Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-A5 - test aparatu

Fujifilm X-A5
25 kwietnia 2018
Maciej Latałło Komentarze: 25

1. Wstęp

Flagowym sensorem firmy Fujifilm jest aktualnie układ X-Trans CMOS (obecnie 24-megapikselowy, trzeciej generacji). Matryce tego typu znajdziemy w modelach serii X-E, X-T, X-Pro oraz X-H, a zatem przeznaczonych dla entuzjastów i zaawansowanych amatorów, a także zawodowców. Oprócz tego, Fujifilm produkuje również aparaty z tradycyjnymi matrycami z filtrem barw podstawowych w układzie Bayera. Mowa tu o linii X-A, adresowanej głównie do osób początkujących.

Fujifilm X-A5 - Wstęp

Opisywany w tym artykule model X-A5 to przedstawiciel linii amatorskich bezlusterkowców. Podobnie jak u poprzednika, zastosowano w nim 24-megapikselową matrycę typu CMOS. Układ w X-A5 ma za to hybrydowy autofocus (punkty detekcji fazy) oraz nieco szerszy natywny zakres ISO (od 200 do 12800). Producent chwali się także 1.5x szybszym procesorem obrazu względem X-A3. Na tym nie koniec nowości, bowiem w X-A5 zaimplementowano nagrywanie filmów slow-motion oraz 4K. Niestety, ze względu na niski klatkaż materiału 4K (15 kl/s), już na wstępie trudno go uznać za użyteczny. Ciekawsze wydają się inne funkcje, powiązane z rejestracją wideo 4K, mianowicie: seria 4K, Multi Focus oraz focus stacking – analogiczne znamy już zresztą z bezlusterkowców Panasonic Lumix. Nowością jest także funkcja zdjęć HDR.

Fujifilm X-A5 - Wstęp

Amatorom z pewnością spodoba się także dotykowy ekran LCD, z możliwością wychylenia w górę (co ułatwi wykonywanie selfie), czy moduły komunikacji bezprzewodowej Wi-Fi i Bluetooth. Warto również wspomnieć o nowym obiektywie dostępnym w zestawie z X-A5 – XC 15–45 mm f/3.5–5.6 OIS PZ – stabilizowanym zoomie o elektronicznej regulacji ogniskowej.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów niniejszego testu. Podstawowe osiągi X-A5 zestawiliśmy z dwiema amatorskimi lustrzankami – Canonem 200D oraz Nikonem D3400.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu Fuji X-A5 z przykładowymi aparatami konkurencji dostępne jest tutaj.

Aparat do testów użyczyła firma FUJIFILM Europe GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce, za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Fujifilm
Model X-A5
Data premiery 2018-01-31
Liczba pikseli 24.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6000 x 4000
• 6000 x 3376 (16:9)
• 4000 x 4000 (1:1)
• 4240 x 2832
• 4240 x 2384 (16:9)
• 2832 x 2832 (1:1)
• 3008 x 2000
• 3008 x 1688 (16:9)
• 2000 x 2000 (1:1)
• Tryby panoramy
Rozdzielczość matrycy 23.6 x 15.6 mm (APS-C) CMOS, 3:2
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu 1.5x szybszy w stosunku do poprzednich modeli
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264)
• Dźwięk: PCM stereo
Zakres ISO Auto, 200 - 12800 ISO
100, 25600, 51200 ISO (tryby rozszerzone)
• Bracketing ISO: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV
Migawka 30 s - 1/4000 s, Bulb (do 60 min.)
Elektroniczna: 4 s - 1/32000 s (tryb P)
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Fujifilm X
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 3840 x 2160 (4K 2160p), 15p
• 1920 x 1080 (Full HD 1080p), 60, 50 i 24p
• 1280 x 720 (HD 720p), 60, 50 i 24p
• Tryb "High Speed Movie": 1280 x 720 - 1.6x / 2x / 3.3x / 4x
• Maksymalna długość: 5 min. w 4K, 14 min. w Full HD i 27 min. w HD
Ogniskowanie Hybrydowy AF TTL oparty o detekcję kontrastu i detekcją fazy
• Strefy AF: 91 stref (3x3 / 5x5 / 7x7), zmiana wielkości ramki AF
• Tryby pól AF: Pojedynczy AF, Ciągły AF, MF, AF + MF
• Dioda wspomagająca AF
Pomiar światła Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy,
• Uśredniony,
• Punktowy
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Podwodne
• ustawienia własne wg wzorca
• ustawienia custom (1-3)
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja z zakresie +/- 5 EV z krokiem co 1/3 EV (wideo +/- 2 EV)
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV
• Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400%
• Wielokrotna ekspozycja
Programy SR Auto +, Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Noc, Sport, Krajobraz, Portret, SP (Scene Position), Adv., Panorama
• Filtry artystyczne (Adv.): Aparat zabawkowy, Miniatura, Pop color, Dynamiczna tonacja, Wzmocnienie kolorów, Zmiękczona ostrość, Jasna tonacja, Ciemna tonacja i Częściowy kolor, Fish eye, Cross screen, usuwanie mgły, HDR Art
Zdjęcia seryjne • Z szybkością do 6 kl./s do 10 klatek JPEG
• Z szybkością 3 kl./s do 50 klatek JPEG
Lampa błyskowa Wbudowana typu pop-up (Super Intelligent Flash)
• Liczba przewodnia 5.7 (ISO 200)
• Funkcje: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Synchronizacja na tylną kurtynę, Błysk stłumiony, Sterowanie
• Synchronizacja do 1/180 s lub mniej
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 lub 2s, Wykrywanie uśmiechu, Samowyzwalacz dla dwojga (poziom 1-3), Samowyzwalacz grupowy (od 1 do 4 obiektów)
Karta pamięci Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I)
LCD Odchylany w górę i w dół, 3 calowy, kolorowy, TFT LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 3:2, pokrycie 100% kadru
Wizjer brak
Komunikacja i złącza Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście mini HDMI typu D
• Wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n
• Bluetooth 4.1 (low energy)
• Gniazdo 2.5 mm (mikrofon / zdalne sterowanie)
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RR-90
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-W126S (wydajność ok. 450 zdjęć)
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy NP-W126S, ładowarka, przejściówka, pasek naramienny, kabel USB, zaślepka korpusu, instrukcja
Waga 311 g (bez akumulatora i karty pamięci)
361 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 116.9 x 67.7 x 40.4 mm
Dodatkowe informacje Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych: PROVIA/STANDARD, Velvia/VIVID, ASTIA/SOFT, CLASSIC CHROME, PRO Neg Hi, PRO Neg. Std, MONOCHROME, MONOCHROME+Ye FILTER, MONOCHROME+R FILTER, MONOCHROME+G FILTER, SEPIA
Wbudowana obsługa formatu RAW


Poprzedni rozdział