Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tamron AF 18-200 mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) - test obiektywu

18 lutego 2007

4. Rozdzielczość obrazu

W centrum kadru, jak na obiektyw zmiennogniskowy o tak dużym zakresie, nie jest źle. Sytuację można uznać nawet za dobrą jeśli unikamy maksymalnego otworu względnego i poruszamy się w zakresie 18-100 mm. Najładniej sytuacja wygląda dla 50 mm, gdzie obiektyw w maksimum swoich możliwości sięga nawet 39 lpmm dając bardzo ostre obrazy. Potem sytuacja zaczyna się pogarszać, do 100 mm nieznacznie, ale potem już drastycznie.

Tamron AF 18-200 mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) - Rozdzielczość obrazu


Sytuacja jaka panuje przy 200 mm zdecydowanie nie zadowoli nikogo. To efekt dwóch czynników - dużego zakresu ogniskowych, który powoduje, że zawsze gdzieś znajdzie się słaby punkt oraz małych rozmiarów obiektywu, które przy 200 mm wymuszają słabe światło f/6.3. Większość obiektywów właśnie dla okolic f/5.6-f/8 osiąga maksimum swoich możliwości. Tamron nie może, bo to dla niego maksymalny otwór względny, przy którym silny wpływ na jakość obrazu mają jeszcze aberracje. Są one widoczne także dla f/8 i f/11 więc tam wyniki pozostawiają wiele do życzenia i dopiero przy f/16 wady stają się mniej znaczące. Problem w tym, że dla f/16 obiektyw nie rozwinie już skrzydeł, ze względu na limit dyfrakcyjny.

----- R E K L A M A -----

Na brzegu kadru mamy powtórzenie sytuacji z centrum. Zwraca uwagę bardzo ładne zachowanie dla 50 mm, dosyć dobre dla 18 i 100 mm oraz bardzo słabe dla 200 mm.

Tamron AF 18-200 mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) - Rozdzielczość obrazu


Powyższe wykresy pokazywały sytuację w RAWach, poniżej możemy zobaczyć wycinki z centrum (dwa pierwsze) i brzegu kadru (najniższy) uzyskane przy zapisie obrazu do pliku JPG i ustawieniach Parameters 2, które w Canonie 20D są mniej agresywne od bardziej wyostrzających Parameters 1. Warto zwrócić uwagę na zupełnie nieakceptowalną jakość obrazu na brzegu pola (najniższy rysunek) przy 200 mm. To cena jaką płacimy za megazooma. Warto być jej świadomym.

Tamron AF 18-200 mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) - Rozdzielczość obrazu

Tamron AF 18-200 mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) - Rozdzielczość obrazu