Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Aktualizacje oprogramowania dla lustrzanek Pentax

Aktualizacje oprogramowania dla lustrzanek Pentax
5 grudnia
2025 09:10

Firma Ricoh Imaging udostępniła zaktualizowane oprogramowanie układowe dla lustrzanek Pentax K-1, Pentax K-1 II, Pentax K-70 oraz Pentax KF.

Poniżej zamieszczamy linki do pobrania nowego oprogramowania wraz z opisem wprowadzanych zmian.

Pentax K-1 – firmware 2.51:

  • Poprawiono dokładność śledzenia gwiazd za pomocą układu stabilizacji matrycy (funkcję Astrotracer) w trybie 2.
  • Poprawiono ogólną stabilność pracy aparatu.

Pentax K-1 II – firmware 2.51:

  • Poprawiono dokładność śledzenia gwiazd za pomocą układu stabilizacji matrycy (funkcję Astrotracer) w trybie 2.
  • Poprawiono ogólną stabilność pracy aparatu.

Pentax K-70 – firmware 1.16:

  • Poprawiono dokładność śledzenia gwiazd za pomocą układu stabilizacji matrycy (funkcję Astrotracer) w trybie 2.
  • Poprawiono ogólną stabilność pracy aparatu.

Pentax KF – firmware 1.33:

  • Poprawiono dokładność śledzenia gwiazd za pomocą układu stabilizacji matrycy (funkcję Astrotracer) w trybie 2.
  • Poprawiono ogólną stabilność pracy aparatu.


Komentarze czytelników (53)
  1. PDamian
    PDamian 5 grudnia 2025, 09:20

    -Tato,tato, a co to jest Pętaks?

    -Jakby ci to synku wytłumaczyć ...

  2. magic10rm
    magic10rm 5 grudnia 2025, 09:26
  3. vulkanwawa
    vulkanwawa 5 grudnia 2025, 09:36

    😅😅

  4. JarekB
    JarekB 5 grudnia 2025, 09:37

    Jak widac również Pentax zagraża wzrostowi udziałów Nikona... Syndrom oblężonej twierdzy? Smuteczek :-(

  5. vulkanwawa
    vulkanwawa 5 grudnia 2025, 09:40

    jedna z poetyckich aktualizacji Pentaxa - "dodano profil obrazu SATOBI (daje on "nostalgiczny" wygląd zdjęć)" aż się łezka kręci w oku.

  6. Negatyw
    Negatyw 5 grudnia 2025, 09:40

    @PDamian:
    "-Tato,tato, a co to jest Pętaks?"

    To aparat fotograficzny, który robi najlepsze zdjęcia. Albo najgorsze, nie pamiętam.

  7. Marek B
    Marek B 5 grudnia 2025, 09:41

    ... lepsze niż Nikon :)))

  8. PDamian
    PDamian 5 grudnia 2025, 09:56

    Pentax K-1, -A.D. 2016 [18 lutego]
    K-70 -4 miesiące młodszy.

    Po 10 latach aktualizacje oprogramowania? -Szacun.

    ...Ale ciekawe z czego oni żyją -?
    Może inżynierzy, pracownicy produkcji, działy sprzedaży i marketingu
    zostały zahibernowane jak Max i Albert ...

  9. Negatyw
    Negatyw 5 grudnia 2025, 10:12

    @PDamian:
    "...Ale ciekawe z czego oni żyją -?"

    A jak myślisz? Polecane produkty: link

  10. PDamian
    PDamian 5 grudnia 2025, 10:17

    ...
    Wybudzą ich za 5 lat...

    -Może zrobimy Pentaksa K-1 III?

    -Nie da się poprawić doskonałości,
    poza tym mamy jeszcze 3 sztuki K-1 II w magazynie.

    -Dobra, to śpimy dalej. Jak coś to niech nas obudzą za 4 lata -do nowego K-1 III będziemy musieli wynaleźć ładowanie przez usb -chyba że do tego czasu ta przeklęta unia unia się rozsypie...

    -Siusiu, paciorek i ...

    -Dobranoc Hiroshi.

    -Dobranoc Akitake.

    -Kaito, nie chrap tak jak przez ostatnie 3 lata!
    Dobranoc.

