Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO oraz Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO w naszych rękach
1. Wstęp
W portfolio Olympusa znajdują się już obiektywy o ogniskowych 17 mm oraz 45 mm - oba ze światłem f/1.8. Systemowi Micro 4/3 często zarzuca się jednak, że fotografując tym sprzętem nie jesteśmy w stanie stworzyć tak plastycznego obrazu, jaki dawałaby pełna klatka. I tak jest w rzeczywistości, bowiem aby otrzymać rzeczywistą głębię ostrości należy, podobnie jak ogniskową, przemnożyć przysłonę dwa razy. Tak więc obiektyw o ogniskowej 45 mm i świetle f/1.8 to nic innego jak odpowiednik instrumentu 90 mm f/3.6 dla filmu małoobrazkowego - nie liczymy tu oczywiście strumienia światła padającego na matrycę, ten bowiem wciąż odpowiada przysłonie f/1.8 dla tego obiektywu.
Aby wyjść na przeciw doceniającym system Olympusa, lecz nie znajdującym dla siebie wystrarczająco "plastycznych" obiektywów Olympus zdecydował się na stworzenie serii instrumentów stałoogniskowych oznaczonych dopiskiem PRO. Charakteryzują się one stałą ogniskową oraz światłosiłą f/1.2. Pierwszym obiektywem tej serii, który ujrzał światło dzienne na Photokinie w 2016 roku była konstrukcja o ogniskowej 25 mm i świetle f/1.2 - czyli klasyczna "pięćdziesiątka". Test tej konstrukcji został opublikowany na naszym portalu i pokazał równą ostrość dla wszystkich przysłon zarówno w centrum, jak i na brzegu kadru - za co został zresztą pochwalony. Kolejne dwa obiektywy zaprezentowane przez producenta również charakteryzują się klasycznymi wartościami ogniskowej - mamy więc do czynienia z instrumentem o ekwiwalencie 34 mm oraz "portretówkę" o odpowiedniku ogniskowej 90 mm. Podczas przemowy wstępnej przedstawiciel Olympus Polska zapewniał słuchaczy, że również w przypadku tych obiektywów priorytetem było w pełni użyteczne zachowanie na otwartej przysłonie. Czy tak będzie w rzeczywistości, pokażą pełne testy, rezultaty 25 f/1.2 pokazują jednak, że Olympus jest w stanie takie osiągi zapewnić. Kolejną cechą mającą charakteryzować najnowsze obiektywy jest miękki bokeh oraz szybkość - obie konstrukcje mają ustawiać ostrość najszybciej w swojej klasie na rynku. To ostatnie zapewnienie postaramy się zweryfikować w następnych rozdziałach artykułu.