Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Canon EOS R - pierwsze wrażenia

6 września 2018
Komentarze czytelników (120)
  1. Amator 777
    Amator 777 6 września 2018, 20:53

    Do redakcji Optyczne.pl : dla kogo jest ten aparat dla amatorów czy zawodowców

  2. Youkin
    Youkin 6 września 2018, 21:00

    Dla fanatyków nowych wynalazków, które wymagają nauki od nowa

  3. espresso
    espresso 6 września 2018, 21:18

    Zdaje się iż do fotografowania, pewnie można też filmować... a czy ktos go wykorzysta zawodowo czy amatorsko to aparat i tak nie będzie o tym wiedział....
    ps
    Pierwszą kaskę zarobiłem mając Druha. Następna była Smiena 8. Też można było zarobić...

  4. robertskc7
    robertskc7 6 września 2018, 21:18

    Redakcjo, ile czasu trwa uruchomienie aparatu od zera oraz wybudzenie z "uśpienia" ?

  5. rolech
    rolech 6 września 2018, 21:24

    robertskc7 - nie mierzylem, ale z pewnoscia nie ma tu jakiegos razacego opoznienia. w przypadku bezlusterkowcow mam w zwyczaju wylaczac aparat po zrobieniu zdjecia/zdjec, aby oszczedzac baterie. wiec wlaczalem go ze sto razy i ani razy sie przy tym nie irytowalem.

  6. zgred37
    zgred37 6 września 2018, 21:33

    A mnie się podoba ten aparat. Zresztą wszystkie ostatnie premiery są niezwykle ciekawe. Czekam na testy :)

    ---
    fajnie że jest 24-105/4,0 a nie 24-70/4,0

    ---
    Ceny jak zawsze "za wysokie", ale jak porównać do A7 III to wielkiej przepaści nie ma, a za ten dodatkowy ekranik na górze i obracany ekranik dałbym się posiekać. Tak wiem Canon to "amatorszczyzna" bo nie ma stabilizacji matrycy i drugiego slotu, ale dla mnie to zaleta - mniej rzeczy które mogą się zepsuć (a w dzisiejszych czasach optymalizacji czasu pracy urządzeń, na pewno się zepsują).

    ---
    Ciekaw jestem, czy matrycy bliżej osiągami do 5DIV czy 6DII

    ---
    Można psioczyć na firmę Canon, że tak długo kazali czekać na prawdziwego bezlusterkowca, ale może wiedzieli co robią, i nie chcieli wypuszczać niedopracowanego aparatu? Miło się czyta takie recenzje z pracy AF - bo to jeden z najtrudniejszych tematów. Wielu producentów do dziś go nie ogarnia, choć przy każdej premierze chwalą się przełomową i najlepszą na Świecie konstrukcją. Inżynierowie z Canona, zaś spokojnie testowali technologię na poligonie lustrzankowym, by dojść do momentu, gdy lustro rzeczywiście przestało być potrzebne i można się było go pozbyć.

  7. robertskc7
    robertskc7 6 września 2018, 21:35

    Dzieki rolech. A tak w porównaniu do a7III? Bo krążą legendy, że Sony włącza się 3 sekundy

  8. monangel
    monangel 6 września 2018, 21:37

    no tak bo bez pełnej klatki i szkieł 0.95 to lepiej do Was nie pochodzić...Przeżywacie jak to xt3 malo rewolucyjny a fotki które klepiecie pokazujecie na forum sa na poziomie takim że można to telfonem ogarnąc. Spokojnie bezlustra apc wystarcza do waszych potrzeb i nawet nie wykorzystacie w więksosci, ale modnie jest popier...ić że matryca za mała, że nie ma 0.95 świtła heheh kupa śmiechu. Zajmijcie się zdjęciami a nie trolowaniem. Apsc byla jest i bedzie najlepszym kompromisem miedzy dobra jakościa a wielkoscia. Targac pelna klatke i te kloce canona aby na wakacjach pstryknac 3 fotki to trzeba miec w glowie zle poukladane...

  9. szafir51
    szafir51 6 września 2018, 21:41

    monangel
    jak nie jesteś w stanie biegać po górach czy po plaży z dwoma aparatami FF + jakiś teleobiektyw 2.8 + plecak + statyw to jesteś dziewczynka a nie facet.

    Prawdziwy facet żeby zrobić zdjęcie musi się natachać. Albo przynajmniej wziąć taksówkę.

  10. zgred37
    zgred37 6 września 2018, 21:44

    Droga Redakcjo

    Mam wielką prośbę - testując ten aparat, sprawdźcie proszę, czy przez adapter da się podłączyć obiektywy niefirmowe i jak to działa. Znając pobieżnie dosyć uprawianą przez Canona politykę, jestem prawie że pewien, że próba podpięcia obiektywów Sigmy wywoła na ekran napis ERROR. (Oczywiście, to w trosce o klienta i najwyższą jakość zdjęć, bo Canon zaleca korzystanie wyłącznie z oryginalnych obiektywów)

  11. mate
    mate 6 września 2018, 21:45

    @zgred37
    "bo nie ma stabilizacji matrycy i drugiego slotu, ale dla mnie to zaleta - mniej rzeczy które mogą się zepsuć "

    Co za bzdura. W takim razie gibany ekran czy dodatkowy wyświetlacz, które jeszcze zdanie wcześniej wychwalałeś, to też wady, bo zwiększają potencjalną awaryjność aparatu. Nie widzisz, że sam sobie przeczysz?

  12. studioP
    studioP 6 września 2018, 21:45

    Cza przyznać, że Optyczni słowni. Powiedzieli, że wieczorem będzie i jest. Dziękuję.
    A co do korpusu? Nie wiem skąd ta hipokryzja Canona, jakoby stworzyli coś przełomowego. Z drugiej strony, wygląda to na kawał porządnej roboty a gdyby jeszcze testy były łaskawe dla DR i innych własności matrycy, to trzeba się będzie nad zakupem zastanowić. Tylko czym ten korpus tak naprawdę różni się od lustrzanek? Różnice w rozmiarach i wadze do powalających nie należą (np. w stosunku do 6DmII) a wizjer EVF do mnie nie gada. Wychodzi na to, że największa korzyść to brak kłapiącego lustra i migawki.
    Czy faktycznie nowy bagnet ułatwia konstrukcję jaśniejszych/lepszych obiektywów?

  13. rolech
    rolech 6 września 2018, 21:46

    robertskc7 w A7III jakies 2.7 sek od wlaczenia do pierwszego zdjecia - przed chwila sprawdzilem. w EOS R nie mierzylem ale wydaje mi sie ze krocej.

  14. mate
    mate 6 września 2018, 21:49

    @zgred37
    "Znając pobieżnie dosyć uprawianą przez Canona politykę, jestem prawie że pewien, że próba podpięcia obiektywów Sigmy wywoła na ekran napis ERROR. "

    Fantazji ciąg dalszy. Jakoś podpinanie Sigm do bezluster EF-M nie wywołuje błędów, więc dlaczego tu miały by być?

  15. mate
    mate 6 września 2018, 21:51

    @studioP
    "Wychodzi na to, że największa korzyść to brak kłapiącego lustra i migawki."

    Niezmiennie powtarzam, że bagnet.

    "Czy faktycznie nowy bagnet ułatwia konstrukcję jaśniejszych/lepszych obiektywów?"

    W zakresie od szerokiego kąta do standardu tak. Czym dłuższa ogniskowa tym różnice się zacierają.

  16. zgred37
    zgred37 6 września 2018, 22:05

    @mate

    -o usterkowości:
    piszę z autopsji - ruchome ekraniki w posiadanych aparatach nie sprawiają mi problemów. Natomiast stabilizacja matrycy - i owszem.

    -o współpracy z Sigmą
    cóż, pozostaje mieć nadzieję, że będzie tak jak mówisz i obiektywy Sigmy (te do lustrzanek) będą doskonale współpracować z Canon R. Ale osobiście, mam jednak co do tego pewne obawy. Dlatego poprosiłem Redakcję Optyczne.pl by uwzględnili ten aspekt w swoich testach.

  17. komor
    komor 6 września 2018, 22:07

    @studioP: „Wychodzi na to, że największa korzyść to brak kłapiącego lustra i migawki.” - przecież jest migawka mechaniczna, jak zresztą w większości lub wszystkich bezkusterkowcach.

    @mate: „Niezmiennie powtarzam, że bagnet.” - patrząc na wymiary i wagę nowych szkieł Canona i Nikona odnoszę wrażenie, że jednak nowe bagnety nie mają znaczenia pod względem projektowania nowych jasnych szkieł.

  18. mate
    mate 6 września 2018, 22:12

    @zgred37
    "Ale osobiście, mam jednak co do tego pewne obawy. "

    Celem zachowania dobrej współpracy szkieł EF na bagnecie RF, ten drugi jest pewnie w pełni wstecznie kompatybilny z bagnetem EF, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku bagnetu EF-M, a sam adapter, przynajmniej ten w podstawowej wersji, jest zwykłym przeniesieniem styków, tam nie ma żadnej warstwy translacyjnej, więc co ma nie działać?

  19. mikmac
    mikmac 6 września 2018, 22:13

    w a7III jest denerwujące długie wybudzanie, włączanie też, ale w ogóle nie wyłączam, więc mnie nie dotyczy.
    Sytuacja się pogarsza jak wybudzając od razu chcesz przestawić jakieś opcje - trochę go to blokuje. Ogólnie trzeba się nauczyć lekko wcisnąć spust zanim podniesiesz aparat do robienie zdjęć, wtedy jest już gotowy do działania ;)

    Jeszcze trochę gorzej jest jak ma podpięty flash lub wyłączony podgląd ekspozycji. Wtedy najpierw włącza ekspozycję wynikającą z ustawień a po chwili przełącza na wyświetlanie z dobrze ustawionym histogramem. Min 1 sekundę mu to dodaje.

