Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Ujęcia ze smakiem - kompozycja

21 maja 2012

4. Środek kadru

Wyobrażam sobie, że właśnie zacząłeś szukać różnych obiektów, które można by było sfotografować asymetrycznie. Nie krępuj się! Pamiętaj jednak, że podobnie jak asymetria może przełożyć się na ciekawszą stylistykę zdjęcia, tak również umiejscowienie głównego tematu pośrodku kadru ma swoje zalety i pozwala przedstawić jego naturalne piękno w całej okazałości.

Ustawienie tematu pośrodku kadru nie pozostawia widzowi żadnych wątpliwości, który element kompozycji jest najważniejszy — jest to zresztą jedna z najistotniejszych przyczyn takiej aranżacji. Jeśli kompozycja jest złożona, pełna rozmaitych detali (dań, rekwizytów i innych obiektów), bądź też główny temat został zaaranżowany w bogatej scenografii i mógłby utonąć w tłumie, wyśrodkowanie go ułatwia odbiorcy zwrócenie nań uwagi. Taka aranżacja pozwala uniknąć reakcji w rodzaju: „Ładne, ale o co tutaj chodzi?”.

Ujęcia ze smakiem - kompozycja - Środek kadru
Na tym zdjęciu kraby zostały ułożone w różnych miejscach kadru, tak aby rozproszyć kompozycję i zwrócić uwagę widza na jednego skorupiaka, wyróżnionego umiejscowieniem w środkowej części sceny
f/4,5, 400 ISO, 24–70 mm, L

Na pokazanym obok przykładzie głównym tematem kompozycji są kraby, toteż umiejscowiłam jednego z nich dokładnie pośrodku, by zaakcentować jego rolę wśród wielu innych elementów zdjęcia.

----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł

Jeśli aranżujesz kompozycję składającą się z jednego głównego dania (lub talerza) oraz kilku dodatkowych składników, wówczas umieść danie pośrodku, natomiast przystawki oraz rekwizyty po bokach, tak aby zdecydowanie wskazać odbiorcy najważniejszy element sceny.

Dobrze zaaranżowana scena z głównym obiektem pośrodku może mieć bardzo mocną wymowę. Pozostawienie niewielkiej ilości pustej przestrzeni wokół dania i w narożnikach kadru w elegancki sposób akcentuje główny temat i stanowi świetny sposób na prostą, estetyczną prezentację (patrz zdjęcia obok).

Ujęcia ze smakiem - kompozycja - Środek kadru
Dyniowy przysmak został ujęty niemal dokładnie pośrodku kadru, tak aby to on przyciągał uwagę widza, a nie drugie ciastko w tle oraz towarzyszące im rekwizyty
f/3,5, 500 ISO, 100 mm, Macro L

Ujęcia ze smakiem - kompozycja - Środek kadru
Miseczka z zupą cebulową została umieszczona w samym centrum kadru, aby podkreślić wspaniałe wykonanie oraz wygląd dania, ozdobionego zapiekanką z serem
f/3,5, 800 ISO, 100 mm, Macro L

Inne książki wydawnictwa Helion S.A.: