Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-S1 - test aparatu

10 grudnia 2014
Maciej Latałło Komentarze: 62

6. Jakość obrazu JPEG

W Pentaksie K-S1 maksymalna rozdzielczość zdjęć JPEG wynosi 5472×3648 (20 MPix). Dostępne są również mniejsze rozdzielczości i wynoszą: 4224×2816 (12 MPix), 3072×2048 (6 MPix) oraz 1920×1280 (2 MPix). Jakość JPEG-ów oznaczona jest w aparacie gwiazdkami: ★★★, ★★ lub ★, przy czym im więcej gwiazdek, tym lepsza jakość (mniejsza kompresja). W menu znajdziemy również funkcję korekty dystorsji, aberracji chromatycznej oraz winietowania obiektywu. Dostępna jest także opcja korekty efektu dyfrakcji.

Główne ustawienia wyglądu zdjęć JPEG znajdują się w menu pod nazwą „Zdjęcie niestandardowe”. Są to klasyczne ustawienia nasycenia, odcienia, tonów (ciemne/jasne), kontrastu i ostrości, wszystkie w zakresie od −4 do +4. W przypadku ostrości mamy dodatkową opcję do wyboru określaną jako „precyzyjna ostrość”. Większość wymienionych parametrów można regulować w poszczególnych trybach kolorystycznych: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, nasycone, blady, pomijanie wybielania, film odwracalny, monochromatyczny. W przypadku trybów: blady i pomijanie wybielania zamiast regulacji odcienia mamy opcję tonowania, która obejmuje następujące ustawienia: wyłączony, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, fioletowy, błękitny, niebieski. W trybie monochromatycznym natomiast tonowanie odbywa się w 9-stopniowej skali od koloru niebieskiego, płynnie przez neutralny, po bursztynowy. Ponadto w trybie monochromatycznym zamiast nasycenia można regulować efekt filtru: brak, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, podczerwony. W trybie film odwracalny natomiast, możemy ustawiać jedynie ostrość zdjęcia. Nieco odmienny jest tryb krosowania, w którym nie odnajdziemy żadnego z parametrów wspomnianych wcześniej. W tym przypadku możemy jedynie kontrolować parametr krosowania wybierając jedną z opcji: losowo, ustawienie 1–3, ulubione 1–3. Dla opcji ulubione 1–3 należy wcześniej zapisać ustawienia krosowanego zdjęcia jako ulubione, korzystając z palety trybów odtwarzania.

W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 51200, a krok zmiany ISO wynosi 1/3, 1/2 lub 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Canon 700D oraz Nikon D5300. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.


----- R E K L A M A -----

Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG


W Pentaksie K-S1 jakość obrazu na zdjęciach zapisanych w formacie JPEG w szerokim zakresie czułości jest na dobrym poziomie. Przy ISO 3200 ciężko dopatrzyć się oznak szumu i właściwe dopiero przy ISO 6400 zaczyna on być zauważalny Jego negatywny wpływ na szczegółowość obrazu wydaje się być wciąż nieznaczny. Dalszy wzrost czułości powoduje dość szybkie pogarszanie się jakości zdjęć. Przy kolejnych dwóch kolejnych wartościach ISO sam poziom szumu nie jest szczególnie wysoki, ale w wyraźny sposób zanikają detale obrazu. To wskazuje na działanie procesów redukujących szum, mimo iż formalnie opcja ta była wyłączona podczas fotografowania. Przy maksymalnym ISO 51200 obraz wygląda już fatalnie, zatem czułość tę można uznać za bezużyteczną.

W porównaniu do zaprezentowanych aparatów konkurencji K-S1 utrzymuje dobry poziom. Do ISO 1600 właściwie nie widać szczególnych różnic w jakości obrazu. Od czułości ISO 3200, pod względem zaszumienia obrazu testowany Pentax wydaje się wyprzedzać obu konkurentów. Taka tendencja utrzymuje się na kolejnych czułościach, choć można zauważyć, że przy ISO 12800 utrata szczegółów obrazu w przypadku K-S1 jest największa. Przy ISO 25600, czyli maksymalnym dla wszystkich trzech aparatów, poziom szumu w Pentaksie wciąż jest najniższy, ale ze względu na degradację detali obraz wcale nie prezentuje się korzystniej niż u konkurentów.

Wyostrzanie

W Pentaksie K-S1 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępna jest opcja „precyzyjna ostrość” (oznaczona literą „F” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”.

Pentax K-S1, ISO 100
wyostrzenie −4
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie −4 (F)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0 (F)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4 (F)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG

Z powyższego porównania widać, że przy ustawieniu wyostrzania na poziomie neutralnym, JPEG-i wyglądają całkiem rozsądnie. Z jednej strony prezentują się lepiej niż te z najniższym stopniem wyostrzania, a z drugiej nie widać śladów przeostrzenia obrazu, które przy ustawieniu +4 są już wyraźne.

Filtry cyfrowe

W menu K-S1 mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:

  • ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów, pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres wyodrębnionego koloru w 5-stopniowej skali,
  • zastąp kolor – zastępowanie jednego koloru innym; do wyboru 6 kolorów zarówno w zakresie oryginalnego i nowego koloru; mamy także 5-stopniową skalę intensywności koloru,
  • aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni (oraz ich wyłączenia), rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
  • retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
  • wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
  • cieniowanie – wybór jednego spośród 4 kształtów cienia (prostokątny poziomy i pionowy, kolisty, zaokrąglony prostokąt) oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
  • odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
  • uwypuklenie jednego koloru – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z dodatkowo uwypuklonym pojedynczym kolorem (z 6 do wyboru),
  • uwypuklony monochromatyczny – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z możliwością regulacji intensywności kontrastu w 3-stopniowej skali.

Bez filtru
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Ekstrakcja koloru (kolor: czerwony; zakres koloru: 3)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Ekstrakcja koloru (kolor: czerwony i niebieski; zakres koloru: 3)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Zastąp kolor (czerwony na niebieski; zakres koloru 3)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Aparat dziecinny (przełam. odcienia: czerwony; poziom cieni: maksimum; rozmycie: średnie)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Aparat dziecinny (przełam. odcienia: zielony; poziom cieni: maksimum; rozmycie: średnie)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Aparat dziecinny (przełam. odcienia: niebieski; poziom cieni: maksimum; rozmycie: średnie)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Aparat dziecinny (przełam. odcienia: żółty; poziom cieni: maksimum; rozmycie: średnie)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Retro (tonowanie: niebieskie, ramka: wąska)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Retro (tonowanie: neutralne, ramka: średnia)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Retro (tonowanie: bursztynowe, ramka: szeroka)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Wysoki kontrast (intensywność: minimalna)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Wysoki kontrast (intensywność: maksymalna)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Cieniowanie (typ: 1; poziom: −3)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Cieniowanie (typ: 2; poziom: +3)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Cieniowanie (typ: 3; poziom: +3)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Odwróć kolor
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
uwypuklenie jednego koloru (kolor: czerwony)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
uwypuklenie jednego koloru (kolor: niebieski)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
uwypuklony monochromatyczny (intensywność: minimalna)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
uwypuklony monochromatyczny (intensywność: maksymalna)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia HDR

Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2 i HDR 3, które różnią się sposobem obróbki obrazu. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu) oraz ustalić krok ekspozycji, z jakim wykonywane będą zdjęcia (±1 EV, ±2 EV, ±3 EV). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Poniżej zamieszczamy przykłady działania tej funkcji dla różnych ustawień. Więcej zdjęć HDR znaleźć można w galerii ze zdjęciami przykładowymi.

HDR OFF
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO ±1 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO ±2 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO ±3 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1 ±1 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1 ±2 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1 ±3 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2 ±1 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2 ±2 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2 ±3 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3 ±1 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3 ±2 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3 ±3 EV
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG

Kompensacja prześwietleń i cieni

Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać wykorzystując dwie dodatkowe funkcje: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwsza posiada opcje: Auto, ON oraz OFF, natomiast druga: Auto, stopień 1, stopień 2 i stopień 3 oraz OFF. Przykładowe zdjęcia prezentujemy poniżej:

Ustawienia neutralne
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (ON), kompensacja cienia (OFF)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (AUTO), kompensacja cienia (OFF)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia niska
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia średnia
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia wysoka
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia (AUTO)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (ON), kompensacja cienia wysoka
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (AUTO), kompensacja cienia (AUTO)
Pentax K-S1 - Jakość obrazu JPEG