  20. mate
    mate 6 września 2018, 22:14

    @komor
    "patrząc na wymiary i wagę nowych szkieł Canona i Nikona odnoszę wrażenie, że jednak nowe bagnety nie mają znaczenia pod względem projektowania nowych jasnych szkieł."

    A porównujesz też jakość optyczną, czy jak większość, nie uwzględniasz tego parametru?

  21. Bahrd
    Bahrd 6 września 2018, 22:37

    robertskc7,
    w specyfikacji jest 0.9s.

  22. PDamian
    PDamian 6 września 2018, 22:47

    Rozdzielczość tego RF 24-105 poza samym rogiem jest prawie identyczna do EF 24-105/4 II.
    pdf link

  23. gamma
    gamma 6 września 2018, 23:30

    jak sie ciesze, ze dobrych kilka miesiecy temu kupilem sony a7

    gdybym teraz mial kupowac musialbym robic niekonczace sie analizy miedzy sony, nikonem, canonem... a moze by warto poczekac na panasa? ten ma gibany ekranik, ten ma najlepszy AF, ten oglosil "mape drogowa" szkiel, a ten nie, ale ma tanie przejsciowki, a ten ma stabilizacje, a ten nie ma... moglbym oszalec

    wiec jest sony a7... ze swoimi wadami, ale i zaletami... filigranowy bo a7 II juz grubszy... no nie mam stabilizacji - myslalem ze nie bede w ogole potrzebowac bo problemme nie jest brak swiatla - ale by sie przydalo do szkiel manualnych, gdy robie sie 10x powiekszenie ekranu - wtedy drzy - ale od czego jest statyw... da sie!

    ***

    ten aparat canona jest taki na pol gwizdka, bo canon nie moze ryzykowac... musi sobie zapewnic wysoka sprzedaz swoich dojnych krow ff dslr i szkiel, wiec wprowadzili R tak, zeby nie bylo wstydu, ale zeby zagrozil dslr... a najblizsze lata pokaza co warto rozwijac...

    jednoczesnie mam wrazenie, ze canon skroil go pod nowa klientele - brak tu kolka nastaw PASM, brak kompensacji ekspozycji - bardziej jest dla nowoczesnej mlodziezy, ktora lubi kilkac 4x zeby dostac sie tam, gdzie kiedys wystarczyly 2 klikniecia



  24. druid
    druid 6 września 2018, 23:33

    Nie ma co, niesamowity sprzęt, na pewno jest to spory postęp w porównaniu do takiego 6DII. Zamieniłbym za lustrzankę przede wszystkim na AF, to co oferują nowe bezlusterkowce w tej dziedzinie jednak deklasuje lustra. Mnóstwo punktów rozmieszczonych po całym kadrze i brak problemów z BF/FF.
    Tak poza tym bardzo podoba mi się wizualnie, zdecydowanie najlepiej spośród konkurencji, aczkolwiek to subiektywna kwestia.

  25. JdG
    JdG 6 września 2018, 23:37

    > brak tu kolka nastaw PASM (w Canon R):

    1 D też go nie ma, 1. EOS (650 - w 1987) też nie miał, więc da sie przeżyć.

  26. gamma
    gamma 7 września 2018, 00:02

    @JdG
    Nie wiem - nie mialem tego canona R w reku, zeby ocenic, ale wg przydaloby sie tam wiecej mechanicznych pokretel, ale podoba mi sie dodatkowe pokretlo na obiektywie

  27. mate
    mate 7 września 2018, 00:13

    @druid
    "Nie ma co, niesamowity sprzęt, na pewno jest to spory postęp w porównaniu do takiego 6DII"

    Zrobić w 2018 r. aparat, który nie byłby sporym postępem względem 6DII to naprawdę byłaby sztuka :)

  28. JdG
    JdG 7 września 2018, 00:46

    @up: To byłoby dopiero zdziwienie powszechne

  29. PDamian
    PDamian 7 września 2018, 01:24

    A ja myślę że mogli dać z przodu drugi gładzik -tylko że zorientowany pionowo.
    ;)

  30. michonn
    michonn 7 września 2018, 03:12

    Mysle ze Canon jest na dobrej drodze. Udowodnil ze wraz z nowym systemem jest w stanie zaprojektowac nowatorskie obiektywy, szybkie zoomy a do tego wypuscil konwerter dzieki ktoremu moge uzywac stajnie obiektywow EF ( olbrzymi win for canon !!! ) Liczylem na mniejsze body gdzie zredukowana bedzie waga wiec raczej na chwile obecna wole uzywac z moim 24-70 2.8 ll ktory jest leciutki w porownaniu do nowego 28-70 2.0 Poczekam kiedy Canon wypusci pro bezlusterkowiec z minimum 10 klatek na sek oraz szybka karta pamieci cos jak XQD wtedy nawet nie pomysle o przesiadce z 1DX na 1DX lll tylko przejde na nowy system canona.

  31. handlowiecupc
    handlowiecupc 7 września 2018, 07:55

    Brawo za bocznogibalność. Dlaczego Sony nie dostrzega przewagi tego rozwiązania?

  32. Jednocalowy_M
    Jednocalowy_M 7 września 2018, 08:38

    @handlowiecupc

    Jeśli masz na myśli ekranik odchylany na bok, to wydaje mi się, ze to właśnie patent Canona, stąd Sony tego nie stosuje, a inne firmy za to płacą by móc to zastosować.

  33. krzyskra0
    krzyskra0 7 września 2018, 08:50

    Podoba mi się dużo bardziej niż nowe Nikony. Ciekawe, kiedy Fuji wprowadzi paten z tą kurtyną migawki, która zasłania matrycę przy odpiętym obiektywie?
    Fajna kolekcja obiektywów.

  34. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 7 września 2018, 08:58

    Chciałoby się powiedzieć, że teraz dzięki konkurencji ceny spadną. Ale za długo już żyje...

  35. karp1225
    karp1225 7 września 2018, 09:05

    Prawie 3 sekundy do pierwszego zdjęcia...kurcze nie miałbym połowy zdjęć :)

  36. mate
    mate 7 września 2018, 09:16

    @krzyskra0
    "kiedy Fuji wprowadzi paten z tą kurtyną migawki, która zasłania matrycę przy odpiętym obiektywie?"

    Oby nigdy. Serio uważasz, że zostawienie na wierzchu migawki z jej delikatnymi lamelkami jest lepszym pomysłem, niż po prostu matrycy, która konstrukcyjnie jest chroniona warstwą odpornego szkła?
    Ponadto jeżeli już między lamelki dostanie się jakiś syf, to za cholerę tego nie wyczyścisz, tylko będzie się wycierać przy każdym wyzwoleniu migawki.

  37. komor
    komor 7 września 2018, 09:27

    @mate: "A porównujesz też jakość optyczną, czy jak większość, nie uwzględniasz tego parametru?" - ja piszę o tym, że miały być (wg niektórych) mniejsze, a nie są. Mnie duże szkła nie przeszkadzają, mam w plecaku parę cegiełek. :)

  38. darkobiko
    darkobiko 7 września 2018, 09:30

    Zgadzam się z przedmówcami, że aparat dedykowany jest raczej dla fanatyków marki. Tym bardziej umacnia mnie w tym fakt, że niektóre komentarze wyglądają jak pisane pod zamówienie producenta dla poprawienia wizerunku produktu.
    Konkurencja poszła do przodu a pozycja lidera w niedługim czasie okaże się przeszłością przy prowadzeniu takiej polityki firmy.

  39. komor
    komor 7 września 2018, 09:35

    @gamma: "jednoczesnie mam wrazenie, ze canon skroil go pod nowa klientele - brak tu kolka nastaw PASM, brak kompensacji ekspozycji" - brak kółka PASM wynika z rozbudowanych trybów filmowych. Naprawdę warto obejrzeć filmy opublikowany na YouTube przez Canon USA, dotyczące nowego systemu EOS R, żeby zrozumieć, czemu zrobili coś tak, a nie inaczej. Kompensacja ekspozycji? Strzelam na ślepo, bo nie pamiętam z filmu, ale podejrzewam, że działa tak samo jak zawsze w dwukółkowych Canonach, czyli tylnia rolka robi kompensację ekspozycji, w trybach AV/TV.

  40. 7 września 2018, 09:41

    Ostatnio bezlusterkowce stają się modne i widać, że producenci zaczynają je na poważnie rozwijać, ale mam pewne przemyślenia z punktu widzenia takiego przeciętnego amatora jak ja.

    Kilka lat temu zawsze gdy wychodziły jakieś nowości, teoretycznie przełomowe rozwiązania, miałem wrażenie, że naprawdę ta zmiana coś mogłaby dla mnie wnieść. Teraz niestety tego nie czuję.

    Chodzi o to, że bezlusterkowce są powrzechnie uważane za rozwój między innymi poprzez ograniczenie rozmiaru aparatu oraz co za tym idzie jego wagi. Dla mnie jednak, jako dla amatora nie jest to aż takie oczywiste. Jasne, że waga i rozmiar sa mniejsze, ale jak widzimy szkła, które się do tego podpina nadal są sporych rozmiarów, a pewnie też i sporej wagi.

    Obecnie używam 7d II, który waży 900g. Załóżmy nawet, że używałbym pełnoklatkowego 5D mark III, który waży około 850g, czyli podobnie. Jak mam się przekonać do wydania ponad 10 000 zł, żeby zejść z wagi body o 300g i rozmiarem o ok. 20%? I tak jestem niemalże pewien, że obiektywy będą ważyć podobnie, więc w ostatecznym rozrachunku zyskam te 300g na kilka kg sprzętu. Załóżmy nawet, że obiektywy będą lżejsze, czy dla amatora ma aż takie duże znaczenie, że zaoszczędzi te 15-20% wagi aparatu?

