Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - test obiektywu

8 lutego 2023

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowany obiektyw, sam w sobie, nie ma praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Pojawia się ona jednak, gdy podłączymy konwerter MC-20. W takim przypadku „kolorki” zaczynają dokazywać i obrazy przed ogniskiem wpadają w odcień niebiesko-zielony, a te za ogniskiem w pomarańczowo-czerwony.

OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, jak pokazuje wykres poniżej, sytuacja jest odwrotna.
OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tym razem aberracja po podłączeniu konwertera troszkę się zmniejsza. Warto jednak wyraźnie powiedzieć, że nawet przed tą operacją nie było z nią żadnych problemów. Wada ta szybko zwiększała się od niespełna 0.03% dla okolic maksymalnego otworu względnego do ponad 0.06% dla przysłon od f/11 w górę, ale nawet maksymalne wartości wciąż mieściły się tutaj w przedziale, który uznajemy za mały.

Olympus E-M5 II, RAW, f/3.5 Olympus E-M5 II, RAW, f/16.0
OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw, niezależnie od tego, czy używamy go samego, czy z konwerterem, nie ma problemów z aberracją sferyczną. Pływania ogniska nie udało się nam zauważyć, natomiast krążki rozogniskowanych punktów świetlnych nie są może idealnie takie same, ale różnice, jakie widzimy, na pewno nie są duże.

E-M5 II, 90 mm, f/3.5, przed E-M5 II, 90 mm, f/3.5, za
OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

E-M5 II, 180 mm (TC), f/7.1, przed E-M5 II, 180 mm (TC), f/7.1, za
OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna OM System M.Zuiko Digital ED 90 mm f/3.5 Macro IS PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna