Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - test obiektywu

14 października 2016

3. Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Za bezpośredniego konkurenta testowanego obiektywu można niewątpliwie uznać Olympusa M.Zuiko Digital 12–50 mm f/3.5–6.3 ED EZ, ale w naszej tabeli zestawiliśmy go dodatkowo z innymi obiektywami zmiennoogniskowymi o podobnych kątach widzenia przeznaczonymi do współpracy z niepełnoklatkowymi lustrzankami. Widać wyraźnie, że konstruktorom Panasonika 12–60 mm i Olympusa 12–50 mm przyświecał cel zrobienia obiektywu małego, lekkiego i dobrze komponującego się z niewielkim korpusem bezlusterkowca.

Na poniższym zdjęciu Panasonic Lumix G 12–60 mm f/3.5–5.6 ASPH. POWER O.I.S. stoi obok Sigmy 17–50 mm f/2.8 EX DC OS HSM.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

----- R E K L A M A -----


Omawiany obiektyw rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza czarne plastikowe denko połączone ze stykami. Znajdziemy na nim numer seryjny obiektywu i informację, że został on wyprodukowany w Chinach. Tylna soczewka znajduje się na wysokości styków, ma całkiem sporą średnicę 23 mm i jest nieruchoma, dzięki czemu obiektyw od tej strony jest całkowicie szczelny.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Właściwy korpus obiektywu rozpoczyna się czarnym i metalowym pierścieniem, na którym znajdziemy nazwę obiektywu, jego parametry, czerwoną kropkę ułatwiającą mocowanie do aparatu oraz zakres pracy mechanizmu ustawiającego ostrość (T: 0.25m/0.82ft–∞ W: 0.20m/0.66ft–∞).

Kolejny element to pierścień do zmiany ogniskowej. Ma on szerokość 24 mm i jest w większości pokryty miłym w dotyku karbowaniem, pod którym umieszczono znaczniki ogniskowych dla wartości 12, 18, 25, 40, 50 i 60 mm. Pracuje on dość równo, choć w środku zakresu daje się wyczuć trochę mniejszy opór niż na krańcach.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Idąc dalej natrafiamy na karbowany pierścień do manualnego ustawiania ostrości, który ma szerokość 11 mm. Pracuje on z przełożeniem elektronicznym. Przebieg całego zakresu zależy od prędkości obrotu. Gdy kręcimy szybko, dochodzimy do około 180 stopni, przy wolnym obrocie możemy dojść do wartości wyraźnie większej niż 360 stopni. To pozwala na bardzo precyzyjne nastawy, w których pomaga okienko na wyświetlaczu z powiększonym fragmentem obrazu, na którym ustawiamy ostrość.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Obiektyw kończy się czarnym i metalowym pierścieniem. Z jego wnętrza, na jednolitym i wykonanym z tworzywa sztucznego tubusie, wyjeżdża przedni układ soczewek. Rozmiar obiektywu rośnie wtedy o 3.5 cm. Warto tutaj dodać, że tubus jest najbardziej wysunięty dla ogniskowej 60 mm, ale najbardziej schowany nie dla 12 mm, ale dla około 20 mm.

Przednia soczewka jest lekko wypukła i ma średnicę 39 mm. Otacza ją napis z nazwą i parametrami obiektywu, nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 58 mm oraz bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, mamy do czynienia z 11 soczewkami ustawionymi w 9 grupach. Trzem elementom nadano kształt asferyczny, natomiast jeden wykonano ze szkła niskodyspersyjnego ED. Wewnątrz możemy jeszcze znaleźć przysłonę o siedmiu listkach, którą możemy domknąć maksymalnie do wartości f/22.

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki, tulipanową osłonę przeciwsłoneczną oraz miękki futerał.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Stabilizacja obrazu

Test stabilizacji optycznej Panasonika 12–60 mm przeprowadziliśmy na ogniskowej 60 mm w połączeniu z aparatem Panasonic G7. W tym celu, na wszystkich czasach z zakresu od 1/125 do 1/3 sekundy wykonaliśmy po kilkadziesiąt ekspozycji zarówno dla stabilizacji włączonej jak i wyłączonej. Następnie wyznaczyliśmy odsetek zdjęć poruszonych i wykreśliliśmy go w funkcji czasu ekspozycji wyrażonego w EV, przy czym 0 EV odpowiada czasowi 1/100 s. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Maksymalna odległość obu krzywych od siebie sięga 2.8 EV i na taką wartość określamy skuteczność stabilizacji. Jest to poziom przyzwoity, ale tylko przyzwoity. Najlepsze obiektywy wyposażone w stabilizację optyczną pokazują skuteczność na poziomie 4–4.5 EV.