    Według mnie obecnie cena za te nowości jest za wysoka w stosunku do realnego zysku w użytkowaniu. Myślę, że potrzebne jest, aby producenci wypuścili do tych puszek trochę więcej szkieł i aby okazało się, że są one średnio o te 30% lżejsze niż słoiki przeznaczone do lustrzanek. Wtedy, jeśli rynek ustabilizuje się w miarę cenowo, to chętnie zamienię lustrzankę na takie coś.

    Sądzę, że kierunek rozwoju bezluster jest słyszny i jest to ciekawa gałąź technologiczna, jednak sporo jeszcze czasu upłynie, zanim przeciętny amator dostrzeże korzyści z posiadania takiego systemu. Pewnie to wszystko po prostu kwestia ceny.

  41. mate
    mate 7 września 2018, 09:52

    @komor
    "brak kółka PASM wynika z rozbudowanych trybów filmowych."

    Bzdura. Czy A7-ki albo Z-ki Nikona nie mają rozbudowanych trybów filmowych? Jedno nie wyklucza drugiego. W A7 III masz de facto 5 kółek sterujących i joystick, wszystko logiczne i intuicyjne, a to przy możliwościach filmowych poza zasięgiem tego Canona. Można?

  42. Bordzisz
    Bordzisz 7 września 2018, 10:06

    @komor
    "brak kółka PASM wynika z rozbudowanych trybów filmowych."

    A co ma piernik do wiatraka? O ile wybór trybów w Rce wydaje się dziwny, ale nie tragiczny, to przeznaczenie lewego koła tylko do funkcji on-off to jakaś straszna bzdura :/

    Mnie to bardziej ciekawi jaka przyszłość czeka EF-M po premierze nowego niekompatybilnego bagnetu :/

  43. mate
    mate 7 września 2018, 10:13

    @adf1985
    "Chodzi o to, że bezlusterkowce są powrzechnie uważane za rozwój między innymi poprzez ograniczenie rozmiaru aparatu oraz co za tym idzie jego wagi."

    To tylko wartość dodana, która może być wykorzystana, ale nie musi. Głównymi zaletami są mniejsza odległość rejestrowa bagnetu i generalnie uproszczenie konstrukcji mechanicznej.
    Żeby sobie odpowiedzieć na pytanie, po co powstały bezlustra, warto cofnąć się o te 100 lat i odpowiedzieć sobie po co powstały lustrzanki jednoobiektywowe w czasach, kiedy bezlustra już istniały. Powstały aby umożliwić podgląd kadru przez obiektyw główny, bo na tamte czasy nie było innego sposobu aby to zrealizować. W dobie aparatów cyfrowych można było połączyć koncepcję dawnych bezluster (aparatów dalmierzowych) z ideą podglądu TTL i mamy odpowiedź, po co powstały.

    "Jak mam się przekonać do wydania ponad 10 000 zł"

    Ale wiesz, że są tańsze propozycje na rynku?
    Najtańsze ff kosztuje poniżej 3000 zł, nowe ze sklepu, która lustrzanka jest się w stanie zbliżyć cenowo do tego?

  44. dARTi
    dARTi 7 września 2018, 10:13

    Widzę, że gładzik zachowuje się dokładnie tak przewidywałem. W sumie nie mogło być inaczej. Górny wyświetlacz jest potrzebny (niezbędny) do wyświetlenia trybu PASM bo lewe kółko to... włącznik

    Wyścig na ilość punktów AF widać czym poskutkował i do tego wywalili joystick. Brawo Canon! To się nazywa Ergonomia przez wielkie E

    W nowoczesnych samochodach takie "usprawnienia" skutkują tym, że trzeba do nich gadać, żeby zamiast na drogę nie trzeba było zgłębiać piątego podmenu gapiąc się w dotykowy ekran...

    Uwielbiam sprzętowe rozwiązania.

  45. filemon112
    filemon112 7 września 2018, 10:16

    Niech ktoś mi powie po co w bezlustrach jest migawka????

  46. dARTi
    dARTi 7 września 2018, 10:19

    filemon112
    Niech ktoś mi powie po co w bezlustrach jest migawka????

    choćby dlatego, żebyś mógł korzystać z lampy błyskowej

  47. komor
    komor 7 września 2018, 10:22

    @mate, @Bordzisz, po prostu zrobili inne, nowe podejście, które po oglądnięciu filmów na ten temat ma sens. Czy sprawdzi się w praktyce? Zobaczymy. Czy spodoba się każdemu? Na pewno nie. Ja wolałbym może (może) tradycyjne kółko z minimum dwoma, najlepiej trzema trybami C, bo tak pracuję i przełączam je na ślepo czasem, nie odrywając oka od wizjera. Ale nowy mniejszy korpus wymusił zmianę sposobu użytkowania. To nie jest: "wyrzucili koło trybów, żeby zaoszczędzić", to jest: "zmienili sposób użytkowania". Zobaczymy, czy się przyjmie. Po obejrzeniu filmu mam wrażenie, że to, co mnie by wkurzało najbardziej to nie jest sam brak kółka, ale lag, z jakim animuje się ten górny ekran podczas przełączania trybów. Na pewno nie jest to aparat do szybkiej reporterki.

    @adf1985, nie wiem czemu część osób ciągle uważa, że w bezlusterkowcach pełnoklatkowych chodzi o zmniejszenie wymiarów i wagi. To jest argument podawany przez marketing m4/3, ale w przypadku pełnoklatkowych aparatów nie ma on zastosowania, tym bardziej, że widać jak wygląda nowoprojektowana optyka. Jest coraz większa i cięższa.

  48. komor
    komor 7 września 2018, 10:24

    @dARTi: "Wyścig na ilość punktów AF widać czym poskutkował i do tego wywalili joystick. Brawo Canon! To się nazywa Ergonomia przez wielkie E" - ale doczytałeś, albo obejrzałeś, że tam można palcem po ekranie sobie przesuwać punkt ostrości, cały czas trzymając oko przy wizjerze?

    @filemon112, poczytaj o "global-shutter" i kłopotach z jego implementacją, szczególnie w dużych matrycach.

  49. ad1216
    ad1216 7 września 2018, 10:26

    karp1225: czas gotowości prawie trzy sekundy dotyczy bezlustra Sony, ten Canon jest gotowy w 0,9 sek

  50. grzegorzg
    grzegorzg 7 września 2018, 10:37

    Ja jestem tylko marnym i tepym amatorem i wielun rzeczy nie wiem, ale NTOR podczas testów obiektywów do bezluster czesto wskaqzuje niewielka odległosc rejestrową (?) jako [rzyczynę spadku osuagów na brzegach. Nie wiem, gdzie sa zyski w nowych bagnetach...
    Czy własnie próby z zakrzywianiuem matryc nie miały byc/maja byc na to receptą?

  51. baron13
    baron13 7 września 2018, 10:37

    Gdzieś to już napisałem. Dostałem w swoje łapki lampkę 430EXIII RT. Błyska :-) Lecz pierwsze wrażenie po przestudiowaniu instrukcji jest takie, że to coś zostało zbudowane pod katem poklikania pokonfigurowania, poustawiania, ale nie koniecznie, żeby coś oświetlić :-)
    Jeśli pytamy o istotne parametry lampy błyskowej to praktycznie jest jeden: maksymalna energia błysku. Cała reszta ma znaczenie incydentalnie.
    Jeśli pytamy o ważne parametry korpusu, to faktycznie jest ich maksymalnie dwa: dynamika i szumy na wysokim iso. Faktycznie są ze sobą związane, dynamikę ograniczają szumy, ale powiedzmy...
    Autofocus bywa przydatny. Wiem, że zaraz odezwie się chór, że takie czy inne zdjęcia się nie zrobią bez AF. Ok, tyle, że na ustawienie ostrości jest sto sposobów i da się to obejść, a szumów w żaden sposób. Jedyny istotny parametr, szumy na wysokim iso wygląda pi razy drzwi jak 6dmII. Może jest trochę lepiej. Ale odrobinę. Poza tym aparat został skonstruowany pod kątem pisania, gadania o nim. Tak jak lampa pod kątem pokonfigurowania sobie, tak to nie koniecznie ma posłużyć do robienia zdjęć. A owszem, jest na tyle dobre, że jak ktoś kupi, może też zrobić zdjęcia ;-)

  52. karp1225
    karp1225 7 września 2018, 10:38

    @ad1216 - nie miałbym 30 % zdjęć :)

  53. mate
    mate 7 września 2018, 10:40

    @komor
    "po prostu zrobili inne, nowe podejście, które po oglądnięciu filmów na ten temat ma sens."

    Taa. Tylko jakoś osoby, które miały już ten aparat w ręku nie potwierdzają tego sensu.

    "Ale nowy mniejszy korpus wymusił zmianę sposobu użytkowania."

    No i po co takie głupoty opowiadasz? Przecież ten Canon jest największym korpusem ff z trójki Canon, Nikon, Sony. Czy zmarnowanie w pip miejsca na osobne kółko służące tylko do opcji on/off to jest ta racjonalna gospodarka na rzekomo mniejszym korpusie? Miałeś kiedyś w ręku A7 III, A9, Panasonika GH, Olka E-M1 czy nawet Canona M5? To wszystko są mniejsze korpusy, ale o dużo lepiej przemyślanej ergonomii.

    "to jest: "zmienili sposób użytkowania""

    To jest: skomplikowali coś, co do tej pory było proste i intuicyjne. Jak się okazało, touchbar jest praktycznie nieużywalny, chyba że do funkcji zero-jedynkowych. Zaczerpnięte od Samsunga koło nastaw na obiektywie jest ok, ale też do czasu. Jak powiedzmy Sigma wypuści szkła z tym mocowaniem, to jak pod pierścień na obiektywie miałeś podpiętą jakąś funkcję puszki, to po zmianie szkła będziesz zmieniać konfigurację korpusu? Bezsens.