  11. PDamian
    PDamian 5 grudnia 2025, 10:26

    Dostępność to tak średni bym powiedział
    link

  12. Negatyw
    Negatyw 5 grudnia 2025, 10:55

    Łał (wow)! Ile obiektywów! Bym powiedział zbiór niepoliczalny.

  13. Bradford
    Bradford 5 grudnia 2025, 11:16

    Ciekawe jak idzie im 'researching the market'

    W ostatniej ankiecie pytali czy pentaksiarzy interesuje dslr bez autofocusa

    Smutne to bo myslalem za jak maja gasic swiatlo w dziedzinie lustrzanek to przynajmniej z czyms co bedzie co najmniej na poziomie d850

    Sony a99 ii byl calkiem spoko zwienczeniem historii bagnetu minolty

    Bagnet pentaxa niestety nie doczekal sie podobnego traktowania

  14. BlindClick
    BlindClick 5 grudnia 2025, 11:32

    Super, oby bugi nie wlazly bo trzeba bedzie czekac kolejne 7 lat na poprawke. ;)

    A jakbym mial wolne 50 000zl to byl wykupil wszystko bo jakos mi sie podoba sprzet Pétaksi.

  15. Moriarty
    Moriarty 5 grudnia 2025, 17:36

    Szkoda, że Pentax to już zasadniczo wspomnienie, ale K-1 w momencie premiery był naprawdę niezły, ze świetną matrycą umożliwiającą robienie fajnych zdjęć. Nadal jest fajny, zwłaszcza do pejzaży, portretów, architektury - wszędzie, gdzie szybki autofokus nie jest kluczowy. Wiem, bo córka - choć od jakiegoś czasu działa głównie na Sony A7 IV - czasem wciąż go używa.

    To, że po dekadzie dostaje aktualizację software'u, to coś, co chciałbym widzieć w przypadku innych producentów.

  16. zbuj
    zbuj 5 grudnia 2025, 20:06

    Wasz rechot świadczy tylko o was.
    A ja mam k1 kupioną wiela lat temu za 7kz i a7c2 kupiony trochę mniej niż wiele lat temu za 10kz, oba nowe iporównuję sobie czasem jakość obrazka np k1+150-450 i s + 200-600 albo k1 + 15-30 i s + s20mm albo16-35 gm. I w pierwszym przypadku Cropp z 450 pentaxa na 600 daje lepszy obrazek niż 600 Sony ale za to w drugim przypadku to Sony w ogóle nie ma startu szczególnie przy zdjęciach nocnych i w słabym oświetleniu. A mówię tu tylko i wyłącznie o jakości obrazka, jak się do tego dołoży horrendalną winietę którą produkuje zestaw Sony to różnica jest już po prostu degradująca sony.
    Także rechoczcie sobie dalej i żyjcie dalej w przekonaniu o własnym jakże wysublimowanym poczuciu humoru.

  17. Szabla
    Szabla 5 grudnia 2025, 22:39

    Strasznie się katujesz tym Sony. Pokuta jakaś? Oba nowe, ale jeden kupiony 10 lat temu? Długi to był rejs. : P

  18. Negatyw
    Negatyw 5 grudnia 2025, 23:02

    @Szabla:
    "Strasznie się katujesz tym Sony. Pokuta jakaś?"

    Dlatego ja nie kupię żadnego Sony. Zwłaszcza, że @Szabla potwierdza, że badziewie.

  19. Leoncio
    Leoncio 6 grudnia 2025, 08:31

    Chcą stworzyć niszową markę jak Leica. Legenda rośnie powoli, za kilkadziesiąt lat już nie będzie podśmiechujek...
    Szacun za wytrwałość w strategii rozwoju

  20. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2025, 09:00

    Negatyw tradycyjnie nie czyta że zrozumieniem, dlatego nigdy nie kupię żadnego negatywu.

  21. Oxygenum
    Oxygenum 6 grudnia 2025, 09:22

    Wow, że wypuszczą aktualizację softu do K-70 tego się nie spodziewałem ;-)
    Mój K-70 ma już 9 lat i nadal działa...
    Powinni dodać obsługę custom LUT wtedy każdy mógłby dodawać swoje własne profile kolorystyczne do aparatu...

  22. Negatyw
    Negatyw 6 grudnia 2025, 09:49

    @Szabla:
    "Strasznie się katujesz tym Sony. Pokuta jakaś?"

    Gdyby nie kupił to by się nie katował. Proste.

  23. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2025, 11:35

    Kupił wysyłkowo podczas rejsu i nie miał jak zwrócić. Rozumiem to.

  24. Negatyw
    Negatyw 6 grudnia 2025, 11:44

    Aparat bez problemu można zwrócić, tylko pieniędzy nie zwracają.

  25. Szabla
    Szabla 6 grudnia 2025, 13:44

    Bo nie było bankomatu na statku.

  26. Negatyw
    Negatyw 6 grudnia 2025, 20:21

    Był bankomat tylko statku nie było.

  27. samp
    samp 6 grudnia 2025, 22:20

    @Moriarty mam K-1 (kupiony około 2020 po sporym czasie od premiery i świadomie nie K-1II), fotografuję właśnie architekturę i to „pół-zawodowo”, tj. czasem mam zlecenia i sprzedaję te foty. Od czasu do czasu nachodzi mnie ogromna ochota, by zmienić system, oglądam sample np. Z6, A7IV i – mimo że są to sporo nowsze konstrukcje – na koniec zawsze kończy się konstatacją “tylko po co”. Obrazek z K-1 ma większe rozdzielczości, niewiele szumi i to w bardzo przyjemny, regularny sposób, pięknie oddaje kolory i nieraz zaskoczyło mnie, co wyciągnąłem z RAWów. Poza tym jest to super ergonomiczna, przemyślana maszynka. Pełna zgoda

  28. Szabla
    Szabla 7 grudnia 2025, 10:55

    Większe rozdzielczości, bo i matryca ma większą rozdzielczość.

  29. Negatyw
    Negatyw 7 grudnia 2025, 12:59

    Pentax K-1 ma zdaje się 36 Mpx a Sony A7CII i A7 IV 33 Mpx.

  30. maxbrindle
    maxbrindle 7 grudnia 2025, 13:47

    Za dwa tygodnie wyjeżdżam na Kanary, uciec od świątecznego galimatiasu i pofotografować. Odwiedzę kilka wysp, a tematem ma być lokalna przyroda, pejzaże i wulkany z ich wpływem na krajobraz, pewnie ludzie jak zwykle. Jak zwykle przywiozę zdjęcia poprawne, może wybitne, może kiepskie - to będzie zależało od szczegółowych planów kolejnych dni, moich umiejętności w kontekście danej sytuacji zdjęciowej czy odrobiny szczęścia. Trochę będę pracował dronem, ale głównie Pentaksem K-3 III, do którego zabiorę trzy lub cztery obiektywy... Jestem więcej niż pewien, że o ile zdjęcia z drona będą raczej rozpoznawalne, to tych z Pentaksa nikt nie odróżni od podobnych zrobionych Sony, Nikonem czy Canonem, nawet pełnoklatkowymi... Tak sobie myślę, że czasem zbyt wiele uwagi przykładamy do logotypu na posiadanej puszce czy parametrów posiadanych obiektywów, a zbyt mało do fotografii. Fotografuję już niemal pół wieku, miałem Zenity, Smeny, Canony, Nikony, Hasselblady, Sinary i całą masę innego sprzętu, którego już nie wspomnę - dziś mam Pentaksa. Robi zdjęcia jak wszystkie przed nim. Jeśli coś go wyróżnia, to doskonała ergonomia - w moim wieku to ważne.

  31. Negatyw
    Negatyw 7 grudnia 2025, 14:20

    Pentax K-3 III ma matrycę o rozdzielczości ok. 26 Mpx, jest ona wielkości APS-C o wymiarach: 23,3 x 15,5 mm.

  32. Amator79
    Amator79 7 grudnia 2025, 19:22

    No i nie mogę się doczekać aktualizacji do mojego K-01. Bardzo bym się ucieszył z astrotracera.

  33. Negatyw
    Negatyw 7 grudnia 2025, 22:17

    To bezlusterkowiec, więc aparat przestarzały: link

  34. maxbrindle
    maxbrindle 8 grudnia 2025, 15:39

    @Negatyw
    ...i?

