Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M1 Mark II - test aparatu

Olympus OM-D E-M1 Mark II
20 lutego 2017
Szymon Starczewski Komentarze: 163

1. Wstęp

W początkowym okresie rozwoju bezlusterkowców aparaty te dość wyraźnie ustępowały możliwościami zaawansowanym lustrzankom, w szczególności tym pełnoklatkowym. Zatem to amatorzy i entuzjaści byli w głównej mierze zainteresowani tym segmentem rynku. Dla profesjonalistów i zawodowców narzędziem pracy wciąż pozostawały lustrzanki, a bezlusterkowce były przez nich postrzegane raczej w kontekście hobbystycznym. Ostatnie lata pokazują jednak, że popularność tego segmentu rynku rośnie, a w ofercie większości firm mamy szeroki przekrój modeli skierowanych do użytkowników o różnym stopniu zaawansowania. Producenci starają się również dotrzeć do tych najbardziej wymagających odbiorców. Firma Sony ma w ofercie już drugą generację pełnoklatkowych bezlusterkowców Alpha. Fujifilm poza flagowymi X-Pro2 i X-T2 zaprezentowała na ostatniej Photokinie bezlusterkowy średni format. Panasonic natomiast z powodzeniem rozwija serię GH cieszącą się sporym powodzeniem wśród zawodowych filmowców.

Olympus OM-D E-M1 Mark II - Wstęp

Firma Olympus także nie zostawia tutaj pola konkurentom. Już w 2013 roku w jej ofercie pojawił się OM-D E-M1, który skierowany był do najbardziej wymagającego użytkownika. W ostatnich latach firma zaczęła też rozwijać serię zaawansowanych obiektywów z serii PRO. Producent zdecydował się również na odświeżenie flagowego modelu. Olympus OM-D E-M1 Mark II pokazany został na zeszłorocznej Photokinie i nie da się ukryć, że zrobił na nas bardzo dobre wrażenie, o czym pisaliśmy w poświęconym mu artykule w dniu premiery.


----- R E K L A M A -----

Nowa odsłona E-M1 wyraźnie pokazuje, że producent przykłada sporą wagę do rozwoju aparatów dla najbardziej wymagających użytkowników. W nowym flagowym modelu rodziny OM-D wprowadzono istotne zmiany i ulepszenia, a ich najlepszym podsumowaniem jest poniższy slajd z premierowej prezentacji.

Olympus OM-D E-M1 Mark II - Wstęp

Imponująca specyfikacja to jedno, ale wprowadzone zmiany i unowocześnienia dobrze jest oczywiście sprawdzić w praktyce. Na początku tego roku nadarzyła się okazja, by wypożyczyć egzemplarz E-M1 Mark II i poddać go naszej procedurze testowej. Jak nowy flagowy Olympus poradził sobie z tym wyzwaniem? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w kolejnych rozdziałach niniejszego artykułu. Zapraszamy serdecznie!

Porównanie specyfikacji Olympusa E-M1 Mark II, poprzednika oraz wybranych modeli konkurencji można obejrzeć tutaj.

Olympus OM-D E-M1 Mark II - Wstęp

W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Olympus OM-D E-M1 Mark II - Wstęp

Aparat do testu udostępniła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model OM-D E-M1 Mark II
Data premiery 2016-09-19
Liczba pikseli 20.4 Mpix
Dostępne rozdzielczości • RAW: 5184 x 3888 - skompresowany, Fine (kompresja: 1/4)
• 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1280 x 980 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli 21.8 Mpix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic VIII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264), AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz)
Zakres ISO • Auto (możliwość dostosowania, domyślna niska wartość ISO - 6400)
• Manualny: ISO LOW - 25600
• Zmiana co 1/3 EV oraz co 1 EV
Migawka • Szczelinowa sterowana elektronicznie,
1/8000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV)
Elektroniczna migawka: 1/32000 - 60 s
• Wytrzymałość do 200 tys. zdjęć
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 2x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • Ultra HD 4K, 3840 x 2160 px, 30, 25, 24 kl./s, transfer 102 Mbps
• C4K, 4096 x 2160, 24 kl./s, transfer 237 Mbps
• Full HD, 1920 x 1080 px, 16:9, 30p, 25p, 24p
• HD, 1280 x 720 px (16:9), 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
• 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s
• 640 x 480 px, 30p
• Maks. rozmiar pliku 4 GB (AVCHD) lub 2 GB (Motion-JPEG)
• Maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG)
• Wbudowany mikrofon stereo
• Redukcja szumu wiatru
• Regulowana głośność nagrywania
• Stabilizacja
• Klipy filmowe 1, 2, 4, 8 s
Ogniskowanie Hybrydowy AF oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową
• AF: 121 punktów krzyżowych
• Wszystkie cele, grupowe cele (w 9 lub 5 obszarach), pojedynczy cel 800 punktów
• Manualny wybór w trybie Powiększonego podglądu
• Tryby AF: Manualne, Wstępne ustawienia MF, Pojedynczy AF, Ciągły AF, Pojedynczy AF + MF, Śledzenie AF
• Funkcja wykrywania twarzy i oka
• Wspomaganie AF - wbudowana dioda
• Focus Peaking
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Cyfrowy pomiar ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło żarówek, Światło jarzeniowe 1, Słoneczny dzień, Lampa błyskowa, Zachmurzone niebo, Cień, Tryb podwodny
• Ustawienia własne wg wzorca (4 ustawienia)
• Ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K)
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M)
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3, 1/2 lub 2/3 EV
Programy • Program auto, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Manualny, Czas B, Czas, Film, HDR, Mój tryb, Fotografowanie wg ustawień własnych, Tryb użytkownika 1, Tryb użytkownika 2
• Filtr artystyczny: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Vintage, Kolorowe elementy
Zdjęcia seryjne • Tryb H: z szybkością do 15 kl./s
• Tryb L: z szybkością do 10 kl./s
• Tryb Cichy: (H) - ok. 60 kl./s, (L) - ok. 18 kl./s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Dołączana lampa błyskowa z możliwością odbicia światła (w zestawie)
• Liczba przewodnia: 12.9 (ISO 200)
• Tryby: AUTO, Manualny, Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku), TTL-Auto, FP Manualny, FP TTL Auto
• Synchronizacja:1/250 s, 1/8000 s (Tryb Super FP)
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 12 s lub użytkownika
Karta pamięci Podwójne gniazdo kart SD (jedno kompatybilne z UHS-II)
LCD Odchylany pod wieloma kątami, 3-calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 15 poziomach
Temp. barwowa regulowana w 15 poziomach,
Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo.
Wizjer Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie maks. 1.48x, punkt oczny 21 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 3.0 typu C, wyjście HDMI, wejście mikrofonu, wyjście słuchawkowe
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
• Wbudowany modułu sieci bezprzewodowej Wi-Fi
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLH-1
Akcesoria Akumulator, ładowarka, lampa błyskowa, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi
Waga Ok. 574 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 134.1 x 90.9 x 68.9 mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje • Live Composite
• Wersje językowe menu: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, włoski, rosyjski, czeski, niderlandzki, duński, polski, portugalski, szwedzki, norweski, fiński, chorwacki, słoweński, węgierski, grecki, słowacki, turecki, łotewski, estoński, litewski, ukraiński, serbski
• Edycja RAW
• Stabilizacja o wydajności do 5.5 EV
• Korpus wykonany ze stopów magnezu
• Kolor obudowy: czarny


Poprzedni rozdział