Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M1 Mark II - test aparatu

20 lutego 2017
Szymon Starczewski Komentarze: 163

6. Jakość obrazu JPEG

Obrazy JPEG w Olympusie E-M1 Mark II mogą być zapisywane w czterech różnych jakościach: Super Fine, Fine, Normal oraz Basic. Dostępne są trzy rozmiary zapisywanych zdjęć: Large, Middle oraz Small, a także pięć proporcji obrazu: 4:3, 16:9, 3:2, 1:1 i 3:4. Rozdzielczość zdjęć Large jest ustalona na 5184×3888 pikseli, natomiast rozdzielczości dla pozostałych dwóch rozmiarów można sobie ustawić w menu użytkownika. Rozmiar Middle może być zapisywany w rozdzielczościach: 3200×2400, 2560×1920, 1920×1440 lub 1600×1200 pikseli. Natomiast zdjęcia w rozmiarze Small mogą mieć rozdzielczości: 1280×960, 1024×768 lub 640×480 pikseli. Trzeba dodać, że wszystkie podane rozdzielczości dotyczą proporcji obrazu 4:3.

W testowanym aparacie mamy również możliwość wykonywania zdjęć w trybie wysokiej rozdzielczości z dwoma opcjami do wyboru. Pliki JPEG-i mają wówczas rozdzielczość 8160×6120, czyli ok. 50 megapikseli lub 5760×4320, czyli ok. 25 megapikseli.

Ustawienia trybu obrazu wpływające na pliki JPEG są standardowe. Modyfikować możemy kontrast, ostrość, nasycenie oraz parametr zwany gradacją, odpowiedzialny za rozjaśnianie lub przyciemnianie obrazu. Dostępnych jest siedem zdefiniowanych stylów obrazu: i-Enhance, Vivid, Natural, Muted, Portret, Monochrome, e-Portret, Podwodne oraz jedna pozycja Własne, która umożliwia zapisanie indywidualnych ustawień. W stylu Monochrome znajdziemy dodatkowe opcje modyfikujące wygląd obrazu: rodzaj filtra czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz ton obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony). Dodatkowo można jako tryb obrazu ustawić Kreator koloru oraz wybrany filtr artystyczny (więcej o nich w dalszej części rozdziału)


----- R E K L A M A -----

Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej i tablicy Kodaka Q-13, w formacie JPEG zapisane przy ustawieniach neutralnych, minimalnym wyostrzeniu i wyłączonym odszumianiu. Porównujemy je z Fujifilm X-T2 oraz Sony A6300. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Jakość obrazu na zdjęciach w formacie JPEG z E-M1 Mark II prezentuje dobry poziom. Warto jednak zauważyć, że o ile na niższych czułościach ilość widocznych szczegółów jest satysfakcjonująca, o tyle w miarę wzrostu czułości detale zanikają, co jest spowodowane działaniem procesu odszumiającego. Ten jednak, powinien być w zasadzie wyłączony zgodnie z odpowiednim ustawieniem w menu aparatu. W praktyce, jak widać, jest inaczej.

Redukcja szumu powoduje, że na wyższych czułościach obraz z E-M1 Mark II prezentuje się gorzej niż u konkurentów użytych do porównania. Co prawda w X-T2 i A6300 odszumianie dla JPEG-ów również działa, ale jest ono efektywniejsze i powoduje mniejszą degradację szczegółów niż w testowanym Olympusie.

Wyostrzanie

Podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa, w testowanym OM-D skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −2 a +2, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.

Olympus E-M1 Mark II, ISO 200
wyostrzenie −2
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +2
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG

Jak stwierdziliśmy wcześniej, wyostrzanie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest całkiem wyraźne. Naszym zdaniem używanie tego parametru na poziomie wyższym niż 0 jest raczej niewskazane. Zdjęcia są wówczas zbyt mocno wyostrzone i prezentują się nienaturalnie.

Kontrola świateł i cieni

Funkcja ta umożliwia kontrolowanie jasności ciemnych i jasnych obszarów na zdjęciach za pomocą modyfikacji kształtu krzywej tonalnej. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Dodatkowa opcja pozwala na niezależną modyfikację półcieni. Ustawienia wszystkich trzech parametrów zawierają się w skali od −7 do +7 z krokiem jednostkowym. Funkcję tę uruchamiamy domyślnie dźwignią umieszczoną pod głównym kołem nastaw.

Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy różnych ustawieniach opisanej funkcji.

Zdjęcie niezmodyfikowane
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne −3, ciemne +3)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne −7, ciemne +7)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Zdjęcie niezmodyfikowane
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne +3, ciemne −3)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (jasne +7, ciemne −7)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (półcienie −3)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (półcienie −7)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (półcienie +3)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Kontrola świateł i cieni (półcienie +7)
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG

HDR

W Olympusie E-M1 Mark II odnajdziemy znany z innych bezlusterkowców tego producenta tryb automatycznie składanych zdjęć HDR. Nie jest on szczególnie bogaty, bowiem do dyspozycji mamy tylko dwie opcje: HDR 1 i HDR 2. W obydwu z nich aparat wykonuje kilka różnych ekspozycji, po czym składa je w finalny obraz (w formacje JPEG). Ograniczeniem tego trybu jest ustawiona na stałe czułość ISO 200, przez co przy słabszym oświetleniu czasy otwarcia migawki mogą się dość wyraźnie wydłużyć. Zrobienie wówczas nieporuszonego zdjęcia z ręki staje się w zasadzie niemożliwe. W menu pod pozycją HDR znajdziemy dodatkowe opcje, jednak realizują one tak naprawdę tylko funkcję bracketingu ekspozycji (wspominaliśmy o tym w rozdziale trzecim). Porównanie działania trybów HDR 1 i HDR 2 do standardowo wykonanego zdjęcia prezentujemy poniżej. Więcej zdjęć HDR znaleźć można w rozdziale ze zdjęciami przykładowymi.

HDR OFF
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
HDR1
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
HDR2
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG

Filtry artystyczne

Filtry artystyczne znane są oczywiście już z wcześniejszych bezlusterkowców Olympusa. Można z nich skorzystać w trybie ART, zdając się wówczas wyłącznie na automatykę w kwestii parametrów ekspozycji, jednak dostępne są one również jako opcje trybu obrazu w menu fotografowania. Możemy zatem z nich korzystać w trybach P, A, S oraz M, zachowując tym samym kontrolę nad parametrami ekspozycji. Zestaw filtrów, jaki mamy w E-M1 Mark II obejmuje 14 ustawień, z czego część występuje w różnych wersjach:

  • Pop art (I, II),
  • Zmiękczenie ostrości,
  • Jasny i lekki kolor (I, II),
  • Tonowanie światła,
  • Ziarnisty film (I, II),
  • Fotografia otworkowa (I, II, III),
  • Diorama (I, II),
  • Cross process (I, II),
  • Delikatna sepia,
  • Dramatyczna tonacja (I, II),
  • Grafika Key Line (I, II),
  • Akwarela (I, II),
  • Vintage (I, II, III),
  • Kolor częściowy (I, II, III) (18 kolorów do wyboru).

Warto również dodać, że każdy z filtrów oferuje dodatkowe ustawienia. Do dyspozycji mamy następujące efekty: miękkiej ostrości, kamery otworkowej, białej winiety, ramki, gwiezdnego nieba, rozmycia góra/dół, rozmycia prawa/lewa. Należy jednak zaznaczyć, że wybór różni się w zależności od ustawionego filtra. Dodatkowo w przypadku filtrów monochromatycznych odnajdziemy opcje: filtra barwnego (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony zielony) oraz kolorowania (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony). Podobnie jak we wcześniejszych bezlusterkowcach Olympusa możemy skorzystać z opcji bracketingu filtrów. Dzięki niej każde wykonane zdjęcie będzie zapisywane w różnych wersjach w zależności od wybranych przez użytkownika filtrów. Efekt działania filtrów (przy ustawieniach domyślnych) przedstawiamy poniżej. Należy wspomnieć, że obróbce w aparacie poddawane są tylko JPEG-i. W przypadku zapisu RAW+JPEG, RAW-y pozostają niezmienione. Warto również dodać, że filtry artystyczne da się nakładać na wcześniej wykonane pliki RAW.

Bez filtru
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Pop art I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Pop art II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Zmiękczenie ostrości
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Jasny i lekki kolor I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Jasny i lekki kolor II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Tonowanie światła
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ziarnisty film I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ziarnisty film II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Fotografia otworkowa I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Fotografia otworkowa II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Fotografia otworkowa III
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Diorama I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Cross process I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Cross process II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Delikatna sepia
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Dramatyczna tonacja I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Dramatyczna tonacja II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Grafika Key Line I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Grafika Key Line II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Akwarela I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Akwarela II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Vintage I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Vintage II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Vintage III
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Częściowy kolor I
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Częściowy kolor II
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG
Częściowy kolor III
Olympus OM-D E-M1 Mark II - Jakość obrazu JPEG

Kreator kolorów

Tryb Kreatora kolorów również znany jest wcześniejszych bezlusterkowców Olympusa i w E-M1 Mark II pozostał niezmieniony. Funkcja ta pozwala dodać do obrazu dodatkowy odcień wybranego koloru. Niezależnie możemy również kontrolować stopień nasycenia. Ustawień dokonujemy z poziomu wyświetlanego na ekranie kołowego diagramu barw (30 pozycji; nasycenie od −4 do +3), za pomocą pokręteł sterujących.