Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang XP 14 mm f/2.4 - test obiektywu

18 września 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Samyang pokazuje pewne problemy z podłużną aberracją chromatyczną, bo zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest zauważalne. Nie jest to jednak problem dotkliwy i w wielu sytuacjach trudno będzie go zauważyć na zdjęciach. Co więcej, po przymknięciu przysłony o około 1 EV problem zmniejsza się bardzo wyraźnie.

Samyang XP 14 mm f/2.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

W samych superlatywach możemy za to wypowiadać się o korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej. Przebieg tej wady w zależności od przysłony, dla obu typów detektorów, przedstawia poniższy wykres.
Samyang XP 14 mm f/2.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Widać, że większość wyników trzyma się w przedziale od 0.02% do 0.05%, a więc aberracja przyjmuje wartości bardzo małe lub wręcz znikome. To godne pochwały, bo obiektyw ma parametry, które w tej kwestii stawiają poprzeczkę dość wysoko. To znaczna poprawa w stosunku do Samyanga 2.8/14, który potrafił notować wyniki sięgające nawet 0.13%.

Nikon D3x, RAW, f/2.4 Nikon D3x, RAW, f/11.0
Samyang XP 14 mm f/2.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang XP 14 mm f/2.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Patrząc na pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale może wydawać się, że głębia ostrości po przymknięciu przysłony przesunęła się w kierunku fotografującego. To może sugerować pewne problemy z aberracją sferyczną.

Krążki światła zaprezentowane poniżej nie wyjaśniają sytuacji, bo przy tych parametrach obiektywu mają małe rozmiary. Krążek znajdujący się za ogniskiem wydaje się mieć jaśniejszy środek.

Nikon D3x, f/2.4, przed Nikon D3x , f/2.4, za
Samyang XP 14 mm f/2.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang XP 14 mm f/2.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aby uzyskać bardziej jednoznaczne wyniki, dla jednej z naszych tablic testowych zrobiliśmy eksperyment, który powinien wyjaśnić sytuację. Ustawiliśmy ostrość idealnie na f/2.4, a potem wykonywaliśmy kolejne zdjęcia, przymykając przysłonę, bez poruszania pierścieniem ostrości. W kolejnym podejściu, dla każdej przysłony z osobna ostrość była ustawiana od nowa. Porównanie obu wykresów jest zaprezentowane poniżej.

Samyang XP 14 mm f/2.4 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku braku problemów z aberracją sferyczną oba wykresy powinny pokrywać się ze sobą w granicach błędów pomiarowych. Różnica jest jednak widoczna i choć nie jest ona duża, pozwala nam stwierdzić, że aberracja sferyczna w Samyangu 2.4/14 nie jest korygowana bardzo dobrze i ma pewien wpływ na obniżenie osiągów w okolicach maksymalnego otworu względnego.