  54. JacekR
    JacekR 7 września 2018, 10:45

    Po przeczytaniu pierwszych wrażeń widzę taką oto listę niedogodności zauważonych przez redaktora:

    1) Mniejsza kompaktowosc zestawu niz u konkurencji
    2) Obsluga Canona EOS R nie jest tak oczywista; dyskusyjne podejscie do "klawiszologii" - producent nie zdecydowal sie na powielenie sprawdzonych i docenianych przez wielu uzytkowników rozwiazan
    dotykowy pasek nie dajacy feedbacku przy zmianie ustawien
    brak typowego kola wyboru trybów
    aparat nie jest zbyt intuicyjny w obsludze
    3) Brak mechanizmu stabilizacji matrycy, co w erze stabilizowania pelnoklatowych matryc z efektywnoscia siegajaca 4-5 EV wola o pomste do nieba
    4) Wybor jednego sposród ponad 5600 wszystkich dostepnych pól okazuje sie dosc karkolomny; przesuwanie pola trwa wiecznosc
    5) Polozenie pola ostrosci zmienia sie samoczynnie podczas noszenia aparatu na szyi jesli wlaczona jest opcja wyboru pola na dotykowym ekranie
    6) Aby nie męczyć się z dwoma powyższymi niedogodnościami redaktor robiac zdjecia korzystal z tradycyjnej metody przekadrowywania i tesknił za dzojstikiem :D
    7) Brak "efektu WOW" w wizjerze - konstrukcja uzywana przez konkurencje od 2 lat i charakteryzujaca sie zauwazalnym brakiem plynnosci obrazu przy przekadrowywaniu w slabszych warunkach oswietleniowych
    8) Jeden slot na kartę pamieci

  55. Bordzisz
    Bordzisz 7 września 2018, 11:08

    @JacekR
    "5) Polozenie pola ostrosci zmienia sie samoczynnie podczas noszenia aparatu na szyi jesli wlaczona jest opcja wyboru pola na dotykowym ekranie "

    Ten punkt relacji brzmi dla mnie co najmniej dziwnie. Nigdy nie zdarzyło mi się, żeby pole zmieniło się przez dotknięcie ekranu przez np. materiał bluzki. Czasami szamocząc się z aparatem na pasku po prostu przypadkowo dotykałem dłonią do ekranu, ale od tego jest przycisk centrujący pole AF! Wycentrowanie af zajmuje mniej niż sekundę, wybranie innego punktu na ekranie to też mniej niż sekunda. Ale muszę przyznać redakcji, że w takiej puszce powinien być joystick.

  56. eMGie
    eMGie 7 września 2018, 11:14

    @darkobiko
    "...Zgadzam się z przedmówcami, że aparat dedykowany jest raczej dla fanatyków marki. Tym bardziej umacnia mnie w tym fakt, że niektóre komentarze wyglądają jak pisane pod zamówienie producenta dla poprawienia wizerunku produktu.
    Konkurencja poszła do przodu a pozycja lidera w niedługim czasie okaże się przeszłością przy prowadzeniu takiej polityki firmy..."

    Sony powinno brać przykład z Panasonica, który wymyślił nazwę Lumix. Gdyby wchodząc na rynek foto wymyślili inną nazwę (np. Sonon, Sonux :)) to idę o zakład, że sprzedaż byłaby większa. Wymyślili markę Xperia, dlaczego nie zastosowali tego manewru do rynku foto? Część ludzi po prostu nie chce fotografować telewizorem... :)

  57. Euzebiusz
    Euzebiusz 7 września 2018, 11:18

    "Sony powinno brać przykład z Panasonica, który wymyślił nazwę Lumix."

    Niewiele to dało :-)

  58. eMGie
    eMGie 7 września 2018, 11:20

    Nigdy się nie dowiemy, co by było gdyby na obudowie było wygrawerowane "Panasonic"...

  59. grzegorz_maj
    grzegorz_maj 7 września 2018, 11:21

    @ad1216,

    "karp1225: czas gotowości prawie trzy sekundy dotyczy bezlustra Sony, ten Canon jest gotowy w 0,9 sek"

    Nie wiem jak w nowszych, ale w A7R zimny start trwa ze 3s, ale po tym, każdy kolejny to jakieś 1s. Można też usypiać po 10s - 30m. Wybudzenie jest natychmiastowe, ale trzeba nacisnąć do połowy przycisk spustu - i to jest upierdliwe, wybudzania nie da się przenieść pod inny przycisk.

  60. Nissin
    Nissin 7 września 2018, 11:25

    Sample RAW Images: link

  61. TRI-X
    TRI-X 7 września 2018, 11:32

    mate już chyba raz dyskutowaliśmy sens zakrywanej migawki. Osobiście wolę wolny wybór niż być zmuszonym do na stałe odsłonięntej matrycy.
    Piszesz- Ponadto jeżeli już między lamelki dostanie się jakiś syf, to za cholerę tego nie wyczyścisz, tylko będzie się wycierać przy każdym wyzwoleniu migawki.

    A co się stanie jak jakiś syf ( drobne ziarenko pisku) wleci do rowka na dole który chowa migawkę?

  62. knipser
    knipser 7 września 2018, 11:47

    "Biorąc to ręki EOS-a R z kitowym 24-105 mm f/4 od razu rzuca się w oczy nieco mniejsza kompaktowość zestawu".
    Zatrudnijcie jakiegoś korektora językowego ...
    Można jakoś przymknąć oko na stylistycznego potworka (czyli "mniejszą kompaktowość") i jedną literówkę, ale błąd gramatyczny jest z gatunku tych podstawowych.
    Poprawnie: "Biorąc do ręki EOS-a R (...), od razu zauważamy ...
    To tylko jedno zdanie z kumulacją błędów, do poprawy jest sporo więcej.

  63. RobKoz
    RobKoz 7 września 2018, 12:10

    Widzę tylko dwie możliwości albo nie fotografujecie albo szukacie dziury w całym.

    Piszecie o braku lewego kółka nastaw - podczas gdy ono jest - dokładnie tam gdzie powinno być - na końcu obiektywu - bo tam spoczywa lewa ręka podczas pracy.

    Jak mi nie wierzycie to zapytajcie jakiegoś fotografa ;-)

  64. dialmo
    dialmo 7 września 2018, 12:25

    A jak się ten Canon zapowiada jako narzędzie do filmowania?

  65. mate
    mate 7 września 2018, 12:29

    @RobKoz
    "Piszecie o braku lewego kółka nastaw - podczas gdy ono jest - dokładnie tam gdzie powinno być - na końcu obiektywu - bo tam spoczywa lewa ręka podczas pracy. "

    Aha, czyli przykładowo Canony 5D, 6D, 7D, 80D nie są aparatami dla fotografów?
    Poza tym kto powiedzial, że koło PASM musi być po lewej stronie?

  66. tempor
    tempor 7 września 2018, 12:49

    @RobKoz
    "Piszecie o braku lewego kółka nastaw - podczas gdy ono jest - dokładnie tam gdzie powinno być - na końcu obiektywu - bo tam spoczywa lewa ręka podczas pracy" - co Ty nie powiesz?
    link
    Uważałem Canon za lidera ergonomii, ale to co odstawili w tym modelu dowodzi że po raz kolejny wypuszczając nowy produkt najbardziej boją się tego, by nie zmalała sprzedaż pozostałych. Brak joysticka, kółko zmarnowane na włącznik, nieprzemyślana obsługa płytki. Poza tym - brak stabilizacji, crop w wideo.
    Zastania mnie też, dlaczego producenci, którzy rezygnują z drugiej karty pamięci, nie dadzą przynajmniej gniazda microSD? Do backupu JPEG-ów lub wideo wydajność 100 MB/s w zupełności by wystarczyła.

  67. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 12:53

    karp225 -->
    nie przywiązuj się do tych 3sek tak bardzo. Tego w ogóle się prawie nie zauważa... bo bateria wymiata.
    Robię 2500-3200 na jednej baterii (tak większy rozrzut niż w dslr) z usypianiem po 30sek, tylko on i tak rzadko usypia, raczej jak siadam, nie jak stoję aby robić foty.
    Jak by zwiększyć do minuty to IMO i tak nie zejdzie dużo więcej z baterii, może 200-300 zdjęć mniej. Mówimy o 12h reportażu.

    A jak aparat nie usypia, to robisz błyskawicznie. Wyłączać w ogóle nie ma sensu, zaśnie i śpi w skrzyni...

  68. JdG
    JdG 7 września 2018, 12:54

    > Brawo za bocznogibalność [handlowiecupc]

    mnie też "bocznogibalność" wydawała się lepsza, w praktyce jednak taki uchylany ekranik do góry i dołu jest i szybszy i wygodniejszy w użyciu (przeważnie), oczywiście takie patenty jak w K1 Pentaksa, czy najnowszych Fuji są lepsze od obu poprzednich.

    > niektóre komentarze wyglądają jak pisane pod zamówienie producenta [darkobiko]

    tutaj pisują w sporej liczbie sprzedawcy sprzętu, więc się nie dziw. Poza tym wymogi uprzejmości każą w tak uroczystych okazjach jak premiera wypowiadać się w superlatywach.

    > Załóżmy nawet, że obiektywy będą lżejsze, czy dla amatora ma aż takie duże znaczenie, że zaoszczędzi te 15-20% wagi aparatu? [adf1985]

    to pytanie retoryczne, na razie i od dłuższego czasu optyka dla FF rośnie w swoim wagomiarze, żeby sprostać coraz lepszym matrycom. Tylko jakaś rewolucja technologiczna może zmienić sytuację.

    > Obecnie używam 7d II, który waży 900g. [adf1985]

    ja na amatora wybrałeś sobie dziwny, najmniej sensowny, prawdę mówiąc, sprzęt. Jak chcesz mieć lekki system, to masz przecież m43 i APPS-C (już nie tak lekki), ale inny niż 7 D, czy D 500, które są raczej dla zawodowców.


