Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - test obiektywu

4 września 2013

6. Dystorsja

Dopóki pracujemy na plikach JPEG dystorsja w ogóle nie powinna zaprzątać nam głowy. Na najkrótszej ogniskowej obserwujemy niewielkie zniekształcenia beczkowe, których wartość określiliśmy na −1.23%. Dla środka zakresu ogniskowych wada ta maleje do poziomu −0.55%, a na ogniskowej 55 mm sięga już tylko −0.09%.

Firma Fujifilm, podobnie jak producenci innych systemów bezlusterkowych, zrzuca korygowanie dystorsji z optyków na programistów. Tak jest także w przypadku Fujinona 18–55 mm. Sama optyka ma bowiem poważne problemy z dystorsją i widać to na plikach RAW wywołanych oprogramowaniem niezależnym, takim jak na przykład dcraw.

W przypadku surowych plików, na ogniskowej 18 mm musimy liczyć się ze sporą „beczką” o wartości −5.27%. Co więcej, na brzegu obrazu można dojrzeć śladową dystorsję falistą. W środku zakresu ogniskowych wada jest już jednak mała i sięga tylko 0.24%. Ciekawe jest to, że w tym przypadku wada na RAW-ach jest niższa niż przekorygowana w drugą stronę dystorsja na plikach JPEG. Problemy znów pojawiają się jednak na maksymalnej ogniskowej, gdzie mamy do czynienia z widoczną „poduszką” o wartości 2.59%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Trzeba jednak zaznaczyć, że firma Fujifim postępuje w pewnym stopniu uczciwie wobec swoich klientów. Kąty widzenia, które podawane są w specyfikacji odpowiadają bowiem skorygowanym na dystorsję plikom JPEG. Przykładowo, dla ogniskowej 18 mm pomiar pola widzenia na pliku JPEG pokazał wartość 76.54 stopnia (z błędem na poziomie 0.05 stopnia). Wynik ten jest idealnie zgodny ze specyfikacją. Gdy zmierzymy pole widzenia na plikach RAW, uzyskamy rezultat sięgający 79.98 stopnia, a więc odpowiadający ogniskowej 17 mm na detektorze o mnożniku 1.5 raza.

JPEG, 18 mm
Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - Dystorsja
JPEG, 30 mm
Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - Dystorsja
JPEG, 55 mm
Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - Dystorsja

RAW, 18 mm
Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - Dystorsja
RAW, 30 mm
Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - Dystorsja
RAW, 55 mm
Fujifilm Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS - Dystorsja