Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - test obiektywu

25 października 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Obecność aż trzech soczewek wykonanych ze szkła niskodyspersyjnego sugeruje, że konstruktorzy optyki Nikkora 200–500 mm VR zamierzali mocno walczyć z podłużną aberracją chromatyczną. Coś jednak nie do końca poszło tak jak należy, bo trochę tej wady pozostało nieskorygowanej. Na Nikonie D3x doskwiera ona trochę mniej, ale też jest zauważalna. Więcej problemów pojawia się za to przy współpracy z D500. Wciąż nie możemy jednak nazwać tej wady dużą, bo poziom z jakim mamy do czynienia, możemy najlepiej określić mianem średniego.

Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiednie wykresy, dla brzegu matrycy APS-C/DX i brzegu pełnej klatki, znajdują się poniżej.

Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Na ogniskowej 200 mm aberracja jest niezauważalna, bo w znacznej większości przypadków wyniki tam uzyskane utrzymują się poniżej wartości 0.03%. Bardzo mały poziom tej wady widzimy także dla środka zakresu ogniskowych i choć rośnie ona wraz z przymykaniem przysłony, nigdy nie zbliża się do wartości choć lekko problematycznych. Największe szanse na dojrzenie tej wady mamy dla ogniskowej 500 mm, gdzie notujemy poziom 0.06–0.08%, a więc wartości małe, momentami podchodzące pod poziom średni.

Nikon D3x, RAW, 200 mm, f/8.0 Nikon D3x, RAW, 500 mm, f/22.0
Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o „pływanie” ogniska, na ogniskowych 350 mm i 500 mm, dla których wykonaliśmy pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale, wydaje nam się, że dostrzegamy minimalne przesunięcie głębi ostrości w kierunku większych odległości po przymknięciu przysłony od f/5.6 do f/8.0. Efekt jest jednak na tyle niewielki, że aby właściwie ocenić stopień korygowania aberracji sferycznej, musimy przyjrzeć się rozogniskowanym krążkom światła. One, na szczęście, nie pokazują niczego niepokojącego. Obrazy uzyskane przed i za ogniskiem są na tyle do siebie podobne, że trudno mówić o tym, że testowany obiektyw ma jakieś zauważalne problemy z aberracją sferyczną. Dobra jakość obrazu na przysłonie f/5.6 dodatkowo potwierdza ten wniosek.

Nikon D3x, 300 mm, f/5.6, przed Nikon D3x, 300 mm, f/5.6, za
Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon D3x, 500 mm, f/5.6, przed Nikon D3x, 500 mm, f/5.6, za
Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S 200–500 mm f/5.6E ED VR - Aberracja chromatyczna i sferyczna