Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia

8 sierpnia 2012

7. Komponowanie jasnych i ciemnych tonów

Na rysunku 9.23 widziałeś przykład zdjęcia, na którym jasne tony po prawej stronie kadru były równoważone przez ciemne tony po lewej. Często będziesz tworzył kompozycje ze świateł i cieni, nie tylko z figur geometrycznych.

Światło jest surowcem fotografii, więc zwracaj uwagę na jasne i ciemne partie zdjęcia, ponieważ mogą one być świetnymi elementami kompozycyjnymi.

Pamiętaj także, że czasami całkowicie czarne cienie są wszystkim, czego potrzebuje dane zdjęcie. Nie zawsze wszystkie szczegóły muszą zostać zachowane, a wybór, co pokazać, a co ukryć, jest tym, co sprawia, że dana kompozycja jest ciekawa, zaś obraz łatwiejszy w odbiorze (rysunek 9.36).


----- R E K L A M A -----


Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia - Komponowanie jasnych i ciemnych tonów
Rysunek 9.36. Szczegóły nie muszą być zachowane we wszystkich partiach zdjęcia. Niedoświetlenie cieni często pomaga w skupieniu uwagi na temacie fotografii

Mniej znaczy więcej

Świat może być nieznośny na wiele sposobów, ale dla fotografów najbardziej dokuczliwy jest nadmiar rzeczy.

Malarze mają łatwo, ponieważ zaczynają od zera i wypełniają płótno jedynie tym, czym chcą. Fotograf zaś musi umiejętnie skomponować linie wysokiego napięcia, znaki drogowe, zaparkowane samochody, ludzi, którzy wchodzą w kadr, samochody na ulicach, drzewa, które mają jedną, rosnącą w złym kierunku gałąź, itp.

Jednym z najtrudniejszych zadań kompozycyjnych jest zredukowanie ilości zbędnych rzeczy w fotografowanej scenie tak, aby oglądająca osoba wiedziała, na co patrzeć, i aby jej wzrok nie błądził w poszukiwaniu tematu.

Jeżeli chcesz zapełnić kadr, tak jak już to omawialiśmy, to będziesz od razu musiał sobie poradzić z usunięciem zbędnych rzeczy z fotografowanej sceny. Najłatwiej wyszukać właściwą kompozycję, stosując przybliżenie, jak to pokazano na rysunku 9.37.

Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia - Komponowanie jasnych i ciemnych tonów
Rysunek 9.37. Chociaż cała kaseta sterująca starej windy jest sama w sobie ciekawa, bardziej interesujące zdjęcie uzyska się, podchodząc bliżej i skupiając się na jednym szczególe

Zbliżenie się jest świetnym sposobem na zmniejszenie ilości zbędnych elementów i uzyskanie czystszej kompozycji. Podczas fotografowania ludzi możesz wstydzić się podejść bliżej, ponieważ oznacza to większą bliskość fizyczną. Oczywiście nie powinieneś sprawiać, że dana osoba poczuje się nieswojo, ale nie bój się podejść odrobinę, jeżeli jest ku temu okazja.

Kiedy fotografujesz w miejscu publicznym, przybliżenie się do tematu zdjęcia może oznacza oddzielenie się od tłumu i pójście w kierunku interesującej Cię sceny. Możesz mieć wrażenie, że wszyscy się na Ciebie gapią, ale prawdopodobnie wcale tego nie robią. W dzisiejszych czasach wszyscy są przyzwyczajeni do widoku ludzi z aparatami. A poza tym, nawet jeśli się gapią, to co z tego? Popatrzą się przez chwilę, a potem wrócą do załatwiania swoich spraw. Ty zaś wrócisz do domu z ciekawym zdjęciem.


Nie bój się umieszczać tematu w środku kadru
Wielu ludzi uważa, że jeżeli umieszczą temat w środku kadru, to stworzą sztampowe, nudne zdjęcie. Kiedy skupiasz się na stosowaniu reguły trójpodziału, wprowadzaniu zasady równowagi i wszystkich innych reguł, łatwo zapominasz, że czasami najlepszym sposobem na skomponowanie zdjęcia jest umiejscowienie tematu zdjęcia w samym środku kadru, tak jak to pokazano na rysunku 9.38. Czasami można przesadzić z kreatywnością. Pamiętaj o wartości prostej kompozycji.

Wyszukiwanie i komponowanie tematu zdjęcia - Komponowanie jasnych i ciemnych tonów
Rysunek 9.38. Często najlepsza jest najprostsza kompozycja — umieść temat zdjęcia w środku kadru i zaufaj, że udźwignie ciężar kompozycyjny sceny