    > Żeby sobie odpowiedzieć na pytanie, po co powstały bezlustra, warto cofnąć się o te 100 lat i odpowiedzieć sobie po co powstały lustrzanki jednoobiektywowe w czasach, kiedy bezlustra już istniały [mate]

    one przecież powstały dopiero w latach 30-tych, a prawdziwie popularne są od końca 50-tych XX w.

    > Powstały aby umożliwić podgląd kadru przez obiektyw główny, bo na tamte czasy nie było innego sposobu aby to zrealizować [mate]

    przed 100 laty i wcześniej (i do dziś) była taka metoda i stosowano ją nagminnie - podgląd na matówce, lustro tylko by przeszkadzało.


    > Niech ktoś mi powie po co w bezlustrach jest migawka???? [filemon112]

    po to, co w każdym innym aparacie, czyli do regulacji naświetlenia. Migawki elekroniczne mają (niestety) różne ograniczenia, jak dotąd.

    > choćby dlatego, żebyś mógł korzystać z lampy błyskowej [dARTi]

    a to już nie koniecznie, np. przy matrycach CCD jest zbędna, a nawet bez niej jest lepiej (cały zakres czasów migawki elektronicznej do użytku z lampą)


    > Jeśli pytamy o ważne parametry korpusu, to faktycznie jest ich maksymalnie dwa: dynamika i szumy na wysokim iso. Faktycznie są ze sobą związane, dynamikę ograniczają szumy, ale powiedzmy... [baron13]

    maksymalne ISO przeważnie jest mało używalne albo w ogóle nie używalne - to zwykle chwyt marketingowy (patrzcie mamy tu ISO 3 000 000), w większości wypadków, zdjęcia robi się na nominalnych i niewiele od nich odbiegających nastawach, bo wtedy są najlepsze pod każdym względem, zwłaszcza pod względem dynamiki tonalnej. Z tego powodu, jak brakuje światła, używa się statywu i lamp.

    Co do pokrętła trybów, to w Canonach EOS kanonicznym systemem był właśnie przycisk "mode", ekranik i kółko zmian parametru - tak było w EOSie 650, którego długo używałem i nigdy nie przyszło mi do głowy, ze to problem. "Flagowiec" 1 DX też ma ten system; wymaga użycia obu rąk, co prawda, ale większość ludzi posiada właśnie dwie ręce.

  69. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 12:57

    przy dobrym AFie z dobrą logiką automatyki wybierania głów lub obiektów joysticka nie używa się w ogóle, jest zbędny. Mam, nie używam. Dużo, dużo szybciej można zalokować obiekt korzystając z automatyki niż wybierając punkt na ekranie.
    To było dobre jak punktów było

  70. RobKoz
    RobKoz 7 września 2018, 13:08

    @mate

    "Poza tym kto powiedzial, że koło PASM musi być po lewej stronie?"

    Po raz kolejny się zgubiłeś - chodzi o kółko do nastaw parametrów a nie trybów. Kółko nastaw trybów jest w ogóle zbędne :-)

    Niektóre aparaty posiadają z lewej strony dodatkowe kółko ISO, korekta ekspozycji lub programowalne i brak tego kółka niektórzy zarzucają Canonowi R.

  71. mate
    mate 7 września 2018, 13:15

    @JdG
    "one przecież powstały dopiero w latach 30-tych, a prawdziwie popularne są od końca 50-tych XX w. "

    Weź nie pisz znowu o czymś, o czym nie masz pojęcia. Lustrzanki średnioformatowe były już pod koniec XIX w. (chociażby Graflex Reflex z 1898 r.).

  72. mate
    mate 7 września 2018, 13:23

    @RobKoz
    "Po raz kolejny się zgubiłeś"

    Weź naucz się czytać ze zrozumieniem.

    "chodzi o kółko do nastaw parametrów a nie trybów."

    Przecież nikt nie zarzuca Canonowi braku kółek sterujących jako takich, bo takowe posiada, tylko właśnie wyciepanie koła trybów i zastąpienie go grzebaniem w menu.

    "Kółko nastaw trybów jest w ogóle zbędne :-) "

    I dlatego 99% aparatów trochę bardziej zaawansowanych niż najprostsza małpka je posiada.

  73. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 13:39

    oczywiście, że koło nastaw (poza C1, C2 etc, które można ogarnąć inaczej) jest zbędne. Wystarczy odpowiednio zaprojektować ustawianie ekspozycji - np jak w Fuji.
    3 pokrętła od przesłony, czasu i iso z pozycją auto na każdym - zmieniając automatykę poszczególnych "boków trójkąta" zmieniasz przestarzały tryb PASM, nie potrzebujesz do tego koła trybów.

  74. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 13:42

    co więcej Canon akurat w R zrobił to znacznie lepiej niż Fuji. Bo w Fuji masz za duże skoki i tak kończy się na kółkach sterujących.
    W EOS R masz 3 pokrętła - 2 na body i 1 na obiektywie lub adapterze, czyli cały trójkąt ekspozycji zarządzany przez 3 cyfrowe pokrętła ze skokiem co 1/3 EV zaczynające się od pozycji AUTO. Rewelacja, w końcu widać schyłek XX wiecznego PASM....

  75. mate
    mate 7 września 2018, 13:43

    @mikmac
    "3 pokrętła od przesłony, czasu i iso z pozycją auto na każdym - zmieniając automatykę poszczególnych "boków trójkąta""

    Ale ten Canon tego nie ma, a piszemy o konkretnym sprzęcie.
    Poza tym rozwiązanie Fuji jest ukłonem do dawnych czasów, ale klasyczne pokrętło PASM jest po prostu szybsze.

  76. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 13:45

    mate -->
    pisałęm wyżej, Canon to zrobił lepiej niz Fuji, bo w cyfrowy sposób. Enkodery są ZAWSZE lepsze niż mechaniczne pokrętła z zakodowaną wartością na stałe.

  77. RobKoz
    RobKoz 7 września 2018, 13:48

    @mate

    "Przecież nikt nie zarzuca Canonowi braku kółek sterujących jako takich, bo takowe posiada, tylko właśnie wyciepanie koła trybów i zastąpienie go grzebaniem w menu."

    Jakbyś czytał ze zrozumieniem to byś zauważył że oprócz zarzutów o braku kółka trybów (PASM) są zarzuty braku lewego kółka nastaw (ISO, kompensacja, programowalne) do tego wyraźnie się odniosłem.

    "I dlatego 99% aparatów trochę bardziej zaawansowanych niż najprostsza małpka je posiada."

    Pokaż mi te kółko w jedynkach. A może one są za mało zaawansowane. No to może poszukamy go w topowych Nikonach? Może canony są za mało profi. Patrzę na D3 i D5 i cóż za zaskoczenie - też nie ma... Cóż trolować też trza umić :-)

  78. tadeusz69
    tadeusz69 7 września 2018, 13:49

    Aparat jest ok. ale rewolucyjny jest on tylko wśród innych produktów Canona , na tle innych bezlusterkowców już go tak nazwać nie można . Ergonomii i guzikologii też nie za bardzo rozumiem. Byłoby wystarczająco dużo miejsca aby umieścić pokrętła nastaw ( tak jak w innych modelach eos) . Np. to kółeczko tylko do włączania i wyłączania , jak dla mnie bez sensu. Szkoda też że nie ma joysticka itd.
    W Specyfikacji Canon jak na razie nie chwali się osiągnięciami matrycy , pozostaje nadzieja że nic przy niej nie majstrowali i będzie przynajmniej tak dobra jak w 5d mark 4 ( choć na tle d850 , Sony A7R II/III przydałoby się aby była jeszcze lepsza… )

    Czułość AF do -6 jest imponująca ale w niektórych komentarzach pojawia się zdanie że działa tylko ze światłem 1.2 … ? Dotyczyłoby zatem tylko nowej 50 czy też może ef 50mm/1.2 oraz 85mm/1.2 ?

    Rewolucyjnym na tle innych systemów jest natomiast nowy zoom 28-70mm/2.0 L

  79. mate
    mate 7 września 2018, 13:52

    @mikmac
    "Rewelacja, w końcu widać schyłek XX wiecznego PASM...."

    A co w nim jest XX-wiecznego? W tym Canonie żeby zmienić tryb musisz wcisnąć Mode, obrócić kółko, wcisnąć Mode. Przy kole PASM tylko obrócić kółko.

  80. mate
    mate 7 września 2018, 14:01

    @RobKoz
    "Jakbyś czytał ze zrozumieniem to byś zauważył że oprócz zarzutów o braku kółka trybów (PASM) są zarzuty braku lewego kółka nastaw (ISO, kompensacja, programowalne) do tego wyraźnie się odniosłem. "

    Kto konkretnie pisał o braku lewego kółka nastaw? Bo gamma czy Bordzisz pisali o PASM i że umieszczenie polewej stronie kółka tylko do włączania aparatu jest bez sensu.

    "Pokaż mi te kółko w jedynkach."

    No i to jest ten 1%. Zresztą to specyficzne puszki, które chociażby ze względu na gabaryty obsługuje się dwoma rękoma.

  81. mate
    mate 7 września 2018, 14:06

    @tadeusz69
    "Czułość AF do -6 jest imponująca ale w niektórych komentarzach pojawia się zdanie że działa tylko ze światłem 1.2 … ?"

    Nie tylko ze światłem f/1.2, a dla światła f/1.2. Czułość AF podaje się w określeniu do konkretnych parametrów ekspozycji (ISO, przysłona), więc jeżeli producent A podaje czułość AF przykładowo od -3 (dla ISO 100 i f/2), a producent B poda czułość AF od -5 (ale dla ISO 200 i f/1.4) to oba układy mają de facto taką samą czułość. Ot po prostu sprytnie marketingowo podany parametr.

  82. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 14:16

    mate -->
    ale po co zmieniać MODE? Olać to. Zapomnieć o PASM.
    Na sztywno ustawić parametry kółek na przesłonę na obiektyw, czas pod kciukiem i iso na wskazujący i jednym ruchem np w lewo do samego końca na wybranym kółku masz dowolną wartość na auto - czyli de facto jakiś z archaicznych trybów.

