze nowy Lumix odróżnia się wyglądem, bowiem jest zauważalnie większy i ma wyraźniej zaznaczoną rękojeść. Sporo zmian zaszło także we wnętrzu korpusu, zaczynając od zupełnie nowej 20-megapikselowej matrycy, poprzez procesor, nowe rozwiązanie dotyczące stabilizacji obrazu, system AF, bardziej rozbudowany tryb wideo z możliwością filmowania w 4K, lepszy tryb zdjęć seryjnych, a na OLED-owym wizjerze i wyświetlaczu kończąc. Tych modyfikacji i nowości w stosunku do GX7 można jednak znaleźć więcej.

Panasonic Lumix DMC-GX8 - Wstęp

Z Lumiksem GX8 mieliśmy styczność jeszcze przed premierą, na poświęconym mu spotkaniu prasowym, zorganizowanym przez polski oddział firmy Panasonic. Aparat zrobił wówczas na nas dobre pierwsze wrażenie, o czym pisaliśmy w dedykowanym mu artykule, w dniu premiery aparatu. Warto przypomnieć, że model GX7 uzyskał w naszym teście bardzo dobre noty, co zaowocowało przyznaniem mu wyróżnienia „Wybór redakcji Optyczne.pl”. Czy zmiany wprowadzone w nowym modelu sprawią, że Panasonic GX8 powtórzy sukces poprzednika i również zdobędzie nasze wyróżnienie? W dniu jego premiery wyrażaliśmy takie nadzieje. A jak jest faktycznie, można się przekonać na podstawie lektury niniejszego testu, do czego oczywiście serdecznie zapraszamy.


----- R E K L A M A -----

Przed zakończeniem wstępu musimy wspomnieć o jednej rzeczy. W naszej redakcji gościły w sumie dwa egzemplarze Panasonika GX8. Stało się tak dlatego, że w pierwszym z nich zauważyliśmy problemy z nierówną pracą migawki mechanicznej. Co ciekawe, drugi egzemplarz choć wolny od problemów z migawką, okazał się mieć inną wadę, aczkolwiek mało znaczącą. Więcej na temat obu tych kwestii piszemy na początku trzeciego rozdziału.

