Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
W konstrukcji optycznej Fujinona zastosowano aż trzy soczewki wykonane ze szkła o niskiej dyspersji, nie spodziewaliśmy się więc, że obiektyw ten będzie miał problemy z korygowaniem aberracji chromatycznej. I faktycznie nie pomyliliśmy się. Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że podłużna aberracja chromatyczna jest mała nawet na maksymalnym otworze względnym. W tej kategorii widzimy znaczną poprawę w stosunku do poprzednika.
Zobaczmy teraz, jak wygląda sprawa poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.
Na wszystkich wartościach przysłony mamy do czynienia z wynikami poniżej 0.04%, a więc na poziomie bardzo małym. Są to jednocześnie wartości troszkę mniejsze niż te, które pokazywał poprzednik. Ta wada nie będzie więc widoczna na naszych zdjęciach.
Warto jeszcze nadmienić, że w przypadku korygowania obu typów aberracji chromatycznej Fujinon wypada trochę lepiej od Viltroksa AF 23 mm f/1.4 XF.
Fujifilm X-T2, RAW, f/1.4 | Fujifilm X-T2, RAW, f/2.8 |
Aberracja sferyczna
Na pierwszych zdjęciach w niniejszym rozdziale można dojrzeć bardzo nieznaczne przesunięcie ogniska w kierunku większych odległości po przymknięciu przysłony o 1 EV. Nie jest to efekt wyraźny, ale wskazuje na to, że aberracja sferyczna nie została skorygowana idealnie.
Potwierdza to także wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W jednym przypadku widzimy bowiem miękkie brzegi krążka, a w drugim odrobinę jaśniejszą obwódkę.
Fujifilm X-T2, f/1.4, przed | Fujifilm X-T2, f/1.4, za |