  83. dARTi
    dARTi 7 września 2018, 14:22

    @mate
    "@mikmac
    "Rewelacja, w końcu widać schyłek XX wiecznego PASM...."

    A co w nim jest XX-wiecznego? W tym Canonie żeby zmienić tryb musisz wcisnąć Mode, obrócić kółko, wcisnąć Mode. Przy kole PASM tylko obrócić kółko."

    Odniosłem wrażenie, że kolega @mikmac w ogóle podważa w nowoczesnym aparacie obecność trybów preselekcji i wszystko wolałby robić w trybie manualnym wspieranym przez auto ISO.

  84. dARTi
    dARTi 7 września 2018, 14:26

    Jest jedna ciekawostka w tym Canonie. Podobno nawet w trybie podglądu ekspozycji ostrość jest ustawiana zawsze przy maksymalnym otworze przysłony. I to jest ciekawe. Nie wiem jak wtedy zachowuje się symulacja światła i głębi ale jeśli trwa to krótko to jest to ciekawa funkcjonalność i coś z czym ludzie mają problem np w Sony przy większych przysłonach w trybie z podglądem.

  85. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 14:35

    dARTi -->
    NIE!. Jak nie ma lamp to prawie nigdy nie mam trybu manualnego, tylko pół lub 2/3 automatyczny.
    Pokrętło czasu ma mieć jako pierwszą pozycję tryb AUTO - nie muszę zmieniać na jakiś wydumany tryb A - wystarczy, że ustawię czas na pozycję AUTO i mam preselekcję przesłony...Proste jak budowa cepa.
    I dokładnie tryb z automatycznym czasem i autoiso (które to blokuje maksymalny czas migawki) jest najlepszym rozwiązaniem w 95% przypadków jak nie ma lamp.

  86. komor
    komor 7 września 2018, 14:51

    @mate: "No i po co takie głupoty opowiadasz?" - takie teksty zostaw do swojego przedszkola.
    "Przecież ten Canon jest największym korpusem ff z trójki Canon, Nikon, Sony. Czy zmarnowanie w pip miejsca na osobne kółko służące tylko do opcji on/off to jest ta racjonalna gospodarka na rzekomo mniejszym korpusie? Miałeś kiedyś w ręku A7 III, A9, Panasonika GH, Olka E-M1 czy nawet Canona M5? To wszystko są mniejsze korpusy, ale o dużo lepiej przemyślanej ergonomii." - miałem i dla mnie np. A7 jest ciut za małe (a mam krótkie palce, tyle że grube) i zbyt wiele jest na nim przycisków. Większe body raczej bardziej mi pasuje. Oceniając ergonomię korpusów z systemów, którymi się nie posługujemy, trzeba też brać pod uwagę, że czasem nie wszystko jest dla nas wygodne czy sensowne, i to nie tylko z powodu przyzwyczajeń, ale też z powodu takiego, że każdy system ma jakieś swoje specyfiki i czasem pewne decyzje są dla rozwiązania problemów, z których nie zdajemy sobie sprawy.
    Tak naprawdę będzie można pogadać, jak się korpus weźmie do ręki i oceni przez jakiś czas.

    @knipser, w swoich pouczeniach językowych zaproponowałeś formę, w której jest niepotrzebny przecinek.

    @JdG: "mnie też 'bocznogibalność' wydawała się lepsza, w praktyce jednak taki uchylany ekranik do góry i dołu jest i szybszy i wygodniejszy w użyciu (przeważnie), oczywiście takie patenty jak w K1 Pentaksa, czy najnowszych Fuji są lepsze od obu poprzednich." - przecież to zależy od zastosowań. Ekran odchylany tak jak w Canonach jest bardzo przydatny vlogerom, chyba tylko dlatego jeszcze kupują Canony do takich zastosowań, bo na pewno nie z powodu możliwości filmowych. ;) No, może jeszcze DualPixel AF w tych samych zastosowaniach właśnie (vlog) się sprawdza.

    "w większości wypadków, zdjęcia robi się na nominalnych i niewiele od nich odbiegających nastawach, bo wtedy są najlepsze pod każdym względem, zwłaszcza pod względem dynamiki tonalnej. Z tego powodu, jak brakuje światła, używa się statywu i lamp." - to jest całkowicie nieaktualna ortodoksja. :) W wielu zastosowaniach błysk odpada, w wielu zastosowaniach wysokie czułości są podstawą pracy.

    "Co do pokrętła trybów, to w Canonach EOS kanonicznym systemem był właśnie przycisk "mode", ekranik i kółko zmian parametru" - ach, dzięki. Przypomniałeś mi, że w topowym reporterskim 1D też nie ma pokrętła trybów i jakoś sobie reporterzy z tym radzą. Nie wiem, czy narzekają czy nie, ja tam lubię korzystać z trybów C, a tam kółko trybów sprawdza się znakomicie.

  87. komor
    komor 7 września 2018, 14:53

    @mate: "Przecież nikt nie zarzuca Canonowi braku kółek sterujących jako takich, bo takowe posiada," - dARTi zarzucał. :)

    "tylko właśnie wyciepanie koła trybów i zastąpienie go grzebaniem w menu." - nie grzebiesz w menu, masz przycisk MODE.

  88. dARTi
    dARTi 7 września 2018, 15:32

    Ok. Moja świadoma przygoda fotograficzna zaczęła się od A7 i nadal się to nie zmienia. I rozumiem, że jak ktoś przyzwyczajony do aktywowania funkcji którą za chwilę będzie sterował za pomocą kółka to jest to dla niego oczywistość. Ja tam wolę 5 kółek niż dwa. Wolę też kiedy pozycji na kółku nie jest przypisana konkretna wartość jak np w Fuji gdzie kółka muszą być ogromne, żeby pomieściły i tak okrojoną ilość pozycji ale rozumiem ukłon w stronę klasyki. To co pokazał Canon ja odbieram jako całkowite od tej klasyki odejście. Nie wątpię, że po ogarnięciu tematu i porządnym skonfigurowaniu (swoją drogą Sony też mam mocno skonfigurowane) może być ok. Jednak mimo wszystko wyczuwam parcie na unowocześnianie sterowania na siłę i podobny wydźwięk mają pierwsze odczucia redaktora który obcował z tym sprzętem. A już gładzik zamiast joysticka uważam za mocno hipsterską fanaberię projektantów mimo, że na sprzęcie IT zjadam zęby od ponad 20 lat lecz chyba nigdy nie uznam tej technologi za przyjazną użytkownikowi..

  89. mgkiler
    mgkiler 7 września 2018, 15:44

    @mikmac
    @dARTi

    mikmac DOKŁADNIE takie rozwiązanie proponowałem kiedyś i też chyba mnie nie rozumiano.
    Trzy pokrętła. I każde z nich ma tryb Auto.
    Przysłona: Auto, f:1.0, f1.2, f1.4, itp....
    Czas: Auto, 1/30, 1/40, itp...
    ISO: Auto, 100, 125, 160, itp

    I ustawiając np czas na Auto a przysłonę ręcznie mamy tryb preselekcji przysłony Av.
    Ustawiając przysłone na auto a czas ręcznie mamy tryb preselekcji czasu
    itp.
    Można nawet 8 różnych kombinacji uzyskać (a nie tylko 4 jak w PASM)

  90. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 16:16

    mgkiller -->
    dokładnie, nawet tu na forum jak w beton ;) Bo bez pokrętła pasm to trzeba wchodzić w mode, zmiane i mode - taa....

    Tak jak mówisz, tylko lepiej, lepiej niż głąby z Sony to zrobili.

    Pozycje pod opcjami muszą być dynamiczne. Jak mamy szkło, 2,8 to jest AUTO, 2,8, 3,2 itd. Jak mamy szkło 4 to zaczyna się od 4.

    Przy ISO mamy tylko dostępne pozycje (np dla slog od 800) a nie jak w SOny - pozycje wyszarzone, ale za każdym cholernym razem trzeba przez nie przescrollować z AUTO do np 200 (50, 64, 100, 125, 160) przez wyszarzone pozycje w trybie Cinestyle...
    SONY ma świetne pomysły i bardzo dobry hardware i software, ale w życiu fotografa na oczy nie widzieli i ewidetnie sami nie korzystają z własnych produktów...

  91. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 16:23

    dARTi -->
    my zupełnie o czym innym mówimy.
    Fuji zrobiło prawie dobrze, bo ma przy każdym pokrętle AUTO na początku. Ale pokrętła nie są enkoderami, więc np koncept zapisanych ustawień kompletnie się sypie z takimi pokrętłami. Ponadto są tam pełne wartości EV, nie ma kroków co 1/3 więc i tak kończysz na enkoderowych pokrętłach.

    W SONY jest dużo pokręteł, ale nie ma takich możliwości o jakich mówimy.

    EOS R stanął w rozkroku. Klawiszologia daje możliwość takiej konfiguracji, ale nie ma chyba tego w opcjach. Zamiast tego jest z tyłka wzięty guzik MODE.

    A wystarczyło dać pozycję AUTO przed pokrętłem czasu i przesłony. (chyba, że jest, to jest rewela, ale na filmach nie widziałem).

    Wszyscy od 10 albo więcej lat mają auto na początku iso i gitara, działa dobrze, ale do przesłony i czasu to już musi być selektor trybów...ehh....

  92. komor
    komor 7 września 2018, 16:29

    @dARTi: "A już gładzik zamiast joysticka uważam za mocno hipsterską fanaberię projektantów mimo, że na sprzęcie IT zjadam zęby od ponad 20 lat lecz chyba nigdy nie uznam tej technologi za przyjazną użytkownikowi.." -- widocznie nigdy nie trafiłeś na dobrą implementację. :)

    @mikmac: "A wystarczyło dać pozycję AUTO przed pokrętłem czasu i przesłony." - w żadnym EOS-ie, w tym R, nie ma sztywnych pokręteł czasu i przysłony, więc nie ma mowy o pozycji AUTO. Są dwie rolki, tylna i przednia. W bezlusterkowcu EOS R też są te dwie rolki, choć tylna inaczej spozycjonowana niż na lustrzankach.

