Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Profesjonalne zdjęcia ślubne

30 października 2009

9. Kiedy należy fotografować w formacie RAW?



----- R E K L A M A -----


Profesjonalne zdjęcia ślubne - Kiedy należy fotografować w formacie RAW?

Choć wielu zawodowych fotografów ślubnych rejestruje zdjęcia wyłącznie w formacie JPEG, to warto pamiętać o tym, że format RAW stanowi niekiedy odpowiednik karty „Wychodzisz z więzienia” w popularnej grze Monopol. Innymi słowy, format ten może zaoszczędzić Ci mnóstwo czasu i kłopotów. Fotografie wykonane w formacie JPEG są rejestrowane ze ściśle określonym balansem bieli, który został wybrany w ustawieniach aparatu. Jeśli ustawienie to zostało wybrane błędnie (co może się zdarzyć, szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych), to Twoje zdjęcia będą znakomitym materiałem do wielogodzinnej korekcji kolorów w Photoshopie. Tej przykrej ewentualności można jednak uniknąć, decydując się na fotografowanie w trybie RAW. Podczas edycji zdjęć wykonanych w tym trybie można bowiem z łatwością zmieniać ustawienia balansu bieli, posługując się tymi samymi parametrami co w menu aparatu cyfrowego. Jeszcze większą zaletą tego rozwiązania jest możliwość seryjnej zmiany balansu bieli dowolnej liczby zdjęć jednocześnie. Po skorygowaniu jednego zdjęcia można bowiem z łatwością skopiować przeprowadzoną poprawkę do pozostałych. Oto, jak należy to zrobić w programie Adobe Photoshop CS2 lub CS3:
  1. Zaznacz wszystkie zdjęcia w formacie RAW przeznaczone do korekcji i otwórz je w module Camera Raw Photoshopa (zostaną wczytane jednocześnie).
  2. Wybierz odpowiednie ustawienie z listy White Balance (Balans bieli).
  3. Kliknij przycisk Select All (Zaznacz wszystkie), znajdujący się w lewym górnym rogu okna.
  4. Kliknij przycisk Synchronize (Synchronizuj), a gdy na ekranie zostanie wyświetlone okno dialogowe z różnymi ustawieniami, wybierz opcję White Balance (Balans bieli) z listy znajdującej się w jego górnej części i kliknij przycisk OK.
Wybrane podczas korekcji pierwszego zdjęcia ustawienia balansu bieli zostaną wówczas skopiowane do wszystkich pozostałych, otwartych zdjęć RAW. Jeśli posługujesz się programem Photoshop Lightroom, to zaznacz zdjęcia przeznaczone do skorygowania, a następnie ustaw pożądany balans bieli w module Develop (przetwarzanie). Kliknij przycisk Copy (kopiuj), znajdujący się w lewej, dolnej części okna programu, a gdy na ekranie zostanie wyświetlone okno dialogowe z ustawieniami, kliknij przycisk Check None (anuluj wszystkie zaznaczenia), zaznacz opcję White Balance (balans bieli) i kliknij przycisk Copy (kopiuj). Na koniec kliknij przycisk Paste (wklej), aby powielić wybrane ustawienia balansu bieli w odniesieniu do wszystkich zaznaczonych zdjęć. Jeśli nie chcesz całkiem rezygnować z formatu JPEG, to pamiętaj, że większość aparatów umożliwia ponadto rejestrowanie zdjęć w formatach RAW i JPEG jednocześnie!