Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
1. Warsztaty filmowe z Nickiem Driftwoodem - relacja
Zorganizowane przez Panasonic i BEiKS bezpłatne warsztaty filmowe odbyły się wczoraj w warszawskim studio Mąka. Głównym prowadzącym był oficjalny ambasador marki Lumix Nick Driftwood, wsparcie - w postaci swoich przedstawicieli i sprzętu - zapewniły także firmy Sennheiser oraz Tascam.
Zajęcia rozpoczął Nick Driftwood, filmowiec, producent, autor wielu klipów muzycznych, dokumentów i innych. Opowiedział o swojej pracy z aparatami Lumix GH i przybliżył najważniejsze aspekty odnośnie filmowania w najnowszych modelach GH5 i GH5S. Wymienił m.in. obecność profili V-Log L, HLG, czy trybu VFR (variable frame rate) i anamorficznego . Pokazał także przykłady ilustrujące przewagę 10-bitowego materiału nagranego z próbkowaniem 4:2:2 w porównaniu do 8-bitowego 4:2:0.
Na spotkaniu obecny był również główny ambasador marki Lumix - Michiharu Uematsu. Wraz z Nickiem Driftwoodem przybliżył uczestnikom funkcję kodów czasowych, ułatwiających synchronizację, gdy korzystamy z kilku aparatów lub kamer. Model GH5S wyposażono w istotne ułatwienie w tej kwestii, mianowicie funkcję Master, pozwalającą na użycie jednego egzemplarza GH5S, jako źródłowego dla tej funkcji. Inną metodą jest użycie osobnego generatora kodów czasowych lub wykorzystanie połączenia Wi-Fi ze smartfonem i synchronizację z czasem systemu GPS.
Kolejnym prelegentem był Volker Schmitt - przedstawiciel firmy Sennheiser, kojarzonej na naszym rynku głównie ze słuchawkami. Sennheiser produkuje także wysokiej klasy mikrofony, które były głównymi obiektami zainteresowania prowadzącego. Objaśnił on pokrótce jak działa mikrofon dynamiczny i pojemnościowy, a także wymienił różne ich rodzaje (np. estradowy, przypinany, nagłowny, shotgun). Poruszył aspekty doboru właściwego mikrofonu do sytuacji, wynikające nie tylko z różnych charakterystyk "zbierania" dźwięku, ale także tego co chcemy nagrać (głos, dźwięki otoczenia). Pokazał również kilka przykładowych ustawień dla realizacji dokumentu, wywiadu oraz vlogowania.
Prezentację produktów firmy Tascam poprowadził jej przedstawiciel, Dirk Born. Tascam to przede wszystkim wielościeżkowe rejestratory dźwięku, zarówno przenośne, jak i studyjne.
Dirk Born przybliżył ideę nagrywania wielościeżkowego, wraz z zaletami, jakie może przynieść. Podkreślił, że jest ono standardem przy profesjonalnych realizacjach wideo. Najlepsze rezultaty uzyskamy bowiem jedynie nagrywając dźwięk w kilku punktach sceny, używając mikrofonów o różnej charakterystyce. Taki rejestrator pozwoli także na elastyczność w późniejszej obróbce i montażu dźwięku. Prowadzący scharakteryzował również pokrótce kilka wybranych urządzeń Tascam oraz pokazał przykładowy schemat podłączenia aparatu do rejestratora DR-701D.
Po dość obszernym wstępie teoretycznym przyszedł czas na właściwe warsztaty. Uczestnicy mogli przekonać się, jak w praktyce wygląda realizacja nagrań wideo. Pierwszą przykładową sytuacją był wywiad w dwóch wariantach:
jeden mikrofon trzymany w ręce (2 osoby),
dwa mikrofony przypinane + jeden trzymany w ręce (3 osoby).
Ustawieniami kamer i oświetleniem kierował Nick Driftwood. Opowiedział przy okazji o ich konfiguracji i pozycjach, w których można je ustawiać i jak to wpłynie na efekt końcowy. Przybliżył również kwestię zbliżeń, planów, czy głębi ostrości.
W międzyczasie Volker Schmitt omówił dobór i ustawienie mikrofonów. Zwrócił uwagę na różnice w mikrofonach przypinanych, przeznaczonych dla kobiet i mężczyzn, a także kwestie związane z właściwym ich montażem. Podkreślił rolę dźwiękowca na planie i jego odpowiednie podejście do osób z którymi pracuje. Wymienił także kilka najczęstszych problemów, z jakimi możemy się spotkać (np. zasłanianie dłonią mikrofonu przez wokalistę).
Kolejnym zadaniem, jakie postawiono przed uczestnikami, było nagranie występu saksofonisty. Zmieniono zupełnie ustawienie mikrofonów oraz kamer. Prowadzący przybliżali aspekty doboru mikrofonu do konkretnego instrumentu muzycznego, czy pozycję i możliwość przemieszczania się muzyka. Zwracali także uwagę na kwestię rejestracji dźwięku otoczenia, np. aplauzu publiczności.
Wczorajsze warsztaty filmowe były naszym zdaniem świetną okazją by zapoznać się z pracą na planie filmowym oraz przydatnym sprzętem. Prowadzący przekazali całkiem sporą dawkę przydatnej wiedzy, przede wszystkim praktycznej, cierpliwie i obszernie objaśniając poszczególne kwestie. W razie wątpliwości służyli także pomocą i odpowiadali na pytania.
Firmom Panasonic i BEiKS dziękujemy za zaproszenie na wydarzenie.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.