Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Przepis na świetne cyfrowe zdjęcia – 10 składników do przyrządzenia wyśmienitych fotografii

13 sierpnia 2010

7. Korygowanie ekspozycji



----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - RABAT DO 500zł!

Sony 50/1.4 FE GM

8178 zł 7678 zł

Sony 55/1.8 FE

4388 zł 3888 zł

Sony 70-200/4 FE G OSS

6449 zł 5949 zł

Sony 16-55/2.8 E G

5488 zł 4988 zł

W większości przypadków dążymy do tego, aby ustawić ekspozycję na podświetleniach (czyli najjaśniejszych fragmentach sceny). Jest tak dlatego, że jeśli podświetlenia zostaną „przepalone” lub prześwietlone o więcej niż 1 EV, ich odzyskanie w cyfrowej ciemni jest niezwykle trudne (lub wręcz niemożliwe). Pliki RAW są bardziej elastyczne pod tym względem (i bardziej pobłażliwe dla pomyłek) niż pliki JPEG, co ułatwia odzyskanie pozornie utraconych danych o jasnych miejscach. Generalnie, aby uniknąć prześwietleń, korzystam z kompensacji ekspozycji (+/–) i w uśrednionym trybie pomiaru (gdy aparat jest ustawiony na tryb priorytetu przysłony lub migawki) redukuję naświetlenie o –1/3 EV. To zapobiega prześwietleniu jasnych miejsc. Nie lekceważ znaczenia korygowania naświetlenia za pomocą funkcji kompensacji ekspozycji. Wiadomo, że możesz włączyć punktowy tryb pomiaru lub fotografować w trybie manualnym, lecz sądzę, że skorzystanie z przycisków kompensacji ekspozycji jest znacznie szybsze i łatwiejsze.

Oczywiście, żeby uzyskać dobrą ekspozycję, powinieneś także sprawdzać histogram i ostrzeżenia o prześwietleniach na wyświetlaczu LCD. Jeśli nie wiesz, jak włączyć te funkcje aparatu, poszukaj w instrukcji obsługi.

Przepis na świetne cyfrowe zdjęcia – 10 składników do przyrządzenia wyśmienitych fotografii - Korygowanie ekspozycji