Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R10 - test aparatu

3 marca 2023
Maciej Latałło Komentarze: 47

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak widać na podstawie powyższego wykresu, już od ISO 200 pliki są odszumiane. Dostrzegamy zarówno kilka załamań, jak również to, że poszczególne składowe przyjmują podobne wartości. Mimo wszystko uważamy, że ustawienie „odszumianie wyłączone” wprowadza po prostu w błąd, a użytkownik powinien mieć większą kontrolę nad wyglądem obrazu.


----- R E K L A M A -----

Skoro mowa o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu, a jednocześnie nie odbija się to drastycznie na utracie szczegółów obrazu. Również wieloklatkowa redukcja szumu oferuje zadowalające efekty. Naszym zdaniem ustawienie „słabe” zapewnia optymalne rezultaty.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a R10 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Fujifilm X-T30 II i Nikona Zfc. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Mimo najniższej rozdzielczości sensora w wybranej grupie aparatów, naszym zdaniem to Nikon Zfc oferuje najostrzejsze zdjęcia. Niemniej, EOS R10 nie daje w gruncie rzeczy większych powodów do narzekań w kwestii szczegółowości obrazu, bowiem ustępuje konkurentom w niewielkim stopniu.

W kategorii zaszumienia obrazu, znów górą jest Zfc. R10 i X-T30 II wypadają porównywalnie dla nastawy ISO 6400, której nawiasem mówiąc, nie polecamy przekraczać.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo w zakresie czułości natywnych i przebieg nie budzi zastrzeżeń.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Na wykresie wyraźnie widać przewagę Nikona Zfc nad konkurentami, przynajmniej do ISO 6400. Dla kolejnej nastawy ukazuje się załamanie, które najpewniej oznacza odszumianie. Dla nastawy ISO 6400, R10 oraz X-T30 II i A6400 wypadają bardzo porównywalnie. Z kolei R10 generuje wyższy szum o nieco ponad 1/2 EV niż bezlusterkowiec Nikona.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon EOS R10 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W R10 mamy podobną sytuację jak w ostatnich aparatach systemowych EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem ok. 512, podczas gdy dla pozostałych oscyluje on wokół 2000. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–768, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Dla większości nastaw ISO, kształt histogramów mocno przypomina rozkład Poissona i pozostają one dobrze odseparowane od zera. Dla dwóch najwyższych nastaw ISO rozkłady są już bardzo szerokie.

Same darki na wysokich nastawach ISO wyglądają niezbyt zachęcająco – widać pewne niejednorodności grzania się sensora w formie pionowych pasów, a także ślady bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 511 5.1
200 510 9.4
400 2045 14.6
800 2042 29.5
1600 2039 47.8
3200 2027 79.4
6400 2029 147
12800 1997 249
25600 1965 532
51200 1920 1166

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R10 - Szumy i jakość obrazu w RAW