Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR - test obiektywu

20 lutego 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Osiągi Nikkora AF-S DX 18–300 mm f/3.5–5.6G ED VR w korygowaniu obu typów aberracji chromatycznej były fatalne. Rzut okiem na poniższe wycinki od razu pokazuje różnice. Nowy model znacznie lepiej radzi sobie z podłużną aberracją chromatyczną. Jest ona niewielka nawet na maksymalnym otworze względnym, a po przymknięciu przysłony o 1 EV znika praktycznie całkowicie.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Zauważalną poprawę widać także w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Rzućmy okiem na poniższy wykres.

Nikon Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Z niskim poziomem tej wady mamy do czynienia dla ogniskowych 50–100 mm. Dla najkrótszej ogniskowej i dla zakresu 200–300 mm, po zauważalnym przymknięciu przysłony, aberracja jest średnia. Dopiero okolice maksymalnego otworu względnego dla ogniskowych 200 i 300 mm stwarzają pod tym względem spore problemy, bo aberracja potrafi tam dochodzić do wartości 0.22%.

D7000, RAW, 100 mm, f/11.0 D7000, RAW, 300 mm, f/8.0
Nikon Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw nie pokazywał efektu „pływania” ogniska. Poniższe wycinki pokazują, że krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem różnią się jednak od siebie więc aberracja sferyczna nie jest skorygowana idealnie. Na pewno nie jest to jednak efekt duży.

Nikon D7000, 100 mm, f/5.6, przed Nikon D7000, 100 mm, f/5.6, za
Nikon Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna