Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-30 - test aparatu

Olympus E-30
9 marca 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 129

1. Wstęp

Olympus E-30 - Wstęp


Kiedy na rynku pojawił się Panasonic G1 z matrycą 12-megapikselową, było pewne, że w niedługim czasie pojawi się lustrzanka E-Systemu z analogicznym sensorem. Nie jest bowiem tajemnicą, że matryce dla lustrzanek Olympusa wykonuje właśnie Panasonic. Przeczucia sprawdziły się szybko, bo po dwóch miesiącach od premiery G1, na rynek wkroczył Olympus E-30 wyposażony w matrycę 12-megapikselową. W tym momencie stało się jasne, że Olympus, na tym etapie, nie zamierza wycofywać się z wyścigu na megapiksele.

O nowym Olympusie pisaliśmy w dniu jego premiery, 5 listopada 2008 w artykule ''Olympus E-30''. Tego samego dnia mogliśmy zapoznać się z jego prototypem na konferencji prasowej zorganizowanej przez Olympus Polska (''Konferencja prasowa - Olympus E-30''). Na rynku zobaczyliśmy go jednak dopiero na początku stycznia. Podczas prezentacji wiosennych nowości na ''Konferencji prasowej Olympusa - Wiosna/Lato 2009'' mogliśmy zrobić nim pierwsze zdjęcia.


----- R E K L A M A -----

Wprowadzając na rynek E-30, Olympus zapełnia puste miejsce pomiędzy zaawansowaną lustrzanką E-3, a amatorskim E-520. Jeśli chcielibyśmy go porównać do konkurencji, należało by chyba stawiać go obok Canona 50D i Nikona D300. Trudno jest jednak porównywać lustrzanki Systemu 4/3 z innymi producentami skupiającymi się na formacie APS-C/DX i pełnoklatokowych matrycach.

O półprofesjonalnych zastosowaniach E-30 w E-Systemie świadczą takie cechy tego aparatu jak: monochromatyczny panel LCD, którego nie mają modele E-520 i E-420, duży korpus i możliwość podłączenia do niego tego samego pionowego uchwytu jaki pasuje do E-3, wejście synchro, obrotowy wyświetlacz, oraz taki sam autofokus i pomiar światła jak w E-3. To wszystko jednak są informacje ze specyfikacji E-30. Jakie są realne możliwości tego aparatu, pokazuje nasz test.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe''. Aparat wypożyczyła do testów firma Olympus Polska za co bardzo dziękujemy.

Porównanie danych technicznych aparatu Olympus E-30 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model E-30
Data premiery 2008-11-05
Liczba pikseli 12.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4032 x 3024 (RAW, JPEG)
• 3200 x 2400 (JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG)
• 1600 x 1200 (JPEG)
• 1280 x 960 (JPEG)
• 1024 x 768 (JPEG)
• 640 x 480 (JPEG)
• Dostępne formaty zdjęcia: 16:9, 3:2, 7:5, 4:3, 5:4, 6:5, 7:6, 3:4 oraz 6:6.
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Hi Speed Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 13.1 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic III+
Format zapisu JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF), JPEG+RAW
• Rodzaje JPEG: SuperFine/Fine/Normal/Basic
Zakres ISO Auto, 100 - 3200 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV
• ISO Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3, 2/3 i 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 60s - 1/8000s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.)
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu 4/3,
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo Nie
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL,
11-punktowy AF (wszystkie czujniki krzyżowe), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF.
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, C-AF + MF.
• Zakres detekcji od -2 do 19 EV (ISO 100 i 20℃)
• Asysta AF: wbudowana lampa błyskowa
• Podgląd głębi ostrości
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) dla 20 obiektywów.
• W trybie Live View AF 11 strefowy oparty o detekcję kontrastu z funkcją detekcji twarzy.
Pomiar światła 49-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Digital ESP (matrycowy 49-strefowy),
• centralnie-ważony,
• punktowy (2% kadru),
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od 1 do 20 EV (dla 50mm, F2.0, ISO 100)
Technologii Kompensacji Cienia
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (trzy rodzaje), Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000 - 14 000 K),
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1.0 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1.0 EV
Programy Auto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M)
• Tryby kreatywne: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Nocny portret
• Programy tematyczne: Dzieci, Sport, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Cyfrowa stabilizacja obrazu (DIS), Makrofotografia przyrody, Świece, Zachód słońca, Fajerwerki, Dokumenty, Panorama (tylko z kartami xD), Plaża i śnieg
Zdjęcia seryjne • Tryb H: Szybkość 5 kl./s, maksymalnie 12 zdjęć w formacie RAW, w formacie JPEG w zależności od poziomu kompresji, dla zdjęć JPEG Normal do zapełnienia karty,
• Tryb L: możliwość definiowania szybkości zdjęć seryjnych przez użytkownika w zakresie od 1 kl./s do 4 kl./s
Lampa błyskowa Typu pop-up, TTL, liczba przewodnia 13 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/250s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing błysku, 3 zdjęcia z krokiem 1/3, 2/3 lub 1 EV
• Bezprzewodowego sterowania błyskiem
• Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Lampa wyłączona, Ręczna regulacja siła błysku (1/4, 1/16, 1/64)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 12s
Karta pamięci • Compact Flash Typu I/II, zgodność z UDMA i Microdrive
• xD-Picture Card
LCD • Główny: odchylany i obrotowy 2.7 calowy, kolorowy TFT LCD (HyperCrystal II), 230 000 pikseli, maks. kąt widzenia 176°
Jasność regulowana w 15-stu poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru
• Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny
Wizjer Celownik lustrzany jednoobiektywowy na wysokości oka, powiększenie: x1.02, pokrycie: ok. 98%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 24.2mm, matówka stała Neo Lumi-Micro Mat screen
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wejście zasilania DC-in, złącze synchronizacji zewnętrznych lamp błyskowych
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 lub pilota RM-1
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLM-1 (pojemność 1500mAh),
• opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-1
• opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) HLD-4
Akcesoria Akumulator BLM-1, ładowarka BCM-2, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, instrukcja, osłona wizjera, sterowniki, oprogramowanie:
• OLYMPUS Master 2
Waga 655g (bez akumulatora)
ok. 730g (z akumulatorem)
Wymiary 141.5 x 107.5 x 75 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Skuteczność stabilizacji wg producenta: 5EV
Polskie menu
Filtry artystyczne
Tryb wielokrotnej ekspozycji
Funkcja poziomicy
Funkcja Podglądu Perfekcyjnego Ujęcia


Poprzedni rozdział