Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - test obiektywu

8 września 2014

3. Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Niniejsza tabela prezentuje porównanie podstawowych własności obiektywów klasy 70–200 mm o świetle f/4.0. Widać z niej wyraźnie, że Tokina jest obiektywem zdecydowanie najcięższym. Z jednej strony może to świadczyć o dużej ilości metalowych elementów i solidności, z drugiej strony wyraźnie lżejszym, magnezowym L-kom tej solidności zdecydowanie nie można odmówić. Duża waga Tokiny dziwi tym bardziej, że jest ona najprostsza optycznie ze wszystkich stabilizowanych obiektywów klasy 70–200 mm f/4.0. W porównaniu do obu Canonów, Tokina wyróżnia się na plus mniejszą odległością ogniskowania.

Na poniższym zdjęciu testowana Tokina stoi pomiędzy Canonem EF 70–300 mm f/4.0–5.6 IS USM, a Sigmą A 1.4/35.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

----- R E K L A M A -----


Tokina AT-X PRO FX SD 70–200 f/4 VCM-S rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza tylną i nieruchomą soczewkę o średnicy około 30 mm. Soczewka ta jest schowana na głębokość około 1.5 centymetra i otacza ją czarny, dobrze zmatowiony i karbowany tubus. Wnętrze konstrukcji jest więc szczelne i nie powinno być problemów z zanieczyszczeniami.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Właściwy tubus też jest metalowy i rozpoczyna się gładkim pierścieniem, na którym naniesiono białą kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do korpusu aparatu. Kolejny pierścień, także nieruchomy, ma gumowane karbowanie ułatwiające uchwyt. Za nim znajduje się gładki element obudowy, który na pierwszy rzut oka może wyglądać na miejsce do mocowania łącznika statywowego, ale nim nie jest, bo znajdują się na nim przełączniki trybu pracy mechanizmu ustawiającego ostrość (AF/MF) i sterowania stabilizacją (VCM ON/OFF).

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Idąc dalej natrafiamy na pierścień do zmiany ogniskowej, który ma szerokość 35 mm. Większą jego część zajmuje gumowane karbowanie, a pod nim umieszczono znaczniki ogniskowej dla wartości 70, 85, 105, 135 i 200 mm. Pierścień pracuje płynnie i z należytym, a jednocześnie równym oporem w całym zakresie.

Kolejnym elementem jest tabliczka z nazwą i parametrami obiektywu, wewnątrz której umieszczono szybkę ze skalą odległości wyrażoną w metrach oraz w stopach. Po przeciwnej stronie tabliczki znajduje się numer seryjny instrumentu oraz informacja o tym, że wyprodukowano go w Japonii i że średnica filtrów wynosi 67 mm.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Następnie mamy szeroki na aż 47 mm i pokryty gumowanym karbowaniem pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Nie ma tutaj na szczęście żadnego One-touch Focus Clutch Mechanism i pierścieniem nie trzeba ruszać w górę i w dół, jak w wielu Tokinach. Pierścień pracuje zarówno w trybie AF jak i MF, a jego pracy nie możemy nic zarzucić. Wszystko odbywa się płynnie i z należytym oporem. Przebieg całego zakresu odległości wymaga obrotu o kąt 180 stopni. Jak na obiektyw wyposażony w autofokus to dobry wynik.

Za pierścieniem do manualnego ustawiania ostrości znajdziemy jeszcze tylko złoty pasek i bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej. Przednia soczewka obiektywu ma średnicę 58 mm, jest nieruchoma i otoczona przez nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 67 mm.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, mamy tutaj do czynienia z 19 elementami ustawionymi w 14 grupach. Trzy soczewki wykonano z niskodyspersyjnego szkła SD. Wewnątrz znajdziemy jeszcze kołową przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć do wartości f/32.

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki i osłonę przeciwsłoneczną. To mniej niż u konkurencyjnego Nikkora, w przypadku którego dostawaliśmy jeszcze futerał. Zainteresowani mogą dokupić dedykowany łącznik statywowy TM-705.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja



Stabilizacja optyczna

Tokina AT-X PRO FX SD 70–200 f/4 VCM-S jest pierwszym obiektywem tego producenta wyposażonym w optyczną stabilizację obrazu. Choć inne firmy rozpoczynały swoją przygodę ze stabilizacją wcześniej, zwykle deklarowały one wtedy jej skuteczność na poziomie 2–3 EV. Tokina rozpoczęła od wysokiego C, bo w swoim pierwszym obiektywie tego typu od razu mówi o stabilizacji na poziomie 4 EV.

Oczywiście zdecydowaliśmy się to sprawdzić. W tym celu, na ogniskowej 200 mm, wykonaliśmy po kilkadziesiąt ekspozycji na każdym czasie z zakresu od 1/200 do 1/5 sekundy i to zarówno dla stabilizacji włączonej, jak i wyłączonej. Dla każdej grupy zdjęć wyznaczyliśmy odsetek ujęć poruszonych i wykreśliliśmy go w funkcji czasu ekspozycji wyrażonego w EV (przy czym 0 EV odpowiada czasowi 1/160 sekundy).

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Powyższy wykres wyraźnie pokazuje, że wartość 4 EV pozostaje w strefie marzeń. Realna skuteczność stabilizacji to okolice 2.5–2.7 EV. Jest to, jak na dzisiejsze standardy, wynik średni i zauważalnie gorszy od bezpośrednich konkurentów.