  35. Negatyw
    Negatyw 9 grudnia 2025, 09:52

    Z punktu widzenia użytkowników Pentaxa, bezlusterkowce Pentaxa, (Pentax Q, Pentax K) to aparaty przestarzałe, dawno nie produkowane.

  36. ndv
    ndv 9 grudnia 2025, 16:26

    Pentax. Chciałbym, żeby pokazali nowe obiektywy i nowe korpusy, bo obecnie mało mają przyciągasz nowych klientów. No i dla mnie wycieczkowy superuniwersalny hiperzoom to podstawa. Jakbym wygrał w totka i nie mial pomysłów co zrobić z kasą to bym sobie kupił zestaw Pentaxa. Jak mam na to poświęcić ileś miesięcy pracy - niekoniecznie...

  37. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2025, 00:30

    @ndv, Pentax to nie Leica, ceny są podobne jak w przypadku Canona. Co do nowych korpusów i obiektywów, Pentax czeka aż Optyczne się wyrobią z testami tego co już jest. Jak Optyczni wszystko przetestują to mają ruszyć z nową produkcją. Ale na superuniwersalny hiperzoom to bym nie liczył. Z tego co pamiętam jeden taki mieli, ale to była konstrukcja Tamrona. Pentax to obiektywy stałoogniskowe i zoomy o małej lub umiarkowanej krotności.

  38. ndv
    ndv 10 grudnia 2025, 11:08

    Nawet pomijając Leicę ceny sprzętu foto w stosunku do polskich zarobków są dość wysokie.
    Jakies testy obiektywów Pentaxa gdzieś w necie widziałem - rozdzielczości fenomenalnej nie mialy, ale zdaje sie, ze i tak są lubiane za "charakter".
    Statki zdecydowanie nie dla mnie. Co nie zmienia tego, że mimonwszysfko bym chciał, aby Pentax się rozwijał.

  39. Negatyw
    Negatyw 10 grudnia 2025, 12:22

    Jeżeli chodzi o "charakter" to właśnie mają obiektywy stałoogniskowe, czyli te, które Ciebie nie interesują. Nie słyszałem by zoomy Pentaxa odstawały jakoś w stosunku do konkurencji. Co do zarobków to podstawowy zestaw zaawansowany: aparat Pentax K-1 Mark II + 24-70 F2.8 ED można kupić za 12 299 zł a np. lekarz zarabia 100 000 zł. Czyli pozostaje 37 701 zł na inne obiektywy gdy chcemy wydać połowę pensji. link

  40. jacq
    jacq 10 grudnia 2025, 15:20

    Teraz juz wiem czemu optyczne uzywaja okreslenia bezlusterkowiec a nie aparat fotograficzny.

  41. SKkamil
    SKkamil 10 grudnia 2025, 17:35

    Ja tam lubię tą markę / ostatnio robię małe porównanie K5 z poprzednim jaki miałem K20 i podoba mi sie takie ewolucyjne podejście do rozwoju , drobne zmiany a robia róznicę , dlatego jesli chodzi o aktualizację oprogramowania t o śmiem twierdzic ze w Pentaxie to ma sens ;
    Faktem jest jednak ze np od jakiegoś czasu wszelkiej maści "magicy internetowi " wogle nie wspominają o tym ze fotografuja lustrzankami ..taki trend
    a sprzedawcy pierwsze co robia to pokazują bezlusterkowca bez obiektywu i wyzwalaja migawkę w trybie seryjnym ..który robi tryt tryt tryt tryt ;

  42. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2025, 02:01

    @SKkamil:
    "Ja tam lubię tą markę / ostatnio robię małe porównanie K5 z poprzednim jaki miałem K20"

    To aparaty z matrycą APS-C. Kiedyś wstawiłem porównanie APS-C Pentaxa K3-III z pełnoklatkową konkurencją: link

  43. SKkamil
    SKkamil 11 grudnia 2025, 12:40

    Negatyw
    Poza zdjęciami typowo pejzażowymi gdzie jest sporo szczegółów to taka mała matryca zdaje egzamin , nie wiem jak działa najnowszy K3 ale zakładając ze postęp jest wolny ale stały musi byc to niezły sprzęt , no i małe lustro w K5 jest mega ciche a do tego spory wizjer , z obiektywem np 28 mm to taki Ricoh GR dla ubogich ( mowie o K5 ) , jesli K3 jest lepszy to prawie ideał ; Oczywiscie dla osób o konkretnych preferencjach

  44. Oxygenum
    Oxygenum 11 grudnia 2025, 16:03

    Pentax byłby ok gdyby do K-70 wsadzono matrycę z K-3 Mark III albo pokuszono się o nowy bagnet bezlusterkowy w Ricoh GR...Na dziś trend jest jeden , kto go jeszcze ma to myśli o zmianie systemu...Zero premier nowego sprzętu i wycofanie prawie wszystkich producentów niezależnych z produkcji obiektywów z tym mocowaniem nie zbuduje popularnej marki.

  45. Negatyw
    Negatyw 11 grudnia 2025, 16:30

    @Oxygenum:
    "Na dziś trend jest jeden , kto go jeszcze ma to myśli o zmianie systemu..."

    Dziwne, bo ja nie myślę. Czekam aż ludzie będą zmieniać z systemu Pentaxa na inny system a nie tylko myśleć. Może uda się coś kupić w okazyjnej cenie.

  46. SKkamil
    SKkamil 11 grudnia 2025, 16:40

    Czy ja wiem ? To troszke taki mit przykładowo taki Viltrox 85 1,4 pro kosztuje około 3 tysiące czyli w cenie uzywanego pentaxa 85 1,4 FA , który chyba troche lepiej pracuje pod światło ; Zależy co kto lubi , optyka firmowa zawsze bedzie droższa np chcac kupić Sony Canona zapłacimy tyle co za Pentaxa w tej ogniskowej

  47. SKkamil
    SKkamil 11 grudnia 2025, 21:21

    Jeszcze chciałbym dodać odnosnie cen Tak Pentax 85 1,4 HD czylili najnowasz wersja kosztuje na nasz w Wielkiej Brytanii 5200 zł a nie 9 tyś , moze dlatego brytyjczycy żałują ze wyszli z uni europejskiej bo jest tak drogo He he he

  48. SKkamil
    SKkamil 11 grudnia 2025, 21:22

    Ps sorry za literówki

  49. Szabla
    Szabla 14 grudnia 2025, 11:36

    Kosztowałby 9, gdyby ktoś tam przyjeżdżał na zakupy foto. :P

  50. SKkamil
    SKkamil 14 grudnia 2025, 14:47

    Szabla
    Dokładnie tak jest jak mówisz nikt nie kupuje ( sprawdzałem na allegro ) to jest obiektyw który sprowadza ci na zamówienie ...sprawdziłem też sony który kosztuje około 6 tyś też nikt ostanio nie kupił ; Takie realia

  51. SKkamil
    SKkamil 14 grudnia 2025, 15:02

    ps . Obiektywy nie wymienia sie tak czesto jak korpusy i samochody ale sa nawiedzone osoby które twierdzą ze tych obiektywów jest mało , gdyby tak było to czy sony , canon i nikon zmienialiby mocowania ? Nie bądzmy naiwni zmienili zeby podnieść sprzedaż obiektywów ale kiedys ta sprzedaż osiągnie pułap zapotrzebowania i bedzie stagnacja ;

  52. Negatyw
    Negatyw 14 grudnia 2025, 15:36

    @SKkamil, nie sugeruj się Allegro. Z tym, że rynek po zmianie mocowania po pewnym czasie się nasyci to pewnie masz rację. Ci co kupowali obiektywy Canon M, formatu APS-C teraz zostali z niczym, bo nie ma adaptera M-R. Pozostali mogą skorzystać z adaptera, ale to proteza. Pentax nie zmienił a Sony już dawno zmieniło mocowanie, więc ten problem ich nie dotyczy. Wracając do Allegro, cena Pentax 85 1,4 HD to 9149 zł od Rimex-sklep3, wysyłka 16 dni. link W samym sklepie Rimex cena 8 899 zł, wysyłka w 3 dni. link

  53. SKkamil
    SKkamil 14 grudnia 2025, 16:17

    Negatyw
    To nie tak ze allegro jest wyrocznia odnosnie sprzedaży ale tam po prostu widać ilość sprzedanych sztuk ...zapewne masz rację

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.