  93. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 16:31

    komor -->
    no i? Jaki problem dać pozycję AUTO przed innymi dostępnymi pozycjami danej funkcji? A to że nie są to sztywne pokrętła, to chwała im za to. Każdy może sobie ustawić co, które i w którym trybie pokrętło ma robić i może zapisywać pozycje C1, C2 itd i dzięki temu w C1 skok w lewo zmieni przesłone z 5,6 na 4,5 a w C2 ten sam skok zmieni z 2.0 na 1.8. To są właśnie enkodery...

  94. RobKoz
    RobKoz 7 września 2018, 16:40

    @mate

    "Kto konkretnie pisał o braku lewego kółka nastaw?"

    Poszukaj. To będzie dobry test na czytanie ze zrozumieniem.

    "No i to jest ten 1%. Zresztą to specyficzne puszki, które chociażby ze względu na gabaryty obsługuje się dwoma rękoma."

    ROTFL: Zawodowcy dwoma rękoma trzymają korpus a obiektyw się sam obsługuje. Jasne!

    No to powoli: Profi body tego nie mają z co najmniej trzech powodów.
    - Pierwszy jest prozaiczny bo nie potrzebują szybkiego dostępu do tych nastaw. Jak ktoś foci mecz czy pierze to praktycznie to przez 90 minut nie musi zmieniać trybu z Av, jak inny foci tańce z lampą to leci na manualu i tak dalej.
    - Drugi jest już mało aktualny - dawniej kółko sprawiało pewne problemy przy uszczelnianiu co przyznawał Canon gdy tworzył 1D obecnie pewnie to już nie problem.
    - Trzeci kółko można niechcący przekręcić znacznie łatwiej niż niechcący nacisnąć guzik. Dla niedzielnego pstrykacza to nie problem dla reportera w tłumie już tak. Stąd w niektórych body blokady kółka.

    Oczywiście nadal możesz snuć swoje teorie na temat tego że obecność kółka jest wyrazem statusu bo nie mają go najtańsze małpki.

  95. dARTi
    dARTi 7 września 2018, 16:41

    Tryby PASM mają pamięć co mnie osobiście bardzo ułatwia życie przy zmianie szkieł albo przy tym samym szkle a zmianie koncepcji. Zamiast robić ustawienia przełączam pomiędzy trybami i to jest dla mnie mega szybkie rozwiązanie. Może akurat w moim przypadku i zestawie szkieł złożyło się optymalnie i z tego powodu sobie chwalę. Zresztą zapewne każdy po jakimś czasie ma zoptymalizowaną obsługę sprzętu. No chyba, że nie ma ;)

  96. RobKoz
    RobKoz 7 września 2018, 16:44

    @mgkiler

    "Trzy pokrętła. I każde z nich ma tryb Auto.
    Przysłona: Auto, f:1.0, f1.2, f1.4, itp....
    Czas: Auto, 1/30, 1/40, itp...
    ISO: Auto, 100, 125, 160, itp "

    To by było idealne rozwiązanie. Coś podobnego miał kiedyś (a może nadal ma) Pentax. I jakoś podobnie ma działać nowy tryb w EOS R.

  97. komor
    komor 7 września 2018, 16:56

    @mikmac: "no i? Jaki problem dać pozycję AUTO przed innymi dostępnymi pozycjami danej funkcji?" -- mikmac, obejrzyj sobie zdjęcie jakiegokolwiek EOS-a, to nie są pokrętła takie jak w retro-aparatach typu Fuji, z wygrawerowanymi pozycjami. To są po prostu obrotowe kółka kręcące się dookoła bez limitu. Nie ma konkretnych pozycji typu ZERO, STOP czy AUTO. Fizyczna pozycja pokrętła będzie zależała od tego, do czego ją ostatnio użyłeś. Możesz użyć pokrętła po wejściu do menu, albo do zmiany kompensacji ekspozycji ekspozycji w trybie priorytetu, albo do zmiany przysłony w trybie M, albo do przechodzenia między zdjęciami w trybie odtwarzania PLAY. Tak przykładowo. Nie da się więc wyznaczyć jakiejś jednej pozycji AUTO, bo musiałbyś nie używać tego kółka do innych celów, żeby zachować jego pozycję.

    Chyba że masz na myśli pozycję AUTO w menu/wizjerze/ekranie, a nie na samym kółku?

  98. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 16:59

    dARTi -->
    w czym PASM mają kompletną pamięć? Bo u mnie w A7III nie mają kompletnej, zmienisz przesłone w M to zmieni się w A.
    Od pamiętania ustawien mam C1, C2, mógłbym mieć min 4 najlepiej 5 do hybrydowego strzelania. Ale nie, lepiej wcisnąć z tyłka tryb PASM... Kto używa P? Ilu używa tryb S? A "M" od A rózni się tylko tym, że czas nie jest w trybie auto, ot cała różnica...

  99. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 17:01

    komor --> no oczywiście, że CAŁY czas chodzi o CYFROWĄ pozycję AUTO na POCzĄTKU danej listy ;) Masz to od 10 czy 15 lat na liście ISO i się podoba, czemu nie masz do przesłony czy czasu?

  100. MaciekNorth
    MaciekNorth 7 września 2018, 17:32

    @dARTi 7 września 2018, 14:26
    "Jest jedna ciekawostka w tym Canonie. Podobno nawet w trybie podglądu ekspozycji ostrość jest ustawiana zawsze przy maksymalnym otworze przysłony. I to jest ciekawe. Nie wiem jak wtedy zachowuje się symulacja światła i głębi ale jeśli trwa to krótko to jest to ciekawa funkcjonalność i coś z czym ludzie mają problem np w Sony przy większych przysłonach w trybie z podglądem."

    Jeśli nie ma opcji ustawiania ostrości na zadanej przysłonie, tylko zawsze na pełnym otworze jak w lustrzankach, to co w przypadku obiektywów z focus shiftem?
    Receptą na problemy przy wysokich wartościach przysłony w trybie podglądu ekspozycji (szumy i słaby AF) byłoby deklarowanie maksymalnej wartości przysłony, powyżej której obiektyw już się nie domyka. Przykładowo deklarujemy domykanie podglądu do f8, to przy ustawieniu w korpusie f2.8 mamy w obiektywie przysłonę f2.8, przy f8 mamy f8, ale już przy f11, f16 itd. obiektyw pozostaje na f8, banalnie proste.

  101. JdG
    JdG 7 września 2018, 17:38

    @mate (Weź nie pisz znowu o czymś, o czym nie masz pojęcia. Lustrzanki średnioformatowe były już pod koniec XIX w. (chociażby Graflex Reflex z 1898 r.).

    Chłopie, znowu okazuje się, że wiesz lepiej o czym kto nie ma pojęcia. IMHO to na ogół kompromitujące dla tego, kto decyduje się na taką retorykę.

    Oczywiście lustra w kamerach ciemniowych (= camara obscura) używano nawet długo przed wynalezieniem fotografii, wiek XIX bogaty jest w różne dziwne, czasem dziwaczne konstrukcje, także z lustrem, ale lustrzanki jako popularny typ aparatu fotograficznego zaczęły karierę dopiero po II wojnie św., a małoobrazkowe, jednoobiektywowe nawet dopiero pod koniec lat 50-tych.

    @komor ("w większości wypadków, zdjęcia robi się na nominalnych ... nastawach, ..." - to jest całkowicie nieaktualna ortodoksja. :) W wielu zastosowaniach błysk odpada, w wielu zastosowaniach wysokie czułości są podstawą pracy):

    tak, masz oczywistą rację, ale ta wiedza nikomu tu obca nie jest, IMHO oświecać w tym zakresie nikogo nie musisz, czasem fotografuje się na dziwnych poziomach ISO, fakt.

    Co nie zmienia zupełnie faktu, ze nawet wielkie matryce *tzn. z wielkimi pikselami) najlepiej pracują na wartościach nominalnych, tam osiągają najlepszą dynamikę i wszysko inne najlepsze też (dla nawet dużych matryc są to wartości nie przekraczające ISO 200).

    Skoro inwestujesz wielką kasę, żeby mieć "najlepszą jakość", to nie psujesz swojej inwestycji robiąc zdjęcia na bardzo wysokim, choć Twój Canon/Nikon takowe nawet Ci oferuje (do 3 mln).

    Np. na zdjęciach z Fuji GFX zrobionych na ISO 12K szumy są mało dostrzegalne i jakość jest ogólnie dobra, ale jednak wyraźnie gorsza niż na czułości nominalnej. To takie dylematy, chyba każdemu znane.

  102. focjusz
    focjusz 7 września 2018, 17:48

    od czasów rozczarowania jakie przeżyłem obiektywem 18-200 wiem że za kilkadziesiąt mm z przodu nie warto dopłacać zwłaszcza kosztem rozmiarów i/lub jakości optycznej więc powiększanie zestawu startowego ( to pewnie będzie najczęściej wybierany obiektyw ) od razu przegrywa porównanie do Sony.

    No i brak IBIS co z tego że jest AF do -6 jeśli na dzień dobry jest ograniczony brakiem stabilizacji a żeby kupić jasną stabilizowaną stałkę to trzeba słono dopłacić. To zresztą podobny wariant jak z 6D mkII który w rok od premiery staniał o 1/3

  103. ad1216
    ad1216 7 września 2018, 17:52

    karp1225: to nie jest aparat do przyrody z samego założenia i nie ma sensu pisać co by było gdybyś go używał do przyrody. Jesli Canon wypuści następny model ktory będzie przeznaczony do przyrody i sportu to na pewno to zaznaczy :)

  104. focjusz
    focjusz 7 września 2018, 18:01

    I porównywać go trzeba raczej do Z6 a nie Z7 a wtedy Canon przegrywa praktycznie wszystkim a ceną zdecydowanie

  105. komor
    komor 7 września 2018, 18:14

    @mikmac: "komor --> no oczywiście, że CAŁY czas chodzi o CYFROWĄ pozycję AUTO na POCzĄTKU danej listy ;)" -- w takim razie zgadzam się. I coś takiego w sumie zaimplementowali w tym całym EOS R, z tym że jako osobny tryb FV czy jakoś tak. Nie wiem czy tak, jak to zrobili jest wygodnie i sprawnie zmieniać. Musiałbym jeszcze raz przelecieć odpowiedni film, w którym to opisują.