Panasonic Lumix DMC-GX8 - Wstęp

Aparat do testu wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu Panasonic GX8 z poprzednim modelem oraz przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Panasonic
Model Lumix DMC-GX8
Data premiery 2015-07-16
Liczba pikseli 20.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5184 x 3888
• 5184 x 3456 (3:2)
• 5184 x 2920 (16:9)
• 3888 x 3888 (1:1)
• 3712 x 2784
• 2624 x 1968
• 1824 x 1368
• Dostępne także mniejsze rozdzielczości dla trybów 3:2, 16:9 i 1:1
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 21.77 Mpix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu Venus Engine
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DCF),
Zdjęcia 3D: MPO, MPO+JPEG
RAW, JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Standard
• Filmy: AVCHD, MP4
• Dźwięk: Dolby Digital stereo (AVCHD), AAC stereo (MP4)
Zakres ISO Auto, 200 - 25600 ISO z krokiem co 1/3 EV, Inteligentne ISO
Tryb rozszerzony: 100 ISO
Migawka 60 s - 1/8000 s, Bulb (maks. 30 minut)
• Funkcja wyzwalania migawki dotykiem
• Filmy: 1/16 000 - 1/25
• Przysłona elektroniczna: 1/16 000 - 1
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1,
obiektywy systemu Leica M poprzez przejściówkę DMC-MA2M,
obiektywy systemu Leica R poprzez przejściówkę DMC-MA3R
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.00
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo MP4, obszar PAL:
• 4K 3840x2160: 4K/25p 100 Mb/s, 4K/24p 100 Mb/s
• Full HD 1920x1080: FHD/50p 28 Mb/s, FHD/25p 20 Mb/s
• HD 1280x720: HD/25p 10 Mb/s
• VGA 640x480: VGA/25p 4 Mb/s
AVCHD, obszar PAL:
• Full HD 1920x1080: FHD/50p: nagrywanie 28 Mb/s, 50p
• Full HD 1920x1080: FHD/50i: nagrywanie 17 Mb/s, 50i
• Full HD 1920x1080: FHD/25p: nagrywanie 24 Mb/s / 50i (wydajność matrycy wynosi 25 kl./s)
• Full HD 1920x1080: FHD/24p: 24 Mb/s
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF
• Tryb ustawiania ostrości: AFS (Jednorazowy) / AFF (Zmienny) / AFC (Ciągły) / MF
• Tryb AF: Wykrywanie i śledzenie twarzy i oczu / 49-polowe ustawianie ostrości / niestandardowe ustawianie obszarów ostrości / 1-polowe ustawianie ostrości / punktowe ustawianie ostrości/(Dostępny pełny obszar wyświetlacza)
• Zakres działania AF: EV -4 - 18 (ekwiwalent ISO100)
• Technologia DFD: Tak
• Lampa wspomagająca AF: Tak
• Pozostałe: One Shot AF, Shutter AF, zwolnienie migawki po wciśnięciu przycisku do połowy, Quick AF, stale mierzony AF (podczas nagrywania filmów), Eye Sensor AF, AF+MF, MF Assist, Touch MF Assist, Focus Peaking, funkcja Touch AF/AE, Touch Pad AF, migawka dotykowa
Pomiar światła System pomiaru 1728 -strefowy, wielowzorcowy
Tryby pomiaru:
• wielopunktowy
• centralny ważony
• punktowy
Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli • Auto, światło dzienne, pochmurno, w cieniu, światło halogenowe, lampa błyskowa, ustawianie bieli 1, 2, 3, 4, ustawienie temperatury koloru
• Regulacja balansu bieli: zabarwienie niebieskie/bursztynowe, zabarwienie magenta/zielone
• Ustawienia temperatury kolorów: 2500 - 10000 K z krokiem 100 K
• Bracketing balansu bieli: 3 ekspozycje w osi niebieski/bursztynowy lub purpura/zielony
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 lub 5 lub 7 klatek, w skoku co 1/3 lub 2/3 lub 1 EV, w zakresie +/- 3 EV
Programy Program AE, Priorytet przysłony AE, Priorytet migawki AE, Manualny
• Ustawienia kreatywne: Expressive (Ekspresja) / Retro / Old Days (Stara fotografia) / High Key (Wysokie tony) / Low Key (Niskie tony) / Sepia / Monochrome (Czarno-białe) / Dynamic Monochrome (Dynamiczne czarno-białe) / Rough Monochrome / Silky Monochrome / Impressive Art (Impresja) / High Dynamic (Dynamika) / Cross Process (Filtr filmowy) / Toy Effect (Aparat zabawkowy) / Toy Pop / Bleach Bypass / Miniature Effect (Efekt miniatury) / Soft Focus (Rozmycie) / Fantasy (Fantazja) / Star Filter (Gwiazdki) / One Point Color (Jeden kolor) / Sunshine (Słońce)
Zdjęcia seryjne Przysłona mechaniczna
• AFS: H: 8 kl./s, M: 5,5 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFC: H: 6 kl./s, M: 6 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
Przysłona elektroniczna
• AFS: H: 10 kl./s, M: 6 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFC: H: 6 kl./s, M: 6 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
Tryb 4K Photo*:
• 4K Burst: 30 klatek/sekundę, maks. 29 minut 59 sekund
• 4K Burst (S/S): 30 klatek/sekundę, maks. 29 minut 59 sekund
• 4K Pre-Burst: 30 klatek/sekundę, ok. 2 sekund
• * (w zależności od pojemności karty pamięci i mocy baterii)
Lampa błyskowa • Opcjonalna
• Tryb lampy błyskowej: Auto*, auto/redukcja czerwonych oczu*, wł. wymuszenie, wł. wymuszenie/redukcja czerwonych oczu, powolna synchronizacja, powolna synchronizacja/redukcja czerwonych oczu, wył. wymuszenie * Tylko w trybie iA, iA+.
• Prędkość synchronizacji: poniżej 1/250 s
• Synchronizacja lampy błyskowej: Synchronizacja na 1. kurtynę migawki, Synchronizacja na 2. kurtynę migawki
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia)
Karta pamięci Karty pamięci: Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Zgodne z UHS-I
LCD OLED, odchylany, dotykowy, 3 calowy, kolorowy, o rozdzielczości 1040 tys. punktów, proporcje 3:2, 100% pokrycie kadru, regulacja jasności, kontrastu i kolorystyki
Wizjer OLED. kolorowy, 2 360 000 punktów, pole widzenia: 100%, proporcje 16:9, powiększenie: x 1.54, punkt oczny: 21 mm, czujnik zbliżenia oka, możliwość odchylenia w górę o 90 stopni, korekcja dioptrii: od -4.0 do +3.0
Komunikacja i złącza • USB 2.0 High Speed Multi
• microHDMI TypeD / VIERA Link/Wideo: Auto / 4K / 1080p / 1080i / 720p / 576p/Audio: Stereo
• Złącze zdalnego sterowania: wejście 2,5 mm
• Gniazdo wejściowe mikrofonu: 2,5 mm
• Wi-Fi
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy, 7.2 V, pojemność 1025 mAh, wydajność ok. 330 zdjęć (wyświetlacz tylny)
Akcesoria Osłona gorącej stopki, osłona korpusu, akumulator, ładowarka, kabel połączeniowy USB, pasek na ramię, DVD, kabel zasilający, oprogramowanie: PHOTOfunSTUDIO 9.7 PE, SILKYPIX® Developer Studio 4,3 SE, LoiLoScope (wersja próbna)
Waga Około 487 g (karta SD, bateria, korpus)
Wymiary 133.2 x 77.9 x 63.1 mm
Dodatkowe informacje Języki menu: Japoński, Angielski, Niemiecki, Francuski, Włoski, Hiszpański, Polski, Czeski, Węgierski, Holenderski, Turecki, Portugalski, Fiński, Duński, Szwedzki, Grecki


Poprzedni rozdział