    @MaciekNorth: "Jeśli nie ma opcji ustawiania ostrości na zadanej przysłonie, tylko zawsze na pełnym otworze jak w lustrzankach, to co w przypadku obiektywów z focus shiftem? " -- to samo, co od jakiegoś czasu (od zawsze?) było w lustrzankowych obiektywach EOS, które przecież zawsze ostrzą na w pełni otwartej przysłonie -- jest programowo nakładana korekta przesunięcia AF. Oczywiście tylko dla obiektywów Canona...

    @JdG, wybacz, ale to nie jest dyskusja, kiedy coś stwierdzasz, ja kontruję, że tak nie jest, na co Ty zgadzasz się, że tak nie jest, ale każdy o tym wie, po czym znowu piszesz truizmy, które każdy zna, o tym, że matryca najlepiej pracuje na nominalnej czułości. To ustalmy może fakty: tak, matryca najlepiej pracuje na czułości nominalnej, ale współczesna fotografia wymaga także przyzwoitej pracy przy czułościach mocno dalekich od nominalnej, a współczesne matryce dość dobrze to umożliwiają (jedne lepiej, inne gorzej, ale wszystkie w sumie umożliwiają). I fakt drugi: statyw i światło nie są rozwiązaniem dla wszystkich współczesnych problemów fotograficznych. Stąd właśnie potrzeba używania wysokoczułych matryc oraz konstruowania jasnych obiektywów.

    @focjusz: "od czasów rozczarowania jakie przeżyłem obiektywem 18-200 wiem że za kilkadziesiąt mm z przodu nie warto dopłacać zwłaszcza kosztem rozmiarów i/lub jakości optycznej więc powiększanie zestawu startowego ( to pewnie będzie najczęściej wybierany obiektyw ) od razu przegrywa porównanie do Sony." -- masz na myśli obiektyw 24-105? Taki zakres ogniskowych akurat jest zwykle jeszcze przyzwoity, to dość popularny kit od czasów pierwszego 5D. Oczywiście najlepiej jest mieć wybór, w Sony FE jest zarówno 24-70/4 jak i 24-105/4, więc wybór jest. W Canonie R, jeśli chodzi o natywne szkła, jeszcze nie.

  106. mate
    mate 7 września 2018, 18:16

    @mikmac
    "Na sztywno ustawić parametry kółek na przesłonę na obiektyw, czas pod kciukiem i iso na wskazujący"

    Już pisałem to wcześniej do komora. W ciemno zakładasz, że wszystkie obiektywy w systemie będą miały ten pierścień. A co jak powiedzmy za miesiąc Tamron wypuści swojego 28-75/2.8 z mocowaniem RF. Będziesz przestawiać konfigurację puszki w zależności od szkła? To ma być ten szczyt ergonomii?

  107. mate
    mate 7 września 2018, 18:28

    @komor
    "takie teksty zostaw do swojego przedszkola. "

    Jeżeli bredzisz to co ja na to poradzę.

    "Większe body raczej bardziej mi pasuje."

    Mowa była o logice sterowania aparatem. Stwierdziłeś, że sposób obsługi R został wymuszony: a) rozbudowanym trybem filmowym, b) jak ci przedstawiono, że to bzdura, to druga wersja była, że rozmiarami korpusu. Znowu dostałeś przykłady, że to bzdura, bo w mniejszych korpusach dało się zaimplementować inny sposób (nawet sam Canon to zrobił) i jak cię traktować poważnie?

    "nie grzebiesz w menu, masz przycisk MODE."

    Wciąż musisz wykonać trzy operacje (Mode-obrót kółka do właściwej pozycji w menu-zatwierdzenie wyboru przez Mode) zamiast jednej w postaci przestawienia pokrętła trybów i to nie tracąc podglądu w tym czasie. To jest ten postęp?

  108. mate
    mate 7 września 2018, 18:33

    @mikmac
    "Kto używa P? Ilu używa tryb S?"

    Kpisz?

    "wystarczy, że ustawię czas na pozycję AUTO i mam preselekcję przesłony...Proste jak budowa cepa. "

    I żeby przejść z M na P musisz kręcić trzema pokrętłami do pozycji Auto, zamiast o prostu szybkiego przestawienia trybu jednym pokrętłem.

  109. karolt
    karolt 7 września 2018, 19:47

    Ten EOS to jakiś ergonomiczny koszmar na pierwszy rzut oka. Nie ma chyba nic wspólnego z żadnym innym aparatem?
    Ten pasek dotykowy to niby po co jest, nie lepiej załatwić to dotykowym ekranem?
    Włącznik/wyłącznik zamiast koła trybów czy czegoś innego użytecznego?
    Guzik LOCK, którey wymaga grzebania w menu, zamiast po prostu prosta opcja "przytrzymaj LOCK i rusz kółkiem/guzikiem, które chcesz zablokować/odblokować"? (W Nikonach D3 itp. tak ten guzik działał, co prawda tylko do dwóch kółek).

    Oczywiście trzeba oddać Canonowi, że w zamian razem z tym "potworkiem" wypuścił bardzo ciekawe szkła, w przeciwieństwie do Nikona, który niczego ciekawego nie pokazał i nawet nie planuje (manualny przeogromny noct mnie nie interesuje). Do tego fajne adaptery i fajny grip (z guzikami, nie to co Nikon - prototyp i bez guzików). Ten aparat jest najgorszy z całej premiery.

  110. PDamian
    PDamian 7 września 2018, 19:54

    @karolt
    link
    link
    link

  111. karp1225
    karp1225 7 września 2018, 19:55

    @ad1216 - Ja nie,ale znam foto-przyrodników którzy zamierzają go kupić :)

  112. mikmac
    mikmac 7 września 2018, 20:11

    mate -->
    oczywiście, że nie kpię. nie mogę sobie wyobrazić pro z latającą przesłoną w te i wewte jak tylko zmieni kadr.
    I nie, aby przejść z M na P potrzeba 2 szybkie przekręcenia bez odrywania palców i rąk od naturalnej pozycji, bo P nie ma automatycznego iso w domyśle ;)
    I dlatego pokrętła powinny być klikalne na body (jak w Fuji) co by automatycznie ustawiało AUTO. Ehh pomarzyć...

  113. tempor
    tempor 7 września 2018, 20:28

    @karolt
    Koszmarek to mało powiedziane. M5 jest o wiele mniejszy, a znalazło się miejsce dla 4 pokręteł.

    link

  114. piotrpo
    piotrpo 7 września 2018, 21:49

    @baron13
    "Jeśli pytamy o ważne parametry korpusu, to faktycznie jest ich maksymalnie dwa: dynamika i szumy na wysokim iso"
    Kilkanaście lat temu to zdanie wprost tłumaczyłoby się na "nie ważne jakie body, ważne jaki film założysz". A jednak potrafiły się trochę różnić i to nie tylko zakresem dostępnych czasów migawki. Owszem - cała reszta to udogodnienia, tylko bez nich ciężko wykonać poprawne zdjęcie w jakiś tam warunkach.

  115. ad1216
    ad1216 7 września 2018, 21:56

    karp: jeśli do przyrody typu lasy albo makro to sie nie dziwię

  116. gamma
    gamma 7 września 2018, 23:14

    jezeli robi sie w RAW, i zakladajac ze aparat dobrze mierzy ekspozycje (a generalnie kazdy dobrzy mierzy a ewentualne korekty zawsze mozna szybko zrobic dedykowanym pokretlem), to jedynym technicznym problemem jest by zdjecie bylo ostre - i z tego powodu funkcja eye-af jest swietna do portretow. ale bardzo by sie przydal w A7 joystick do szybkiego recznego wyboru pola ostrosci.

    i gdy juz sie ustawi pokretla na dane zadanie, to wtedy mozna wykonac setki zdjec niczego nie ruszajac.

    i wtedy okazuje sie, ze liczy sie duzy, jasny i szczegolowy wizjer - oraz szybkie i celne nastawianie ostrosci tam gdzie chcemy.

  117. waldi72
    waldi72 8 września 2018, 06:54

    Co by się przydało w Canonach niższych serii to możliwość zapisania na kartę pamięci ustawień C1, C2, C3, oraz adnotacje głosowe.

  118. BlindClick
    BlindClick 8 września 2018, 17:42

    @karolt - Koszmar, bo ergonomia bedzie w 4 pokoleniu, my juz widzimy ta paranoje...

  119. rafax
    rafax 11 września 2018, 18:56

    Pomijając kwestie techniczne, dlaczego to jest takie paskudne?

  120. darekw1967
    darekw1967 18 września 2018, 20:22

    @Amator
    "dla kogo jest ten aparat dla amatorów czy zawodowców"

    Ja dziele inaczej. Na partaczy i artystów i to nie
    ma nic wspolego z podzialem na amator/zawodowiec.

    Kwestia zakupu to kwestia mentalnosci czlowieka.
    Jeden chce to miec bo nowe a drugi woli kupic
    cos tanszego i rownie dobrego.

    Wiadomo, ze dobry sprzet co d... urywa juz od dawna
    jest i mozna to miec za N razy mniej ale decyzja
    czy kupic... To indywidualna sprawa a nie bede
    takiego co kupi tego Canona EOS R w kaftan bezpieczenstwa wkladac i przypinac do lozka.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział